Ervaring peesblessure, wei/paddock

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
linny__93

Berichten: 144
Geregistreerd: 15-02-14
Woonplaats: Hank

Ervaring peesblessure, wei/paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 15:59

Hallo allemaal,

Helaas heeft mijn 3 jarige merrie een peesblessure.. 1/3 van de buigpees is verscheurd en doen nu ACP therapie, dit gaat super goed! De zwelling is bijna weg en ze loopt hard zat. Heeft trouwens er niet eens kreupel mee gelopen.

Ze heeft boxrust en elke week opbouwen met stappen adh met 5 minuten. Maar ze mag ook op een kleine wei/paddock als ze zich dan rustiger houd. Dit ga ik ook doen aangezien ze nog super jong is en het weideseizoen dalijk begint dan komt ze dr stal uit denk als alle paarden naar buiten gaan en zij niet...

Nu ben ik benieuwd naar jullie ervaringen.. Hebben jullie dit weleens meegemaakt?

Groetjes , Linda

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70548
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 17:43

Ik verplaats dit topic naar Ledisch waar het hoort.

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Ervaring peesblessure, wei/paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 21:38

Mijn vorige wedstrijdpaard heeft ooit een peesblessure gehad (ook een deel gescheurd en heel de boel ontstoken) en moest 6 weken boxrust en elke dag 5 minuten stappen aan de hand. Dat was niet echt realistisch, aangezien hij nogal een hittepit is + 1m83 hoog en ik (1m63) dus onmogelijk rustig met hem aan de hand kon gaan stappen :+
Ik ben toen van dierenarts veranderd en we hebben besloten om hem op een klein stukje te laten. Hij gedroeg zich daar best goed: kon wat rondstappen en over het hek snuffelen met zijn normale weidemaatje, maar niet rondlopen of gek doen. Stappen over het harde deden we wel, maar van die dierenarts mocht ik er wel op zitten, omdat ik dan wat meer te vertellen had. Dat ging eigenlijk best goed.
Hij herstelde zelfs sneller dan verwacht, dus ik ben heel positief. Ik ben sowieso niet voor stalrust, om de reden die je zelf noemt: ik ben bang dat ze dan eens ze toch los mogen helemaal gek worden...
Veel beterschap voor je paardje, trouwens.

hwn
Berichten: 4699
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Ervaring peesblessure, wei/paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 21:48

Als mijn vorige DA zelf een paard had met een peesblessure, dan gaf hij die 24/7 weidegang.

Hier es eentje gehad die heel erg kreupel was door peesblessure, heb ik gewoon in de groep gelaten, maar wel aan de hand mee naar paddock, wei en stal zodat ie niet achter de anderen aan rende. Was ook een fijne opvoeding voor zo'n jonkie: bleef netjes naast me als de anderen voorbij scheurden, en de blessure is extreem snel hersteld. Boxrust was trouwens geen optie geweest: dan liep ie toch maar rondjes te draaien omdat ie alleen achterbleef.

linny__93

Berichten: 144
Geregistreerd: 15-02-14
Woonplaats: Hank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 20:45

Memuska schreef:
Mijn vorige wedstrijdpaard heeft ooit een peesblessure gehad (ook een deel gescheurd en heel de boel ontstoken) en moest 6 weken boxrust en elke dag 5 minuten stappen aan de hand. Dat was niet echt realistisch, aangezien hij nogal een hittepit is + 1m83 hoog en ik (1m63) dus onmogelijk rustig met hem aan de hand kon gaan stappen :+
Ik ben toen van dierenarts veranderd en we hebben besloten om hem op een klein stukje te laten. Hij gedroeg zich daar best goed: kon wat rondstappen en over het hek snuffelen met zijn normale weidemaatje, maar niet rondlopen of gek doen. Stappen over het harde deden we wel, maar van die dierenarts mocht ik er wel op zitten, omdat ik dan wat meer te vertellen had. Dat ging eigenlijk best goed.
Hij herstelde zelfs sneller dan verwacht, dus ik ben heel positief. Ik ben sowieso niet voor stalrust, om de reden die je zelf noemt: ik ben bang dat ze dan eens ze toch los mogen helemaal gek worden...
Veel beterschap voor je paardje, trouwens.


Jaa inderdaad het blijft toch een kuddedier wat normaal altijd buiten staat.. Fijn om dit te lezen, Is mijn denken toch niet geheel verkeerd. Jouw paardje wel helemaal hersteld??

linny__93

Berichten: 144
Geregistreerd: 15-02-14
Woonplaats: Hank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 20:53

hwn schreef:
Als mijn vorige DA zelf een paard had met een peesblessure, dan gaf hij die 24/7 weidegang.

Hier es eentje gehad die heel erg kreupel was door peesblessure, heb ik gewoon in de groep gelaten, maar wel aan de hand mee naar paddock, wei en stal zodat ie niet achter de anderen aan rende. Was ook een fijne opvoeding voor zo'n jonkie: bleef netjes naast me als de anderen voorbij scheurden, en de blessure is extreem snel hersteld. Boxrust was trouwens geen optie geweest: dan liep ie toch maar rondjes te draaien omdat ie alleen achterbleef.


Fijn om te horen! Hoe is het afgelopen met die jonkie?

