Anabolen steroiden paard van 30...?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
szuidinga

Berichten: 10
Geregistreerd: 12-11-16
Woonplaats: Huizen

Anabolen steroiden paard van 30...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 22:32

Afbeelding
Ik heb even jullie advies nodig.
Ik heb een fjord van 30. Ze staat 24 uur per dag op de wei met stal. Nu merk je dat ze ouder wordt. Haar spieren nemen af. Nu gaat DA testen op cushing. Nu heeft DA ook voorgesteld om voor de spieropbouw naast speciale voeding ook injectie te geven met anabolen steroiden.
Speciaal voer gaat ze krijgen of pas ik aan. Ze heeft lichte zomereczeem. Maar om nu anabolen in te spuiten....

Iemand ervaring mee bij oudere paarden.
Laatst bijgewerkt door szuidinga op 13-02-17 22:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 22:35

Niet met paarden maar mijn bejaarde hond wel. Het geeft hem net even dat beetje power wat hij anders te kort komt.

Macs

Berichten: 7643
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Anabolen steroiden paard van 30...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 22:42

Klinkt misschien gek omdat mensen het vaak misbruiken. Maar het kan idd helpen om spieren wat meer massa te geven waardoor bewegen makkelijker wordt. Heb gehoord dat het bv bij paarden waarbij de knie op slot slaat wordt ingespoten zodat de spieren richting de heup volgens mij steviger worden. Als er geen mogelijkheid is om spieren te trainen maar je paard wel moeite heeft met de dagelijkse beweging zou je het kunnen overwegen icm met supplementen. Maar dan nog is het symptoombestrijding en van korte duur.

szuidinga

Berichten: 10
Geregistreerd: 12-11-16
Woonplaats: Huizen

Re: Anabolen steroiden paard van 30...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 22:43

Ik ben bang dat het het begin van het einde is. En of ik met gepaste voeding niet het zelfde bereik.

ellepel

Berichten: 47355
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 22:49

Is het een eenmalige injectie?
Als het kostenplaatje mee valt en er geen nadelige bijwerkingen zijn zou ik er wel op durven gokken.
Maar wat voer je nu verder dan?

Macs.., ik heb het inderdaad gehoord bij een paard na een knie operatie, ik vomd het toen een vreemd verhaal,maar uiteindelijk heeft het bij dat dier toen wel geholpen :j

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 22:52

Het is ook het begin van het einde. Echter kun je het op deze manier nog een behoorlijke tijd voor je uitschuiven. Het gaat om de kwaliteit van leven. Sterkere paarden hebben het makkelijker.

Ik betaal voor mijn hond €12,- en daar doet hij het ongeveer een half jaar op.

szuidinga

Berichten: 10
Geregistreerd: 12-11-16
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 22:59

Ik voer kuil, bietenpulp, pavoo slobber, 18+ biks en zemelen maar ga van de week ander voedingsadviezen inwinnen.
Ik weet niet of het eenmalig is. Vanmorgen is ze gevallen en kwam niet meer overeind. We hebben haar met banden omhooggevallen gekregen en da gebeld. Ze krijgt nu pijnstillers. Vrijdag komt da terug voor onderzoek cushing en eventueel injectie.
Laatst bijgewerkt door szuidinga op 13-02-17 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

wilma84
Berichten: 400
Geregistreerd: 18-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 23:01

Jaren en jaren geleden is het meerdere keren (met tussenpozen van ongeveer een half jaar) bij mijn welsh mountain gedaan. Hij knapte er erg van op en we zijn ermee doorgegaan tot hij op z'n 40e overleed.
Terugkijkend denk ik dat hij ongetwijfeld Cushing gehad zal hebben, maar het was in een tijd dat dat nog niet bekend was. De combinatie anabolen met cushing heeft hier in ieder geval geen extra probleem gegeven.

barbar

Berichten: 4889
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: nieuw-vennep

Re: Anabolen steroiden paard van 30...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 23:31

Mijn vorige hond heeft ze ook gehad, het heeft hem nog een hele tijd op de been gehouden en is er 16 jaar mee geworden. En ja het is miss het begin van het eind maar je kan er waarschijnlijk nog een hele tijd mee rekken en haar nog een goede kwaliteit van leven mee geven. Het zal niet eenmalig wezen, je zal het om de zoveel tijd moeten herhalen, dat zal in het begin eens in het half jaar of zo zijn, maar dat word steeds vaker. Dat ze gevallen is en zelf niet overeind kon komen zou voor mij wel een teken zijn om met zoiets te beginnen. Als ik mijn DA mag geloven kan het niet zoveel kwaad, mijn hond mocht het op zijn vaakst eens in de 6 weken maar zover is het nooit gekomen. Het klinkt alleen wat gek omdat anabolen miss wat rare reputatie heeft omdat mensen er wel eens misbruik van maken.

