Paard plast/drinkt veel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Paard plast/drinkt veel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 12:21

Sinds een maand of 4 plast mijn paard ontzettend veel. Wat automatisch inhoud dat hij veel drinkt natuurlijk. Afgelopen zomer heeft hij een tijd 24/7 buiten gestaan. Of het toen al was durf ik niet te zeggen. Toen ze weer 's nachts op stal kwamen viel het me vrij snel op dat hij het geen week kon redden zonder uitmesten, ook al werd er ruim voldoende opgestrooid. Hij stond toen op onbeperkt hooi in een slowfeeder, (tenminste, ik neem aan dat ze ook echt pas de laatste paar weken elke dag de slowfeeder bijna leeg haalden), 1 pluk voordroog op de paddock wat ik vaak zelf nog aanvulde met eigen hooi omdat hij anders veel te lang zonder zou staan, metazoa, een kleine halve kilo Pavo natures en 4 tot 6 kilo hartog gras wat ik zelf nog bij voerde omdat hij anders echt in ging vallen. Zijn vacht was toen wel erg 'stoffig', als je je hand over hem heen haalde was die heel erg wit.
Hij werd wat arm bespierd maar glansde goed en zat niet overdreven dik in zijn haar. Pas vlak voor de verhuis begon hij serieus in zijn haar te schieten maar ik ben er toen achter gekomen dat de staleigenaars al een paar weken mijn slowfeeder leeg haalden omdat ze 8 tot 9 kilo ruwvoer per dag meer dan zat vinden 8)7 .
Hij staat nu weer terug op een stal waar we eerder hebben gestaan en ook niet meer weg gaan omdat mijn kanjer duidelijk laat merken het er uitstekend naar zijn zin te hebben. Hij staat nu voor 8 uur al buiten, word na half 5 weer binnen gehaald, krijgt buiten onbeperkt hooi, binnen een slowfeeder met voordroog waar hij de volgende dag nog van over heeft, een kleine halve kilo natures best, metazoa en wat wortels. Ook krijgt hij al bijna 1 jaar elke dag wat speedibeet om zijn suplimenten, die in overleg met de da worden gegeven, binnen te krijgen.
Hij ziet er nu echt goed uit, glanst als een spiegel, komt weer mooi in zijn bespiering, weer mooi in gewicht, is (heel erg _O- ) levendig op de wei en als hij eenmaal losgereden is moet ik alle zeilen bij zetten om de rem er op te houden. Hij heeft chronische ontstekingen in zijn hoefgewrichten en dat is op de vorige stal weer verergerd omdat hij niet volgens afspraak met zijn vriend in een grote paddock mocht. Daarom heeft hij wat opstartproblemen bij het rijden maar dat word wel weer minder.
3 Weken geleden heb ik de DA laten komen. Ik vond dat vele plassen verdacht, vond hem ontzettend stijf op zijn spieren en wilde weten of mijn idee klopt dat zijn voorvoeten weer erger waren geworden. Er is bloed geprikt en het enige wat daar uit is gekomen is een vitamine E gebrek en de waardes van zijn spierenzymen waren niet goed.
Hij krijgt, op aanraden van de DA, nu elke dag vitamine E van Pharma horse, voor zijn voeten Equiflex moblity en uit eerdere bloedonderzoeken kwam magnesiumgebrek dus ook elke dag magnesium citraat van Pharma horse.
Ik had gehoopt en verwacht dat het vele plassen minder zou worden nu hij zich weer duidelijk fijner voelt. Integendeel, het lijkt meer te worden en ik begin me echt zorgen te maken. Mijn paard heeft wel een verleden van ernstige ondervoeding wat zijn lijf ook geen goed heeft gedaan natuurlijk, maar voorheen had hij altijd een enorm schone stal. Ik wil weer overleggen met de DA wat de opties kunnen maar omdat ik zelf geen ideeën heb wat dit zou kunnen zijn, open ik dit topic :o

HopeMyDay

Berichten: 1283
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Paard plast/drinkt veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 12:48

Hoe oud is het paard? Ik denk namelijk meteen aan cushing of spieratrofie..
Wel raar dat de dierenarts niet meer heeft gevonden dan dat?
PU/PD (PU/PD = veel plassen/Veel drinken) een symptoom dat bij erg veel ziektes voorkomt namelijk.
Heeft hij alleen getest op orgaanwaardes of ook op hormonen?

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 12:50

Leeftijd hoeft voor cushing niet uit te maken. Mijn cushing pony was 11 toen ze het had.

