Mok & dikke benen, behandelplan ok?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ArGieVai

Berichten: 3085
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Dublin, Ireland

Mok & dikke benen, behandelplan ok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 00:03

Helaas kan ik het centrale mok topic nergens vinden, dus vandaar even hier mijn "probleempje".

Vorig jaar heeft mijn paard voor het eerst in 8 jaar mok gehad, verbazingwekkend genoeg vooral op zijn zwarte achterbeen. Voor had hij het heel licht, achter best wel hevig (stuk of 10 plekjes per koot, maar niet hoger dan zijn kogel) en 's ochtends dikke achterbenen (slonken wel na rijden/weiland e.d.), vooral kootholtes waren flink opgezet, gevoelig en ook wat vochtig ondanks schone stal. Na het rijden was dit allemaal volledig verdwenen.

Nu is het leuke seizoen weer daar, en paardlief heeft weer mok. Ik heb hem tot nu toe elke dag volledig gecontroleerd en elk plekje dat ik ook maar vond (ook toen het nog niet echt mok was, maar meer 1 korstje) gelijk schoongemaakt en ingesmeerd.

Paard staat altijd in een schone stal, land is helaas wel flink modderig, voornamelijk het pad naar het land toe is 1 grote plas waar hij sowieso tot zijn kogel inzakt, elke dag dus minimaal twee keer natte benen (heen en terug). Benen zijn geschoren. Elke ochtend zijn zijn achterbenen dik (tot iets boven zijn kogel / halverwege pijpbeen) en een beetje warm (minimaal), na het rijden (al na ongeveer 5 minuten stappen) of na op het land staan is dit helemaal weg. Voor de mok had hij ook wel een minimaal beetje last van stalbenen (iets gezwollen maar niet verontrustend), maar niet in de mate dat hij dat nu heeft door mok (en vorig jaar ook had). Het zijn overigens nog niet heel veel plekjes, ik denk ongeveer 4 plekjes per kootholte achter, voor heeft hij nog nergens last van.

Nu zat ik te denken om het volgende te gaan ondernemen met betrekking tot bestrijding:

- Natuurlijke tabletjes halen voor het van binnenuit helen van de mok
- Dagelijks insmeren met een mengsel van zwavelpoeder met ofwel uierzalf (houd gelijk vocht buiten) ofwel zonnebloemolie (zie dat de meeste hiermee mengen), hier ligt nog wat twijfel.
- 1 keer met betadine wassen morgen voor ik met deze acties begin.
- en natuurlijk stal zo goed mogelijk schoonhouden en genoeg beweging geven voor z'n benen.

Wie kan mij vertellen of dit een goed plan is? En wat zijn de ervaringen met zwavelpoeder? En het mengen met uierzalf?

Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Re: Mok + dikke benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 00:05

ik zit met het zelfde probleem!

en ik smeer nu met zinkzwavel zalf van de groene os! het werkt echt heel erg goed!

ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 00:08

Hoe wij mok behandelen:
dagelijks wassen met betadine shampoo, losse korstjes er voorzichtig proberen af krabben
heel goed drogen (2 of 3 handdoeken na elkaar om het volledig droog te krijgen)
zalf aanbrengen: dog eczema, sudocreme of droogzetters
en zorgen dat de benen zo droog mogelijk blijven (niet te veel vettige dingen aan smeren, het moet ook wat vanzelf kunnen helen)

ArGieVai

Berichten: 3085
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Dublin, Ireland

Re: Mok & dikke benen, behandelplan ok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 00:17

@ Gossa4ever; goede tip! Dan hoef ik het zelf niet te gaan mixen met poeders en zo :+

@ ikkebenhier; elke dag wassen zie ik absoluut niet zitten, hebben alleen koud water en elke dag extra nat maken vind ik niet heel fijn... Snap indd wel over het vet houden, dat is in mijn geval ook meer bedoeld om het water er vanaf te laten druipen (en dus onder het vet droog houden) :) weet ook niet of dat juist is, moet zeggen dat ik weinig van mok afweet gezien paard het vorig jaar voor het eerst heeft gekregen..

senna21

Berichten: 11875
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 00:27

Ik zou ophouden met z'n benen scheren. Dat kan juist een aanleiding voor mok zijn.
Hooguit haar wegknippen wat maakt dat jij niet de wond kunt behandelen.
Haar is bedoeld als een bescherming van de huid tegen vocht.
Ook dagelijks wassen en korstjes afkrabben helpt niet. Dan krijgt de wond geen tijd om te genezen.

Persoonlijk zou ik het paard een paar dagen niet in de modder laten lopen en de wondjes nu zorgvuldig behandelen en drooghouden.

Iets om z'n weerstand te verhogen is altijd goed.
Op de wond:
Bij gewone mok is zinkzalf, Seduco etc. een goede bescherming.
Als het slecht geneest, mokzalf halen bij de DA (of een droogzetter bij een koeienboer) Beide bevat penicilline, en moet dus wel met verstand van zaken worden gebruikt.

En qua training zou ik veel stappen op stevige ondergrond. Dat is heel goed voor de doorbloeding van de benen bij slechte doorbloeding/problemen met vocht).

ArGieVai

Berichten: 3085
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Dublin, Ireland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 00:40

Senna21; bedankt voor de reactie, binnenhouden is absoluut onmogelijk, hij kan niet alleen achterblijven en daarnaast vind ik op het land staan echt enorm belangrijk voor zowel zijn "mind" als zijn benen/lichaam. Qua zalf e.d. heb ik tot nu toe nog weinig gedaan, mok is pas sinds een dag dus net gelijk besteld. Eerdere korstjes waren na behandeling binnen een paar dagen weg :) Wassen en afkrabben was inderdaad niet mijn plan, hooguit 1 keer wassen om te ontsmetten. Hij heeft het net een dag en ben altijd heel heel heel erg zorgvuldig met mijn paard en het controleren van zijn hele lijf op elk mogelijk plekje. :)

Qua training loopt hij nog gewoon normaal, na 5 minuten zijn de dikke benen weg en ik stap altijd sowieso een kwartier los minimaal, dus dat moet meer dan genoeg zijn. Hij is ook niet stijver dan normaal.

Over het scheren; hele lijf is geschoren, ik scheer hem nu ook niet bij voor de rest, al wil ik hem wel in januari nogmaals scheren ivm snel weer in z'n vachtje schieten.. kootholte van zijn zwarte achterbeen (degene met de meeste mok) ben ik zijn kootholte vergeten te scheren afgelopen keer, oftewel dat is de ergste voet, met nog het meeste haar. Ben dus zelf er eigenlijk achter gekomen dat het scheren bij hem resulteert in minder mok, wat niet heel gek is denk ik gezien zijn geschoren kootholtes veel sneller drogen en beter te behandelen zijn dan de kootholte met haar.

Het is overigens niet dat het slecht geneest oid, hij heeft het namelijk nog maar net... ik weet dat er zo enorm veel manieren zijn om mok te behandelen en ben dan ook meer op zoek naar meningen over de bovengenoemde middelen en wat men van mijn behandelplan vind dan naar nog veel meer manieren om te behandelen. Graag dus liever reactie op mijn vragen dan op de mok van het paard :)