Paard zakt door achterbeen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
felintje
Berichten: 436
Geregistreerd: 29-12-11

Paard zakt door achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 17:27

Hallo allemaal,
pff ik maak me nu toch wel zorgen.
Ik heb sinds een maand een nieuwe pony. Alles ging goed totdat hij door z'n achterbeen (rechtsvanachter) begon te zakken. Meestal is dit 1/ 2 dagen in de week. Laat ik even een beeld schetsen.

Toen hij hier net was heb ik hem 2 weken beweging gegeven dmv longeren zodat ik z'n conditie kon behouden( zadel moest nog komen).
Zadel is na 2 weken gekomen dus ben ik beginnen rijden, hij stond bij de vorige eigenares in wedstrijd conditie maar ik reed ongv 3O minuten. Sinds dien is het begonnen meestal de dag na het rijden.
Wat gebeurt er ? Wel als ik hem uithaal en kuis, slaat hij zeg maar door z'n achterbeen. Als ik hem tijdens het kuisen wil opschuiven heft hij dat been nauwelijks op, sleept hij ermee Tijdens het longeren doet hij het niet meer, wel loopt hij wat stijver.
Gister heb ik hem gereden, ik rij op een heel andere manier dan de vorige eigenares. De vorige eigenares liep te rukken/ plukken in z'n mond met weinig achterhand activiteit. Naar mijn gevoel plooit hij ook niet op de cirkel rond m'n binnenbeen. Hier heb ik dus op zitten oefenen. Achterhand activiteit en veel cirkels.

Nu de volgende dag slaat hij dus door dat been.
Ik heb hem vandaag wat gelongeerd, wat doet meneer ? Juist ja in de "enge" hoek bokken wegrennen, showen. Ik hield m'n hart al vast want dat zal niet bevorderlijk zijn geweest natuurlijk. Tijdens het uitstappen liep hij opmerkelijk stijf met dat been.
Aan wat kan dit alles liggen ? Mijn andere manier van rijden, dat hij daardoor spierpijn heeft ? Misschien de bodem die wat zwaarder is ? Of het feit dat er niet echt veel stro in z'n stal ligt, zodat hij tijdens het slapen spierpijn oploopt ? Bij de vorige eigenares had hij daar geen last van (zegt ze).

Pff ik weet echt niet wat ik moet doen.
Groetjes

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:29

heb je m voor aanschaf laten keuren door een DA ?

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard zakt door achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:32

Dit klinkt als een typisch geval knie problemen. Stond hij bij de vorige eigenaar ook op stal, of stond hij daar altijd buiten?
In iedergeval een DA naar laten kijken zodat je eventueel de oude eigenaar er op aan kan spreken.

felintje
Berichten: 436
Geregistreerd: 29-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 17:32

spicegirl schreef:
heb je m voor aanschaf laten keuren door een DA ?


'kwas al bang dat deze vraag ging komen, nouja nee. Het is allemaal heel erg snel. Ik ken deze pony al van bij z'n geboorte, heeft altijd goed gelopen. Ook bij de vorige eigenares gaan proefrijden etc niets gemerkt. Het is begonnen sinds ik met hem beginnen rijden ben, de eerste 2 weken was er niets aan de hand. Ik weet dat het geen excuus is.. en ik was van plan om hem te laten keuren. Maar alles ging zo verschrikkelijk snel, 3 dagen nadat ik ben gaan proefrijden ben stond hij al bij me.
Laat dit dan maar een les voor mij zijn.

felintje
Berichten: 436
Geregistreerd: 29-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 17:33

Sizzle schreef:
Dit klinkt als een typisch geval knie problemen. Stond hij bij de vorige eigenaar ook op stal, of stond hij daar altijd buiten?
In iedergeval een DA naar laten kijken zodat je eventueel de oude eigenaar er op aan kan spreken.


