Botulisme

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Botulisme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 21:30

N.a.v. het topic [ITP] Een eerbetoon: Four Seasons en [ITP] Voor bokker Seasons : Een eerbetoon: Four Seasons plus [FZ] topic met eerbetoon paard op slot gegooid

merkte ik dat er mensen zijn die graag weer eens de aandacht op Botulisme gevestigd willen zien.

Ook ons, sinds zes weken, ex-paard is slachtoffer geworden van deze vreselijke ziekte door dezelfde baal hooi als waar het paard van de gebande bokker door overleden is.


Afbeelding

Afbeelding

Dit was Just for you van het Bernardshof. Een fantastisch paard met heel veel capaciteit. We hadden de keus. Of we verkochten hem aan hele lieve mensen die hem voor de rest van het leven wilden houden, of hij ging naar een beroepsruiter.

Wij kozen voor de moeder en zoon en we hadden helemaal vrede met de verkoop. We hadden hem zelf naar zijn nieuwe stal gebracht en werden daar super onthaald met lunch aan toe. We zouden contact houden. Er ging eens een mail over en weer maar zes weken later ging de telefoon.

Just was besmet met Botulisme en vocht voor zijn leven. Acht paarden waren besmet, een paar waren al dood. Een paard wat net verhuisd was (paard waar topics hier boven over gaan), een Tinker die net vier weken van zijn nieuwe eigenaren was en de anderen vochten voor hun leven.

Toen wij woensdag kwamen waren er nog maar drie. Twee van de stalhouder, met één was de zoon nog regiokampioen geworden die zondag. Die woensdag hebben ze de laatste drie laten inslapen.

Wij waren er bij toen "onze" Just uit zijn lijden werd verlost. Het was vreselijk.

Dat een paard besmet raakt met Botulisme is eigenlijk zelden de schuld van de stalhouder.

Het kan in schimmelhooi voorkomen dus wanneer de stalhouder het oké vindt om dat te voeren dan zou ik daar zeker niet gerust in zijn en het zou beslist een overweging zijn om te vertrekken.

Maar...... Helaas, Botulisme kan in, voor het oog, perfect voorverpakt hooi voorkomen. Degene die hooit hoeft maar een dood dier over het hoofd te zien (en dat kan zelfs een muisje zijn) en een pak kan besmet raken.

Verwijten maken is heel gemakkelijk alleen kan degene die voert er vrijwel niets aan doen, niet altijd.

Wij zijn bevriend met een boer die ook hooit en hij is zich bewust van het risico, reden waarom hij ruim om een hoop veren of een karkas heen maait. Doet iedereen dat? Je weet het niet.

Ik heb het er nog even met de dierenarts over gehad. Wij waren zelf net weer overgestapt op voorverpakt hooi maar hij haalde het voorval van het hooi van de Eiffel aan. Zekerheid heb je nooit.

Botulisme is een sluipmoordenaar. Het begint vaak met moeilijk slikken, dus wees daar alert op. Een tong die niet meer doet wat het paard wil is ook een hele belangrijke waarschuwing, evenals het wat slingerende lopen.

Als je er heel snel bij bent heb je nog kans op overleven maar helaas is de kans wel erg klein.

Merk je deze symptomen op, vlieg dan naar de kliniek.

Wat ik wel vreemd vond is dat er in Amerika blijkbaar wel een middel is wat kan genezen. Tevens bestaat er een inenting voor die bij ons in de Benelux eigenlijk nooit gegeven wordt. Niet gek omdat de ziekte maar zo weinig voorkomt maar wel het overwegen waard.

De kans van één op een miljoen heb ik ook gehoord maar in Someren zeiden ze ook dat ze zo'n tien gevallen per jaar tegen kwamen. Of dat echt zo is weet ik niet. Hou in elk geval in je achterhoofd dat het kan gebeuren en hoe sneller je bent, hoe groter de overlevingskans.

Ik wil iedereen die hier een paard aan verloren heeft heel veel sterkte wensen. Just was niet meer van ons maar het voelde toch echt nog wel als ons paard. Toen ik onze sterke, fitte Just zo zag vechten brak mijn hart.

Botulisme is best wel onbekend omdat het zo weinig voorkomt maar alert zijn kan geen kwaad.

