Atypishe myopathie; eerste gevallen zijn weer gemeld

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiki1976

Berichten: 16858
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 22:09

Dit artikel kwam ik tegen op facebook


Alert voor Atypische Myopathie
Gezien het feit dat wij de afgelopen weken veelvuldig zijn gebeld over paarden met atypische myopathie, ook wel weidemyopathie genoemd, willen wij een en ander graag nog een keer voor het voetlicht brengen.

Inleiding
Atypische myopathie is een zeer ernstige myopathie (met stijve spieren en koffiekleurige urine), die vooral in het najaar optreedt met slecht weer bij (jonge) dieren met weidegang. Soms worden paarden met deze aandoening dood gevonden. Het gaat om een biochemisch defect in de vetstofwisseling, een enzymdeficiëntie in de bètaoxidatie (MADD: Multiple Acyl-CoA Dehydrogenase Deficiency).
Er is in Nederland een sterke correlatie gevonden tussen Atypische Myopathie en het eten van esdoornbladeren. Recent onderzoek in Amerika heeft aangetoond dat paarden Atypische Myopathie krijgen door opname van Hypoglycine A dat in esdoornzaden zit. In samenwerking met Amerika gaan we dit in Nederland ook verder onderzoeken.

Anamnese

Grazende paarden (gras grootste deel vd voeding)
Acuut begin symptomen
Vaak meerdere dieren in een koppel
Meestal in de herfst, kan ook winter en lente
Typisch weer: koud, nat, wind en dus losse bladeren en zaden
Bij een uitbraak paarden soms dood gevonden
Symptomen

Spierzwakte en stijfheid
Ademhaling sneller en/of moeilijk
Tachycardie
Geen koorts
Spiertremoren
Liggen
Snel verergerende symptomen
Dier eet meestal nog wel
Myoglobinurie (koffiekleurige urine)
Bij rectaal onderzoek vaak volle blaas
Snelle dood (meestal binnen 3 dagen)
Laboratorium

Enorme stijging spierenzymactiviteit in bloed (ook hartspierenzym-activiteit)
Myoglobinaemie
Pathologie

Geen andere oorzaken dood gevonden
Geen duidelijke macroscopische laesies
Verkleuring spieren met name van hart, ademhaling en staan/houding
Bij histologie degeneratie spiervezels in bovengenoemde spieren
Met name necrose van type I vezels
Vetstapeling in type I vezels
Zeker wanneer er meer paarden op eenzelfde weide staan is bij een dood gevonden paard sectie aanbevelenswaardig. Deze kan worden uitgevoerd bij het Veterinair Pathologisch Diagnostisch Centrum van de faculteit Diergeneeskunde (030-253 3195) te Utrecht. Hier zijn kosten aan verbonden. Als de eigenaar dit niet wil, kunt u overwegen het dode dier nog te catheriseren en de urine te bekijken. Donkerbruine urine is wel erg suggestief.
Therapie / management