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 21:28

Hier 2x pees blessure en 2x buiten laten lopen omdat het met boxrust niet te doen was. En nee... Hij stond niet stil in de wei, want stukje alleen was niet leuk. Compleet uit z'n plaats gaan elke dag, sliding stops dagelijkse cross half uur en ik wist van ellende niet meer wat ik er mee moest. En hem weken lang compleet plat spuiten vond ik ook geen optie. Toch wel aantal keren jankend van frustratie bij het weiland gestaan als ie weer eens met mach 3 door de bochten vloog. Beide keren een half jaar rust gegeven en tussentijds niet naar laten kijken omdat ik sowieso geen verbetering verwachte met zulke achterlijk gedrag. Beide keren met knikkende knieƫn laten checken en beide keren weer helemaal goed. Maar goed, weet niet of dit nu wel zo een goede referentie is of hele erge stinkende mazzel.
ik hoor trouwens enorme succes verhalen over laten laseren.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Ervaring peesblessure, wei/paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 21:36

Hier met peesblessure ook gewoon buiten laten lopen. Boxrust is niks waard, vooral niet als ze het niet gewend zijn om niet op de wei/paddock te komen.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 21:43

Mijn ruin destijds met zowel peesblessure als met blessure aan bandjes in zijn hoef bij de anderen gelaten. Op een klein stukje ging hij zich druk maken en was steeds, vanwege de afmetingen van z'n veldje, krappe bochten aan het maken.

Een paard heeft een geest. Stress is niet bevorderlijk voor het herstel. Beweging wel. Daar krijg je sterke weefsels van. Duurt misschien langer maar wat er groeit is wel sterker.

Mijne heeft er niks aan over gehouden. Ongeveer 3 maanden nadat hij ineens op 3 benen stond (en de eerste avond niet meer kon staan van de pijn en dus maar ging liggen) heb ik ik 'm ingeschaard in een groepje jolige ruinen. Ging gewoon goed.

Edit: toen dit het mobiliteitsniveau was stond hij uiteraard wel apart. Een andere ruin was 'm steeds aan het opdrijven


Maar toen was hij ook niet in een staat dat hij druk kon doen met bochten enzo.
Laatst bijgewerkt door Koper op 18-04-17 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Ervaring peesblessure, wei/paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 21:53

Hier nog iemand met goeie ervaringen met weidegang (in ons geval in de eigen groep) bij een peesblessure. Dat paard op stal zetten of op een klein stukje wei/paddock zou zeker weten een averechts effect hebben gehad; het is namelijk een wever / boxloper. Ze is dus gewoon tussen de andere paarden gebleven; wel deden we haar met de wei op gaan even aan een halstertje. Vervolgens klikte je het touwtje los in het hoge gras en gingen ze 30 seconden later alsnog crossen, met blessurepaard als aanvoerder :roll:
Maar het is bij dat paard helemaal goed gekomen :)

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 21:56

Mijn merrie op advies van de DA eerst op stal gedaan. Na 12 weken voor controle scan geweest, was er niks verbeterd. Het gat in haar pees leek juist groter.

Daarna heb ik der gewoon op het land gezet, ik was zo klaar met de boxrust. Omdat ze ook niet kreupel was zelf rustig begonnen met opbouwen & kijken naar de reactie van de pees. Na 3 maanden wederom laten scannen, dit keer was de pees helemaal genezen. De dierenarts stond er toch wel van te kijken, dat hadden ze niet verwacht. Mijn merrie spring ik ook weer mee en we hebben zelfs nog crossen gereden.

DrFurioux

Berichten: 54
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Roelofarendsveen

Re: Ervaring peesblessure, wei/paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 10:57

Het paard van mijn vriendin had ook een peesblessure en moest ook op stal blijven staan, mocht alleen bewegen met haar erbij/ernaast. Is toen wel gewoon hersteld.

linny__93

Berichten: 144
Geregistreerd: 15-02-14
Woonplaats: Hank

Re: Ervaring peesblessure, wei/paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-17 18:29

Bedankt allemaal voor jullie ervaringen. :)

michelle4684
Berichten: 107
Geregistreerd: 23-07-14

Re: Ervaring peesblessure, wei/paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 18:49

Hoi,
Mijn pony heeft ook een peesblessure gehad, en aangezien hij niet alleen op stal kan staan hebben we hem een klein weitje gegeven zodat hij toch buiten kon zijn. Hij kon dus niet gaan rennen, en dit werkte prima voor ons. In het begin hadden we hem bij andere paarden staan alleen hij ging een beetje de baas spelen en rennen, dus dat werkte niet zo goed voor ons. :) En trouwens veel beterschap voor je paard!

linny__93

Berichten: 144
Geregistreerd: 15-02-14
Woonplaats: Hank

Re: Ervaring peesblessure, wei/paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 21:52

Bedankt alle voor de reacties! Vandaag weer naar de kliniek geweest en is al voor 90% genezen! Nog maar 2,4 mm "kapot" super goed nieuws. Super behandeling ACP.

Volgende week mag ze lekker heel de zomer gaan genieten op de wei :)

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Ervaring peesblessure, wei/paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 22:01

Ik heb m'n vierjarige destijds fulltime het land op gegooid. Pees is verbazingwekkend goed genezen. Hij liep toen L dressuur en ondertussen in het Z.
Hij is nu negen en heeft nooit meer blessure eraan gehad. Weleens een ditje en datje maar niet meer zo ernstig dat hij 6 maanden op rust moest.