Weet iemand wat dit is? (gezwel?)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AnoukLizzy

Weet iemand wat dit is? (gezwel?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 01:15

Hey Bokt

Vanavond heb ik iets onder de staart van mijn pony ontdekt, het lijkt een soort gezwel wat onder haar staart zit, net boven haar poepgat zeg maar :o (het lijkt op de foto of het uit haar poepgat groeit maar het zit er echt boven vast en hangt er wel een beetje overheen als ik haar staart opzij hou ipv omhoog)
Ze heeft er geen pijn aan maar het is wel heel warm.
We hebben het schoon gemaakt met water en ontsmettende zalf opgesmeerd.
Het lijkt me zo'n raar plekje om iets te hebben en heb het zelf ook nooit eerder gezien.
Morgen bel ik de DA, die dan zo snel mogelijk komt, maar vroeg me af of iemand een idee heeft wat dit kan zijn?

Foto in linkje voor de mensen met een gevoelige maag, het ziet er niet heel smakelijk uit :p
http://www.mijnalbum.nl/Foto800-ERNZMJKQ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto800-MUAX6JK3.jpg

Nef1985

Re: Weet iemand wat dit is? (gezwel?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 01:21

Misschien een melanoom??

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 01:25

Lijkt inderdaad erg op een melanoom. Goed dat je de DA morgen even belt om het na te laten kijken, voordat het erger wordt en misschien wél vervelend wordt voor je paard :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 01:35

Nef1985 schreef:
Misschien een melanoom??

Je zou het zeggen, maar volgens mij is dat verbonden aan het schimmelgen en dit is een haflinger. Inderdaad DA er naar laten kijken.

Nef1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 01:43

tamary schreef:
Nef1985 schreef:
Misschien een melanoom??

Je zou het zeggen, maar volgens mij is dat verbonden aan het schimmelgen en dit is een haflinger. Inderdaad DA er naar laten kijken.

Melanomen hebben door de aanmaak van pigment vaak een donker uiterlijk. Ze komen veelal op plaatsen voor die dun behaard zijn of waar de huid pigment bevat. Ze beginnen als kleine bruine of zwarte bultjes en kunnen uitgroeien tot grote ‘vijgen’. Deze huidaandoening kan bij ieder paard (ongeacht kleur of ras) voorkomen, maar bij paarden zoals schimmels (bont, wit, grijs of veranderlijk) bevat de huid meer melanocyten. De kans op melanomen is hierdoor bij schimmels veel groter. Ook oudere schimmelpaarden hebben meer kans op deze melanomen.

Dus zeker niet alleen bij schimmels!

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 01:43

tamary schreef:
Nef1985 schreef:
Misschien een melanoom??

Nee hoor, melanomen komen zeker niet alleen bij het schimmelgen voor :)
Daar zijn ze wel meest voorkomend, door het pigment van schimmels, maar ook bij andere kleur paarden komen zeker melanomen voor. En door de plek, rond de anus, en het feit dat haar haflinger een wit toelopende kont heeft, waar zo te zien ook wat pigmentvlekken rond zitten, is een melanoom echt wel heel goed mogelijk hoor!

Nef1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 01:44

Maar idd goed dat je DA morgen laat komen!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 01:50

ik zou het laten wegsnijden....

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 02:13

shilady schreef:
ik zou het laten wegsnijden....

Eerst maar eens rustig afwachten wat het precies is, zou ik zeggen...

Lies09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 02:19

Lijkt wel op een melanoom. Iets anders zou ik zo niet kunnen bedenken, maar ben benieuwd wat de DA morgen zegt!

AnoukLizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 03:30

Bedankt voor de reacties! Na het te hebben opgezocht lijkt het daar wel heel erg op ja..
Even kijken wat de DA zegt inderdaad :)

Lies09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 01:42

En wat heeft de DA gezegd vandaag?