Onmiddellijk absolute rust van de patiënt en warm houden
Altijd dierenarts naar paard in plaats van paard naar dierenarts transporteren
Indien mogelijk alle dieren van weiland verwijderen, liefst opstallen of naar ander weiland en bijvoeren; indien verplaatsen niet mogelijk het weiland zo goed mogelijk schoon maken voor wat betreft paddenstoelen, bladeren, zaden, eikels etc. en de paarden bijvoeren met goed hooi of eventueel kuil
Klinisch onderzoek en bloedonderzoek (CK, AST, LDH, lactaat, glucose) om diagnose te bevestigen.
Veel infuus (minimaal tot urine weer normale kleur heeft) met NaCl 0.9%. Pijnstilling met NSAID’s (pas op met dosering, liefst samen met infuus geven)
Indien mogelijk:
o 2,5 tot 5% glucose bij infuus (liefst onder begeleiding bloedwaarde van glucose) en therapie met insuline om glucose optimaal op te nemen (onder begeleiding bloedwaarden glucose) (insuline 0.4 IU/kg LG)
o Carnitine iv 15 mg/kg lg, in een halve liter NaCl langzaam toedienen (verestering tot carnitine-ester van vetzuurmetabolieten maakt metabolieten onschadelijk en zorgt voor excretie via urine); carnitine is (beperkt) eventueel bij de Universiteitskliniek voor Paarden te krijgen
o Vitamine E en B2 (riboflavine) als supplement verstrekken
Patiënten kunt u altijd telefonisch overleggen met Inwendige Ziekten 030-253 1111
Meewerken aan onderzoek
Urine en heparineplasma verzamelen op acute moment (heparinebuis afdraaien op centrifuge en urine en plasma zo snel mogelijk in duplo invriezen op -20°C). Graag voor onderzoek esdoornbladeren en –zaden verzamelen uit de weide. Indien mogelijk graag digitale foto’s maken van de weide waar een patiënt stond en zo goed mogelijk omgeving en omstandigheden bekijken (vreemde gewassen fotograferen/opsturen). Dit alles na overleg met de kliniek (kantoortijden via 030-253 1111 vraag naar Cornélie Westermann of bij afwezigheid naar Robin van den Boom en anders dienstdoend internist via dierverzorger (030-253 1032) naar de UKP opsturen. Tevens naar de website http://www.myopathieatypique.be gaan en de enquêtes voor dierenartsen en eigenaren invullen en een (digitale) print hiervan graag ook naar de UKP opsturen.

Bron http://faculteitdierge.m12.mailplus.nl/ ... yVOpletten

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Atypishe myopathie; eerste gevallen zijn weer gemeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 22:15

Goed dat je dit hier neer zet Kiki, de meeste mensen nemen niet de moeite de links aan te klikken!

Voor iedereen, ben nog steeds geinteresseerd in een foto van de zaailingen van de Esdoorn

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Atypishe myopathie; eerste gevallen zijn weer gemeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 22:23

Hier ook Esdoorns in het land, en niet een maar 4-5 stuks. Bladeren en zaden opruimen is eigelijk niet te doen, wel blij met het winderige weer die het grootste deel uit het land geblazen heeft. Tot voor 2weken stonden ze 24/24 buiten. Hier wel hooi en krachtvoer bijgevoerd, zo goed als onbeperkt. tot nu toe geen last gehad. maar mag er niet aan denken. Idd zijn de zaden van een amerikaanse soort esdoorn (die hier trouwens ook voor kan komen) die het stofje bevatten wat de paarden ziek maakt. Ik denk dat mss bodemkwaliteit of voeding voor de boom een rol kan spelen in de hoeveelheid toxine in de zaden. of mss de vochtigheid of het klimaat wel. s winters hoor je immers weinig gevallen, maar vaak heb je dan ook heel lage temperaturen, terwijl het nu nog vochtig en warm kan zijn. voorjaar het zelfde verhaal, vaak vochtig en warmer. mss dat het toxine onder invloed van vochtigheidsgraad en temperatuur meer of minder toxisch kan zijn.

Xanne
Berichten: 319
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 23:44

Mist schreef:
Voor iedereen, ben nog steeds geinteresseerd in een foto van de zaailingen van de Esdoorn


Heb je hier iets aan?

http://www.bosennatuur.eu/inspiratie/ta ... r/gijssite

Ik zal eens in de tuin kijken of ik hier toevallig jonge esdoorns heb staan, als ze nog blad hebben tenminste.

Jet

Berichten: 12001
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 09:41

Op de facebookpagina van de dierenkliniek Hellendoorn staat nu ook dat er bij hun in de praktijk dit najaar twee paarden aan AM zijn overleden. Ook daar wordt een link gegeven naar het grote artikel dat hierboven staat.

