Vocht bij de mest

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Vocht bij de mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 15:26

Sinds mijn nu 5 jarige als 2 jarige een flinke wormbesmetting heeft gehad en hier bijna aan onderdoor is gegaan. En 10 dagen op de kliniek heeft doorgebracht is het drama met de mest.

Ik heb geprobeerd bij te houden wanneer hij dus veel last heeft van vocht. Hij tilt regelmatig zijn staart op om een plasje vocht te laten lopen. Zijn mest zelf is iets vochtiger maar nog steeds ballen.
Maar er is geen pijl op te trekken.

Maar het lijkt me voor hem ontzettend vervelend. In periodes dat hij het weer heel erg heeft valt hij ook in.
En voor mijzelf ook erg vervelend doordat zijn mega dikke staart en benen steeds onder zitten.

Ik ben al een paar keer bij de dierenarts geweest met dit probleem. Maar die weten het ook niet zo goed.
Zijn darmen zullen flink beschadigd zijn door de wormen en niet goed genoeg genezen zijn.

Hebben jullie nog tips voer of supplementen die zouden kunnen wennen.

Hij krijgt sóchtends en sávonds 3/4 schep luzerne met 1/4 schep cavalor strucomix
Sávonds ook nog 1/4 voerschep ongeweekt (wat uiteraard wel geweekt word gegeven) seniores priories van subli.
En onbeperk voordroog (bijna tegen hooi aan). Ook een hele lange tijd hooi gevoerd waar hij het ook mee bleef houden. Maar hield hem niet mooi op gewicht op hooi. Vandaar voordroog.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:32

voordroog vervangen voor gewoon droog hooi, en een probiotica erbij geven?
Maar als de darmen echt onherstelbaar kapot zijn kun je er niks aan doen. Donor darmen voor paarden bestaan helaas niet.

check in dat geval goed dat de voedingsstoffen voldoende opgenomen worden. Evt kun je tekorten vaak nog wel aanvullen maar als dat ook niet voldoende is, wordt het lijden.

Overleg goed met een kundig dierenarts en kom je met je eigen dierenarts niet verder vraag dan verder bij een goede grote kliniek. Die kunnen eventueel nog met een scope kijken hoe de darmen er vanbinnen uit zien.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Vocht bij de mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 15:44

Probiotica wel van gehoord nog niet geprobeerd. Ga eens opzoek naar meer informatie hier over.

Gewoon hooi heeft hij gehad. Maar dat at hij slecht en hield hem dus niet op gewicht. Daar bij bleef hij ook vocht bij de mest houden.
Heb nu dus hooi wat in pakken gewikkeld is dus eigenlijk de naam hooi niet mag hebben.
Heel mooi spul is het.
Was ook een hele zoektocht om hier aan te komen.

Ik zit al jaren bij dezelfde kliniek. En hij is daar ook behandeld voor de wormen. De arts die hem heeft geholpen gaf aan dat de darmen zodanig waren beschadigd dat hij er altijd wel last van zou blijven houden.

Maar ik ben eigenwijs en hoop toch iets te kunnen vinden wat zou kunnen helpen.

Zo heeft hij periodes er nauwelijks last van. En zo heeft hij er weer extreem last van. Maar kan niet ontdekken wanneer hij meer of minder last van heeft.

Misschien moet ik toch maar eens een andere grotere kliniek om advies vragen.

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Vocht bij de mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:45

Ik gebruik voor mijn merrie die ook wat slappe mest had de afgelopen maanden inmiddels gastro+ van havens, mest is aanzienlijk verbeterd!
Ik zou me idd eens verdiepen in een goede probiotica en idd droog hooi gaan voeren.
Succes!

Taucha

Berichten: 1169
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:00

Goede probiotica met een hoge bacteriehoeveelheid zal waarschijnlijk al een heleboel schelen. Bij zowel mens als dier wordt dit geadviseerd wanneer de darmen door wat voor oorzaak dan ook van streek zijn. Bijvoorbeeld wanneer de darmflora (de goede bacterien die in de darmen horen te zitten) dood is gegaan door antibiotica.

