Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 02:35

Staat Nova op stal? Zoja, op wat voor bodem? Wat krijgt hij te eten, en hoe wordt dat gevoerd? Komt hij buiten, zoja, hoe lang, op wat voor grond, met vriendjes of alleen, hoe is zijn training, ga zo maar door.

Eigenlijk is het een kwestie van alles rondom het paard kritisch onder de loep nemen, hoe ver je moet gaan daarin hangt van wel/geen en de mate van de klachten af, en vooral wanneer er verandering op treedt. Je hebt het ook niet altijd voor het zeggen.

Mijn merrie die had bij de vorige eigenaren nooit rasp, bij mij de eerste 2 jaar wel, en nu ik verhuisd ben is het ineens weg. Enige verklaring kan ik geven de samenstelling van de grond en daarbij ook van het gras. Qua voer is verder niks veranderd en qua dagelijks routine ook niet.
Momenteel heeft ze jeuk in manen, staart en sokken, maar zie ik niks. Eerste wat ik doe als ik zie dat ze jeuk heeft, is me afvragen wat er de afgelopen tijd verandert is voor haar. Kan drie dingen zijn; hormonen van de dracht (net als vorig jaar), of gevolg van dat ze ziek is geweest, of de mijten die in het stro zaten van de weken dat ze op stal heeft moeten staan. Het eerste probleem kan ik helaas niks aan doen, tweede is nu voorbij, derde wordt ze tegen behandelt. Ze staat nu weer 24/7 buiten dus behandelen moet ook echt effect hebben mocht daar de oorzaak liggen. Daarnaast overleg ik met de DA wat ik nog meer zou kunnen doen, maar antwoord was behalve in de gaten houden ik zolang het niet over de top zou gaan (dus jeuk neemt toe of huid raakt ge-irriteert/wondjes, of ik merk dat ze er zelf echt naar van wordt) ik niet zoveel kon doen omdat ik er als behandeling tegen mijten niet helpt vanuit kon gaan dat het wederom de hormonen zijn :'(

Dribbelkont, zeker ieder zijn eigen mening, maar je onderbouwing rammelt aan alle kanten en zeker als je kijkt naar de origine van het ras komen je uitspraken erg vreemd over.

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 03:34

Caily: je mag zo denken.
Ik weet dat rasp.mijt.mok door vele dingen kunnen komen.
Stalbodems. Buitengrond.
Voeding.etc. maar mijn verhaal rameld niet is gewoon mijn mening dat vele mensen blijven smeren weken met sterke agresieve middelen.
Ik deed het eerst ook Wil ik niet ontkennen maar kan jij mis antwoord geven op dan omdat jij er zo veel verstand van hebt waarom de mijt.rasp.mok nooit meer aanwezig is met geen sokken.
Bodemstrooisel. Buitenbodem.aantal uren buiten.Voeding is het zelfde.
Enige verandering is dus sokken eraf.en ze wordt ouder.
Ben ik dan wel heel benieuw d naar.
Mijn tinker is gebleken erg gevoeling op de huid te zijn en snel reactie te geven. Door jeuk en je probeert van alles van bloedonderzoek. Tijdstip weidegang i.v.m. fructaan gehalte. Tot ruwvoer en krachtvoer onderzoek.maar met minder vacht nooit meer problemen. In mijn ogen doet het wel degelijk iets goeds daarom ik een jeukvrije sokloze tinker.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 10:31

Je hebt de leefomgeving van de mijten weg gehaald, dus heeft jouw paardje ze niet meer. Echter is dit een vorm van symptoombestrijding; als je verder niks verandert kan je er donder op zeggen dat de mijten gewoon weer terug komen wanneer je haar behang weer laat groeien, wat dus vertelt dat jij jouw paardje houdt op een manier die niet bij haar past.

Smeren met sterke middeltjes? Bij een heftige besmetting is gewoon voorschrift dagelijks met sebacil te wassen de eerste week, en het daarna om de 7 - 10 dagen te herhalen. Kan me niet voorstellen dat mensen langere tijd achter elkaar blijven behandelen, want enige wat je daarmee bereikt is dat de mijten resistent worden. Maar de agressieve middeltjes kom je niet zomaar aan, dus veelvuldig zal dat niet voorkomen.

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 10:38

ze staat niet meer op stro was ik vergeten. maar op gehakseld koolzaadstro.
ja mijten maar nooit op getest. gewoon vroeger jeuk in sokken,manen staart nu dat niet meer dus of het mijt was heb ik nooit getest.
alleen haar ureum was eerst aan hoge kant en nu gelukkig niet meer.