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: Atypishe myopathie; eerste gevallen zijn weer gemeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 09:51

Potverdorie.. wat is het toch een kl*te ziekte en elk jaar weer opnieuw slachtoffers. ik geb 1 esdoornboom in de wei staan. ga deze ook maar weer afzetten. paaeden hebben overigens wel voldoende ruwvoer en staan 24/7 buuten

kiki1976

Berichten: 16858
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Atypishe myopathie; eerste gevallen zijn weer gemeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 10:04

Hier gaan de paarden met de nacht weer naar binnen.
Bij ons op het erf staan wel esdoorns maar niet bij onze paddock, maar goed de blaadjes waaien wel overal heen.

Ik vind het ook een enge ziekte.
Een paar jaar terug een heel gesprek gehad met de da hier in de kliniek (VCHN in Slootdorp). Die gaf ook aan dat je er gewoon heel weinig aan kan doen, het verloop gaat snel en is heftig. Ze hadden er toen 10 gevallen gehad waarvan er 9 overleden waren. Puur omdat het verloop zo snel ging.

Jet

Berichten: 12001
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 10:18

Kiki en Rosita, uit de nieuwe berichten blijkt dat de zaden veel gifstof bevatten, dus daar zou ik ook maar op letten. Die waaien ook vaak nog een stuk bij de boom vandaan.

kiki1976

Berichten: 16858
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Atypishe myopathie; eerste gevallen zijn weer gemeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 10:32

Nu staan de bomen in ons geval aan de andere kant van de stallen en aan de overkant van de weg. Helaas kunnen we niet 24/7 alle blaadjes weg gaan halen.

Nu hebben ze buiten wel altijd hooi tot hun beschikking, en krijgen op stal 2x krachtvoer (in mijn geval een vitamine korrel) en voor de nacht heel veel voordroog.

MirandaMalik

Berichten: 9887
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 15:36

Xanne schreef:
Mist schreef:
Voor iedereen, ben nog steeds geinteresseerd in een foto van de zaailingen van de Esdoorn


Heb je hier iets aan?

http://www.bosennatuur.eu/inspiratie/ta ... r/gijssite

Ik zal eens in de tuin kijken of ik hier toevallig jonge esdoorns heb staan, als ze nog blad hebben tenminste.

De zadel zijn die helicoptertjes. :j

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 16:47


MirandaMalik

Berichten: 9887
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 16:52

haha, ik zie dat ik zadel ipv zaden heb geschreven.. :+ nou ja je begrijpt wat ik bedoel. :')

tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Re: Atypishe myopathie; eerste gevallen zijn weer gemeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 16:59

Brrr de rillingen lopen mij voor over mijn lijf. In december 2009 heb ik AM op stal gehad. Er is geen pijl op te trekken. Het was al halverwege december. Nu lopen mijn paarden ook buiten met veel ruwvoer.

Myrna91
Berichten: 235
Geregistreerd: 20-08-08

Re: Atypishe myopathie; eerste gevallen zijn weer gemeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 17:10

Ik kreeg afgelopen week ook een sms van mijn nichtje. Bij haar buurman waren de paarden eraan dood gegaan. 3 stuks! Gelukkig hebben wij deze boom niet in de buurt. Mijn Mijn nichtje heeft wel ergens zo'n boom in de singel die gaat er binnenkort af. Uit voorzorg staat haar paard ook niet meer in de weide.

intel_1x
Berichten: 1369
Geregistreerd: 07-04-10
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 17:41

Ik heb ook een weiland waar het vol staat met esdoorns, (omgeving ook, vawege bos) waarvan bladeren inktvlekkenziekte. Ik heb 2 weken geleden de DA laten komen vanwege lusteloos veulen. De DA vond de eikels grootste bezwaar, maar de esdoorns zijn ook risico. Advies: Bijvoeren en voldoende vitamines en mineralen. Ik geef ze altijd vitaminekorrel erbij dus dat zit wel goed. Ben wel eerder begonnen met hooi voeren. Mijn veulen maakt het goed en het was gelukkig geen AM, eerder teveel gras gegeten in combi met de eikels naar verwachting.