In het geval van wormen is de darmwand en dus ook de darmflora beschadigd en zullen de goede bacterien niet meer in grote hoeveelheden aanwezig zijn. Door probiotica te geven voeg je weer goede bacterien toe. Het kan wel zijn dat je dit langdurig of misschien zelfs regelmatig terugkerend permanent moet geven.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Vocht bij de mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 16:13

Droog hooi gaat hem dus niet worden. Daarbij houdt hij bij droog hooi nog steeds vocht bij de mest en hou ik hem niet mooi op gewicht.
Dit probleem speelt al jaren. En hij heeft dus de eerst paar jaar gewoon droog hooi gehad. Sinds een paar maanden krijgt hij dit verpakte spul en ik hoef hem aanzienlijk minder te voeren om hem mooi op gewicht te houden. Het is dus niet zo dat ik hem natte zooi geef om te eten.

Dat ik iets blijvend moet voeren. Vind ik niet zo'n probleem.
Zat al te denken aan een onderhoudsdosering en als het weer even wat erger is de dosering te verhogen.

Maar wat is nu goede probiotica?

Gastro + is dat een krachtvoer?

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:17

als hij droog hooi niet eet zou ik nog eens droog hooi van een andere leverancier proberen of eens kijken of het aan de tanden kan liggen. Zolang dat niet het geval is misschien bietenpulp en zemelen bijvoeren en kijken of dat helpt hem op gewicht te houden. Want teveel afvallen is helemaal niet goed, dan inderdaad nog liever voordroog voeren.

En een second opinion kan op zich geen kwaad, pas alleen wel op dat je beestje niet nodeloos vervelende onderzoeken moet ondergaan.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Vocht bij de mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 17:21

Tanden worden ieder jaar gedaan tegelijk met de enting.
Zijn nu ook pas weer geweest.
Goede kwaliteit hooi lijkt hier wel schaars. Heb 2 leveranciers geprobeerd en op stal waar ik sta hebben ze nog hooi van eigen weides liggen. Waar hij dus buiten ook op graast. Alleen is dit hooi van vorig jaar.
Hij eet er wel van maar niet voldoende om hem op gewicht te houden.

Zou droog hooi te veel moeite zijn om te verwerken? Omdat zijn darmen niet helemaal goed meer zijn?

Ik dacht zelf aan een holistische dierenarts om hem eens goed na te laten kijken. Maar waar vind ik een goede die aan huis komt?

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Re: Vocht bij de mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 17:26

Heb je de mest al op zand gecheckt? Mijn pony reageert vaak op deze manier als er te veel zand in de darmen zit. Na een vlozaadkuur is dat vaak weer verholpen.
(overleg evt wel even met je da. Ik weet niet of vlozaad etc gegeven mag worden als de darmen echt beschadigt zijn.)

breakthelaw

Berichten: 407
Geregistreerd: 01-05-05
Woonplaats: Home sweet home

Re: Vocht bij de mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 17:36

Ik geef deze Probiotica.
https://www.agradi.nl/phytonics-probiot ... -200gr.htm
Ziet er duur uit, maar heb veel vergeleken en in verhouding is dit nog het beste/goedkoopste.
Ik doe bijna 6 maanden met een pot.
Ik heb begrepen dat er behalve probiotica ook prebiotica in zit wat beter zou zijn.
Ik gebruik alleen een theelepel ipv de lepel die erbij zit, want die was steeds zoek in de pot.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Vocht bij de mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 18:42

Ik vergeet nog een stukje informatie.

