paard met slokdarmverstopping --> 10 uur later.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 09:58

Cerera schreef:
En iets anders? Kan het niet iets anders zijn? Een allergische reactie waardoor de keel opzet oid?
Ik vind het toch wel raar dat het alleen maar dikker lijkt te worden, ondanks dat het paard niets meer gegeten heeft... Zéker weten dat die pulp nat genoeg en maximaal uitgezet was?



48 uur. :') Ik zal er straks een foto van maken, maar dat is helemaal uitgesteld ja. Mijn eigen paard heeft die pulp ook gehad en bij dit paard was het met 3/4 happen gebeurd. Ze verslikte zich gewoon want was eerst ook hevig aan het hoesten.

Ik ga toch nog even bellen....

Thioro

Berichten: 3998
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 09:59

Me dunkt dat een vastzittende prop toch een noodgeval is.
Nog nooit gehoord dat men niet meer mag sonderen bij verstopping.
Dat voedsel moet daar weg en snel ook. Risico op necrose van de slokdarm is ook groot (kan ook binnen 24u) en dan is het helemaal einde verhaal.
Als ze zich niet makkelijk laat sonderen moeten ze een roesje geven.
Soms wordt parafine opgegoten om de prop los te weken maar bij een hoge prop is dat idd risicovol.
Pneumonie is sowieso een risico bij zo'n hoge prop.

Ik zou m'n paard niet zo laten staan.

Bassenqua

Berichten: 4854
Geregistreerd: 18-06-10
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:00

Waarom wil je die spuit Buscopan niet geven ? Even buiten het feit dat jij vind dat ze niet ziek genoeg is ? Is die ene spuit zo dramatisch om te geven ? Ik vind het absoluut nog niet klinken alsof je paard zich goed voelt. Ik zou persoonlijk niet zo moeilijk doen over een spuit Buscopan en het gewoon geven, DA geeft je niet voor niks dat advies.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 10:01

Bassenqua schreef:
Waarom wil je die spuit Buscopan niet geven ? Even buiten het feit dat jij vind dat ze niet ziek genoeg is ? Is die ene spuit zo dramatisch om te geven ? Ik vind het absoluut nog niet klinken alsof je paard zich goed voelt. Ik zou persoonlijk niet zo moeilijk doen over een spuit Buscopan en het gewoon geven, DA geeft je niet voor niks dat advies.



Omdat ik dus niet weet of het schadelijk is om het te geven zonder de verstoppings syptomen.
Ik geef haar nu gewoon helemaal niks en ik bel de DA nog een keer om er een spoed van te maken.

Cerera

Berichten: 441
Geregistreerd: 06-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:03

Die 48 uur zegt niets als er niet genoeg water bijzat. Maar aangezien je eigen het ook heeft gehad en het bij deze na een paar happen zo was, lijkt me dat idd niet het probleem. Ik ben erg benieuwd wat de VA ervan denkt, waarom het ook alleen maar dikker lijkt te worden. Hoe zit het met drinken? Kan, mag en doet ze dat? En zo ja, gaat dat goed?

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:05

Giolli schreef:
Trouwens, als de dierenarts mij verteld dat de kans op longontsteking bij spoelen heel groot is en ze dat eigenlijk alleen maar in echte noodgevallen mogen doen, dan vertrouw ik daar op. Ik vertrouw ook op de kunde van mijn DA en ik ben heel tevreden over hem. Ik ga haar dus niet zomaar naar de kliniek rijden als DA dat niet nodig vind.
Normaliter is het al 8 tot 10 uur afwachten en met 24 uur moet het helemaal beter zijn. Dus we hebben nog tijd om af te wachten. Dat is het nadeel van deze rotsituatie. Slokdarmverstopping is verschrikkelijk omdat je niets anders kunt dan wachten.


Het is jouw paard en jouw keuze, maar in dit geval was ik toch voor een second opinion naar een kliniek gegaan.
Je kan wél wat anders doen dan wachten.
Ondertussen hoop ik echt dat het goed komt met je paard.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 10:06

Cerera schreef:
Die 48 uur zegt niets als er niet genoeg water bijzat. Maar aangezien je eigen het ook heeft gehad en het bij deze na een paar happen zo was, lijkt me dat idd niet het probleem. Ik ben erg benieuwd wat de VA ervan denkt, waarom het ook alleen maar dikker lijkt te worden. Hoe zit het met drinken? Kan, mag en doet ze dat? En zo ja, gaat dat goed?



Nee, ze drinkt niet. De DA zei dat ze dat waarschijnlijk ook de komende uren (dus vanaf 22:00) niet zal drinken. Echter heeft ze dat nog steeds niet gedaan.
Dat heb ik aan de tel ook gezegd vanmorgen. Volgens DA was dit normaal maar moest er toch opnieuw na gekeken worden.

