Orry en ataxie, de stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjanka11

Berichten: 170
Geregistreerd: 04-09-07
Woonplaats: Groningen

Orry en ataxie, de stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 20:28

Ervaringen gevraagd (onderaan de aanleiding voor wie daar interesse voor heeft): acute ataxie door trauma bij 1,5 jarig hengstveulen, hals en/of hoofd. Welke adviezen hebben jullie gekregen in soortgelijke situatie met betrekking tot boxrust en wat zijn de definities van de graden van ataxie?

Onze eigen reguliere DA heeft aangegeven dat hij 6 mndn boxrust moet krijgen, en dan volgend voorjaar moet hij minstens 80-90% verbeterd zijn wil er sprake zijn van een paardwaardig bestaan. Hij gaf tevens aan dat (logisch, beschadigde zenuwbanen) hoe langer herstel uitblijft, hoe slechter de prognose. Onze reguliere DA is een goede arts en heel duidelijk. Hij verwacht niet dat het herstel voorspoedig verloopt.
Na veel leeswerk, o.a. op Bokt (incl. successtory's en verdriet) contact opgenomen met Steffi van der Laarse. Zij heeft druppels opgestuurd en aangegeven dat 6 mndn ophokken waarschijnlijk niet nodig zal zijn, omdat boxrust vooral bestemd is om het dier te beschermen tegen vallen en dus om mogelijk meer letsel te voorkomen. Bewegen levert bewustzijn op, spieren en een stukje mentaal welzijn. Overigens is Steffi ook regulier DA, met een extraatje.
Wat zijn jullie gekregen (en al dan niet opgevolgde) adviezen ten aanzien van boxrust (duur, en/of tussendoor een uurtje er uit etc.) in soortgelijke situaties?

Daarnaast merk ik dat het lastig communiceren is met anderen. Er zijn 5 graden voor wat betreft ataxie. Ik begrijp dat de lichtste graad bijna onmerkbaar kan zijn, een vage verhindering en motoriek voor wat betreft bewegen. En bij graad 5 valt ie om en kan hij niet meer omhoog.
Welke definities hanteren jullie voor wat betreft de graden? Ik kan hier geen goed antwoord op vinden via internet.

Ik verneem graag van jullie, het is me heel wat waard om ervaringen te vernemen en meer kennis te vergaren.

Alvast vriendelijk bedankt voor je reactie!

Ons verhaal:Het betreft een 1,5 jarige hengstveulen dat deze zomer in de opfok heeft gestaan. Vrijdag 28/10 bericht dat hij niet goed liep en aangekomen blijkt hij zwaar atactisch te zijn. Overleg met de da en indien mogelijk moesten we hem meenemen naar huis. Zaterdag hebben we hem opgeladen en thuis uitgeladen; hij kon achteruit (niet soepel of erg goed gecoördineerd, maar deed het wel). Zijn beenstand was la wijd, lv af en toe op de teen waarna hij zichzelf corrigeerde, achter soms gekruist (vanuit la), de rechterzijde eigenlijk best prima; heldere blik, aan zijn hoofd lag het niet. Er is geen sprake van vergiftiging, groeispurt of iets; de da constateerde zware ataxie als gevolg van trauma, zat in de hals, noemde geen gradaties, wel kans op omvallen dus levensgevaarlijk. Zaterdag heeft hij ontstekingsremmer, vit B, spierverslapper en pijnstiller gekregen. De da gaf 6 mndn verplichte boxrust aan mits de medicatie aan zou slaan. Normaliter gaan deze dieren linea recta van de opfok naar de slager, aldus de da.
Zondag hebben we hem weer vijf mtr uit stal gehaald en de da constateerde geen verbetering. Hij herhaalde dat na 6 mndn boxrust 80-90% verbetering zou moeten zijn, maar hij had daar twijfels bij. Zelf vonden wij het veulen wel wat verbeterd, namelijk dat zijn voorbenen onder de massa stonden en la niet meer zo wijd. Wij wilden zelf over een exit niet ter plekke besluiten in zijn bijzijn, in de wetenschap dat als hij ging liggen en niet overeind kon komen, het per definitie exit was (aldus da en dat lijkt ons correct). Vervolgens zijn weer dezelfde vier spuiten gezet als zaterdag.
Maandag zouden wij een besluit nemen. Hij had tot die tijd niet gelegen en was ook niet omgevallen.