Van het voorjaar twijfelde ik over de gezondheid van mijn paarden. Vond ze wat dof en ingevallen.
Ik was toen ook al niet zo tevreden meer over de laatste partijen hooi die ik gekregen had.
Dus voor de zekerheid bloed laten prikken.
Allebei te hoge leverwaarden. Samen met de dierenarts alles uitgeplozen om te kijken waar dat vandaan zou komen. Helaas niks kunnen vinden en we verdachte het hooi er van dat er iets in zou hebben gezeten.
Fijn weer aan de medicatie en op aanraden van de dierenarts over gestapt naar voordroog want hun ook op de klinieken voeren.
Helaas was dat een behoorlijke kostenpot (210 euro per maand per paard) en ben ik opzoek gegaan naar kwalitatief goed voer maar leuker geprijsd. En zo ben ik dus op die pakken uitgekomen die ik nu voer.
Het heeft mooi een paar dagen kunnen drogen na het maaien en is toen verpakt. Dus het is net geen hooi maar ook weer geen voordroog.
Toen de dierenarts na een paar weken weer terug om bloed af te nemen. Heb ik dit dus ook laten zien. En zei was er ook erg over te spreken.
Denk dat het met ruwvoer nu dus wel goed zit.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 18:45

breakthelaw schreef:
Ik geef deze Probiotica.
https://www.agradi.nl/phytonics-probiot ... -200gr.htm
Ziet er duur uit, maar heb veel vergeleken en in verhouding is dit nog het beste/goedkoopste.
Ik doe bijna 6 maanden met een pot.
Ik heb begrepen dat er behalve probiotica ook prebiotica in zit wat beter zou zijn.
Ik gebruik alleen een theelepel ipv de lepel die erbij zit, want die was steeds zoek in de pot.


Dankjewel

Het merk komt me bekend voor. Is dit hetzelfde merk wat ook veel word aangeraden voor holistische dierenartsen?

6 maanden met een pot is dus in verhouding hartstikke goedkoop :D

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: Vocht bij de mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 18:50

Pulp werkt heel goed voor de darmen onze had dit ook met voordroog de pulp verholp ook werkt stro voeren of gewoon droog hooi voeren.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Vocht bij de mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 19:09

Paard staat op stro. Maar daar eet hij niet van.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Vocht bij de mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 19:42

@ breakthelaw

Ik heb een potje besteld om te proberen. Hoe geef jij het?

Ik lees hier de eerste week 2x daags 1 maatschepje (2.5 gram) met handwarm water mengen en na een kwartiertje voeren op een lege maag.
Na de 1ste week 1 maatschepje per dag
En onderhoudsdosering is 1/2 maatschepje per dag

Taucha

Berichten: 1169
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 20:30

Je kunt het droog mengen met bijvoorbeeld een of twee lepels zemelen of wat pulp en dat nat maken met wat lauw water in een bakje. Meeste paarden likken het dan uit dat bakje makkelijk op. Hoef je niet moeilijk te doen met overhevelen naar de voerbak oid.

Els1984

Berichten: 457
Geregistreerd: 23-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 20:34

felicity schreef:
Ik vergeet nog een stukje informatie.

Van het voorjaar twijfelde ik over de gezondheid van mijn paarden. Vond ze wat dof en ingevallen.
Ik was toen ook al niet zo tevreden meer over de laatste partijen hooi die ik gekregen had.
Dus voor de zekerheid bloed laten prikken.
Allebei te hoge leverwaarden. Samen met de dierenarts alles uitgeplozen om te kijken waar dat vandaan zou komen. Helaas niks kunnen vinden en we verdachte het hooi er van dat er iets in zou hebben gezeten.
Fijn weer aan de medicatie en op aanraden van de dierenarts over gestapt naar voordroog want hun ook op de klinieken voeren.
Helaas was dat een behoorlijke kostenpot (210 euro per maand per paard) en ben ik opzoek gegaan naar kwalitatief goed voer maar leuker geprijsd. En zo ben ik dus op die pakken uitgekomen die ik nu voer.
Het heeft mooi een paar dagen kunnen drogen na het maaien en is toen verpakt. Dus het is net geen hooi maar ook weer geen voordroog.
Toen de dierenarts na een paar weken weer terug om bloed af te nemen. Heb ik dit dus ook laten zien. En zei was er ook erg over te spreken.
Denk dat het met ruwvoer nu dus wel goed zit.


