Ervaringen knie op slot

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Ervaringen knie op slot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 20:40

Hey allemaal

Ik ben op zoek naar ervaringen van het op slot staan van de knie. Mijn shet heeft zijn knie zo af en toe op slot staan. Ik dacht eerst dat het kwam dat hij niet genoeg binnendoor was gezet. Immers leek het heel goed te gaan toen dat was gebeurd.

Vlak na het bekappen gebeurde het weer, echter had hij de dag ervoor 'hard' gewerkt en die dag er na toevallig stil gestaan. Dus we dachten dat het dan daar mee te maken had. Ook toen ik daar rekening mee hield leek het ook goed te gaan.

Echter doen we het al enkele weken rustig aan, gewoon niet te gek. Wat rustig longeerwerk, sleepwerk en lange teugelwerk. Niks zwaars. Echter stond hij vandaag weer met een knie op slot (is altijd dezelfde knie). Echter doet hij nog net zo knettergek in de bak, maar dan gewoon op 3 benen. Ook stapt hij dan weer een heel rondje goed en dan opeens springt zijn knie weer op slot. Achteruit stappen wil hij niet, maar helpt ook niks.

Nou had ik de DA al geïnformeerd over mogelijke behandelingen. Het kwam neer op inspuiten of de knie(ophangband?) doorsnijden. Nou wil ik inspuiten graag een keer proberen, probleem daarbij is, is dat hij 'flink' getraind moet worden. Graaaag wil ik dan met hem mennen, maar ik beschik nog niet over een menkarretje. Dus inspuiten zal voor nu, imo, nog geen nut hebben. Want 'wat' longeerwerk vind ik nu niet een flinke training.

Dan heb je de optie de banden door te laten snijden. Buiten het feit dat het een vrij dure ingreep blijkt te zijn.. Kan ik daarna gewoon met hem aan het werk? Wedstrijden zullen we nooit gaan rijden, maar recreatief mennen staat zeer zeker op het lijstje. Zou het doorsnijden van zijn banden hem dan niet belemmeren in de beweging? Kan ik dan gewoon nog met hem aan het werk?

Wat zijn de ervaringen hier op bokt? Elmo is overigens 5 jaar nu, dus imo veelste vroeg om enkel als grasmaaier te dienen.

Elpharo

Berichten: 1896
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Ervaringen knie op slot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 20:50

Hoihoi, wat vervelend voor je! Het is meestal toch een kwestie van sterker worden, wat het beste helpt. En de dingen die jij noemt, dat het na een dag harder werken en dan rust gebeurt, dat klinkt mij bekend. Die van mij heeft het ook (gehad, het blijft een aandachtspunt, maar gaat echt wel heel goed nu). Die van mij is wel een paard van 1.65, maar het idee is denk ik hetzelfde. Het is belangrijk om rustigaan op te bouwen, desnoods met een schema. Longeren op de volte kan juist tegen je werken, rechtuit (aan de hand fietsen?) is super. Ik ben wel dubbele lijnen gaan doen ook, maar dan echt gericht op het recht maken van mijn paard.

Ik hoorde trouwens van iemand (hoefsmid beaamde dit) dat als binnendoor zetten niet werkt, dat buitenlangs zetten wel kan werken. Maar in alle gevallen is aan het werk erg belangrijk. Er zijn ook supplementen om de spieren sterker te maken, die het bandje van de knie dan weer strakker trekken, waardoor het bandje niet meer vast kan komen te zitten. Phytonics of Groene Os heeft een goede. Wel duur...je moet wel even goed opletten, sommige supplementen zitten vol met suiker, dat wil je ook weer niet. Succes ermee. Ik werd er soms ook hopeloos van, maar het is nu best goed. Overigens werkt achteruit bij die van mij ook niet altijd even goed, maar dan moeten ze sowieso wel ook zonder op slot te gaan netjes achteruit gaan op commando, anders wordt t niks...hihi.

Hevonen

Berichten: 5632
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Ervaringen knie op slot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 09:29

Mijn paard kreeg knieproblemen door overbelasting (hij werd door iemand anders voor de wagen beleerd en dat was veel en veel te intensief). Later viel me op dat het na een flinke inspanning erger was. Hij is er inderdaad 'overheen gegroeid' door ouder en sterker te worden.