Maandagochtend bleek dat hij gelegen had en zelf was opgestaan. De vijf mtr test gedaan en hij stapte wankel, maar niet overkruist. Tilde zijn achterbenen meer op in plaats van weifelachtig slepen. Wij hebben besloten dit nog aan te kijken.
De da heeft voor twee dagen penstrep-ject (ook ivm mok) verstrekt en daarna Novacam. Daarna komt hij weer retour. Meer medicatie krijgt dit veulen niet.

Vanwege ons besluit e.e.a. af te wachten, ben ik vit e & selenium en magnesium gaan geven met Pavo Summer Fit, zodat hij voldoende vitamines en mineralen binnen krijgt maar nauwelijks energie. Uiteraard boxrust, zoals voorgeschreven, en Neuralcur (met dank aan alle topics via Bokt, eigen initiatief).

Zijn staartonus was maandagochtend nog slap, in de avond iets zwaarte. Dit is in de rest vd week sterk verbeterd.
Zijn hals kan links en rechts tot halverwege de romp draaien waarbij hij het hoofd kan kantelen (omhoog en omlaag kan ook prima, de vreetschuur werkt ook prima, incl. poeperij); hij stond rechtsom gebogen om op zijn heup te jeuken met zijn mond, maar hij kwam tot aan de lies. Hij was wankel, maar viel niet om en liet een prachtige lengtebuiging zijn. Hij is vooral of zelfs alleen links niet goed (en bedenk dat die lengtebuiging naar rechts was). Zo lang als wij hem nu thuis hebben (bijna 1,5 wk) is hij niet gevallen. Wel is hij duidelijk vertraagd achter en mist hij dat stukje motoriek. We kunnen hem wel Zwabbertje gaan noemen.

Nav alle topics op Bokt contact opgenomen met Steffi en zij heeft haar druppels opgestuurd ter vervanging van Neuralcur. Ondanks dat hij geen enkele keer is gaan liggen zonder zelf op te kunnen staan, vindt zij het de moeite waard om de komende 2-3 wkn in ieder geval nog aan te kijken; het klinkt toch behoorlijk positief. Zij vermoedt hals en stukje hoofd (denk aan hersenschudding); zenuwen vanuit hals pakken het lijf voor en achter, hersenen pakken 1 kant. Bovendien is hij nog jong, waardoor een grotere kans is op herstel.

Enfin, de reguliere da komt morgen of overmorgen voor controle. Wij zijn best blij, we halen hem iedere dag voor een paar mtr uit stal en hij is al stabieler geworden, krijgt meer praatjes, tilt zijn benen beter op, zet ze beter onder de massa neer... maar scherpe wendigen zijn bepaald geen succes. Maar ja, welke gradatie, welk etiketje kan ik daar aan verbinden? Voor sommigen klinkt dit als een bult progressie en dus voorzichtig positieve prognose, de ander zegt, tja, van graad 5 naar misschien een kleine 4, maar dat is echt niet genoeg voor een enigszins positieve prognose op de langere termijn.

Overigens zijn we wel zo realistisch dat zaken als paardwaardig bestaan etc. prioriteit heeft, en zijn we in staat tijd, geld en mogelijkheden (zoals postzegelweitjes) in te zetten mits de prognose voldoende positief lijkt te zijn.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 08-08-17 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast op verzoek.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 08:14

Wat een schrik om je paardje zo te zien :(:)

Geen praktijkervaring tips. Maar ik heb veel vertrouwen in Steffie in combinatie met de reguliere veearts.
Ik wil je veel succes wensen

Roodvos

Berichten: 6661
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Re: Acute ataxie, hoe lang boxrust en wat zijn de graden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 08:21

Hoe weet je dat het van een trauma komt en het geen Wobbler is?