Sure_lee

Berichten: 10389
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Botulisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 21:34

Ik heb alle topics doorgelezen! Wat heftig zeg. 8 paarden in 1 keer.
Komt botulisme ook voor in hooi wat niet in plastic zit?
Moet ik me bijvoorbeeld zorgen maken als er een dode muis in mijn hooi zit wat niet verpakt was?

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 21:37

Allereerst heel veel sterkte met het verlies van jullie ex- paardje...ook voor de nieuwe eigenaars |(
En respect dat je hier nu zo meteen een topic opent over botulisme. De aandacht vestigen op zo'n zaken is alleen maar goed.
Dit is ook de reden waarom ik nooit voordroog voeder, krijg er al de bibbers van dat er kadavers kunnen tussenzitten en met het zuurstofprocédé wat zich in die balen afspeelt, heb je idd kans dat er wat misloopt...helaas. Maar goed, ik heb ook makkelijk praten, want ik heb ze thuis. Kan mij inbeelden dat op pensionstallen er vaak geen keuze is tussen droog hooi of voordroog.

Apacheshadow
Berichten: 887
Geregistreerd: 25-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 21:41

Sure_lee schreef:
Ik heb alle topics doorgelezen! Wat heftig zeg. 8 paarden in 1 keer.
Komt botulisme ook voor in hooi wat niet in plastic zit?
Moet ik me bijvoorbeeld zorgen maken als er een dode muis in mijn hooi zit wat niet verpakt was?



Ik liep zelf op de dag dat de 2 laatste paarden werden gebracht in Someren een dagje mee.
Botulisme ontstaat als een kadaver nog vochtig is en in het pak komt. Dus ook in een open baaltje hooi.
Of in het geval van een verpakt pak voordroog als het hooi nog vochtig is.

miszblueeyes

Berichten: 651
Geregistreerd: 02-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 21:43

ow wat erg ik wil iedereen veel sterkte toe wensen

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 21:44

Ik had je bericht gelezen, heel veel sterkte! Ondanks het paard 6 weken geleden verkocht is kan ik me goed voorstellen dat dit toch nog altijd een hele klap kan zijn dus sterkte ermee :(:)
En ik vind dit een heel leerzaam topic. Ik heb er nooit echt tijd aanbesteed omdat je nooit denkt dat zo'n zeldzame aandoening jouw paard treft. Maar zo zie je maar... Vreselijk hoor :n

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 21:46

Apacheshadow schreef:
Sure_lee schreef:
Ik heb alle topics doorgelezen! Wat heftig zeg. 8 paarden in 1 keer.
Komt botulisme ook voor in hooi wat niet in plastic zit?
Moet ik me bijvoorbeeld zorgen maken als er een dode muis in mijn hooi zit wat niet verpakt was?



Ik liep zelf op de dag dat de 2 laatste paarden werden gebracht in Someren een dagje mee.
Botulisme ontstaat als een kadaver nog vochtig is en in het pak komt. Dus ook in een open baaltje hooi.
Of in het geval van een verpakt pak voordroog als het hooi nog vochtig is.


Kadaver moet dan wel besmet zijn met de bacterie. In droog hooi heb je echt heel weinig kans dat de bacterien zich gaan vermenigvuldigen....ze hebben namelijk een warm en zuurstofarm milieu nodig, wat niet het geval is in droog hooi. Meestal vind je in een baaltje droog hooi dus ook de muis volledig uitgedroogd terug.

Anoniem

Re: Botulisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 21:52

Pff, mijn mannen hoesten zich de longen uit hun lijf op droog hooi (ook als het geweekt wordt) en staan al jaren op voordroog. Ik mag er niet aan denken.

Merel

Berichten: 1175
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 21:59

Eigenlijk verbaasd het me dat je er zo weinig over hoort...
Ik heb het andere topic ook voorbij zien komen. Wat een groot verlies zo veel geliefde paarden in zon korte tijd.. Sterkte aan iedereen die van deze paarden hield en erbij betrokken was.

Ik heb ooit een half reekalf uit een grote ronde baal die in plastic was verpakt getrokken. Ben me lam geschrokken. Het was een stormachtige avond met slagregen en ik voerde af voor de nacht. En ineens greep ik in een bot.. brrrrrr. Het eerste wat ik gedaan heb is al het ruwvoer dat ik daarvoor al aan de andere paarden had gegeven weer uit de stallen trekken. Pas daarna heb ik hulp ingeschakeld. Is allemaal goed afgelopen toen maar ben toen zo onvoorstelbaar geschrokken! Aantal jaren later heb ik nog eens een jonge dode haas uit een baal gehaald. De baal was net open en is in zijn geheel weg gegaan. Blij dat ik zo resoluut daarin was nu je dit weer leest.

