Wonde ter hoogte van sprong, zalf loopt er uit/plakt niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
merries
Berichten: 222
Geregistreerd: 16-01-13

Wonde ter hoogte van sprong, zalf loopt er uit/plakt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 16:44

Hi bokkers,

Mijn merrie is vorige week, zaterdag waarschijnlijk door de draad gegaan want toen ik zondag op de weide kwam had ze een grote vleeswonde ter hoogte van haar sprong.
Het zag er best lelijk uit en haar hele been was opgezwollen dus meteen de dierenarts opgebeld aangezien de wonde waarschijnlijk al een dag oud was. Ondertussen de wonde uitgewassen met iso betadine oplossing.
Dierenarts is dan geweest en heeft haar 4 dagen op medicatie gezet om het been te doen ontzwellen. Verder moesten we Picri Baume smeren (honingzalf). Allemaal goed en wel. Na 4 dagen was het been idd ontzwollen maar het probleem is dat de zalf totaal niet aan de wonde blijft plakken. Het is een kliederboeltje om de zalf erop te krijgen. Is het dan toch gelukt van de wonde volledig te bedekken met de zalf, loopt die er als het ware gewoon er terug uit als de merrie stapt.
Ik dus weer naar de dierenarts gebeld en dit uitgelegd. Hij zei ok, kom speciale mokzalf halen, die word vaak gebruikt bij wondes waar de zalf niet aan hecht.
Nu heb ik die dus gisteren gaan halen en vandaag geprobeerd en ik merk niets van verschil. De wonde is zo verschrikkelijk glibberig in het midden, zalf blijft daar echt niet aan plakken.
Nu zat ik te denken aan een spray ofzo. Maar aan de telefoon had ik al gevraagd of ik aluminium spray mocht gebruiken en dat mocht niet. Waarschijnlijk omdat die de wonde teveel afsluit.
Maar er bestaan nog verschillende spray's o.a blauwspray. Zou dat kwaad kunnen dan?
Als het morgen niet beter gaat met de zalf, bel ik de dierenarts terug op.
Heeft er hier iemand ervaring met zulke wondes waar de zalf gewoon niet blijft plakken/hangen en/of er gewoon terug uitloopt?
Ik hoor het graag!

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Wonde ter hoogte van sprong, zalf loopt er uit/plakt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:28

De enige spray die goed luchtdoorlatend is, is aluminiumspray. Bij ons in de praktijk word het voor alle wonden gebruikt zelfs operatie wonden om die redenen.

lyanne_sanne
Berichten: 702
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Wonde ter hoogte van sprong, zalf loopt er uit/plakt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:39

En wondspray met honingzalf erin? Mag dat wel?

merries
Berichten: 222
Geregistreerd: 16-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 18:34

Wilawander schreef:
De enige spray die goed luchtdoorlatend is, is aluminiumspray. Bij ons in de praktijk word het voor alle wonden gebruikt zelfs operatie wonden om die redenen.


Waarom mag ik die dan volgens hem niet gebruiken denk je? Zou zoveel makkelijker zijn...

lyanne_sanne schreef:
En wondspray met honingzalf erin? Mag dat wel?

Ja hoor, dat mag!

Michellette
Berichten: 958
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Wonde ter hoogte van sprong, zalf loopt er uit/plakt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:40

Hier staat eentje met een grote wond aan voorzijde sprong(waarvan de hechtingen na bijna 3 week zijn losgeknapt) in het verband met daaronder Mesitran. Gebruik van dat klevend verband, gaas met Mesitran op de wond, daarover een snelverband en dan dus het (mooie blauwe) plakverband. Op deze manier kan hij gewoon lopen, liggen en rollen en blijft de wond schoon.

merries
Berichten: 222
Geregistreerd: 16-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 19:35

Michellette schreef:
Hier staat eentje met een grote wond aan voorzijde sprong(waarvan de hechtingen na bijna 3 week zijn losgeknapt) in het verband met daaronder Mesitran. Gebruik van dat klevend verband, gaas met Mesitran op de wond, daarover een snelverband en dan dus het (mooie blauwe) plakverband. Op deze manier kan hij gewoon lopen, liggen en rollen en blijft de wond schoon.

Is bij mijn merrie idd ook op de voorzijde van de sprong maar dierenarts kon dit niet hechten.
Weet niet of het in het verband mag. Volgens mij wilt mijn da dat de wonde niet afgedekt word.

Michellette
Berichten: 958
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Wonde ter hoogte van sprong, zalf loopt er uit/plakt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:14

Daar heb ik hier speciaal naar gevraagd omdat dus de hechtingen waren geknapt en er een open wond zichtbaar was. Het verbinden was juist prima, aldus mijn arts. Ik mocht wel met alu-spray werken toen het gehecht was. Opnieuw hechten ging dus niet en aangezien meneer na 14 dagen op stal daar niet meer van gediend was, mocht hij er van mij uit maar dan wel met een afgedichte wond. Morgen komt de paardenarts langs voor het verwijderen van de hechtingen die nog in een hogere wond thv de knie zitten. Dan controleert hij ook deze wond.