Mijn paard heeft een schaafwond, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EsmeeWonder
Berichten: 5
Geregistreerd: 13-04-17

Mijn paard heeft een schaafwond, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 08:19

Afbeelding
Hoihoi,

Gister avond plukte ik mijn paard met een joekel van een schaafwond van de wei. Ze had het duidelijk gezellig gemaakt in de wei. De schaafwond is gelukkig oppervlakkig en ik heb hem schoongemaakt met betadine shampoo. Hoe nu te behandelen?

rien10
Berichten: 14737
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Mijn paard heeft een schaafwond, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 08:20

Beetje uierzalf erop. Of niks doen, dat kan ook.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 08:21

Niets als het oppervlakkig is lekker aan de buitenlucht laten genezen. Dat geneest het mooiste.

Zou hem/haar ook gewoon in beweging houden ivm stijfheid van de klap.

* zie foto nu.... idd niets aan doen en gewoon laten bewegen (rijden).

stitchlover

Berichten: 2607
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 08:22

Heb je misschien een foto? Het hangt er een beetje vanaf waar hij zit en hoe groot hij echt is. Doorgaans laat ik schaafjes altijd aan de lucht genezen nadat ik bij een verse vuil eruit heb gespoeld met water. Als het goed dicht is een beetje levertraanzalf erop om de haargroei te stimuleren.

Janine1990

Berichten: 43839
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 08:25

Beetje schoonmaken met betadineoplossing oid. Gewoon heel zachtjes eroverheen. En dan inderdaad uierzalf er op. Houdt het lekker soepel en onze ervaring is dat je dan geen witte haren krijgt...

Heb laatst iets soortgelijks bij die van mij gevonden, op de flank :') We zijn bijna twee weken verder en je ziet het al bijna niet meer.

rien10
Berichten: 14737
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 08:27

Oh. Als t zo groot is zou ik wel uierzalf (of levertraan zalf idd) op doen om de huid soepel te houden. Dat voorkomt dtbhet openspringt als de plek indroogt.
Let erop dat je uierzalf (van Bogena bijv) koopt en niet uier crème (soort van nivea).

EsmeeWonder
Berichten: 5
Geregistreerd: 13-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 08:31

stitchlover schreef:
Heb je misschien een foto? Het hangt er een beetje vanaf waar hij zit en hoe groot hij echt is. Doorgaans laat ik schaafjes altijd aan de lucht genezen nadat ik bij een verse vuil eruit heb gespoeld met water. Als het goed dicht is een beetje levertraanzalf erop om de haargroei te stimuleren.

Haai foto staat er inmiddels op.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 08:39

De hoeveelheid vliegen valt nog mee, maar zou er voor de zekerheid een paar dagen een laagje groene klei op doen. Dagelijks afspoelen en opnieuw aanbrengen.

Verder een rondje wei doen om te kijken waar ze het opgelopen kan hebben. Misschien is daar nog iets te verbeteren om te voorkomen dat het nog eens voorkomt?

roosjenat

Berichten: 1490
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 08:43

Mijn pony had 2 week terug precies hetzelfde maar dan op de borst toen ze is uitgegleden op straat.
We hebben er betadine op gedaan en uienzalf en nu is het al bijna helemaal weg alleen nog een heel klein plekje.

Edit : ze heeft wel 2 weken rust gehad maar ze is nu ook niet stijf
.
Laatst bijgewerkt door roosjenat op 13-04-17 08:47, in het totaal 1 keer bewerkt

EsmeeWonder
Berichten: 5
Geregistreerd: 13-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 08:46

Angela schreef:
De hoeveelheid vliegen valt nog mee, maar zou er voor de zekerheid een paar dagen een laagje groene klei op doen. Dagelijks afspoelen en opnieuw aanbrengen.

Verder een rondje wei doen om te kijken waar ze het opgelopen kan hebben. Misschien is daar nog iets te verbeteren om te voorkomen dat het nog eens voorkomt?

Bedankt voor de tip! We zijn inderdaad een rondje gelopen, maar hebben echt niks kunnen vinden.

tiwi1969

Berichten: 7653
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 08:49

Deze plek mooi soepel houden met honingzalf dat werkt antibacterieel.
Gezien de plek op het achterbeen extra goed schoon houden ivm mest en urine.
Een paar keer per dag even afspoelen met schoon water en nieuwe zalf erop.

Captain

Berichten: 21402
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 08:50

Ik heb bij die van mij honingzalf gebruikt, die had zo'n zelfde wond maar dan op zijn billen.

Afbeelding

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 09:22

Ik zou er gewoon helemaal niks aan doen. Je hebt het al schoon gemaakt en verder moet een schaafwond echt gewoon drogen, dan komt er een korst op en is het minder pijnlijk. Mijn paard heeft toen ik hem net had ook heel veel schaafwonden gehad en dat ging echt elke keer vanzelf over.


Ik vind al die smerende mensen altijd apart. Doen jullie bij je zelf ook zalf op een schaafwond?

Captain

Berichten: 21402
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 09:25

Annetje schreef:
Ik vind al die smerende mensen altijd apart. Doen jullie bij je zelf ook zalf op een schaafwond?


Nee maar ik zorg ook beter voor m'n paard dan voor mezelf dusja.. :')

Janine1990

Berichten: 43839
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 09:25

Annetje schreef:
Ik zou er gewoon helemaal niks aan doen. Je hebt het al schoon gemaakt en verder moet een schaafwond echt gewoon drogen, dan komt er een korst op en is het minder pijnlijk. Mijn paard heeft toen ik hem net had ook heel veel schaafwonden gehad en dat ging echt elke keer vanzelf over.