Sleeper

Berichten: 3955
Geregistreerd: 21-11-06

Re: Paard plast/drinkt veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 12:51

Cushing was ook waar ik meteen aan dacht. Is daar op getest?

HopeMyDay

Berichten: 1283
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 12:52

xApple schreef:
Leeftijd hoeft voor cushing niet uit te maken. Mijn cushing pony was 11 toen ze het had.


Dat klopt maar als het een 2 jarig paard is denk ik er minder snel aan dan wanneer het een 20 jarig paard is zegmaar.

Sleeper

Berichten: 3955
Geregistreerd: 21-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 12:53

HopeMyDay schreef:
xApple schreef:
Leeftijd hoeft voor cushing niet uit te maken. Mijn cushing pony was 11 toen ze het had.


Dat klopt maar als het een 2 jarig paard is denk ik er minder snel aan dan wanneer het een 20 jarig paard is zegmaar.


Terwijl tegenwoordig bekend is dat er veel meer jonge dieren met cushing zijn dan altijd gedacht werd. Al begrijp ik dat dat nog niet helemaal ingeburgerd is.

HopeMyDay

Berichten: 1283
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Paard plast/drinkt veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 12:57

De opleiding heeft dat nog niet meegekregen, het kan best zo zijn hoor maar Tot zover ik weet komt Cushing nog altijd vaker voor bij oudere dieren. Ik sluit hier geen enkele leeftijd uit maar ik zeg hier dat ik er bij een oud paard sneller aan zou denken.

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 13:41

Mijn paard is 11, ben ik vergeten er bij te vermelden :o .
Verder is het bloed op alles getest waar het maar op getest kan worden, dus ook de orgaanwaardes. Er was nergens iets afwijkends op te vinden, alleen een hele minimale verhoging van de ontstekingswaarden. Maar dat is gezien zijn voeten zeer makkelijk te verklaren. Er is niet getest op cushing. Heb inmiddels wel een DA gesproken die ook aan cushing denkt.

HopeMyDay

Berichten: 1283
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 17:25

Inoterry schreef:
Mijn paard is 11, ben ik vergeten er bij te vermelden :o .
Verder is het bloed op alles getest waar het maar op getest kan worden, dus ook de orgaanwaardes. Er was nergens iets afwijkends op te vinden, alleen een hele minimale verhoging van de ontstekingswaarden. Maar dat is gezien zijn voeten zeer makkelijk te verklaren. Er is niet getest op cushing. Heb inmiddels wel een DA gesproken die ook aan cushing denkt.


Ja het lijkt me een goed idee om daar eerst op te testen en vanaf daar verder te kijken.

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Paard plast/drinkt veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 17:49

Zou ik ook doen inderdaad. Mijn paard met cushing heeft ook een hele natte stal, veel erger dan een paar jaar geleden. Die is verder ook hartstikke fit trouwens al kan je het bij hem wel ook aan de vacht zien.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Re: Paard plast/drinkt veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 17:56

Zie je je paard wel eens plassen?
Zo ja, maakt hij wbt hoeveelheid een normale plas, plast hij in 1 keer goed door, hoe is de kleur\geur?

Komt hij (mocht je dit waarnemen) ontspannen over voordat hij plast of lijkt hij wat kramperig?

Sorry voor al mijn vragen.....

Sterkte!

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-16 01:20

Ik zie hem eigenlijk bijna nooit plassen. Als ik hem betrap kijkt hij me echt met een "pleur op >;) " blik aan. De laatste keer dat ik hem betrapte was afgelopen zomer en toen was hij gewoon ontspannen, (tot ik in de buurt was dan _O- ) en een normale hoeveelheid.

Elco
Berichten: 2071
Geregistreerd: 20-08-06

Re: Paard plast/drinkt veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 10:41

Heeft je paard een zoutblok of himalaya steen in zijn stal hangen.? Zoja haal die eens een tijdje weg.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 11:00

Inoterry schreef:
Ik zie hem eigenlijk bijna nooit plassen. Als ik hem betrap kijkt hij me echt met een "pleur op >;) " blik aan. De laatste keer dat ik hem betrapte was afgelopen zomer en toen was hij gewoon ontspannen, (tot ik in de buurt was dan _O- ) en een normale hoeveelheid.


Jammer...

Zijn vele plassen wordt niet afgewisseld met juist weinig plassen, toch?
Hij plast continue meer dan normaal als ik je topic goed gelezen heb.

