Pony verhuist, ingetrokken buik

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
x_Heidi

Berichten: 1763
Geregistreerd: 18-04-10
Woonplaats: Brabant

Pony verhuist, ingetrokken buik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 10:36

Hoi!

Vorige week zaterdag heb ik mijn pony's verhuist (voor een half jaar, ik ga naar het buitenland) Ze hebben nu 2 nieuwe vriendjes, de groep is al best rustig.
Verder krijgen ze gewoon hooi, staan ze op een grote wei en krijgen ze wat musli. Nu heeft mijn grote pony (17 jaar) best een ingetrokken buik/flank. Vooral na een rondje rijden.. Ze heeft wel vaker een ingetrokken buik gehad, op een week vakantie bijvoorbeeld. Zou het dus kunnen wijden aan stress, maar misschien is er ook nog een andere reden voor.. drinkvoorziening is gewoon goed trouwens. Ook kan ze prima bij het hooi, er hangen meerdere netten zodat ze geen ruzie krijgen.

Iemand enig idee wat het nog meer zou kunnen zijn of wat ik er aan kan doen? Ze zit verder goed in haar vel (actief, vrolijk, eet gewoon). Heb haar toevallig net voor de verhuizing nog een zandweg kuurtje gegeven! :)

:wave:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 10:53

Mijn merrie heeft dit ook heel vaak gehad na verhuizing (eigenlijk op één plek niet, en dat bleek ook de beste plek voor haar te zijn). Ik denk de stress van de verhuizing. Verder merkte ik dat het op plekken waar ze te weinig ruwvoer hebben het ook langer bleef, dus misschien is dat nog iets om te controleren?

Underscore1
Berichten: 37
Geregistreerd: 24-01-17

Re: Pony verhuist, ingetrokken buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:42

Denk ook dat het stress is maar anders da bellen

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:49

Paarden kunnen door stress een maagzweer krijgen. Mijn pony heeft ook een maagzweer gehad, stoond ook met opgetrokken buik en flanken (bij haar kwam het trouwens door kiesextractie, hierdoor heeft ze een paar weken d'r hooi niet goed kunnen eten). Mijn pony kwijlde ineens meer, gaapte veel en kauwde heel veel. Herken je dat ook? Belangrijk is in ieder geval dat ze altijd ruwvoer tot d'r beschikking heeft. Er is een centraal topic over maagzweren (met over betaalbare variant van Gastrogard enzo :Y) ), wie weet heb je er wat aan!