Hoestend paardje, wat zouden jullie doen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pancake93
Berichten: 393
Geregistreerd: 24-04-15

Hoestend paardje, wat zouden jullie doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 16:52

Een van mijn paarden is a een tijdje wat verkouden geweest en nu aan het hoesten. De DA was pas op stal en die zei dat ze het gewoon moest uitzieken. Maar ik wil haar wel wat extra geven of wat verlichtend ( zou ik ook voor mezelf doen ).
Ik twijfel tussen verschillende producten: luchtkruidenmix, NAF respirator of Cavalor Bronchix.
Ik vind die Cavalor wel erg duur.
Wie heeft het wel eens gebruikt ?

https://www.horsefitshop.nl/inwendig/ge ... olorId=477

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Hoestend paardje, wat zouden jullie doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 16:59

Als ze hoest door vastzittend slijm zou ik een pot sputolysin halen. Werkt bij mij tot nog toe altijd. :j

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: Hoestend paardje, wat zouden jullie doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 17:01

Heel vreemd dat je DA het heeft over uitzieken. Een hoestje bij paarden is niet gelijk aan hoest bij mensen. Bij paarden is hoest echt verontrustend en daar moet je direct op inspelen.
Heeft de DA naar de longen geluisterd?

BigOne
Berichten: 38369
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 17:01

Andere da laten komen, snap werkelijk niet dat er nog da's zijn die paarden laten hoesten. Uitzieken is prima maar hoesten vernietigd elke keer longblaasjes dus een goed onderzoek is wel zo handig.

Whoknows
Berichten: 438
Geregistreerd: 11-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 17:03

Paard naar buiten. Op stal is er altijd wel stof dat irritatie kan opwekken met hoesten tot gevolg.
Dus zoveel mogelijk naar buiten.
Succes.

Pancake93
Berichten: 393
Geregistreerd: 24-04-15

Re: Hoestend paardje, wat zouden jullie doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 17:04

Ze loopt veel buiten hoor, krijgt genoeg frisse lucht. En op stal is het altijd schoon.

Pancake93
Berichten: 393
Geregistreerd: 24-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 17:05

Abacab schreef:
Heel vreemd dat je DA het heeft over uitzieken. Een hoestje bij paarden is niet gelijk aan hoest bij mensen. Bij paarden is hoest echt verontrustend en daar moet je direct op inspelen.
Heeft de DA naar de longen geluisterd?



Yep de DA heeft naar de longen geluisterd.
Schreef ook niets voor...

Whoknows
Berichten: 438
Geregistreerd: 11-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 17:07

Op stal is altijd stof, hoe miniscuul ook.
Stro, hooi, zaagsel...

DubbelFun

Berichten: 88766
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Hoestend paardje, wat zouden jullie doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 17:10

En je paard kan ook last hebben van de pollen. Die zijn momenteel erg actief.

Monmaster
Berichten: 748
Geregistreerd: 23-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 17:11

Een Paardje wat al een tijdje hoest, kan blijvende schade oplopen.... uitzieken klinkt mij heel onlogisch in de oren. Ik zou hier ook zeker een ander bij halen.

silby

Berichten: 5412
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 17:14

Mijn paard heeft een stofallergie,ik maak haar hooi altijd nat en ze krijgt elke dag drupjes
van Phytonics Respi comp.
Hier doet ze het goed op en kunnen we het hoesten een heel eind bepreken.

wel vreemde reactie van je DA,een paard hoest nooit voor niks en uitzieken vind
ik wel een hele rare diagnose...

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70667
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Hoestend paardje, wat zouden jullie doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 17:39

Ik verplaats dit topic naar Medisch.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: Hoestend paardje, wat zouden jullie doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 17:54

Hoe is je paard gehuisvest? Welk strooisel gebruik je. Hoe lang staat je paard per 24 uur op stal. Heb je een buitenluik? Welk ruwvoer geef je?

Hoesten is heel vaak een reactie op stof of op schimmels in ruwvoer.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 00:10

NAF respirator boost heb ik hele goede ervaringen mee en Naf Kof Eze ook. :j

Pancake93
Berichten: 393
Geregistreerd: 24-04-15

Re: Hoestend paardje, wat zouden jullie doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 09:33

Deze staat overdag buiten en 's nachts op stal. Ik geef overdag hooi. ze krijgen Lucerne mix van Hartog.

Het hoesten is niet zo erg dat ze de hele dag staat te blaffen hoor, anders was ik ook wel bezorgder geweest.

Daphneeeej

Berichten: 3000
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:37

Pancake93 schreef:
Deze staat overdag buiten en 's nachts op stal. Ik geef overdag hooi. ze krijgen Lucerne mix van Hartog.

Het hoesten is niet zo erg dat ze de hele dag staat te blaffen hoor, anders was ik ook wel bezorgder geweest.


Hoesten is bij paarden kwalijk, zoals eerder genoemd raken de longblaasjes beschadigt door hoesten en deze herstellen niet wanneer ze kapot zijn.
Ik heb zelf hele goede ervaring met het supplement Balsamic control. Mijn paard is ziek geweest waarbij hoesten, het hoesten bleef sluimeren. Ben de balsamic control gaan voeren en dat werkt heel goed. in de winter wanneer mijn paard soms nog wat last krijgt van hoest geef ik de Balsamic control in een lage dosis en is er helemaal niks meer aan de hand. (dit spul is toen de tijd voorgescheven geweest door mijn dierenarts)

Froemel

Berichten: 2784
Geregistreerd: 14-05-05
Woonplaats: Remunj, binnekort Zjwame!