Daar stond hij ook op stal. We waren al aan het twijfelen om een DA / osteopaat te laten komen. Maar het is raar dat het na het rijden is.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:35

Als hij vrij weinig stro in zijn stal heeft kan het heel goed zijn dat hij een rare glijer gemaakt heeft bij het opstaan en de kniebanden wat verrekt heeft. Dat geeft ongeveer de klachten die je beschrijft.
De zware bodem past daar heelmaal bij. Hij heeft dan kracht moeten zetten en na het rijden geven die banden het op als het ware, dan krijg je dat ze de achtervoet over de toon slepen en/of er doorheen zakken.

felintje
Berichten: 436
Geregistreerd: 29-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 17:38

Sizzle schreef:
Als hij vrij weinig stro in zijn stal heeft kan het heel goed zijn dat hij een rare glijer gemaakt heeft bij het opstaan en de kniebanden wat verrekt heeft. Dat geeft ongeveer de klachten die je beschrijft.


Daar heb ik ook al aan zitten denken zeker als de stal nat is van urine is ze wat gladder 'kzal hier de stalbaas eens over aanspreken... Zou het dan logisch zijn dat als ik met hem ermee gereden heb EN dan dus meer achterhand activiteit vraag dat dat de volgende dag echt nog meer verokken is ? En dat je dus de volgende dag het effect ziet? Maar wat'k me dan afvraag is waarom hij dan zo dom doet aan de longe ? Als het verrokken is moet hij dat toch voelen ?

felintje
Berichten: 436
Geregistreerd: 29-12-11

Re: Paard zakt door achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 18:16

De piste ligt eigenlijk niet zo zwaar ( eb en vloed piste) maar hij zit vol met diepe putten, de stalbaas moet de piste nodig weer eens vlak rijden.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:26

felintje schreef:
Daar heb ik ook al aan zitten denken zeker als de stal nat is van urine is ze wat gladder 'kzal hier de stalbaas eens over aanspreken... Zou het dan logisch zijn dat als ik met hem ermee gereden heb EN dan dus meer achterhand activiteit vraag dat dat de volgende dag echt nog meer verokken is ? En dat je dus de volgende dag het effect ziet? Maar wat'k me dan afvraag is waarom hij dan zo dom doet aan de longe ? Als het verrokken is moet hij dat toch voelen ?


Misschien doet hij gek omdat hij te veel energie heeft en voelt pas daarna dat het stijf is. Het hoeft geen pijn te zijn, de banden kunnen ook gewoon stijf zijn van een overbelasting.
Bovendien denken paarden/dieren niet altijd logisch. Een van mijn paarden had ooit haar rugspieren gescheurd en mocht echt geen rare dingen doen, maar als ik niet oppaste begon ze gewoon te bokken van de energie om daarna weer stoklam te zijn.

Je kunt eventueel van die stroeve matten of rubber tegels in je box leggen. Voor een knieblessure is constante beweging eigenlijk het beste, dus het liefste de heel dag buiten. Ik zou hoe dan ook even een dierenarts raadplegen om zeker te zijn over wat het is.

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:35

felintje schreef:
spicegirl schreef:
heb je m voor aanschaf laten keuren door een DA ?


'kwas al bang dat deze vraag ging komen, nouja nee. Het is allemaal heel erg snel. Ik ken deze pony al van bij z'n geboorte, heeft altijd goed gelopen. Ook bij de vorige eigenares gaan proefrijden etc niets gemerkt. Het is begonnen sinds ik met hem beginnen rijden ben, de eerste 2 weken was er niets aan de hand. Ik weet dat het geen excuus is.. en ik was van plan om hem te laten keuren. Maar alles ging zo verschrikkelijk snel, 3 dagen nadat ik ben gaan proefrijden ben stond hij al bij me.
Laat dit dan maar een les voor mij zijn.


Ik zou de pony alsnog laten keuren. Komen er dan zaken uit die te herleiden zijn van voor aankoop, kun je de koop ongedaan maken. Voor de meeste gebreken binnen 6 weken na aankoop is het te herleiden, daarna wordt het echt moeilijker. Doordat je niet hebt laten keuren heb je niet voldaan aan je onderzoeksplicht, echter heeft de verkoper ook een meldingsplicht en als het iets is wat duidelijk aanwijsbaar voor aankoop al aanwezig was kun je de pony wel terugbrengen. In ieder geval licht de bewijslast bij jou.

felintje
Berichten: 436
Geregistreerd: 29-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 18:45

