Ziek?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anna04

Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 14:38

Hoi,

een van mijn verzorgshetlanders is de laatste tijd heel snel moe en zweet ook snel. Ze is pas na het wandelen, toen we haar weer in de stal zette, gelijk door haar benen gezakt en bleef minstens een uur liggen. Ze is een merrie van al 26 maar ik weet niet of het daar aan ligt want ze was altijd een heel energieke pony. De andere heeft diarree en gewoon nergens zin meer in. Zij is een merrie van 16. De derde lijkt niks te hebben hij is een hengstje van 4.

Ze krijgen alleen hooi en ze staan in een weiland maar het gras is heel kort dus dat eten ze niet of nouwlijks. Alleen de merrie van 16 heeft niet een super sterke weerstand, de merrie van 26 wel zij is eigenlijk nooit heel ziek geweest.

Kan iemand mij helpen?
Ik weet dat een dierenarts het beste is maar ik vindt dat een beetje eng omdat de vorige keer dat ik vroeg om een veearts hij de pony liever wou verkopen.

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:42

Je kunt kijken of je de temperatuur van de pony op kunt nemen.
Is die te hoog dan is er waarschijnlijk meer aan de hand, en dsn even overleggen met de eigenaar.
Sowieso altijd overleggen met de eigenaar als je ergens over twijfelt he.

En dat wandelen, heb je misschien toch te lang gelopen.
wat het zweten betreft, het kan zijn dat het komt omdat het buiten niet erg koud is,
heb zelf een 24 jarige staan die afgelopen week na maar kort stappen ook bezweet was, maar dan komt het van de dikke vacht.

Diarree, kan komen van wormen, van slechte tanden dan word het voer niet goed verteerd.
Of van het soort ruwvoer, misschien wat zand in de darmen?

Anna04

Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Re: Ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 14:49

Ze is twee weken geleden ontwormd en ik kan ook geen wormen(eitjes) vinden. De eigenaar weet er uiteraard wel van. Maar die heeft het ontsettend druk.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 00:20

Het is raar weer geweest en nog steeds vliegen de temperaturen flink heen en weer, niet fijn met een dikke wintervacht. Daarbij kan erg kort gras teveel zand opname geven en daar voelen ze zich ook vaak ziekjes van. De diarree van de 16 jarige kan daar ook vandaan komen.

Anna04

Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 21:54

tamary schreef:
Het is raar weer geweest en nog steeds vliegen de temperaturen flink heen en weer, niet fijn met een dikke wintervacht. Daarbij kan erg kort gras teveel zand opname geven en daar voelen ze zich ook vaak ziekjes van. De diarree van de 16 jarige kan daar ook vandaan komen.


Oké bedankt! Wat kan ik daar tegen doen? De 26 jarige heeft geen hele dikke vacht.