Ook getest op leverbot?

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Vocht bij de mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 22:09

Ja zijn ook getest op leverbot en behandeld voor leverbot.

De laatste keer bloed prikken was alles weer goed.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Re: Vocht bij de mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 00:11

Marstall Darm Regulator

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Vocht bij de mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 01:16

Ja gastro is een krachtvoer maar, laag in suiker en eiwitten. Mijn merrie is er eerder rustiger dan drukker door geworden.

Babootje

Berichten: 26264
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Vocht bij de mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 08:08

En heel nauwgezet ontwormen. Ik heb ongeveer hetzelfde bij de hand met een hond. Alle honden worden regelmatig ontwormd maar bij dit oudje was dat schema niet voldoende en heeft hij een flinke wormbesmetting gehad. Blijft ook gevoelig op de darmen. Ik moet hem echt iedere maand a anderhalve maand ontwormen ipv 1 x per 3 maanden.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Vocht bij de mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 12:32

Hij krijgt zijn hele leven al deze meusli met luzerne.
Misschien dat ik toch eens moet kijken naar ander voer.

Dankjewel voor het meedenken.

@ babootje Dankjewel voor de tip.
Ik ga dit eens even overleggen met de dierenarts. Ik ben nu als de dood voor wormen.
En er word nu 4x per jaar mestonderzoek gedaan en aan de hand daar van ontwormd en hij krijgt preventief 1x per jaar die dure wormenkuur.

Babootje

Berichten: 26264
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 15:42

felicity schreef:
@ babootje Dankjewel voor de tip.
Ik ga dit eens even overleggen met de dierenarts. Ik ben nu als de dood voor wormen.
En er word nu 4x per jaar mestonderzoek gedaan en aan de hand daar van ontwormd en hij krijgt preventief 1x per jaar die dure wormenkuur.


Daarvoor had ontwormde ik minder vaak, maar dan werd ie weer ziek en weer een beetje bloed bij de ontlasting. Dan moest ie weer op de AB en daar knapt hij dan weer goed van op. Het viel me op dat als ik vaker ontworm, hij het er beter op doet. Ik ga er niet op zitten wachten tot hij ze weer heeft. Hij kan volgens mij geen worm meer hebben. Hij is 13, dus ja. Zo lang het zo goed gaat...
De hond krijgt ook probiotica. En de finidiar (diarreeremmer) heb ik standaard in huis.

salamaleque
Berichten: 987
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Re: Vocht bij de mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 22:11

Mijn paard heeft geen dunne mest maar wel altijd heel erg veel gas en mestvocht wat eerst komt voordat hij mest. Ik heb om dit te verbeteren een tijd levende gisten (Live yeast) van Chevital gevoerd maar dat deed eigenlijk heel weinig. Ik was daarom op zoek naar iets anders toen ik bijgaand artikel las. Dus ik heb de probiotica even gelaten voor wat het is. Nu voer ik Gastro+ van Havens bij samen met bietenpulp (Speedibeet) en daar ben ik wel over te spreken. Jouw situatie is natuurlijk anders maar misschien toch leuk om even te lezen voordat je allerlei dure poeders aanschaft.

http://www.voervergelijk.nl/nieuws/359/ ... ft-het-nut

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Vocht bij de mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 22:34

Interessant artikel.

Raadde aan om veel ruwvoer en luzerne te voeren.
Onbeperkt ruwvoer van goede kwaliteit krijgt hij al.
Luzerne krijgt hij anderhalve schep per dag van.

Enige wat ik kan bedenken is zijn halve schep meusli per dag vervangen door een vitamine korrel of gastro+ van havens.