Terugbrengen ga ik niet doen.
Ik heb deze pony geboren zien worden, heb er toen 2 jaar mee gereden. Daarna is hij verkocht geweest. En nu na 2 jaar heb'k hem terug. Mocht er wat mankeren doe ik hem niet weg. De pony heeft een hart/ karakter van goud. Echt een once in a lifetime beestje voor me.
Op deze stal is er geen mogelijkheid om de paarden in de winter buiten te laten staan. Maar ik kan wel proberen meermaals per dag te komen en met hem te stappen. Dus bewegen is toch de boodschap ? Als het morgen/overmorgen nog zo is dat hij erdoor zakt dan bel ik de DA. Maar ik vermoed een samenloop van omstandigheden en dat daardoor de boel wat stijf/overbelast is. Maar vandaag na het longeren deed hij al veel minder moeilijk om z'n achterbeen op te tillen voor het hoevenkrabben waar hij voor het longeren echt trok met z'n been.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard zakt door achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:48

Wat vaker stappen kan meestal geen kwaad. Rijden en zeker longeren zou ik even achterwege laten tot je ziet dat het beter is. Dan liever gewoon vrij (rechte lijnen) laten lopen als hij niet al te idioot doet.

felintje
Berichten: 436
Geregistreerd: 29-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 18:51

Sizzle schreef:
Wat vaker stappen kan meestal geen kwaad. Rijden en zeker longeren zou ik even achterwege laten tot je ziet dat het beter is. Dan liever gewoon vrij (rechte lijnen) laten lopen als hij niet al te idioot doet.


Als ik het patroon aanhoud ( rijden de volgende dag probleem) dan zou het morgen al stukken beter moeten zijn. Ik heb hem gisteren gereden en toen was er geen enkel probleem. Ik denk toch dat het daar aan ligt. Maar kan dat dan zijn omdat ik zoveel achterhand activiteit vraag ?

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:53

felintje schreef:
Maar kan dat dan zijn omdat ik zoveel achterhand activiteit vraag ?


Daar kun je over internet geen zinnig woord over zeggen. Als hij in sportconditie was lijkt me dat niet zo waarschijnlijk. Eerder gewoon een kleine verreking die tijd nodig heeft.

felintje
Berichten: 436
Geregistreerd: 29-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 18:58

Sizzle schreef:
felintje schreef:
Maar kan dat dan zijn omdat ik zoveel achterhand activiteit vraag ?


Daar kun je over internet geen zinnig woord over zeggen. Als hij in sportconditie was lijkt me dat niet zo waarschijnlijk. Eerder gewoon een kleine verreking die tijd nodig heeft.


Ja hij was in sportconditie, maar hij werd niet correct gereden. Alles aan de voorkant en de achterhand slungelde er een beetje achter aan. Tja ik heb de voorkant gelaten voor wat het is, voornamelijk losse teugel en echt gewerkt aan die achterhand. Ik begin te vrezen dat het door het rijden komt. Als hij er overmorgen nog door schiet bel ik zoeiso de DA. Zaterdag heb'k les tot dan laat'k hem staan veel stappen en misschien een klein beetje longeren omdat het anders echt een hete patat word. Alvast bedankt voor de tips.

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:00

Het klinkt als knieproblemen. Dat ze af en toe op slot gaan. Heb je toevallig ander hoefbeslag genomen?? of moet hij bijna naar de smid??

Als het indd zn knieen zijn (wat alleen een da je kan vertellen) dan moet hij juist bewegen en niet zoals sizzle zegt gaan stappen

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:03

bliver schreef:
Als het indd zn knieen zijn (wat alleen een da je kan vertellen) dan moet hij juist bewegen en niet zoals sizzle zegt gaan stappen


Ik zeg nergens dat hij alleen mag stappen, maar het ging om vaker even stappen per dag tegen stijfheid en geen kleine wendingen (= longeren).