Verder geen ervaring. Dapper dat je het probeert. Succes.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 08:25

ohjee. wat een verhaal. ik heb zelf geen ervaring met ataxie, maar vind het boxrust verhaal apart. je zou toch net verwachten dat bewegen goed zou zijn om te leren omgaan met de bemerkingen en meer controle over zijn lijf te krijgen?
Is dat puur om te beschermen tegen vallen? Is een stukje paddock dan geen optie?
Waarom wordt er niet gekeken naar het eventuele trauma in de nek?

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Acute ataxie, hoe lang boxrust en wat zijn de graden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 08:34

Is het geen idee om foto's te maken? Hals/ rug?

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Re: Acute ataxie, hoe lang boxrust en wat zijn de graden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 08:34

Ik zou inderdaad een second opinie aanvragen in een kliniek

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 08:49

Ik heb hetzelfde gehad.
Boxrust is juist niet aangeraden maar juist bewegen omdat hij anders nog minder gecoordineerd raakt. Ik snap niet hoe boxrust gaat helpen behalve als er iets in het bewgingsapparaat kapot is, een zenuw hersteld niet door rust.
Belangrijk is dat de bodem niet glad is, anders krijgt hij problemen met opstaan.

Heeft hij hoge dosis vitamine B 12 gekregen van de DA?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 09:05

Wobbler zou het ook kunnen zijn inderdaad, het hoeft niet perse trauma te zijn tenzij je daar duidelijke aanwijzingen voor hebt.

Wij hebben een paard gehad met zware ataxie, die heeft een aantal weken in Utrecht gestaan op de pijnstillers / onstekingsremmers en had box rust met na een week elke dag 2x aan de hand stappen.
Thuis is hij in een kleine paddock gegaan zodat hij wel buiten kon staan en hebben we ook nog weer een paar maanden 2x per dag gestapt, langzaam uitgebreid naar langer stappen en licht werk aan de hand en uiteindelijk lange teugelwerk en een band slepen, en daarna wat rondjes aan de longe.

Advies vanuit Utrecht was hoge dosis vitamine E ter ondersteuning van het zenuwstelsel en daarbij hadden we homeopatische druppels en een supplement voor spieropbouw.

WendyLotte

Berichten: 1138
Geregistreerd: 01-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 09:07

Kan alleen spreken in geval van (tijdelijke) halfzijdige verlamming bij mensen. Ook daar wordt bewogen. In het begin steeds heel even, niet te moeilijk en rustig aan.
Je wilt niet teveel spier verlies, want dan wordt de weg terug nog veel moeilijker.
Rustig en kortdurig prikkelen, daarna weer rust. dan aankijken hoe het gaat, gaat het goed ; een stapje erbij, gaat het minder, stapje terug.
Daar wordt, als iemand wil, best wel wat mee bereikt. Maar dat is bij mensen.

misz_blont
Berichten: 144
Geregistreerd: 17-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 09:09

Jammer, want dit gun je geen paard.

Hier ook een paard wat een trauma ataxie heeft. Gelukkig nooit gevallen alleen wat dronken.
Maar wij hebben nooit boxrust aangeboden omdat een jong paard toch echt moet bewegen om sterke bitten te krijgen en spieren moet opbouwen om zo zijn achterhand te laten werken. Bij ons heeft hij medicatie en vitamine gekregen en je zag ene keer verbetering en andere keer niet. Nu is ze 3,5 jaar en merk je wel degelijk verschil. Ben met haar aan het trainen geslagen. Je ziet dat ze langzaam wat meer bewust wordt en kracht en spieren ontwikkeld.
Bij haar is linksom nog wat moeilijk maar rechtsom gaat al zoveel beter.

Wij hebben vroeger wel een scan/foto's, enz laten maken maar daar konden ze niets aan zien. Enige wat ze nog zouden kunnen doen was op latere leeftijd weer proberen om te kijken of er wat veranderd is

Nu krijgt ze net als de andere paarden. Alle vitamine en mineralen voor een opgroeiend paard incl luzerne zodat ze wat langer over het krachtvoer doet en ze doet het er goed op.

