(volgtopic) De vorderingen van Othello.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

othelloster

(volgtopic) De vorderingen van Othello.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 15:41

Hoihoi Bokkers,

Aangezien ik weinig actief ben op bokt op het gebied van topics plaatsen en reacties geven op anderen topics.
Heb ik hierbij een nieuw topic geopend over het paard Othello,
Na een aantal pieken en dalen, zijn we beland in dip waar we hem moeilijk uit krijgen.
Nu we het helemaal zat zijn, hebben we het roer omgegooid en met spoed opzoek te gaan naar een nieuwe stalling voor hem maar ook de anderen paarden.
Na heel lang zoeken hebben we de ideale plek gevonden waar een paard, paard mag zijn.
24/7 buiten met schuilmogelijkheden op een weide van 5,5 hectare met onbeperkt ruwvoer.
hierbij dus het volg topic hoe we de komende tijd er alles aan gaan doen omdat dier op gewicht te krijgen.
Othello zal de komende tijd in een weide lopen met vol op gras en snachts op stal met onbeperkt ruwvoer, in de weide krijgen ze ook ruwvoer.
Hij zal samen met een jonge ruin lopen van 1,65, 3 pony´s en een shet.
De paarden verhuizen per 1 september aangezien we vast zitten aan een maand op zeg termijn op de huidige stalling.
dit is Othello
Afbeelding
voor tips en opmerkingen sta ik absoluut op mits opbouwend en vriendelijk!
groetjes!

Nachtlampje

Re: (volgtopic) De vorderingen van Othello.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 15:44

Nu is er natuurlijk nog weinig te zien, maar op de ene foto die ik wel zie zie ik een relaxed paard!
Echter wel met een veels te groot bit. Die mag een stuk kleiner volgens mij, want hij steekt flink uit terwijl je weinig druk op de teugels hebt.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 18:57

Afbeelding
dit is Othello 3 dagen terug

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 19:18

Maar 's nachts op stal is toch niet 24/7 buiten?
Ik hoop in ieder geval voor je dat je paard opknapt op de nieuwe stalling. :)

Waar lag de dip dan aan?
Aan de voeding, aan de stalling, aan het rijden?
Is er nog meer dan het gras wat je voor je paard kan doen?
In september is het gras al niet meer zo voedzaam natuurlijk als in mei of juni.
Als je daar nog maar kort bent ga je alweer de herfst/winter periode in.
Wat is dan het verschil met wat je nu doet?

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 19:20

dat heb ik verkeerd verwoord kan het helaas niet meer veranderen, de bedoeling is dat hij nog een maand 24-7 buiten loopt en daarna snachts op stal gaat.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 08:42

Als hij van weinig gras naar een vol weiland gaat is het sowieso geen gek idee om hem in het begin 's nachts op stal te zetten met hooi en het aantal gras-uren rustig op te bouwen.
Doe je dat niet is de kans op koliek groot.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 09:34

Klopt heb je gelijk in, hij loopt nu ook 24/7 buiten op het gras maar de hele wei is kort kwa gras
Nu wordt hij steeds verjaagd bij het hooi en kan hij dus niet goed bij het hooi komen, er wordt ook wel weinig gevoerd.
2 kleine baaltjes hooi van 15 kilo op 9 paarden iedere dag.
Per 1 september kan hij onbeperkt hooi eten en hem in de vollere wei zetten.
Der is 1 hele kale wei en dan de volle wei.
We willen aan strookbegrazing gaan doen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:12

Dan sowieso even opletten als hij net de wei op gaat en het eerste stuk van de wei kaal gegeten moet worden.
Wij laten meestal eerst de pinken er even op zodat het hoogste gras daar al op is. Als je die niet hebt kan een graasmasker ook uitkomst bieden.