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 01:48

Ik ben er ook benieuwd naar.. Hopen dat het niets ernstigs is en dat het anders goed te behandelen is! :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 04:21

NIET zomaar weg laten snijden of biopt laten nemen. Bij beschadiging van het weefsel kan het agressieve kanker worden en dan ben je veel verder van huis.
Hier is een linkje voor je http://www.liv.ac.uk/sarcoids/, eventueel kan je veearts foto's naar deze mensen sturen waarna zij met een diagnose en behandelplan komen, kost ongeveer 25 pond, dus daar hoef je het niet voor te laten. Stuur deze link ook door naar je veearts, die vind dat vast heel interessant.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 09:59

Daar heb je inderdaad een heel goed punt mrie. Laat er zeker niet zomaar aan rommelen. Dit kan grote gevolgen hebben.
Hopelijk valt het allemaal mee voor het paardje van TS. Ik ben benieuwd wat de DA vandaag zegt..

AnoukLizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 18:35

De DA komt vrijdag gelukkig dan weet ik meer, heb het nog wel schoon gemaakt en dat ga ik zo ook weer doen
bedankt voor de reacties! Heel erg leerzaam!

AnoukLizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 03:18

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 03:30

In mijn optiek lijkt het niet echt kleiner op de laatste foto. Als ik er naar
kijk lijkt het mij ook een melanoom. Bij paarden komen melanomen rondom de anus
relatief vaak voor. Omdat een melanoom op die locatie vaak op den duur voor problemen met ontlasten gaan zorgen moeten deze meestal verwijderd worden. Ik kan het natuurlijk niet helemaal beoordelen (zeker niet vanaf een foto), maar het is redelijk waarschijnlijk dat dit een melanoom betreft.
Ik ben benieuwd naar het oordeel van de DA.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 19:29

mijn schimmel heeft ook (al jaren) een melanoom onder haar staartwortel, maar deze ziet er niet uit zoals op jouw foto's. Bij mijn schimmel is het een gladde, ronde (pingpong)bal onder haar staartwortel.

Ze heeft er geen last van en ik laat er zeker niks aan doen. In het geval van jouw pony kan ik me voorstellen dat het mesten (op den duur) lastig gaat worden. Ik vind de melanoom er ook "onrustig" uitzien, dus ik zou er zeker een DA naar laten kijken.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 19:41

Het lijkt inderdaad op een melanoom. Mijn appaloosa heeft er ook 2 gehad.

Melanomen zijn trouwens wat anders als sarcoiden, zoals in de link. Melanomen reageren een stuk beter op wegsnijden.

sannerody

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 19:46

Ben benieuwd wat het is!
hoop niks ernstigs

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:28

Hierbij een paar verschillen tussen sarcoïden en melanomen.

Sarcoiden ontstaan voornamelijk uit bindweefsel-/huidcellen, melanomen vanuit pigmentcellen.
Sarcoiden komen bij alle vachtkleuren even vaak voor. Melanomen komen vaak voor bij schimmels (vanwege het ontstaan vanuit de pigmentcellen), echter kunnen ze ook bij vossen en bruine paarden voorkomen. Bij schimmels zijn de melanomen relatief vaak goedaardig, terwijl bij vossen en bruine paarden het grootste deel van de melanomen kwaadaardig is.

Sarcoiden zijn minder vaak kwaadaardig, en als ze wel kwaadaardig zijn, zijn ze relatief onschuldig. 'Kwaadaardige sarcoiden' metastaseren niet inwendig, ze kunnen wel heel onrustig zijn en vervelend voor een dier, maar ze zullen binnenin het lichaam geen schade veroorzaken. Daarentegen kunnen sommige kwaadaardige melanomen wel uitzaaien.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:32

Ik heb afgelopen jaar gezien dat een melanoom met een soort zalf weg gegaan is. Geen smakelijk karwei, omdat je hem ook steeds af moet pellen (korsten die erop komen), maar wel zeer effectief! Wat het precies was weet ik niet, maar je moest het met handschoenen opbrengen en het was bruin en erg vloeibaar..

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 23:43

Wat heeft de DA er over gezegd?

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 23:46

dat vraag ik me ook wel af