Babootje

Berichten: 26265
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 09:53

Wobbler is een verzamelnaam voor spinale ataxi. Kan veroorzaakt worden door te snelle groei of door trauma.
Ik neem aan dat je DA foto's heeft gemaakt, dat hij wobbler groeistoornis als oorzaak uitsluit?

TS, kop op! De 6 maanden zijn nog niet om.
Er zijn er hier een paar op bokkers met atactische paarden die het best goed doen
Misschien heb je iets aan de geschiedenis van Frummel
[PP] [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

AnimalTouch

Berichten: 23
Geregistreerd: 09-04-12
Woonplaats: EMST

Re: Acute ataxie, hoe lang boxrust en wat zijn de graden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 10:21

Ik heb een, nu 16jarige, die ik toen hij 1,5jaar was zwaar atactisch uit de weide (opfok) heb gehaald.
Het, verkorte, verhaal;
Vervoeren in trailer was niet mogelijk bij hem, hij kon de klep niet opkomen. Gelukkig heb ik op ongeveer een halve km van de weide een stal kunnen vinden waar hij welkom was. We hebben hem met hulp van 4 mannen daar heen kunnen lopen, hij struikelde al over een iets schuine stoeptegel. De dienstdoende DA heeft hem op dat moment afgeschreven...

Daar ik eigenwijs was en hem niet zo wilde laten gaan heb ik volgehouden. Idd. Neuralcur gegeven en veel lopen met hem, helaas was het op de stal waar hij toen stond niet mogelijk om hem in een paddock te zetten dus ging ik er minimaal 3x per dag heen om hem beweging te geven.
Toen hij enigzins stabiel was heb ik hem naar een andere DA gebracht voor een second opinie, daar heeft hij een week ter observatie in de wei gestaan. Toen ik hem kon ophalen was de DA redelijk positief, hij zou niet "genezen" maar er was hoop.
Weer "thuis" ben ik met hem heel veel oefeningen gaan doen voor evenwicht etc. (er rekening mee houdend dat hij zeer jong was). Labyrintjes, balkjes, pionnetjes, oefenen oefenen oefenen (veel oefeningen uit het boek van Linda Tellington).
Toen ik een half jaar later weer terug ging naar de DA was deze positief verbaasd... hij had niet verwacht dat hij al op korte termijn zo zou verbeteren en kreeg het advies vooral door te gaan met wat ik deed. En dat heb ik gedaan.
Met 3,5 jaar was heb ik hem nogmaals laten testen, ik wilde wel zeker weten dat het veilig was om er op te gaan om te rijden. Ook hiervoor kreeg ik groen licht.

Nu; ik rij nog steeds met hem, je ziet (een DA iedergeval) dat hij ataxtisch is maar wij zijn nog nooit in een onveilige situatie beland door zijn ataxie.

Waardoor het bij hem is ontstaan is nooit echt duidelijk geworden, trauma? mogelijk foto's hebben niets uitgewezen, of toch te weinig voedingsstoffen (hij stond op een schrale weide).

Helaas kun je met een zenuwbeschadiging nooit zeggen hoe het uit gaat pakken. Maar geef niet te snel op!

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 10:35

In Utrecht hebben ze apparatuur om de locatie van de zenuwschade te vinden en te kijken hoe erg het is

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 10:39

Afbeelding

Ik voer deze vitamine aan mijn jonge zwabber paardje samen met fibra luzerne, lijnzaadolie en magnesium. Ik moet zeggen dat hij positief veranderd.

De vitamine bevat extra vit E. Juist daarom voor hem deze korrel gekozen. De luzerne is een volledige samenstelling dus geen scheve verhoudingen. Luzerne bevat veel eiwitten wat goed is voor de spieren.
Is er iets gezegd over de hoeven? Teen kort houden zodat afwikkelen makkelijker wordt?

Mijn pony krijgt sinds gisteren ook duivelsklauw. Schijnt goed te zijn voor gewrichten.