Juist een paard die nu te kort heeft kan zich anders makkelijk over-eten.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 13:29

dat klopt en dat is niet de bedoeling, de pony's moeten we sowieso een graasmasker omdoen die worden anders veel te vet.
als ik Othello van de weide afneem het eerste pluk gras wat hij tegenkomt begint hij te eten, ben benieuwd of we hem nu eindelijk op gewicht krijgen want hij staat al 4 jaar lang het zelfde er bij, dierenarts, tandarts er al bij geweest het dier is helemaal in orde hij is ook vaker ontwormd

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:34

Wat krijgt hij naast onbeperkt ruwvoer? Rij/werk je nog met hem en zo ja welk niveau, heeft hij daar voldoende energie voor? Dat zijn de eerste vragen die in mij opkomen als ik hem zo zie en jou verhaal zo lees

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 13:37

hij krijgt dagelijks 1 a 1,5 kg basisbrok met slobber, het werk wat hij verricht is maar minimaal, 1 a 2 x in de week een rustig buitenritje, zwaarder werk lukt hem niet, zijn weerstand is niet goed, als het regent staat hij als een rietje te trillen op zijn benen..

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 13:39

Afbeelding
dit was vorige week met hem

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:49

Ik vind het niet zo gek dat hij staat te rillen als een rietje in de regen met zo weinig vetjes, staat hij met of zonder deken?

Naast de basisbrok zou je eraan kunnen denken om lucerne en olie bij te geven, een leverkuurtje en vitamineboost (gevolgd door een compleet supplement) om zijn weerstand een handje te helpen.
Ik geef mijn paard Seniores Priores bij zodat ze niet te slank wordt, anderen zweren bij bietenpulp (Speedbeet van Pavo bijvoorbeeld). Daarmee kan ik haar netjes op gewicht houden.

Ik zou echt niet te huiverig zijn om hem wat meer bij te geven dan je nu doet in ieder geval.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 13:53

in de winter draagt hij een deken en als weer niet goed is en het veel regent een regendeken als het fris is.
dankjewel voor de tips! daar heb ik erg veel aan, bedoel je met een compleet supplement een vitamine korrel om zijn darm flora te ondersteunen?

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:00

Mijn snel ranke paard is erg opgeknapt van de pavo speedibeet met daarbij pavo topsport.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 14:04

dankjewel voor je reactie, hij is nu bijna 19 jaar oud maar dan zal hij nog niet zo moeten uitzien
mijn pony loopt ook op de zelfde weide als hem maar die ziet wel heel goed uit en is zelfs aan de dikke kant.
maar er is ook een groot verschil tussen een paard en een pony.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:15

Nee meer om zijn algehele weerstand te ondersteunen. Je kan dan denken aan Marstall Force. Mocht je echt iets voor zijn darmflora willen dan kun je Alltech Lifeforce elite proberen.

Een deken is wel verstandig, want dan is hij minder energie kwijt aan zichzelf warmhouden.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 14:45

dankjewel! zijn die producten bij de welverkoop te koop? zoals de boerenbond.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:56

othelloster schreef:
dankjewel! zijn die producten bij de welverkoop te koop? zoals de boerenbond.

Nee beide moet je via internet bestellen of je moet een verkooppunt in de buurt hebben.
Marstall is vrij makkelijk te krijgen http://www.marstall.nl/producten/plus-l ... duct_id=29
Lifeforce wat moeilijker http://www.balaiko.nl/lifeforce/

Pavo en Subli verkopen ze wel bij de boerenbond
- Pavo Topsport of Energy control zitten hoog in eiwitten/vetten
- Subli lucerne is zongedroogd zonder melasse
- Subli Seniores Priores (voor oudere paarden) is een volledig voer vervanger, maar kan ook bij worden gegeven (o.a. bietenpulp, lucerne, mais, lijnzaad, e.d.) moet wel met warm/heet water minimaal 2u staan om te weken.
- Pavo Speedibeet is bietenpulp in 10 minuten
- Pavo 18+ speciaal gericht op het oudere paard hoog in eiwit, maar laag in energie