Elisa2

Berichten: 37461
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ervaringen knie op slot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 09:34

Echt goed longeren kan heel goed helpen hier bij, maar dan wel echt werken aan de longe dus dubbele longe en inderdaad recht maken. Ook balkjes lopen, heuvel op/ heuvel af kan allemaal helpen. Wel rustig opbouwen uiteraard.

Met training en sterker maken heb ik goede ervaringen, belangrijk is ook de regelmaat in het werk. Met het doorsnijden van de banden heb ik geen ervaring dus kan ik je niet mee helpen.

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Re: Ervaringen knie op slot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 09:47

Ik heb ook een paard die hier last van heeft. Door goede training (sterker maken) en een goede hoefsmid heeft ie er nog maar weinig last van.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Ervaringen knie op slot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 20:41

Hier ook een shet met dit probleem. Ik heb hem vanaf zijn vijfde jaar en toen had hij het vaak. Zelfde voorstel van de dierenarts. Gekozen om te trainen. Tot een leeftijd van een jaar of 15 had hij het zo nu en dan nog, vooral na stilstaan bijvoorbeeld als hij van stal kwam. Zijn hoefjes achter zijn aan de binnenkant erg kort maar daar doet hij het goed op. Heeft zelfs mendurance klasse 3 gelopen. Hij heeft er nu nooit geen last meer van. Ben blij dat ik hem niet heb laten opereren.
Longeren kan ook wel helpen als hij zijn achterhand maar ontwikkeld. Denk ook eens aan balkjes lopen en springen

Tinkies7

Berichten: 182
Geregistreerd: 24-10-10

Re: Ervaringen knie op slot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 21:04

Herkenbaar! Mijn Welsh pony heeft er ook last van..
Wat bij haar ontzettend heeft geholpen is (actief) bewegen, veel rechtuit en 'achterhand' training! Ik heb vorig jaar veel gewandeld, gefietst en aan de lange lijnen gewerkt en zo min mogelijk gelongeerd. Had zelf het idee dat longeren de klachten verergerden wanneer ik dat te vaak deed.
Heb me er vaak zorgen om gemaakt, maar sinds we dit jaar zijn gaan mennen en we dat 3-4x per week doen, zie ik amper iets meer van haar knie :) Echter, 3 weken vakantie op het land afgelopen zomer waren funest.. Ze stond helemaal vast en zowel da als hoefsmid zeiden me dat ik haar in beweging moet houden.
Ik heb zelf ook niet voor een operatie gekozen omdat ik me kan voorstellen dat dat ook nadelen kan hebben. De mijne is ook 5 jaar en zeker bij zo een jonge pony zou ik het eerst door beweging uit proberen. Opereren kan altijd nog ;)

Overigens; mijn pony loopt ook probleemloos lange ritten voor de wagen en dan heeft ze echt nergens last van! Het is vaak even bij het uit de stal komen of warm stappen en daar blijft het praktisch altijd bij.

Succes met je pony, maar het zal vast goed komen ;)

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Re: Ervaringen knie op slot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 11:31

@Elpharo
Ik kan inderdaad wel eens aan de hoefsmid vragen hoe hij denkt over het buitendoor zetten. Kan me zo indenken dat dat ook kan werken. Echter staat hij bijna maximaal binnendoor nu, dus dat kan ik niet zomaar veranderen.

Qua werk doen we de laatste tijd wat meer lange lijnen, vooral het rechter maken inderdaad. Gaat niet snel, maar wel steeds beter.

Verder longeren we wel met regelmaat en dan het liefst met balkjes inderdaad. Maar dat is er de laatste tijd niet meer van gekomen. Veel verschil maakt dat echter niet.

Fietsen is een optie en vind hij ook heel leuk. Maar ik ben te lui om op de fiets naar stal te gaan :+ Zo'n auto is zooo slecht voor je :Y)

Een operatie heeft niet direct mijn voorkeur inderdaad. Gewoon omdat ik vooral bang ben dat ik daarna 'niks' meer met hem kan, zonder eerst andere dingen geprobeerd te hebben. Ik ben nu hard aan het sparen voor een sulky, maar het echte leven kost ook geld, dus daar moet ik nog even geduld voor hebben. Maar de handjes jeuken wel heel erg *\o/*