Re: Hoestend paardje, wat zouden jullie doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:46

Ik schrik best wel van dit topic. Mijn paard is op dit moment ook verkouden, vlak na de inenting.
Ik heb de dierenarts gebeld, want mijn paard hoest ook heel erg. Ik moet het maar een week aankijken en na een week nog een keer bellen, dan gaat hij kijken wat hij kan doen. Maar aan de hand van deze reacties moet ik gewoon actie ondernemen?? Mijn paard is nog nooit verkouden geweest!

Daphneeeej

Berichten: 3000
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:57

Froemel schreef:
Ik schrik best wel van dit topic. Mijn paard is op dit moment ook verkouden, vlak na de inenting.
Ik heb de dierenarts gebeld, want mijn paard hoest ook heel erg. Ik moet het maar een week aankijken en na een week nog een keer bellen, dan gaat hij kijken wat hij kan doen. Maar aan de hand van deze reacties moet ik gewoon actie ondernemen?? Mijn paard is nog nooit verkouden geweest!

Ja hoesten bij een paard is niet goed! Mijne kreeg het ook na een enting (rhino) waarna hij zich te druk heeft lopen maken. Dierenarts had meteen respulmin voorgeschreven en toen dat op was hoestte hij nogsteeds en heb ik hem behandeld met Balsamic air en Balsamic control. Uiteindelijk alleen de Balsamic control blijven geven en dat werkt goed.

Pancake93
Berichten: 393
Geregistreerd: 24-04-15

Re: Hoestend paardje, wat zouden jullie doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 14:23

Daphneeeej begon jouw paard "zomaar" te hoesten ? En veel ?

Bliksem

Berichten: 2734
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Hoestend paardje, wat zouden jullie doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:29

Mijn paard begon een tijd terug ook te hoesten. We zijn overgestapt naar ander ruwvoer en ik heb hem ondersteund door respi comp druppels van phytonics te geven. Was na 1.5 week ongeveer over.

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Hoestend paardje, wat zouden jullie doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:34

Ventipulmin?

Corientjuh94

Berichten: 694
Geregistreerd: 03-03-08
Woonplaats: Utrecht

Re: Hoestend paardje, wat zouden jullie doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:38

Mijn pony ging juist hoesten van de lucerne van hartog. Ik zou proberen je hooi nat te maken en de lucerne even achterwegen te laten, wellicht krijgen de longen dan rust zodat ze kunnen herstellen

Daphneeeej

Berichten: 3000
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:02

Pancake93 schreef:
Daphneeeej begon jouw paard "zomaar" te hoesten ? En veel ?

De mijne kreeg het na Rhino enting. en hoestte opvallend ja. Dierenarts vermoedde een soort bronchitisje.

DubbelFun

Berichten: 88766
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:18

anjali schreef:
Ventipulmin?

Dat is wel een 'paardenmiddel' hoor. Tegen de tijd dat je dat nodig hebt is het dier al ver heen en kun je rustig spreken van een COPD'er.
Juist om te voorkomen dat je dit nodig hebt is het zaak om een hoestje altijd serieus te nemen als dit langer dan een week duurt en je hebt al maatregelen getroffen om het te verhelpen op een simpele manier (kruidenmengsel, hooi natmaken, andere bedding etc).
Zodra je gelige/groene dikkige neusuitvloeisel of klodders door het hoesten zit ben je eigenlijk al te laat.

Laibadji

Berichten: 1689
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:23

Mijn paard hoest sinds november. Wit slijm zit soms op de stal deur en als hij werkt kan het uit zijn neus druppen. DA iedere maand laten komen. Eerst behandeld met acetylcysteïne om de slijmen los te maken. Dit 10 dagen lang 3 zakjes. Het hoorbare slijm was weg maar af en toe toch nog droge hoest en wit slijm. Dus terug DA. Wit slijm is nog ok dat duidt op geen infectie. Dus even afgewacht. De longen klonken ook ok.
Een tijdje was het vrij goed. Nu terug slijm en hoesten tijdens het werk dus terug DA en endoscopie van de longen om 100% zeker te zijn. Luchtpijp en longen zagen er goed uit. Maw hoogstwaarschijnlijk is het af en allergische reactie. Paard voelt zich verder top!

Lange uitleg kort: Ik vertrouw hoesten ook niet. Kan chronisch worden en dat is slechter. Dus heb de DA half gestalkt. Nu na de endoscopie ben ik wat meer gerustgesteld. Nu weet ik dat de longen goed zijn.

Is er slijm bij geef hem dan acetylcysteïne. Kan je gewoon afhalen bij de apotheek. 2 zakjes 's ochtends 'smiddags en 's avonds. Dit 10 dagen lang. Het slijm komt er van los en helpt de hoest.

Bij een droge hoest zou ik hooi nat maken en dat eens uitproberen of een pollennetje.