Ik zou jouw pony een kans geven als je zelf genoegen neemt met een paardje die waarschijnlijk niet geschikt zal worden voor wedstrijden. Hij is nog jong en kan dus nog (wat) herstellen.

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Acute ataxie, hoe lang boxrust en wat zijn de graden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 10:48

Klinkt ook als een typisch geval, jonge hengsten opfok blessure. Gebeurt regelmatig want op deze leeftijd gaan ze met elkaar de strijd aan, op een speelse manier maar wel hard. Vorig jaar twee keer meegemaakt op een bevriende opfokstal maar alle twee hebben het niet gered. Die van jou klinkt toch wel wat hoopvoller want er is nogal veel verbetering te zien in korte tijd, vertrouw ook op je eigen gevoel en laat hem niet te snel gaan. Heel veel succes en sterkte.

octavodia
Berichten: 303
Geregistreerd: 12-04-05

Re: Acute ataxie, hoe lang boxrust en wat zijn de graden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 11:05

Een paardwaardig bestaan en 6 maanden boxrust gaan totaal niet samen...boxrust is ook zo achterhaald!! Daar krijg je allerlei andere ellende van..ik zelf zou het never nooit meer doen...wat een verschrikking..gevangenisstraf.... Bewegen toch de beste optie, en jonge hengsten zijn nou eenmaal matters...ravotters...te erg om die op te sluiten..Wat we hier allemaal wel niet langs hebben zien komen...altijd gewoon buiten laten staan, in 1 geval met een breuk hebben we het paard op een kleiner appart stuk gezet met een rustig maatje..helemaal genezen, maakt gewoon weer bosritten...nooit meer een dag kreupel geweest...

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 11:18

Mijne was met iets meer dan een jaar oud ineens atactisch.
Zwaar dronken lopen, absoluut geen staarttonus. Deze kon je plat op haar rug leggen.
Ik kreeg als advies mee heuvels lopen en 3x per week longeren.
Longeren was ik niet zo een voorstander van gezien de leeftijd.

Toen ze stabiel genoeg was om een trailerrit aan te kunnen van stal gewisseld naar een waar vlakbij een heuvel was.
Dagelijks zijn we die heuvel op en af gegaan, daarnaast vitamine E bijgegegeven.
Langzaam ging ze steeds beter lopen, staarttonus werd wat beter. ( na 2 a 3 x knijpen kon ze terugduwen)
Inrijden hebben we heel rustig aan gedaan, pas na een jaar kwam galop aan de orde. Ostheopaat er nog bij gehad. Pas op 5-jarige leeftijd vond de da haar sterk genoeg in de achterhand voor zwaardere belasting in het rijden.

Nu op 13 jarige leeftijd zie je het nog aan het scheef dragen van haar staart bij beweging en galop blijft een trainingspunt.

Zolang het paard niet lijdt kan inslapen altijd nog. Boxrust ben ik nooit een voorstander van, op bepaalde aandoeningen na.

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 11:29

6 maanden boxrust zou ik niet doen..
Een paard, en zeker een jong dier, moet bewegen.. voor de doorbloeding en coördinatie.. en uiteraard ook voor het in beweging houden van lijf en leden.. en om te kunnen ontwikkelen in de groei.

Wat ook belangrijk is, is dat je paard voldoende vitamine B12 binnen krijgt.. dit zorgt voor herstel van zenuwbanen.
Vraag daarom nog een keer voor een vitamine B injectie.. aangezien de vorige ongeveer 10 dagen geleden is geweest.

Dat hij nog niet helemaal goed ter been is achter, kan evt ook te maken hebben met een SI probleem, door bv een val..

Marjanka11

Berichten: 170
Geregistreerd: 04-09-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 14:55

Hallo leuke mensen,

Alvast hartelijk bedankt voor de reacties, ontzettend fijn.