Zelfs als je met maaien etc goed oplet kan je makkelijk dieren over het hoofd zien in het hoge gras. Jonge hazen en reekalfjes drukken zich bij gevaar dicht tegen de grond. Geen schijn van kans voor de maaiers..
We halen ruwvoer van eigen land en zijn hier heel precies in. Wat soms kan helpen is voor het maaien met een hond door het lange gras lopen. En goed opletten met schudden. Na het schudden nog eens over je land lopen of je wat ziet. Dikke plekken even met een hooivork erdoor en omleggen. Als het op rijen ligt de rijen bij langs lopen. En toch mis je dan soms nog wel wat.. In ieder geval ben ik er altijd zelf ik en weet ik dat ik in ieder geval alles doe wat ik kan voor goed en veilig ruwvoer.

Toen ik in Zweden studeerde was er een stalgenoot die er tegen entte. Ik wist nooit van het bestaan van een enting hiertegen. En het is er eigenlijk bij gebleven om het nog eens uit te zoeken. Gelukkig is de kans vrij klein.. Maar het heeft wel dramatische gevolgen.

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 22:03

Tja, in gewone baaltjes kan de bacterie zich meestal niet ontwikkelen en is de kans vrijwel nihil.

Nu er meer voorverpakte balen worden verkocht/gebruikt is het risico groter geworden maar nog steeds heel klein. Dierenarts zei dat hij zelf ook voorverpakte balen bleef voeren.

Ik heb ze ook thuis en voer weer voorverpakt. Heb echt overwogen om terug op gewone balen over te stappen maar de dierenarts in Someren zei dat dat echt niet nodig was.

Hooi waar schimmel in zit kan je dus beter niet voeren, ook niet er omheen. Zie dat best vaak, schimmelstukken er uit en de rest naar de paarden.

Maar dat muisje zie je zomaar over het hoofd. Daarom is het zo belangrijk om de symptomen tijdig te herkennen.

Just komt niet meer terug maar elk paard wat wel gered kan worden is er één.

miisshOrse

Berichten: 1956
Geregistreerd: 13-12-04
Woonplaats: Hoekse Waard

Re: Botulisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 22:11

Jeetje, wat een heftige verhalen. Ik ben blij dat er uitvoerig over gesproken wordt! Is er in Nederland wel de mogelijkheid om ze ertegen te enten?

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 22:15

Ja, die mogelijkheid is er maar er wordt maar zelden gebruik van gemaakt omdat het zo'n zeldzame ziekte is.

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 22:18

Ik vond het hele heftige verhalen en moet eerlijk toegeven, ik ben helemaal niet bekent met Botulisme. Dit krijgt een paard dus door besmet hooi? Dat dus met bijvoorbeeld een dood muisje in aanraking is geweest?

Ik weet niet of dit het meest geschikte topic er voor is, zo niet, dan mijn excuus. Ik wil wel alsnog de eigenaren van de overleden paarden heel veel sterkte wensen.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 22:19

Botulisme komt vaak voor bij watervogels en steekt ook nog eens de kop op bij warm weer.
Een van de redenen waarom ik een bloedhekel heb aan die idioten bij mij op stal die de aanwezige eenden altijd lopen te voeren }:)

linkje Wiki:https://nl.wikipedia.org/wiki/Botulisme

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 22:25

Dat is juist wel het goede topic hiervoor RoosG. Dit topic is bedoeld om het meer onder de aandacht te brengen. Niet om medelijden te krijgen.

Bij warm weer komt Botulisme inderdaad vaak voor bij watervogels. Daar kende ik het ook alleen maar van. Dode eenden in stilstaand te warm water.

Maar dat ook muizen en aanverwanten besmet kunnen zijn, dat wist ik niet. En dat paarden zo gevoelig er voor zijn, veel meer dan bijvoorbeeld koeien, dat wist ik ook niet.

Had het ook liever niet geweten op deze manier maar ik hoop wel dat mensen er alerter op worden.

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 22:28

Een dode (besmette) vogel in de waterbak is ook een risico, of niet?
Omdat de bacterie zich ontwikkelt in vochtigheid/zuurstofarme plaatsen?