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 10:41

sebacil haalde ik hier onverdund en had dan voor een jaar voldoende.
ik bedoel ook niet langer behandelen maar vaak achterelkaar eens per 2 maand behandelde ik .
en ben wel veranderd van stal waar me meer buiten loopt. maar snap je laatste bericht.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 10:44

Wat hij ligt verhoogd of echt onwijs hoog? Want dan is mijten en de oplossing van het scheren wel erg vreemd. Een hoog ureum duidt op een nierprobleem of verhoogde eiwit-afbraak.

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 10:47

nee niet ernstig verhoogt. was eenmalig toen ze 3 was en uit de opfok kwam .
ze stond toen op de stal waar jij bij ons was. daar hadden ze erg rijk gras met veel bemesting
ontzettend bemesting . kunstmest,gier en paardenmest doorelkaar.
calium was ook hoog toen.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 10:53

Eiwit is een bouwstof, maar aangezien ik weet dat ze in een opok stond met koudbloeden zou ik het een beetje dom en vergezocht vinden als ze overvoerd is geweest met eiwitrijke brok (voor jonge paarden dus).... Het is wel zo dat wordt gedacht dat dingen die sokkenpaarden niet via de "normale" weg kunnen afvoeren, maar wel teveel zijn in het lichaam, er via de benen/sokken uitkomen. Aangezien haar verhoogde ureum erop duidt dat er dus een defect (of overbelasting) is (geweest) in de nieren, rijmt dat voor mij dan wel weer met elkaar.

Berdien

Berichten: 64523
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 10:57

Hoe meer giftige rotzooi je er in smeert, hoe kwetsbaarder en gevoeliger de huid wordt. En hoe meer kans de mijten dus krijgen.

Ik ben het wel met Lotte eens, het is voornamelijk een kwestie van een gezónd paard hebben. En hoe dat precies werkt is voor elk paard anders, maar de basis is bijna wel gelijk. Weinig krachtvoer, voldoende beweging, soortgenoten en in het hoofd ook rust. Dus geen opgefokte groep paarden, maar een groep die in balans is. Werkt allemaal mee. Jessie had ook altijd last van mijt. Ik ben verhuisd, werk niet meer preventief met allemaal giftige middelen en guess what? Ze is zo goed als mijtvrij. Alleen in het voor- en najaar, tijdens het verharen, heeft ze soms nog wat last. Dan spuit ik wat Frontline en dan is het ook zo weer over. Zo blijft haar huidweerstand goed, vermoei je het lichaam niet onnodig met allemaal giftige zaken en zijn ze zelf ook gezonder.

Overigens heb ik nooit dagelijks met sebacil gewassen, maar één keer goed de sokken/benen weken en dan na 7-10 dagen weer. Ik zou nooit een week lang dagelijks met sebacil wassen, dat is wel zulke troep. Ik heb meerdere dierenartsen gesproken over mijt, maar er is er ook geen één die dat aanraadt.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 10:59

Kalium bedoel je? Dat is een logisch gevolg, die hoeveelheid wordt namelijk geregeld in de nieren.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 11:01

Jawel hoor, de dierenarts uit Peize (die meneer, niet Fab) die raadde dat aan bij een Tinkertje in Onnen dat ik heb verzorgd voordat ik Mel ging rijden, kwam van McCloud, en ik kon toen hij van de trailer kwam van een afstandje al zien dat hij wat achterstallig onderhoud had zeg maar. Maar (gelukkig) is dat geen daags advies.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 11:23

Toch vreemd. Zara staat 24/7 buiten in een rustige merrie kudde op de stal waar ze ook geboren is.

Ze krijgt onbeperkt ruwvoer en alleen na t rijden als beloning een halve schep brok. Ze is in goede conditie en wordt altijd 3 a 4 keer per week gereden.

Uit een kudde van 8 friezen is ze de enige waarbij de mijt een paar keer per jaar terug komt. De rest heeft dit nooit..

Ook krijgt ze het zowel in de zomer bij droogte als nu in het regenseizoen. Dus het is ook niet weersafhankelijk.

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 12:49

Ze kreeg inderdaad alleen ruwvoer onbeperkt in opfok.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 15:46

Je hebt ruwvoer en ruwvoer, dus of dat de oorzaak is ga ik geen uitspraak over doen. Ik weet dus van mijn eigen merrie dat verschil in samenstelling van de grond (allebei gras op zandgrond wel) verschil kan maken.