Ik vind al die smerende mensen altijd apart. Doen jullie bij je zelf ook zalf op een schaafwond?


Om het soepel te houden wel :j
Maar ik krijg geen witte haren van een slecht onderhouden schaafwond ;) Hooguit een litteken.
Maar een schaafwond, zeker op die plek, beweegt veel. Dus bij indrogen en bewegen scheurt het roofje telkens waardoor de huid niet goed kan herstellen en je dus een litteken krijgt. Hou je het zoveel mogelijk soepel blijft de huid soepel en kan het beter herstellen zonder litteken en dus zonder anderskleurige haren.

Tegenwoordig wordt ook in de humane verpleegkunde anders omgegaan met wonden en heeft het vochtig houden van een wond vaak een pré.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57984
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 09:26

Annetje schreef:
Ik zou er gewoon helemaal niks aan doen. Je hebt het al schoon gemaakt en verder moet een schaafwond echt gewoon drogen, dan komt er een korst op en is het minder pijnlijk. Mijn paard heeft toen ik hem net had ook heel veel schaafwonden gehad en dat ging echt elke keer vanzelf over.


Ik vind al die smerende mensen altijd apart. Doen jullie bij je zelf ook zalf op een schaafwond?

1. ik sta niet in een weide waar vliegen zitten en ik rol niet in het zand met die wonde.
2. als die schaafwonde zo'n oppervlakte bedekt, ja, dan doe ik daar wel degelijk wat op om het soepel te houden zodat het niet steeds waar open trekt ja.

Babootje

Berichten: 26361
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Mijn paard heeft een schaafwond, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 09:31

Toen mijn paard na een val zo'n 12 flinke schaafwonden en wondjes had heb ik behandeld met honingzalf.
Het genas vlot en er is niets meer van te zien.

Duhelo

Berichten: 28564
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Mijn paard heeft een schaafwond, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 09:45

Een schaafwond moet je behandelen zoals een brandwond, dus net wel vetter houden.
In dit geval zou ik er een of 2 keer per dag een laagje honingzalf op smeren of calendulazalf of ev creme.
Een schaafwond laten drogen zoegt vooreen harde korst die op zo een oppervlakte kan openspatten en dat is pijnlijk.

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 09:57

Honingzalf (Vetramil bijvoorbeeld) is heel fijn voor dit soort wonden/wondjes. Gewone uierzalf werkt overigens ook, maar honingzalf geeft nog net dat beetje extra aan genezing. Het probleem is echter dat veel mensen de zalf er te dik opsmeren, waardoor haren, zand en allerlei andere viezigheid blijft plakken. Smeer het heel dun op, laat het even 'intrekken' en daarna hoef je niets meer te doen. Smeer het er wel pas op nadat je de plek hebt schoongemaakt met een beetje lauwwarm water.

EsmeeWonder
Berichten: 5
Geregistreerd: 13-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 10:21

Zelf heb ik levertraanzalf. Mag dit er ook op?

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 16:52

Daar ben ik zelf niet bekend mee. Ik ken Levertraan alleen als supplement dat je vroeger kreeg voor je weerstand. Maar wellicht dat een andere Bokker daar wel meer ervaring mee heeft.

hwn
Berichten: 4725
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Mijn paard heeft een schaafwond, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 16:59

Hangt er idd vanaf of je paard gevoelig is voor witte haren. Mijn hengst heeft al tig schaafwonden gehad (mannen hé :) ) en die geneest heel netjes zonder iets, ik ontsmet niet eens als het niet open is, en hij krijgt nooit witte haren op de plaats (al een geluk, anders was ie nu bont ipv zwart).

Maar de tips die je gekregen hebt, kunnen natuurlijk geen kwaad, zeker als je paard toevallig wel makkelijk witte haren krijgt.

tengeltje11
Berichten: 7150
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Mijn paard heeft een schaafwond, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 17:13

ik persoonlijk zou er niets op doen.
als het droog en dicht is,geneest zoiets uiteindelijk vlot uit zichzelf.

EsmeeWonder
Berichten: 5
Geregistreerd: 13-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 17:17

hwn schreef:
Hangt er idd vanaf of je paard gevoelig is voor witte haren. Mijn hengst heeft al tig schaafwonden gehad (mannen hé :) ) en die geneest heel netjes zonder iets, ik ontsmet niet eens als het niet open is, en hij krijgt nooit witte haren op de plaats (al een geluk, anders was ie nu bont ipv zwart).

Maar de tips die je gekregen hebt, kunnen natuurlijk geen kwaad, zeker als je paard toevallig wel makkelijk witte haren krijgt.


Hahaha nou die van mij is net een vent dan. Zo lekker lomp. Maar dat is het juist.. ik heb haar pas sinds september dus weet ik nog niet goed of ze er gevoelig voor is! Bedankt voor je tip.

Daphne__
Berichten: 12475
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 17:34

Annetje schreef:
Ik vind al die smerende mensen altijd apart. Doen jullie bij je zelf ook zalf op een schaafwond?



Ik zou er honingzalf op doen :j En dat zou ik ook bij mezelf doen als ik zo'n schaafwond op zo'n bewegelijk plek zou hebben. Anders trekt dat bij elke beweging en dat doet ook pijn.