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 22:31

Ja, dat is zeker een risico. Als je een dode vogel in een waterbak tegenkomt zou ik zeker het water verversen en de bak goed spoelen.

kally
Berichten: 5246
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 22:32

Heel veel sterkte ook gewenst met het verlies van Just....
Wat een nachtmerrie om zo je paard(en) te moeten verliezen....

Dapper

Berichten: 413
Geregistreerd: 17-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 22:37

Inleiding
Botulisme bij het paard is reeds lang bekend. Wegens het toenemend gebruik van ingekuild voeder en enkele recente uitbraken van botulisme na het voederen van kuilvoeder, komt botulisme terug meer in de aandacht.

Etiologie
Botulisme wordt veroorzaakt door toxines (=gifstoffen) van clostridium botulinum. Deze naërobe kiemen (= kiem die zich enkel ontwikkelt zonder lucht) worden ingedeeld in zeven types naargelang het toxine dat gevormd wordt (type A, B, C1, D, E, F en G). De toxines zijn min of meer diersoort specifiek en voor het paard zijn B, C1 en D van belang.

Epizoötiologie
De aanwezigheid van de kiem is onvoldoende om tot klinische symptomen te leiden. De kiemen kunnen aanwezig zijn in de bodem, in slib of in afgestorven plantaardig of dierlijk materiaal en kunnen zich daar geruime tijd handhaven, onder meer afhankelijk van temperatuur, pH (= zuurtegraad) en de aanwezigheid van organisch materiaal.

Belangrijk voor het optreden van klinische symptomen door botulisme is de aanwezigheid van een aantal voorwaarden voor de groei en toxineproductie. Die voorwaarden zijn vooral een voldoende eiwitrijk substraat, afwezigheid van zuurstof en tamelijk hoge temperaturen van 25 tot 37°C.

Type B stammen kunnen ook vermeerderen en toxine produceren in plantaardig materiaal (ingekuild voeder, slecht hooi). Natgeworden hooi, kuilvoeder met een te hoog vochtgehalte en te hoge pH, natte bierbostel zijn in dit verband reeds lang berucht. Wegens de grote verpakkingen en het soms trage verbruik en lange stockage van silo voeder op kleine paardenbedrijven verhoogt het risico op toxineproductie in die kuilvoeders.

Pathogenese
De problemen ontstaan in hoofdzaak door opname van toxine en resoptie ervan ter hoogte van de maag en de dunne darm. De aanwezigheid van de kiem is niet nodig om de symptomen uit te lokken. Botulisme is in essentie een neuromusculaire aandoening (=zenuw-spier aandoening). Ook ter hoogte van de parasympatische zenuwuiteinden (bijvoorbeeld in het spijsverteringsstelsel) kunnen symptomen optreden. Herstel van de functie van de zenuwuiteinden duurt vrij lang: gemiddeld mag op een viertal weken gerekend worden.

Symptomen
Voedingsgebonden botulisme: de incubatieduur is afhankelijk van de hoeveelheid opgenomen toxine en varieert van enkele uren tot een achttal dagen! Bij intoxicatie van het type B zien we initieel vooral symptomen ter hoogte van de digestietractus: slikbezwaren, speekselen tot kolieksymptomen. Uiteindeljk kunnen verlammingsverschijnselen optreden. Bij intoxicatie door type C en D toxines is het hoofdsymptoom een progressieve paralyse van de skeletspieren. Initgieel is er een stijve tot wankele gang met veel gaan liggen en moeilijk rechtstaan. Spiertrillingen kunnen eveneens aanwezig zijn. De symptomen beginnen meestal aan de achterhand en klimmen op naar de voorhand en de nek en het hoofd. Wanneer het hoofd aangetast wordt, zien we een verminderde voedselopname en uiteindelijk speekselvloei door slikbezwaren. Sterfte treedt uiteindelijk op door paralyst van de ademhalingsspieren. Terminaal is er dikwijls zweten en sterke afweer bewegingen.

Diagnose
De diagnose is gebaseerd op de klinische symptomen, eventueel de aantasting van meerdere dieren op eenzelfde bedrijf en het aantonen van toxine in het voeder of in het dier. Wegens de hoge toxiciteit van botulisme toxine zijn de circulerende hoeveelheden dermate laag dat valse negatieve resultaten vaak voorkomen. Onderzoek bij het begin van de symptomen is nodig om de kansen op een posities resultaat te verhogen. Het aantonen van de kiem in het aangetaste dier of in het voeder is enkel richtinggevend: contaminatie met de kiem komt veel meer voor dan de aanwezigheid van toxine.

