Verhoogde spierenzymen > Licht spierbevangen: tips opbouwen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Nicky

Verhoogde spierenzymen > Licht spierbevangen: tips opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 19:58

Laat ik beginnen bij het begin. Paardlief (5-jarige Arabische ruin) staat overdag in de paddock en 's nachts op stal. Hij heeft ten allen tijde beschikking over ruwvoer. Hij wordt zetmeel/suiker arm en vetrijk gevoerd en krijgt een vitaminekorrel. We trainen rustig aan voor de endurance.

Een week voor het bezoek van de dierenarts is hij de wei op gegaan. Dit heb ik met een uurtje per dag opgebouwd. Zijn mest was gedurende de hele week prima, niet dun geweest. Op maandag heb ik een strandrit gemaakt en voor het eerst sinds lange tijd weer de zware klucht genomen. De rit zelf op het strand was met een hogere gemiddelde snelheid. Na zo'n grensverleggende training geef ik standaard 72 uur vrij. Dinsdag is hij weer de wei op gegaan zonder deken, aangezien het erg benauwd was. Het weer sloeg echter om en hij heeft wat hoosbuien op z'n dak gehad in combinatie met een best windje. Hij stond te bibberen, maar was immers al nat waardoor ik geen deken meer op kon leggen. Na een uurtje werd het droog.

Woensdag haalde ik paardlief met enigszins warme hoeven en enorm stijf van het land af. Hoefbevangen was mijn eerste ingeving. Donderdagochtend gelijk de dierenarts laten komen. Warme hoeven waren verdwenen, er was geen duidelijke digitale pols voelbaar en op visitatie/palpatie was geen reactie. Bloed afgenomen voor onderzoek en tot de uitslag verder gaan met rust houden.

Eergisteren kreeg ik de uitslag. Algemeen bloedbeeld was goed, echter waren de spierenzymen wel iets verhoogd. Conclusie; hij is verzuurd en zit tegen spierbevangen aan. Helaas is hij een paar dagen terug finaal in elkaar geslagen op het land, een beste klap op z'n spieren ;( Deze zomer gaat hij dan ook niet meer het land op, het risico is me te groot. Advies van de dierenarts is nog 1,5 week rust en stappen aan de hand, daarna rustig onder het zadel opbouwen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu heb ik zelf een opbouwschemaatje gemaakt. Tips en op-/aanmerkingen zijn welkom, evenals ervaringen met een dergelijk probleem :)
Afbeelding

Afbeelding

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 20:37

Heel rustig opbouwen. je kan beter wat vaker kort stappen (ook aan de hand) dan langer en dan minder vaak. Heb je er aan gedacht om vitamine E en selenium bij te voeren? Dit voer ik aan mijn merrie die een aantal jaar terug zwaar spierbevangen was. Helpt erg goed!

Daarnaast zou ik weidegang nu zoveel mogelijk beperken. Liever op een paddock of heel erg uitgegroeid gras. Ook geen vrij geven na een training, dat is juist wat spierbevangenheid kan triggeren. Elke dag werken moeten paarden die dit hebben gehad. Uiteraard wanneer ze zijn opgebouwd.

__Nicky

Re: Verhoogde spierenzymen > Licht spierbevangen: tips opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 20:43

Hij krijgt Cavalor Muscle Liq bijgevoerd inderdaad :)

Zoals in de OP beschreven gaat hij het land niet meer op ivm knokken. In de endurance is het overigens heel normaal om na een flinke training de dag erna paddoc-//weiderust te geven. Hoogstens wat wandelen of loswerken. Dat wil ik nu ook wat meer onderhouden inderdaad :)

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 20:45

Ja het is misschien heel gebruikelijk, maar paarden die hier gevoelig voor zijn moeten eigenlijk gewoon dagelijks aan het werk zijn om alle opgeslagen suikers etc. te verbranden. Al is het 20 minuten aan de longe. Als paarden dit eenmaal hebben gehad, blijven ze de rest van hun leven gevoelig.

Mijn merrie loopt zomers met grasmasker en/of staat 's avonds apart op een kaal stukje.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 20:46

Dank je voor je tip, ga het even wat verder uitpluizen :D

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 20:48

Ik wil morgen uitgebreider reageren.