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-16 12:00

Hij heeft een himalaya steen maar die wenst meneer alleen aan te raken als ik hem vast hou voor hem :D . Dat doe ik in de zomer wel eens, als ik er aan denk :+ . De steen die hij nu heeft hangen heeft hij nog niet aangeraakt.

Hij plast inderdaad continu meer dan normaal. 8 Maanden geleden was er echt nog niks aan de hand, toen was 1 pak vlas per week ruim voldoende. Nu moet er om de 2 weken een 2de pak bij en is het nog maar net aan genoeg.

Ik had net even tijd om de openingspost van het cushing topic door te lezen. Waar ik dus al een tijdje niet meer bewust bij stil sta is dat er anderhalf jaar geleden insuline resistentie is vastgesteld bij mijn paard door Annika van De Hoek. Od staat in de zomer ook onder een eczeemdeken. Od word dus al suikerarm gevoerd, op de wortels na. Ik kreeg toen te horen dat Od geen wortels mocht als hij volop op gras staat en dat is nu niet.

marga1
Berichten: 900
Geregistreerd: 11-11-10

Re: Paard plast/drinkt veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 23:24

als hij insuline resistent is zou ik hem ook geen wortels voeren hier zit veel fructaan in.

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 02:38

Hij heeft het in lichte mate. Als hij volop in gras staat mag hij geen wortels en dat staat hij nu niet.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Paard plast/drinkt veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 03:20

Hoe eet hij zijn hooi? Sommige paarden hebben ontdekt dat hooi in water gesopt ook wel lekker en makkelijk is. Dan krijgen ze ook meer binnen, dus meer plassen. Ook kan de stal dan natter zijn van water (van het gesleep heen en weer)

tiwi1969

Berichten: 7639
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Paard plast/drinkt veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 08:12

Als je paar dierenactivisten wordt van cushing dan zou ik met de Metazoa stoppen, de mineralen balans van dat voer, en dan met name het ijzergehalte, is niet geschikt voor paarden met cushing.
Als je een vit/min korrel wilt geven is Vitalbix een betere keuze ivm de verhoudingen.

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 11:46

Hij sopt niet met zijn hooi, Od is een vrij nette eter. Ik zie hem ook bijna nooit drinken.

@tiwi1969, voorlopig is het nog niet zeker dat hij het heeft. Ik bel morgen even mijn dierenarts voor de test. Maar mocht dus blijken dat hij het heeft zal er inderdaad ook naar zijn rantsoen worden gekeken :j .

tiwi1969

Berichten: 7639
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Paard plast/drinkt veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:57

Oeps mijn autocorrectie is met mijn vorige post aan de haal gegaan.

Ik bedoelde "als je paard verdacht wordt van cushing"

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 12:15

Ik heb het 3 keer moeten lezen en toen snapte ik het nog niet helemaal _O- .
Maar ik ben metazoa gaan voeren omdat dat, tot 2 keer toe, als beste er uit kwam toen hij werd doorgemeten door een holistische arts. Vitalbix is de eerste keer ook getest en dat was een overduidelijke nee. Nu moet ik er bij zeggen dat de eerste keer dat ik, uit pure wanhoop, een vorig paard van me heb laten behandelen door een holistische arts er dingen uit kwamen die ik niet eens had verteld en het resultaat ook verbluffend vond. Deze keer heb ik niet eens resultaat gemerkt en kwam er ook niet iets uit wat ik al niet verteld had. Zelfde kliniek, andere arts.

Dees

Berichten: 18913
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Paard plast/drinkt veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 12:21

Bij een opvallende toenamen aan drinken en vervolgens ook plassen, in combinatie met stijve spieren en algehele stramheid...
Tja, ik denk dan automatisch aan de nieren.

Geen idee hoever de paarden-geneeskunde is inzake nieren. Je hoort er nooit wat van.
Maar de afvoer van afvalstoffen gaat bij je paard duidelijk niet goed. Misschien toch eens een idee om je DA eens gericht naar de nieren te laten kijken.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Paard plast/drinkt veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 12:29

even de nieren laten testen door middel van bloedonderzoek,verbaast mij dat dat nog niet gedaan is.Of heb ik daar overheen gelezen?
Zolang je daar de uitslag niet van hebt stoppen met magnesium,dat is funest bij niet goed werkende nieren.

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 13:19

Alle organen zijn volledig doorgelicht met het bloedonderzoek en er waren voor de nieren geen afwijkende waardes. Voor geen enkel orgaan trouwens.
Ik moet juist magnesium blijven geven van de dierenarts naar aanleiding van eerdere bloedonderzoeken dus daar ga ik ook echt niet mee stoppen.