Desty

Berichten: 5721
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Grave

Re: Anabolen steroiden paard van 30...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 23:34

Toevallig een ruin? Vind het absoluut geen slecht idee! Anabolen zijn lang zo spooky niet als de context die ze dragen. Het kan wel degelijk helpen bij het sterk houden van gewrichten en spieren. Natuurlijk moet er nog steeds getraind worden.

szuidinga

Berichten: 10
Geregistreerd: 12-11-16
Woonplaats: Huizen

Re: Anabolen steroiden paard van 30...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 23:36

Jullie berichten geven me een andere kijk erop, bedankt. Nee het is een merrie.

tamary

Berichten: 29194
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Anabolen steroiden paard van 30...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 00:07

Leeftijd + van zichzelf niet meer sterk genoeg zijn om overeind te komen is inderdaad alarm, maar of je dan nog moet willen behandelen? En voeding heeft zeker met een ouder dier zijn grenzen, het lichaam moet het wel nog kunnen opnemen en daar zit waarschijnlijk de beperking, de organen beginnen te slijten en dan kan er niet meer genoeg uit het voedsel gehaald worden.

Ga een goed gesprek aan met je DA (of liever misschien een VA met een iets "hardere" kijk hier op) en vraag hoe dierwaardig doorbehandelen eigenlijk is. Zat DA's tegenwoordig die te lang doorgaan omdat zoveel klanten dat eigenlijk vragen voor hun huisdier (en daar valt paard eigenlijk ook onder).

lando2
Berichten: 362
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Anabolen steroiden paard van 30...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 00:20

Mijn merrie heeft als 4 jarige, toen ze net in mijn bezit was, en extreem mager, ook een paar keer anabole gehad. Ze kreeg het er gewoon niet bij met eten. Ze had gewoon niet genoeg eetlust. Die anabole hebben haar idd net dat zetje gegeven wat ze nodig had. Ze is nu 23 jaar en nog altijd kogelrond. Ik schrok ook toen de dierenarts er over begon, maar ik vertrouw hem voor 100% en bij blij dat ik t toen gedaan heb. T is niet zo eng als t klinkt

_coquette_

Berichten: 3102
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Zeeland

Re: Anabolen steroiden paard van 30...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 00:24

Ik heb mijn jonge ruin toen hij een behoorlijke klap van de castratie heeft gehad ook een paar keer anabolen in laten spuiten. Paard knapte er super van op en kreeg de kracht weer om zelf spieropbouw te maken en te groeien. Dus hier alleen ervaring met jong paard. Maar was niet engs aan en heeft hem echt heel erg geholpen.

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 01:17

Mijn inmiddels overleden paard heeft als 30+er ook twee of drie keer steroiden gekregen, niet voor spieropbouw, maar vanwege ernstige einschuss. Met spieropbouw heb ik geen ervaring dus, maar ik wilde toch reageren omdat je zegt dat ze mogelijk cushings heeft.

Bij paarden met cushings moet je extra oppassen met steroiden, vanwege een verhoogd risico op hoefbevangenheid. Mijn merrie had ook cushings en de DA was daarom altijd erg voorzichtig met het toedienen van steroiden; wegen de voordelen op tegen de nadelen?

Ik wil hiermee niet zeggen dat je het niet moet doen, want er zitten zeker voordelen aan, maar als blijkt dat ze cushings heeft (hopelijk niet), dan is dat wel iets om in gedachten te houden. Vallen en niet meer overeind kunnen komen na een val is natuurlijk best ernstig, dus ik kan me voorstellen dat het dan wel het risico waard is.

Succes met je mooie dame! Ik hoop dat ze snel weer opknapt. :(:)

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 02:06

Op zich niet zo gek, heb het 15 jaar geleden ook gegeven aan mijn hond met HD zodat de spieren een groot deel van de klachten op konden vangen.
Maar je moet wel flink blijven werken, anders heeft het geen nut.

Maar laat idd eerst even testen op cushing, zodat je niet verder van huis bent.

Mijn graadmeter is verder, kijk goed naar je dieren, als je het idee hebt dat het leven niet meer leuk is.
Of soms zie je aan de ogen dat het leven eruit is.
Laat ze dan gaan, in de natuur zouden ze het niet redden, en als ze bij mensen leven kunnen we ze een oppe toestand besparen.

janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Anabolen steroiden paard van 30...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 07:30

Ik denk dat je met Prascend voor de ppid (cushing) al een hele verbetering gaat zien.
Met anabolen geen ervaring. Ik zou het advies van de veearts volgen, hij/zij heeft het paard gezien.

Esther

Berichten: 4146
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 10:26

tamary schreef:
Leeftijd + van zichzelf niet meer sterk genoeg zijn om overeind te komen is inderdaad alarm, maar of je dan nog moet willen behandelen? En voeding heeft zeker met een ouder dier zijn grenzen, het lichaam moet het wel nog kunnen opnemen en daar zit waarschijnlijk de beperking, de organen beginnen te slijten en dan kan er niet meer genoeg uit het voedsel gehaald worden.