Soms zijn dingen moeilijk te achterhalen, maar ik ben wel voorstander van die oorzaken achterhalen, ipv symptomen te gaan bestrijden. Wat je er dan vervolgens mee doet hangt van het gemak van een eventuele aanpassing af ivt de mate van de klachten. Zo is mijn merrie nu weer wat aan de iets dunnere mest, ik weet dat dit komt van het gras waar ze nu op staat. Ik zou haar op de paddock kunnen houden met alleen hooi, maar aangezien ze in een kudde loopt en ik haar echt niet gelukkig maak door haar van de wei te houden (al is dat samen met een maatje), nemen we die dunne mest voor lief. Ze heeft verder geen last ervan en het trekt ook netjes bij 's nachts als ze op de paddock staan, dus laat maar gaan dan...

Berdien

Berichten: 64523
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 15:52

Annem84, mijn merrie heeft ook iets van twee keer per jaar nog wel wat last van mijt. Dat vind ik te overzien, en dat is ook te verklaren. Ze wordt 26, verharen is best een klus voor haar dus het is logisch dat haar weerstand dan net wat minder is. En dan krijgt ze dus ook jeuk en last van mijt. De rest van het jaar niet, dat was eerst wel anders.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 18:42

Berdien, weet je zeker dat het om mijten gaat? De paarden verharen namelijk ook in hun sokken, wat uiteraard kan kriebelen omdat de haartjes lastig weg kunnen. die van mij hebben ook altijd iets jeuk met verharen, maar sinds ik de sokken dan altijd even extra kam is het eigenlijk helemaal over.

Berdien

Berichten: 64523
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 19:10

Ja, want het zit boven de sokken :) Meer in haar 'liezen', boven het spronggewricht. Ook echt alleen op haar achterbenen, voorbenen zijn schoon. Het worden ook kale, schilferige plekken als ik er niks aan doe. Wacht ik, dan schuurt ze het open en breidt het zich uit. Dus als ik het zie: frontline, goed in masseren en klaar.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 19:14

Oke, dan kan het niet missen, gevolg van verminderde weerstand tgv van verharen dan wellicht?
Luna werd ook altijd wat kalig tussen haar liezen en op dr borst tijdens het verharen, maar dat trok vanzelf weer bij als de rui op zijn einde liep.

Berdien

Berichten: 64523
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 19:17

Ja wat ik al zei, verminderde weerstand :j
Tussen kalig worden en kale plekken op de binnenkant van de benen zit nog wel een verschil, hier is het echt mijt. Ze reageert ook direct op de behandeling. Werkt echt top zo. Flynn heeft bijvoorbeeld nergens last van, maar die komt ook makkelijker uit z'n vacht. Oh, en hij is een kleine 20 jaar jonger :')

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 19:25

Nou, dan is het duidelijk toch? Je weet waar het van komt en bent er op tijd bij en kan het daardoor simpel verhelpen :) Al eens een vitaminespuit/-boost gegeven rond die tijd? Wie weet geeft dat net een beetje extra.

Berdien

Berichten: 64523
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 19:30

Nee, wil haar niet te veel extra's geven :) Ze krijgt al dagelijks lijnzaadolie voor haar vacht, maar het is geen paard wat goed reageert op 'meer' :))

Maar mijn reactie was ook meer bedoeld op iemand anders wiens paard 'een paar keer per jaar' last heeft van mijt. Als je kunt herleiden wanneer het is, dan is het 'waarom' al een stuk dichterbij en kun je ook gericht gaan (be)handelen.

grrr

Berichten: 4022
Geregistreerd: 05-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 20:26

Ik heb jarenlang onze paarden aan huis gehad en kon dus zelf bepalen hoe/waar ze stonden en wat ze kregen. En toch kregen ook zij elke x weer mijt. Idd ook zo'n 2 a 3 x per jaar. Waren gezond, mankeerden verder nooit wat.

Heb geëxperimenteerd met hooi van eigen land/ voordroog/ oud hooi/meer/minder, minder gras enz., maar 't kwam altijd terug. Ik denk dat het op een gegeven moment ook in de bodem zit ofzo.

Wij behandelden dan ook 2x met Sebacil allemaal en waren er weer een hele tijd vanaf. Tot het op een gegeven moment niet meer hielp, toen zijn we pour on gaan gebruiken. Ook vlooienpipetten (advantage) hebben we wel gebruikt. Giftige zooi, maar je paard laten staan met jeuk kan ook niet.
Ik wist ook niet meer wat ik anders kon veranderen.

Sokken scheren hebben we nooit gedaan, behalve toen Kascha dit jaar ineens (in pensionstal) ook mok kreeg.

Nimby

Berichten: 259
Geregistreerd: 12-05-14
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 12:39

Eerst allemaal hele fijne kerstdagen gewenst! Met veel mooi weer en gezonde paarden.