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:03

Het lijkt dat ie knieprobleem heeft.
Hoe jij omschrijft heeft de pony van mijn vader ook.
Dan meer last en dan weer minder.
DA zegt dat de spieren rond het kniegewricht niet sterk genoeg zijn en het doorzakken, blokkeren en stijfheid veroorzaakt.
Hoop dat ik het een beetje goed heb omschreven :)

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:05

Sizzle schreef:
bliver schreef:
Als het indd zn knieen zijn (wat alleen een da je kan vertellen) dan moet hij juist bewegen en niet zoals sizzle zegt gaan stappen


Ik zeg nergens dat hij alleen mag stappen, maar het ging om vaker even stappen per dag tegen stijfheid en geen kleine wendingen (= longeren).


Ik zei ook mocht het een knieprobleem zijn dan is het juist beter om te blijven bewegen, juist longeren en rijden. juist als hij stijf is door het op slot schieten

felintje
Berichten: 436
Geregistreerd: 29-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 19:14

bliver schreef:
Het klinkt als knieproblemen. Dat ze af en toe op slot gaan. Heb je toevallig ander hoefbeslag genomen?? of moet hij bijna naar de smid??

Als het indd zn knieen zijn (wat alleen een da je kan vertellen) dan moet hij juist bewegen en niet zoals sizzle zegt gaan stappen


De smid is net geweest, maar vanvoor heeft hij ander beslag gekregen. Echter was dit probleem er al van voor de smid kwam. Tijdens het rijden / longeren zelf schiet er niets op slot/ zakt hij er ook niet door.

felintje
Berichten: 436
Geregistreerd: 29-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 19:16

_Alarm_wlkp schreef:
Het lijkt dat ie knieprobleem heeft.
Hoe jij omschrijft heeft de pony van mijn vader ook.
Dan meer last en dan weer minder.
DA zegt dat de spieren rond het kniegewricht niet sterk genoeg zijn en het doorzakken, blokkeren en stijfheid veroorzaakt.
Hoop dat ik het een beetje goed heb omschreven :)


Ik snap het al veel beter. Staat de pony van je vader nog in het werk ? Hoe gaan jullie daar mee om ? Wanneer laten jullie hem wel of juist niet werken ? En bestaan er oefeningen om die spieren sterker te laten worden ? bv veel lange rechte stukken galoperen ( in het bos) of juist niet ?

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:26

Pony is sinds korte tijd terug onder het zadel (door andere blessure even rust gehad)
Gaat veel het bos mee in en dan zorgen we dat stukken dat goed bergopwaarts zijn ze moet stappen zodat ze har achterhand en benen moet gebruiken.
In de lessen is het veel schakelen in tempo en schijnovergangen en moet zeggen dat het een heel stuk gebeterd is :)

Pony heeft met mij ook altijd mee op jumping geweest en sprong toen zonder problemen 1,10m

felintje
Berichten: 436
Geregistreerd: 29-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 19:29

_Alarm_wlkp schreef:
Pony is sinds korte tijd terug onder het zadel (door andere blessure even rust gehad)
Gaat veel het bos mee in en dan zorgen we dat stukken dat goed bergopwaarts zijn ze moet stappen zodat ze har achterhand en benen moet gebruiken.
In de lessen is het veel schakelen in tempo en schijnovergangen en moet zeggen dat het een heel stuk gebeterd is :)

Pony heeft met mij ook altijd mee op jumping geweest en sprong toen zonder problemen 1,10m


Oh oke dat geeft moed. Dus misschien is het een blessure/verrekking of misschien schiet de knie dus in het slot. Ik zal zien of het verbeterd en anders raad vragen aan de DA. Ik heb wel al gelezen dat paarden waarbij de achterbenen ( enkel rechtsachter in mijn geval) op slot schieten speciaal beslag kunnen krijgen/ Binnedoor geveild. Is dat bij jullie pony ook het geval ?

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Paard zakt door achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:32

Bij ons paard heeft een behandeling van een goede fysio al heel erg geholpen. Osteo zou waarschijnlijk ook zelfde goede resultaat geven. Dat wil ik dus zeker aanraden!

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Re: Paard zakt door achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:37

Pony heeft altijd op ijzers gestaan die speciaal waren ja maar door verschillende redenen terug zonder en merk eerlijk gezegd weinig verschil. Maar je kan altijd jouw hoefsmid vragen wat ie er van denkt.
En fysio kan idd ook goed helpen!