Ik heb de pulp gewoon geweekt volgens 'recept' dus met voldoende water en hoeveelheid brok. Dat is dus echt uitgesloten.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 10:07

Myca schreef:
Giolli schreef:
Trouwens, als de dierenarts mij verteld dat de kans op longontsteking bij spoelen heel groot is en ze dat eigenlijk alleen maar in echte noodgevallen mogen doen, dan vertrouw ik daar op. Ik vertrouw ook op de kunde van mijn DA en ik ben heel tevreden over hem. Ik ga haar dus niet zomaar naar de kliniek rijden als DA dat niet nodig vind.
Normaliter is het al 8 tot 10 uur afwachten en met 24 uur moet het helemaal beter zijn. Dus we hebben nog tijd om af te wachten. Dat is het nadeel van deze rotsituatie. Slokdarmverstopping is verschrikkelijk omdat je niets anders kunt dan wachten.


Het is jouw paard en jouw keuze, maar in dit geval was ik toch voor een second opinion naar een kliniek gegaan.
Je kan wél wat anders doen dan wachten.
Ondertussen hoop ik echt dat het goed komt met je paard.



Het is niét mijn paard en niét mijn keuze, zoals je ook in de OP had kunnen lezen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 10:08

timokyana schreef:
Flemen duidde bij mijn merrie nog wel degelijk op een verstopping.
Vraag ook even een pijnstiller mocht het nodig zijn.
Sterkte!



Pijnstiller heb ik zelf nog wel staan. Helaas genoeg op voorraad.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: paard met slokdarmverstopping --> 10 uur later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:10

Keel kan vaak erg zeer doen waardoor paarden niet graag eten en natuurlijk ook drinken.

Ik vraag me af of dit land gebonden is van de sonde. Hier enkele weken geleden nog een verstopping en direct de sonde erin. (is wel belgie)

Hopelijk is de da er snel!

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:10

Ah niet goed gelezen, ik zie inderdaad dat het jouw paard niet is TS.
De keuzes liggen dus anders, maar de ernst van de situatie wordt er niet minder om.
Leest de eigenaresse ook mee in dit topic?

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 10:11

Myca schreef:
Ah niet goed gelezen, ik zie inderdaad dat het jouw paard niet is TS.
De keuzes liggen dus anders, maar de ernst van de situatie wordt er niet minder om.
Leest de eigenaresse ook mee op dit topic?



Helaas kon zij niets anders dan gewoon werken, dus ik pas nu op. Als het goed is leest ze mee. Ze maakt zich ontzettend veel zorgen.

Cerera

Berichten: 441
Geregistreerd: 06-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:14

Denk dat er nu wel genoeg commentaar op de sonde geweest is. Verhalen als: Mijn paard had toen en toen nog een sonde, helpen toch helemaal niets? TS heeft duidelijk aangegeven dat de VA zei dat sinds kort (vorige week) de sonde niet meteen meer gebruikt mag worden. Of ie dan vorige maand nog bij jou paard gebruikt is, tja dat kan. Nu mag het niet meer en zal de VA dat dus ook niet doen tenzij het echt niet anders kan. Dus daar moeten we het mee doen. :)
Laatst bijgewerkt door Cerera op 24-12-13 10:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 10:17

Cerera schreef:
Denk dat er nu wel genoeg commentaar op de sonde geweest is. Verhalen als: Mijn paard had toen en toen nog een sonde, helpen toch helemaal niets? TS heeft duidelijk aangegeven dat de VA zei dat sinds kort (vorige week) de sonde niet meteen meer gebruikt mag worden. Of ie dan vorige maand nog bij jou paard gebruikt is, tja dat kan. Nu mag het niet meer en zal de VA dat dus ook niet doen tenzij het echt niet anders kan. Dus daar moeten we het mee doen. :)



Het ligt iets anders, een sonde mogen ze volgens mij alleen nog maar doen als er als buscopan en peniciline is gegeven (dus als het echt niet anders kan)
en spoelen (dus met water) doen ze dus bijna niet meer.

Edit: Even snel bij de merrie wezen kijken en ze is alert, geen koorts of verhoging en fleemt niet meer. Staat nog wel steeds in dezelfde hoek als waar ze gisteravond is ingezet.