#Roodvos (en in het algemeen voor de belangstellenden *\o/* ), vanochtend is de fysio/osteo/dry needling geweest. De atlas en het bekken zijn recht gezet. Ondanks dat hij geen röntgenogen heeft, bevestigde hij me dat - gelet op wat hij voelde (van voor tot achteren) dat hij een trauma heeft opgelopen. Hij voelt niets afwijkends in de hals. De atlas vond het veulen niet leuk, na het rechtzetten vond het veulen het prima. De fysio is echter niet heel erg enthousiast qua prognose en herstel op termijn, maar heeft zijn progressie in 1,5 wk dan ook niet gezien en tja, een verhaal horen is niet hetzelfde als zelf gezien hebben, dus ik begrijp dat wel. Wel is het een deskundig en ervaren persoon. Wij geven het veulen iig een maand tot een volgend beslismoment.

#Duhelo, mijn vraag is een beetje ook jouw vragende opmerking. Wat is beter, rust of beweging geven. Bij een mens kan je gecontroleerde beweging geven, een paard moet bewegen, wat is wijsheid. De fysio liet het in het midden. Ik ga me inlezen voor wat betreft zenuwschade bij mensen; toevallig aangeklikt en daarin wordt heel veel info verstrekt over termijnen, wijze van werking/herstel zenuwen etc. Daarin staat ook dat je moet belasten, maar nooit mag overbelasten. Belasten is een vorm van training, wat bijdraagt aan regeneratie van de zenuwen. Maar wanneer iets zeer ernstig is beschadigd, is rust noodzakelijk om het restantje zenuw te laten groeien en iets te herstellen.

#pol1, foto's vd hals zijn een optie zodat je precies weet waar het zit (oorzaak); de diagnose is er wel (ataxie, spinaal), maar we gaan hem nu niet vervoeren. We geven een maand, en bij voldoende progressie is een kliniek en foto's, al dan niet onder narcose met inspuiten contrastvloeistof, aan de orde. Of niet, wanneer het echt niet zinvol meer is.

#Sizzle, je spreekt duidelijk uit ervaring, fijn! Hij heeft idd 2x vit B12 injecties gehad op de eerste twee dagen dat wij hem thuis hadden.

#Novel, vit E zo nadrukkelijk door Utrecht geadviseerd, ook fijne info! Jouw ervaringen omtrent boxrust stroken met ons gevoel. Geleidelijk aan meenemen in de beweging. Ik merk dat veel artsen of deskundigen (of anderszins) het eigenlijk niet heel goed weten hoe hier mee om te gaan. In het geval bij mensen wordt nadrukkelijk aangegeven dat vroeger rust de oplossing was, terwijl tegenwoordig beweging als beter alternatief wordt ervaren, zonder dat sprake is van belasting. Bij een veulen betekent dat dan wel flinke controle op beweging, niet dat ie enthousiast gaat doen.....en valt.
#WendyLotte, ik ga met je mee, ook voor wat betreft het kortdurend prikkelen, spierverlies etc.
#MiszBlont, bedankt voor je ervaring met betrekking tot bewegen!
#Octavodia, idem!

#Babootje, ik heb ze allemaal gelezen, van Frummel, ListigLisje. Bokt is gelukkig heel informatief. Wij geven hem iig die maand, omdat ik wil dat er een tijdspad is waardoor we moeten evalueren. Klinkt heel truttig, maar ik wil ook voorkomen dat voor de liefde van het dier we aan zouden blijven modderen. We praten nu over een maand 'verlenging', en wie weet nog langer. De fysio en de da sluiten Wobbler uit op basis van de klachten en constateringen, bovendien is ie ook niet erg groot.

#AnimalTouch, ook een helder verhaal en wat moet dat vreselijk zijn geweest om destijds die 500 mtr af te leggen. En ook wat een inzet en volharding al die jaren. Ik bof dat we net een klein heuveltje in de wei hebben aangelegd. wat een toeval. Ik hoop dat de progressie doorgaat en we ooit de da kunnen verbazen. Alles overigens onder voorbehoud.
#Nuscaniels, jouw ervaring lijkt op die van AnimalTouch. Mooi om te lezen. Tijd-tijd-tijd en zelf ook actie ondernemen. Mag ik vragen wat welke vit E je hebt gegeven (leverancier/producent)?

#No-no, goede tip!