Behandeling
De resultaten van de behandeling van het paard zijn sterk variabel. Acuut verlopende intoxicaties zijn meestal fataal. De beste prognose komt voor bij de subacuut tot chronisch verlopende gevallen. Een vaak beslissende factor in het verloop van de ziekte is de toediening van antitoxine. De relatieve onbeschikbaarheid van het antitoxine en de kostprijs ervan zorgen in europa voor hogere sterftecijfers. Preventief kan zelfs gevaccineerd worden: in de USA worden in dergelijke streken de merries gevaccineerd. Indien geen voorkennis over het type toxine aanwezig is, dient een polyvalent antitoxine toegediend te worden.

TIPS:


Zorg dat kuilvoeder goed gedroogd is;

Controleer het kuilvoeder op kadavers en schimmel;

Bij het stellen van de diagnoses van botulisme, controleer al de andere paarden gedurende 8 dagen op slikbezwaren (geef iets lekkers: appel, wortel, en kijk of ze dit doorslikken of laten vallen);

Bij het stellen van de diagnose, neem zo vlug mogelijk contact op met de universiteit van Gent, zij hebben al positief resultaat met behandelingen;

De kostprijs van het antitoxine alleen is ongeveer 700 euro.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 22:51

Wat een ongelooflijk heftig verhaal... Ik heb alle drie de topics gelezen en ben ook erg geschokt. Wens de betrokkenen veel sterkte toe.

Ben niet bekent met botulisme en vind het erg goed dat er nu weer aandacht op gevestigd wordt. Ik dacht dat paarden het alleen via ondiep warm water wat besmet was konden oplopen. Maar met voorverpakt hooi dus ook extra goed opletten.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Botulisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 22:58

In Frankrijk en Zwitserland wordt overigens regelmatig tegen botulisme ingeent.
Vooral in Frankrijk omdat daar veel kuil gevoerd wordt.

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 23:02

Dank je wel voor je heldere uitleg Dapper, ben heel blij dat je dat hier neer hebt gezet.

Veel mensen denken dat het alleen via water overgebracht kan worden maar dat is dus niet zo.

Nu we meer en meer verpakt hooi/kuil voeren komt Botulisme helaas vaker (maar gelukkig nog steeds zeldzaam) voor.

Hoe meer mensen er alert op zijn hoe beter dit soort drama's voorkomen kunnen worden alhoewel ik er helaas van overtuigd ben dat deze acht paarden op geen enkele manier te redden waren geweest.

Staleigenaar was super voorzichtig en is echt niets te verwijten.

Enten is inderdaad een goede overweging Sizzle maar dan moet je wel weten dat het bestaat en geen enkele veearts heeft mij er ooit op gewezen, laat staan dat ik er zelf van op de hoogte was.

Christiene
Berichten: 7719
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 23:03

Ik ken ook een verhaal van een stalhouder die ook veel paarden dood had... ook van een baal kuil..waar je niks aan zag van buitenkant... ben blij dat het zo nog bekender word.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Botulisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 23:12

Ik heb een Duitse DA en die raadt het in principe aan als je kuil voert.

Nu moet ik zeggen dat ik persoonlijk kuil geen paardenvoer vind en ik sta op een stal met enkel hooi.

In Nederland heb ik het ook nooit gehoort van mijn DA. Maar moet zeggen dat ik daar ook nooit kuil gevoerd heb, of op een stal stond waar kuil gevoerd werd.

Ansie

Berichten: 1229
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 23:15

Echt verschrikkelijk, sterkte aan de betrokkenen. Ik ken de stal, heb er met een paard gestaan in 2013/2014. Eigenaar is idd erg kien met voeren. Het kan dus de besten overkomen ;( In de tijd dat ik daar op stal kwam werd er voordroog gevoerd, van goede kwaliteit, geen kuil. Dus neem aan dat dit dus in een pak hooi of voordroog heeft gezeten wat het nog zeldzamer maakt.
Ik heb voorheen wel eens van botulisme gehoord maar had ook geen idee dat het zo gevaarlijk was voor paarden en erg beangstigend dat er zo weinig te doen is zodra de paarden symptomen vertonen. Sterker nog, ik begreep dat 1 van de paarden preventief naar de kliniek gegaan is en alsnog overleden is. Lijkt me dat je er dan toch op tijd bij zou zijn.. niet dus, echt vreselijk :(