Maar 1 tip. Elke dag bewegen is beter dan vrij geven ! En goed uitkijken met suikers. En uitgebloed gras & zoveel mogelijk vrij bewegen ! Bv paddock Paradise !

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 20:48

Succes! Het is een hele complexe materie. Ik breek me er drie jaar later nog steeds het hoofd over. :D

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:01

Dat schema moet ie zeker aankunnen. Zelf zou ik idd ook vitamine E/Se adviseren (spijtig dat hierop niet geanalyseerd is), en zeker zo veel mogelijk rustig bewegen, is trouwens ook minder pijnlijk eens ze weer op gang zijn, de eerste stappen zijn het lastigst. Het komt hier wel door een combi van factoren (intensieve strandrit + knokpartij op de wei), dus ik zou niet durven zeggen dat ie nu blijvend gevoelig is.

De tips van weinig suikers en uitgebloeid gras en zo slaan imo eerder op hoefbevangenheid. Een paard dat duurtraining krijgt, heeft voldoende energie nodig. Als je laag gaat in suikers en zetmeel, zorg dan dat je een vetrijk krachtvoer geeft. Heb hier ook een Arabier (hengst) die zich op enkel ruwvoer in de zomer continu stijf/ quasi bevangen loopt in de wei, terwijl ie met 1 à anderhalve kilo krachtvoer geen last meer heeft (al zet ik hem wel tijdig in de stapmolen als ie te lang gek loopt te doen).

Als je zegt: geen weidegang meer, dan hoop ik dat je toch paddock of dergelijke hebt als alternatief? Want als een paard maar een uurtje per dag uit zijn box mag, is dat natuurlijk ook nefast voor de spieren.

Edit: heb in deze situatie nog es Neutradex aangeraden gekregen van de DA, is in België te krijgen in de apotheek, geen idee of het in Nederland verkrijgbaar is.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 21:10

Iets beter de OP lezen, hij staat op een vetrijk rantsoen, laag in suiker en zetmeel. Van 8:00 tot 20:00 op de paddock met onbeperkt ruwvoer :D Klap van het paard is na afname van het bloed gebeurd, maar is zeker niet bevordelijk voor de spieren. Ik denk zelf dat het in de regen met volle wind zonder deken ook een steentje heeft bijgedragen.

Nu je het inderdaad zegt, vitamine E en selenium zitten er niet bij. Had wel om een uitgebreid onderzoek gevraagd, lijk me dat die nutriënten daar wel bij horen....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:22

bij de vitamines zitten ook mineralen?
Soms is de mineralenbalans ook niet goed bij spierbevangenheid.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 22:30

__Nicky schreef:
Iets beter de OP lezen, hij staat op een vetrijk rantsoen, laag in suiker en zetmeel. Van 8:00 tot 20:00 op de paddock met onbeperkt ruwvoer :D

Oeps, sorry, heb idd iets te snel doorgescrolld naar de bloedresultaten.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 22:58

Lastig hoor, ik zou hem inderdaad ook (rustig) in beweging houden en geen vrij geven. Verstandig dat je hem niet meer op de weide zet, zou het ook niet meer aandurven (zelf een beetje dezelfde situatie en geen zin in paarden in de kreukels) Beetje offtopic misschien maar op welke manier heb jij de vetten toegevoegd aan het rantsoen? Tob er een beetje mee met Jassie.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 23:04

Ooit van een 'weekend warrior' gehoord? Niet dat jouw paard dat is, maar 72 uur rust na een zware training is natuurlijk niet goed. Paard gewoon rustige beweging blijven geven , ook na zware training. Beter voor de doorbloeding en afvoer van stoffen. Per definitie is van een lichte training opeens naar één zware training ook niet okay.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 08:22

Ilona, ik geef gewoon zonnebloemolie (200 ml per dag), maar je kan ook de 369 mix van Subli geven, werkt ook prima :)

Jannepauli, trainingsregime van endurance is ook heel anders dan normaal. Die 72 uur rust na een grensverleggende inspanning is heel gewoon. In die 72 uur moet je ze natuurlijk niet op stal zetten, paddock/weiderust en wat wandelen. In die 72 uur moet het microtrauma de tijd krijgen om te herstellen :)

Dirk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 09:52

Hoe gaat het nu met je paard?
Ben je er nog achter gekomen wat het precies getriggerd heeft, en heb je een oplossing gevonden om dit te managen?