#Bigone, sneu, twee richting exit, maar ik ben blij dat onze situatie voor jou, op basis van wat ik schrijf en jij ervaren hebt, wat hoopvoller klinkt. De fokker van het veulen en Steffi geven een beetje hetzelfde aan; herstel lijkt vlot, vertrouw je eigen gevoel, en niet te snel richting exit denken.

#Caserell, ik ga zeker om nog een keer die vit B12 vragen. En je SI-idee....zie bovenaan.

Al met al ben ik erg blij met jullie ervaringen, ideeën, gevoelsmatige invalshoeken. Ik hoop dat ik voldoende heb gereageerd op ieder van jullie. Het blijft toch iets van dat tijd het moet doen, herstel faciliteren en dan wachten wat kan en niet kan, en ondertussen realistisch blijven dat het dieren zijn en geen barbies. Ondertussen heb ik meer zicht op de gradaties, maar heel specifiek is dat niet. De indeling van Mayhew's wordt vaak aangehaald (zie hieronder). Wij komen van een dikke 4 af en zitten nu op een 3,5 na 13 dagen, althans, dat is mijn interpretatie.

Ik wil jullie alvast heel hartelijk bedanken tot dusver! Mede namens het veulenvarken *D .





Veterinary Medical Teaching Hospital
According to Mayhew’s grading system, there are 5 grades:

Grade 0: Normal strength and coordination
Grade 1: Subtle neurological deficits only noted under special circumstances but mild (e.g. while walking in circles)
Grade 2: Mild neurological deficits but apparent at all times/gaits
Grade 3: Moderate deficits at all times/gaits that are obvious to all observers regardless of expertise
Grade 4: Severe deficits with tendency to buckle, stumble spontaneously, and trip and fall
Grade 5: Recumbent, unable to stand


Babootje

Berichten: 26265
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Acute ataxie, hoe lang boxrust en wat zijn de graden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 19:12

Succes en sterkte TS. Je hebt nog wel een aantal maanden te gaan om het herstel goed te kunnen beoordelen. Wie weet hoever het nog komt. Ik duim in ieder geval.

Marjanka11

Berichten: 170
Geregistreerd: 04-09-07
Woonplaats: Groningen

Re: Acute ataxie, hoe lang boxrust en wat zijn de graden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 19:45

Dank je wel voor de support, Babootje.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 00:09

Fijn dat ie behandeld is en denk heel verstandig een maand als uitgangpunt te nemen qua hoe het zich herstelt. Of het beter wordt en in welke mate.

Ik gaf de vitamine E met selenium van de paardendrogist zelf samen met omega olie. Zeewier hebben we ook nog wat gedaan.

Bij haar herstelde het zich van zwaar dronken lopen naar "gewoon goed" met een maand of 3.
Staarttonus en een goede coordinatie met vooral galop heeft nog jaren geduurd.
Voor de eerste ostheopatiebehandeling was ik gewend bij haar dat ze met longeren wel eens viel of wanneer ze los ging op de wei. Haar voorbenen en vooral achterbenen kon ze niet goed coordineren.
Dat was daarna gelijk in orde. Sindsdien nooit meer gevallen op die manier.

Babootje

Berichten: 26265
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Acute ataxie, hoe lang boxrust en wat zijn de graden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 10:43

Ben je nog wel van plan om je veulen rontgen te laten onderzoeken TS?

hahahatsjoe

Berichten: 2392
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Re: Acute ataxie, hoe lang boxrust en wat zijn de graden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 10:48

Tip: cranio sacraal therapie. Ik had een mini hengstje die daardoor super opknapte.

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Acute ataxie, hoe lang boxrust en wat zijn de graden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 10:59

Wat een verhaal, goed dat je je zo inzet, het dier verdiend idd wel een kans. Ik ben het eens met degenen die niet van boxrust houden, ik zou ook voor gecontroleerde beweging gaan.
Wb niet vervoeren voor een foto, er zijn tegenwoordig genoeg klinieken die aan huis komen, laatst hier nog een paard op stal een paar röntgenfoto's van de kaak genomen met een klein draagbaar mobiel röntgen app, via de lingehoeve.