Springen met een paard met spat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Catcherr
Berichten: 36
Geregistreerd: 13-06-16

Springen met een paard met spat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 16:43

Hallo!

Mijn 10 jarige KWPN'er heeft spat. Dit is op zijn 3e vastgesteld. Hij heeft er nooit een pas kreupel mee gelopen en in foto's van zijn 3e tot zijn 6e jaar is ze zien dat het een stilstaand proces is. Volgens de dierenarts van toen, niks ernstigs.

Met zijn vorige ruiter heeft mijn paard Z2 dressuur gelopen en is iedere dag intensief getraind. Ik heb hem nu 3 jaar en bij mij werkt hij iets minder hard.
Hij loopt ongeveer 5 dagen in de week. Af en toe maak ik een een sprongetje (ongeveer 50 cm) met hem en zo nu en dan gaan we ook een stukje buiten en dan galoppeert hij ook wel eens flink.
Van al deze dingen heb ik nooit gemerkt dat hij ergens last van heeft en hij loopt dan ook nooit stijf of kreupel met zijn achterbeen waar hij spat heeft.

Nu trek ik zelf steeds meer naar springen ipv dressuur.. Liefst zou ik dus meer gaan springen. Nu twijfel ik heel erg of dat slim is met mijn paard.. Het hoeven echt geen hoge sprongen te worden, maar richting de 1 meter zou ik al leuk vinden. Ik hoor vaak dat springen met een paard met spat absoluut niet goed is, maar bij deze paarden is de spat dus ooit tot uiting gekomen. Dit is bij mijn paard niet zo, hij heeft er totaal geen last van. Ook heeft hij altijd op hoog niveau gelopen en is intensief getraind en ook toen kon hij het allemaal makkelijk aan.

Toch durf ik het niet zo goed en wil ik graag vragen of iemand ervaring heeft hiermee?
Natuurlijk zal ik eerst alles nog met een dierenarts overleggen maar ervaringen horen zou gewoon al leuk zijn!

Babootje

Berichten: 26392
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Springen met een paard met spat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 16:48

Volgens mij is springen voor een paard met spat minder belastend als dressuur. Met dressuur moet hij achterop en buigen in de sprong en dat lukt met spat minder goed. Als hij dat aan kon kan hij vast ook springen.
Ik neem aan dat bij jouw paard de gewrichtjes in de sprong zijn vastgegroeid en hij daarmee pijnvrij is.

missfalki
Berichten: 2273
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Re: Springen met een paard met spat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 16:58

Mijn eerste merrie had ook spat (verharde) en voordat dat duidelijk/bekend was. Deed ze er alles aan om maar niet te hoeven springen. Voor de hindernis blijven staan en mij er over heen lanceren of opzij weg springen net voor de hindernis. Hindernissen waren rond de 50 cm of zo.
Het neerkomen na de sprong leek ze te willen vermijden.
Dit is al meer dan 20 jaar geleden en zelf was ik ook nog onervaren.
Springen deed ik alleen op de les van de rijvereniging en ze was mijn eerste eigen paard.
Mogelijk dat er ook nog andere dingen van invloed waren ....
Springen is voor mij daardoor wel voor altijd beïnvloed.

Groet Karin.

Catcherr
Berichten: 36
Geregistreerd: 13-06-16

Re: Springen met een paard met spat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 17:07

Of de gewrichtjes zijn vast gegroeid weet ik eerlijk gezegd niet. Hij is iig wel pijnvrij en kan al het zware dressuur werk gewoon aan. Maar misschien is dressuur zelfs nog wel zwaarder voor hem inderdaad!

Oei dat is vervelend.. Die van mij vind springen juist heel leuk. Gaat zonder problemen over iedere hindernis en wordt er erg vrolijk van!

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Re: Springen met een paard met spat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 17:31

Als je paard er vrolijk van wordt, waarom niet? Maar blijf dan wel opletten, mocht hij het niet leuk meer vinden, stop dan met springen. Dan gaat er waarschijnlijk wel wat zeer doen. Maar denk dat je dat zelf ook weet, ik zeg gewoon doen

Catcherr
Berichten: 36
Geregistreerd: 13-06-16

Re: Springen met een paard met spat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 22:34

Oké, bedankt voor je reactie :)!

Anoniem

Re: Springen met een paard met spat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 16:31

Voordat je dat gaat doen, zou ik toch eens een keer opnieuw foto's laten maken en een oordeel van de arts vragen. Daar heb je meer aan dan bokkers die gokken dat het wel kan. De ene spat is de andere niet. ;)

Catcherr
Berichten: 36
Geregistreerd: 13-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 16:47

Joolien schreef:
Voordat je dat gaat doen, zou ik toch eens een keer opnieuw foto's laten maken en een oordeel van de arts vragen. Daar heb je meer aan dan bokkers die gokken dat het wel kan. De ene spat is de andere niet. ;)


Precies dat ga ik zeker doen! Vandaar dat ik in mijn eerste bericht dat er ook inzette :)