op 5-12-2014 ging mijn paard kreupel lopen. Dit bleek uit de rug te komen. Ik heb ik januari 2016 fotos van het rug laten maken. Hierop zijn geen afwijkingen gezien. De Osteopaat Ellen Kral heeft mijn paard meermalig behandeld met steeds kortdurende progressie. Eind van de zomer 2015 heb ik bij Visdonk een scan van het SI gewricht laten maken. Daar kwam niets uit. Ik ben bij Equicare-plus geweest waar een thermografie van het hele paard is gemaakt en een veearts mijn paard heeft bekeken. Het CTO zat geblokkeerd waardoor er spanning op de SI regio kwam en mijn paard dus niet goed zou lopen. Met osteopaten, voedingsdeskundigen en revalidatiecoaches ben ik aan de slag gegaan om mijn paard weer beter te krijgen. Eerst rechtrichten aan de hand icm dubbele lijnen longewerk. Februari 2016 ben ik er voor het eerst weer opgestapt. Het leek allemaal voorspoedig te gaan (behalve een kleine terugval in januari 2016). Echter, na een strandrit met wat galopwerk, is mijn paard weer strak in de rug geworden en wilde ze haar achterbenen niet meer optillen na het aan de hand werken. Daarnaast blijft de spierontwikkeling behoorlijk achter. Ik heb toen besloten om naar de Lingehoeve te gaan om te kijken of er geen primaire oorzaak is die we tot nu toe niet hebben gevonden. Bij de Lingehoeve zijn gisteren fotos van de gehele rug van oor tot staart gemaakt en een scan van het SI gewricht. Daaruit bleek dat ze ernstige Artrose in het SI gewricht heeft. Mijn merrie is inmiddels 8 (en dus 6 toen ze last kreeg) en we hebben M1 dressuur gereden. Toen ik haar net had heeft ze hoefkatrol irritatie gehad door een standafwijking in haar hoef dat met speciaal beslag van hoefsmid Van Nassau nu is opgelost.
Er zijn drie opties:
1) een scintigrafie uitvoeren om te onderzoeken hoe erg de Artrose is om vast te stellen of revalidatie uberhoubt een optie is. (kosten 1500)
2) paard op Bute zetten icm mesotherapie en het inspuiten van de SI gewrichten met ontstekingsremmers. Vervolgens het paard optrainen totdat er voldoende spieren op het paard zitten zodat het SI mogelijk wordt ontlast. (kosten 1000, bij in 1x aanslaan). De theorie is dat mijn paard door de pijn van de artrose haar rugspieren heeft ontlast en ongemerkt toch is gaan compenseren. Met pijnbestrijding zou ze deze rugspieren niet meer hoeven te ontlasten waardoor deze kunnen ontwikkelen. Wanneer dit aanslaat, dan is het mogelijk dat ik nog met mijn paard recreatief en mogelijk zelfs een M wedstrijdje kan rijden. Springen is geen optie meer. Paard moet altijd getraind blijven worden. Mag niet twee weken vrij krijgen (ivm vakantie of andere blessure) om wat voor reden dan ook omdat we dan weer terug bij af zijn.
3) stoppen... kortom, inslapen.
Dingetje; ik ben nu zwanger en zou optie 2 dus pas begin april kunnen starten....
Ik ben erg benieuwd of er mensen zijn die hetzelfde meemaken of meegemaakt hebben. Ik vind het een onwijs lastige keuze