Dikke neus en opgezette klieren onder kaak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
estherha

Berichten: 322
Geregistreerd: 02-05-07
Woonplaats: Hoogerheide

Dikke neus en opgezette klieren onder kaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 19:51

Inmiddels al 7 weken aan het sukkele met mijn beide paarden. Het begon met klein beetje snotterige witte uitscheiding uit neus van het bruine paard. verder wel fit ogend. DAarna na paar dagen beide paarden gele pusserig snot. niet hoesten geen koorts. Zwelling in slikklieren onder kaken. en daaropvolgend zwelling neusvleugels en uiterste puntje vd neus.
Er is meteen begonnen met ab en prednisolon. zonder resultaat. daarna hebben ze dexamethason gehad vanwege de zwelling. Er zijn neusswabs afgenomen. ivm eerst verdenking droes. Maar paarden ofen verder fit en geen koorts.
Inmiddels heeft het zwarte paard 1,5week op kliniek gestaan vanwege enorme zwelling in neus waardoor ook moeite met ademen. er is nu ook al 2 x een endoscopie gedaan de eerste meteen de eerste keer op de kliniek. toen met spoeling ook weer onderzocht op droes. WEer negatief gelukkig.
Echter bij 2 e scopie ook biopten afgenomen door arts uit belgie. waaruit blijkt dat het een allergische reactie is.
Helaas niet te achterhalen wat de reactie kan uitlokken want in de weken voordat het is gebeurd niets veranderd qua voer en bodembedekking stal. IK kom nergens anders met de paarden en ze hebben geen contact met andere paarden. geen onkruid in de wei wat dit zou kunnen veroorzaken.
Nu beide paarden weer thuis met het zwarte paard begonnen met prednisolon en antibiotica vanwege ook ontsteking biopteplaats.
1 week is het goed gegaan. geen zwelling en geen snot.
Nu helaas weer enorme zwelling in de neus. VOoral het zwarte paard maar de bruine ook veregering van de diktte neus. Geen koorts en nu geen snot. Wel zwelling klieren.
Iemand ervaring hiermee?

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 22:41

Vreemd, ook je ruwvoer al nagekeken of daar wat in kan zitten?
Eventueel je krachtvoer ook nog,misschien dat er iets in zit wat de reactie veroorzaakt.
Ook al heb je hetzelfde voer, er kan wel iets veranderd zijn,dus eventueel contact opnemen met de leverancier,
Bedenk me net...kan het zijn dat het door bepaalde schimmels op gras of boom kan komen?
Vorig jaar een paard op stal gehad die een dik hoofd had na het eten van bepaald soort klaver in de wei,maar dit trok uit zichzelf weer weg.

Wat ontzettend vervelend zeg,hopelijk kom je er wel achter en trekt het snel weg

Anoniem

Re: Dikke neus en opgezette klieren onder kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 22:46

Oef, wat naar. :(

Ik heb er geen ervaring mee, maar het enige wat ik zou kunnen bedenken is aan een compleet eliminatiedieet beginnen: nieuw hooi, nieuwe brok/vitaminekorrels/supplementen, nieuwe wei, of als dat niet kan helemaal van de wei halen of de wei in stukken verdelen en eerst in 1 stuk laten staan. Stel dat ergens toch iets naars groeit of dat er mensen zijn die eten over een hek gooien (bijvoorbeeld), dan zou je dat op die manier uit kunnen sluiten.
Andere optie is of helemaal op de wei zetten, of helemaal op hooi; als een van beide de boosdoener is, dan kom je daar hopelijk snel achter.

Maar het lijkt me wel een vreselijk naar iets om mee te maken, helemaal als het bij beide paarden zo slecht gaat. :(:)

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 22:47

Inderdaad heel vervelend! Helaas kan je van het een op het andere moment allergisch voor iets worden.. Alles goed nagaan is het enige wat je kunt doen denk ik. Veel beterschap en succes!

Anoniem

Re: Dikke neus en opgezette klieren onder kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 22:49

Nog een idee: kun je ze niet een neusnetje omdoen? Daarmee kun je al een deel van de inhalatie-allergieen ondervangen. Als het iets wat in het eten zit dan heb je er helaas als nog niets aan, maar omdat het bij een van de paarden om neuszwellig gaat moest ik daar ineens aan denken.

estherha

Berichten: 322
Geregistreerd: 02-05-07
Woonplaats: Hoogerheide

Re: Dikke neus en opgezette klieren onder kaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 10:15

Toen het begon kregen ze nog geen hooi stonden ze alleen s nachts op stal. In tussentijd andere boegmbedekking geprobeerd andere wei gezet. 1 paard heeft op de kliniek gestaan waar het ook niet minder werd maar zelfs even erger. Ze krijgen geen voersuplementen en het voe verder is continu hetzelfde gebleven. toen he net begon ook geprobeerd met een neusmasker tegen vliegen en muggen maar ok dat verbeterde niet. IK ben ten einde raad want kan echt niets verzinnen wat dit kan veroorzaken.

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 10:31

Welk voer geef je? soms veranderen ze iets in de samenstelling, wel vreemd dat er dan 2 paarden op reageren,maar het kan wel.
Zoals laatst het topic van een supplement zonder graan waar ineens mais in zat.
Kijk dus toch eens heel kritisch.
Heb je ook al gekeken wat er gebeurd als je inderdaad dingen weg laat, zoals het krachtvoer?