Over de frequentie van wassen met byemite/sebacil lees je verschillende meningen en ik heb nu ook van twee DAs verschil gehoord.

Mijn tinkermerrie had van de zomer héél erg jeuk, overal. Stond wel duidelijk met haar benen te stampen en er is zo'n liggende boomstam in de wei waar ze heel vaak aan stond te schrapen. Maar ook in haar manen en maantop en bovenkant staart had ze erg jeuk.

DA heeft toen schrapsel genomen en inderdaad mijt geconstateerd. Ik kreeg Byemite, met aanwijzing het hele paard te wassen, te beginnen bovenaan, dus echt vanaf maantop. En op de elfde dag weer.
Paar keer gedaan (ging steeds mis, heb ik ergens al gepost in dit topic, een keer te weinig oplossing gebruikt, een keer in de sloot gevallen meteen na wassen). Jeuk was inderdaad een stuk minder geworden.
Ook de manen zijn flink bijgegroeid, toch blijft ze daar heel veel schilfers houden en af en toe ook schuren. Nu doen meer paarden dit wel eens, maar je blijft er toch naar kijken met ergens een gevoel van twijfel.

Rond november/december dacht ik dat ik toch weer zou moeten wassen, maar het was toen heel koud en ik zag ertegenop weer het hele paardje te moeten wassen. Ging dus op zoek naar de Pour On, en een DA gezocht die ook koeien doet. (Andere dus dan de eerste uit dit verhaal.)
Deze onderzocht eerst mijn paard en constateerde dat de schilfers in de manen niet van mijt zijn. (Misschien vergelijkbaar verhaal als bij Caily?? wel jeuk, niet duidelijk waardoor.)
De benen vielen verder wel mee. Ik heb toen Sebacil gekregen, nu met de aanwijzing alleen de benen te hoeven wassen, wel het hele been vanaf bovenaan. En op de achtste dag weer.

Ik denk overigens dat dat dag acht of dag elf niet veel uitmaakt. Het gaat om het doden van de mijtjes die alsnog uit de eitjes komen, die de eerste wasbeurt niet zijn gedood. En die komen toch na zeven dagen uit en kunnen dan de eerste vijf dagen zich nog niet voortplanten? dus zou je met de tweede wasbeurt op dag 8 tot 11 altijd goed moet zitten.
Wel vind ik nogal een verschil het hele paard moeten wassen of alleen de benen. Dat laatste is ook in de winter prima te doen vind ik.

Inmiddels gedaan, ik merk geen jeuk aan de benen meer. Sokken zijn ook mooi schoon en geen korstjes de laatste tijd (afkloppen :o )

Blijft dus de jeuk/schilfers in de manen. En ze zit 'mottig' in haar vacht, met ook plekjes boven op haar kont. Met een soort korstjes en wat vocht erin. Het lijkt steeds net of het weggaat, maar zit er dan toch nog. Ze is in oktober ontwormd met pyrantel (equiworm p) na mestonderzoek, en twee weken terug met groene equest (moxidectine). De vacht blijft na de wormenkuur hetzelfde. Nu is er bloed afgenomen om te testen op eventueel vitaminetekort.

Omstandigheden: tot half november nog halve dagen op de wei, nu op stal en dagelijks in de paddock. Ze eet hooi en het stro uit haar stal :) Ik gaf eerst een beetje Faser Light bij en nu Care4Life voor de vitaminen. De DA geeft echter aan dat bij een vitaminetekort, je veel te veel van dit voer zou moeten geven om de benodigde hoeveelheid te halen.
Na de kerst komt de bloeduitslag, ben heel benieuwd.

KootMiraDrum

Berichten: 8326
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 14:17

Mijn jongste merrie werd jeukerig van te veel gras (we staan bij een koeienboer waar het land helaas flink bemest wordt). Daarom staat ze 's zomers alleen met graaskorf om, 's nachts op stal. Dan gaat het goed.
Toen ze thuiskwam vanuit de opfok, al weer bijna 5 jaar geleden, kwam ze met mijt. Ik heb haar onderbenen toen 2x (10 dagen tussen beide wasbeurten) gewassen met http://www.zooplaza.nl/beaphar-vlooiens ... -down.html en daarna is het nooit meer teruggekomen.

Nimby

Berichten: 259
Geregistreerd: 12-05-14
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 14:26

Dat is ook een goede tip als ik geen zin heb in de sebacil-wasbeurt. Er zit permethrine in zie ik (de vereiste stof toch). Ruikt het erg doordringend?