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:19

Even ter info (bieten)pulp mag niet langer dan 24 uur weken. Dan gaat het gisten.
Ik zou even de eigenaar bellen en beschrijven hoe ze dr nu bij staat en vragen of je de spuit kan geven of niet

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 10:21

Luca03 schreef:
Even ter info (bieten)pulp mag niet langer dan 24 uur weken. Dan gaat het gisten.
Ik zou even de eigenaar bellen en beschrijven hoe ze dr nu bij staat en vragen of je de spuit kan geven of niet



Als je even terug leest zie je dat DA de pulp heeft gecontroleerd. Hier was niets mis mee en het heeft daar niet aan gelegen.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:22

Het is jammer dat niets gezegd is over het tijdspad waarin necrose kan ontstaan. Als de DA langs komt zou ik daar zeker naar vragen. Een sonde gaat dus blijkbaar niet, maar een endoscopie wel. Dan heb je nog een werkkanaal waardoor je devices kunt voren om de bolus stuk te maken.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 10:23

Myca schreef:
Het is jammer dat niets gezegd is over het tijdspad waarin necrose kan ontstaan. Als de DA langs komt zou ik daar zeker naar vragen. Een sonde gaat dus blijkbaar niet, maar een endoscopie wel. Dan heb je nog een werkkanaal waardoor je devices kunt voren om de bolus stuk te maken.



:j
ga ik naar vragen.

YvonneV
Berichten: 8784
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:23

Myca schreef:
Toen zijn we midden in de nacht naar de kliniek gereden, via hobbels en bobbels (dan schijnt zo'n prop door te kunnen schieten)


longeren wil ook nog wel eens helpen

Cerera

Berichten: 441
Geregistreerd: 06-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:23

Zit even wat dingen te lezen. Je zegt dat het paard niet meer slijmt, maar er vannacht nog wel slijm lag. Is dat nu ook over? Drinken kunnen ze niet, omdat dat er gewoon ook niet langs kan. Daarom blijven ze ook slijmen, ook het speeksel kan er niet langs. Als ze dat niet meer doet, wil dat wellicht zeggen dat niet alles meer helemaal dicht zit. Hoe is jullie watervoorziening? Automatische drinkbakken? Of met emmers? Hou haar anders eens een emmer water voor, misschien dat ze dat wel wil proberen? Als ze anders uit een automatische drinkbak drinkt en nu een emmer aangeboden krijgt, wekt dat misschien wat interesse... En dan hopen dat er wat inkomt wat misschien het 1 en ander losweekt.
Overigens is het niet zo dat nu er geen sonde ingeweest is, ze geen longontsteking ervan kan krijgen.

Cerera

Berichten: 441
Geregistreerd: 06-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:24

Myca schreef:
Het is jammer dat niets gezegd is over het tijdspad waarin necrose kan ontstaan. Als de DA langs komt zou ik daar zeker naar vragen. Een sonde gaat dus blijkbaar niet, maar een endoscopie wel. Dan heb je nog een werkkanaal waardoor je devices kunt voren om de bolus stuk te maken.

Zelfs op google is daar niks over te vinden. Bij alles wat ik intype, krijg ik als resultaat -necrose :+

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:25

Een endoscopie als de prop ten hoogte van de kaak zit? Dat lijkt me niet de bedoeling!!
Hopelijk komt de da nog langs vandaag om het paard goed na te kijken en indien nodig door te sturen.
Heel veel succes!!

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 10:26

Cerera schreef:
Zit even wat dingen te lezen. Je zegt dat het paard niet meer slijmt, maar er vannacht nog wel slijm lag. Is dat nu ook over? Drinken kunnen ze niet, omdat dat er gewoon ook niet langs kan. Daarom blijven ze ook slijmen, ook het speeksel kan er niet langs. Als ze dat niet meer doet, wil dat wellicht zeggen dat niet alles meer helemaal dicht zit. Hoe is jullie watervoorziening? Automatische drinkbakken? Of met emmers? Hou haar anders eens een emmer water voor, misschien dat ze dat wel wil proberen? Als ze anders uit een automatische drinkbak drinkt en nu een emmer aangeboden krijgt, wekt dat misschien wat interesse... En dan hopen dat er wat inkomt wat misschien het 1 en ander losweekt.
Overigens is het niet zo dat nu er geen sonde ingeweest is, ze geen longontsteking ervan kan krijgen.



Er is wel een sonde in geweest.
Ik heb een filmpje gemaakt van de merrie nu. Die is even aan het uploaden.
Ze slijmt nu inderdaad niet meer en haar neus is schoon.
We hebben inderdaad automatische drinkbakken, ga zo eens proberen haar een emmer voor te schotelen. Wellicht kun je dan ook beter in de gaten houden hoeveel ze drinkt.

Cerera

Berichten: 441
Geregistreerd: 06-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:27

Gillbo schreef:
Een endoscopie als de prop ten hoogte van de kaak zit? Dat lijkt me niet de bedoeling!!
Hopelijk komt de da nog langs vandaag om het paard goed na te kijken en indien nodig door te sturen.
Heel veel succes!!

:D Dan moet ie wel een heel stuk door het lichaam :D

fienenbambi
Berichten: 45
Geregistreerd: 18-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:28

Ik liet mijn oude fries lichtjes draven, daar door ging hij hoesten. en 9 vd 10 keer schoot het los. Sommige paarden kunnen er ook nog koliek bij krijgen. Sterkte!!