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 10:53

Zou het dan het hooi kunnen zijn? Of misschien een plant of paddestoel in de wei? Misschien een tijdje ander hooi proberen of de paarden in een paddock zetten, even de prikkels verwijderen zegmaar..

Anoniem

Re: Dikke neus en opgezette klieren onder kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 15:20

Hmm, het klinkt dan alsof je er inderdaad alles aan hebt gedaan.

Dat het op de kliniek eerst erger werd hoeft trouwens niet te komen doordat ze daar nog meer van die allergie-oproepende stof binnenkreeg: het kan ook goed dat ziektes in een kliniek eerst verergeren door de stress van de verhuizing en een nieuwe omgeving.

estherha

Berichten: 322
Geregistreerd: 02-05-07
Woonplaats: Hoogerheide

Re: Dikke neus en opgezette klieren onder kaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 16:00

Hooi kregen ze dus eerst niet dus kan het de eerste keer ook niet veroorzaakt hebben. nu wel maar het is hooi van eigen land. Het voer is van cavalor maar de een krijgt muesli met appel variant en de ander pianissimo. DUs dan is het ook raar dat ze beiden erop reageren. ze staan nu weer in andere wei. maar heb er samen met 2 dietenartsen doorheen gelopen en er staan echt geen vreemde planten paddestoelen of dergelijke in. het stro in de stal is al eerder vervangen door vlas zonder resultaat en zelfs in kale stal week gestaan. nu weer terug op stro maar ook dat is al van eerder dan dat ze reageren.

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 18:43

Pff jeetje.. echt vervelend voor jou en je paardjes. Staat er ook niks in de buurt van je weiland/stal? Ik ken een paardje dat helemaal ziek werd doordat ze naast een kippenstal stond. Heel lastig zeg, vooral omdat je zo je best doet!!

poown
Berichten: 271
Geregistreerd: 09-08-13

Re: Dikke neus en opgezette klieren onder kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 22:51

Niet helemaal hetzelfde maar wel hetzelfde idee. Maand of 2 geleden begon paard 1 te hoesten. Op rust, dierenarts erbij en op de ventipulmin. Ongeveer in dezelfde week begint paard 2 te hoesten. Uiteindelijk zijn we na een paar weken naar de kliniek geweest en hebben ze beide een long spoeling gekregen omdat de klachten niet verbeterden. 1 van de 2 had inmiddels ook al een kuur pred gekregen. Uit de longspoeling kwam bij beide paarden een allergische reactie. Waarop dat is de vraag. Er is nauw overleg met Utrecht. Die geven aan dat je er waarschijnlijk nooit achter komt maar dat het iets is wat je niet verwacht. Bijvoorbeeld de katten die in het stro slapen. De kippen die naast de schuur lopen of de zwaluwen die in en uit vliegen. Er wordt nu gedacht dat het de zebravinken zijn die in een volière in de schuur zitten. Dus de zebravinken zijn weg. De paarden hebben inmiddels beide een kuur ventipulmin en pred gehad om de boel op te schonen. Nu kijken of ze goed blijven omdat de zebravinken weg zijn en de zwaluwen zijn inmiddels ook vertrokken. Bij ons is het wel waarschijnlijk dat het binnen zit. Dit omdat de 2 met klachten rijpaarden zijn en dus als ze gereden waren even binnen stonden om brokken te eten en op te zadelen. De fokmerries, veulens en andere jonge paarden komen in de zomer niet binnen alleen op de wei.
Misschien kun je dus in die richting gaan zoeken.

estherha

Berichten: 322
Geregistreerd: 02-05-07
Woonplaats: Hoogerheide

Re: Dikke neus en opgezette klieren onder kaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 16:54

Oke poown dat is inderdaad een allergische reactie. Echter bij die van mij hoesten ze niet dus hebben ze het hoogstwaarschijnlijk niet ingeademd maar in aanraking met hun neus gekomen. Longen waren verder ook schoon. Mijn paarden staan in prive wei met geen andere beesten in de buurt. Op dit moment ook geen katten in de stal. Ze hebben bij mij over langere periode prednisolon gehad echter zelfs nu onder behandeling prednisolon weer verdikking in de neus. Ik ben inderdaad bang dat ik er nooit achter kom wat de reactie veroorzaakt. Echter doordat nu in korte periodes achter elkaar weer een reactie ontstaat vrees ik dat mijn paard er blijvend last van gaat houden. Hopelijk als het weer kouder is en seizoenswisseling dat het dan veranderd. En zolang haar ademhaling nu oke is kijk ik het aan. Echter heb ik wel in mijn achterhoofd als dat ze niet comfortabel meer is ik geen andere oplossing meer heb dan euthanasie. Aangezien de zwelling in topje neus erg pijnlijk is en ze ook zichtbare moeite eerder heeft gehad met ademhalen.

Piet4
Berichten: 7
Geregistreerd: 02-07-12

Re: Dikke neus en opgezette klieren onder kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 17:34

Ik had half september ongeveer hetzelfde voor met 1 paard.
Ze staan met 4 in 1weide.
Eerst dikke onderkaak en klieren. Na paar dagen dikke harde pijnlijke neus.
Was na week of twee voorbij zonder medicatie en is niet meer teruggekomen.
Ik dacht toen aan een insectenbeet.
Het was enkel aan de rechtse kant.