Ga een goed gesprek aan met je DA (of liever misschien een VA met een iets "hardere" kijk hier op) en vraag hoe dierwaardig doorbehandelen eigenlijk is. Zat DA's tegenwoordig die te lang doorgaan omdat zoveel klanten dat eigenlijk vragen voor hun huisdier (en daar valt paard eigenlijk ook onder).

Hier ben ik het mee eens.
Je paard is 30! heel erg veel paarden halen dat niet.
Als je anabolen laat spuiten moet je ook zorgen dat je met het paard kunt trainen, spieren komen niet vanzelf, daar moet je nog wel wat voor doen.

Heel eerlijk, als mijn paard niet meer zelf overeind kan komen dan is voor mij een grens bereikt..
Kan ze nog wel gaan liggen om te slapen en dan overeind komen?
Een paard moet kunnen gaan liggen om te slapen/uitrusten, als dat niet kan is het voor mij niet meer paardwaardig.

troi
Berichten: 17016
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Anabolen steroiden paard van 30...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 11:21

Anabolen zijn redelijk onschuldig, als je paard het daar nog comfortabeler een tijdje op volhoud zou ik er zeker voor gaan. Je paard is 30, eigenlijk is op die leeftijd alles het begin van het einde, hoe rot ook.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Anabolen steroiden paard van 30...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 11:24

Ik denk niet dat ik dit paard nog omhoog had geholpen, maar nu hij weer staat zou ik het gewoon proberen. Knapt hij ervan op is dat heel fijn, is dat niet zo kun je alsnog beslissen er een eind aan te maken.

szuidinga

Berichten: 10
Geregistreerd: 12-11-16
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-17 11:26

Normaal komt ze wel overeind. Ze is gisteren door een ander paard opzij geduwd. Op de sneeuw en ijs is ze uitgegleden. Daardoor lagen haar benen niet in goede positie om op te staan. Vanmorgen was ze levendig en wilde graag eten. Anabolen kunnen dus ondersteuning geven. Ze heeft nog veel levenslust en werklust. Ik zou nooit extra lang aanmodderen als het klaar zou zijn. Maar ze wil nog wel.
Bedankt voor alle reacties.

Ibbel

Berichten: 49196
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 11:27

Guinevere schreef:
Mijn inmiddels overleden paard heeft als 30+er ook twee of drie keer steroiden gekregen, niet voor spieropbouw, maar vanwege ernstige einschuss. Met spieropbouw heb ik geen ervaring dus, maar ik wilde toch reageren omdat je zegt dat ze mogelijk cushings heeft.

Bij paarden met cushings moet je extra oppassen met steroiden, vanwege een verhoogd risico op hoefbevangenheid. Mijn merrie had ook cushings en de DA was daarom altijd erg voorzichtig met het toedienen van steroiden; wegen de voordelen op tegen de nadelen?

Ik wil hiermee niet zeggen dat je het niet moet doen, want er zitten zeker voordelen aan, maar als blijkt dat ze cushings heeft (hopelijk niet), dan is dat wel iets om in gedachten te houden. Vallen en niet meer overeind kunnen komen na een val is natuurlijk best ernstig, dus ik kan me voorstellen dat het dan wel het risico waard is.

Succes met je mooie dame! Ik hoop dat ze snel weer opknapt. :(:)


Jij hebt het over (gluco)corticosteroiden. Dat is écht iets heel anders dan anabole steroiden.

Anabole steroiden kunnen, zoals hierboven al gezegd, zeker helpen, al is het uiteindelijk symptoombestrijding. Elk ouder wordend dier levert geleidelijk spiermassa in (ook mensen trouwens, daar begint het verval vanaf een jaar of 60 :+ ). Anabolen kunnen dit tegen gaan.

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 17:30

Oeps, wat suffig! :o

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Anabolen steroiden paard van 30...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 17:38

Hmm, wel interessant. Ik wist niet dat het ook toegepast werd bij paarden. Toch eens aan mijn DA vragen of het iets is voor mijn paard met EMND, vooral om zijn kwaliteit van leven wat te verbeteren. Hij heeft zo'n beetje het lichaam van een 25-jarige, maar is pas 15. Het is inderdaad het begin van het einde, maar dat is EMND sowieso al.

TanteFlavie

Berichten: 782
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 17:40

kan zeker helpen! Ken zelf een Fjord die af en toe anabole kreeg in haar "eindfase", ze is er nog een 5-tal jaren "goed" mee geweest, paardje is 36 geworden (!)

Onze Bo (mastiff-hond) heeft de laatste drie jaar van zijn leven ook inspuitingen gekregen om de spiermassa rond zijn heupen terug "goed" te krijgen. Hij is er ook goed mee geweest!
Het is niet omdat bepaalde sporters/mensen er misbruik van maken, dat het ook geen goede toepassingen kent!