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Atypishe myopathie; eerste gevallen zijn weer gemeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 19:06


twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: Atypishe myopathie; eerste gevallen zijn weer gemeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 01:06

Ik meld me hier ook even, vandaag topic geopend dat bij ons op stal twee paarden dit opgelopen hebben waarvan eentje binnen paar uur overleden en eentje nog altijd leeft inmiddels 84uur na de eerste symotomen maar wel nog altijd doodziek. Groep paarden stonden 24/7 buiten in een wei met veel bomen oa ook esdoorn. Kregen echter wel onbeperkt voordroog. Paarden die niet ziek zijn zijn wel allemaal uit voorzorg naar andere wei overgeplaatst.

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Re: Atypishe myopathie; eerste gevallen zijn weer gemeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 01:19


kiki1976

Berichten: 16858
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Atypishe myopathie; eerste gevallen zijn weer gemeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 09:32

Even de Vederesdoorn opgezocht met foto http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... ovar_B.jpg

Deze heeft wel een duidelijk verschil met de voor ons "gewone" esdoorn.

@Twinducklin,
Zoals eerder al aangegeven in dit topic was er hier op de kliniek toen een paard die het overleefd had. Maar hoelang dta heeft geduurt voordat deze weer opknapte, en hoe hij uiteindelijk hersteld is weet ik niet.
Ik vrees dat het nog steeds afwachten is....

Jet

Berichten: 12001
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 09:50

Voor zover ik weet zijn er twee gevallen op bokt geweest die het overleefd hebben, de ene was een ijslander in Paterswolde, van de andere weet ik het niet meer. Maar dat is wel al een paar jaar geleden. Van die andere weet ik nog dat ze die niet eens vervoerd hebben, maar op een afgezet stukje wei, soort schermen ter beschutting eromheen, hebben behandeld. In die tijd was er nog helemaal weinig over bekend.

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 11:24

Onze stalling is ook vlak bij luik, denk ongeveer 10km er vandaan..
wij hebben zowel de mogelijkheid om 24/7 buiten te staan met de paarden als gewoon op stal. Wanneer je buiten staat en er is iets met je paard wordt er altijd een stal vrijgemaakt voor je.
we wachten verder natuurlijk af, het is alleen vervelend om een paard zo ziek te zien en niet te weten wat te verwachten.. ik vind het al erg laat staan voor de eigenaar die al 3 dagen waakt bij haar paard.

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 11:29

Een kennis van mij is haar paardje daar vorige week ook aan verloren.. Heel sneu. In eerste instantie werd gedacht aan de maandagziekte, maar na autopsie bleek dit het geval.. Heel sneu :(

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 11:55

twinducklin schreef:
Ik meld me hier ook even, vandaag topic geopend dat bij ons op stal twee paarden dit opgelopen hebben waarvan eentje binnen paar uur overleden en eentje nog altijd leeft inmiddels 84uur na de eerste symotomen maar wel nog altijd doodziek. Groep paarden stonden 24/7 buiten in een wei met veel bomen oa ook esdoorn. Kregen echter wel onbeperkt voordroog. Paarden die niet ziek zijn zijn wel allemaal uit voorzorg naar andere wei overgeplaatst.



Tjonge...wat een nare ziekte is het....
Kregen die paarden nog krachtvoer/supplementen of alleen gras en voordroog?
Hoe zijn de verschijnselen geweest in het begin en nu?
Weet je hoe en waarmee ze nu behandeld worden (aangezien ze toch al 84 uur er door zijn)?
Is er vooruitzicht op overleven zonder complicaties?
Sterkte daar met de paarden... :(:)

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 11:56

d'r zijn toch heel wat meer gevallen dan die ene op de kliniek van wolvega....

basarova

Berichten: 74
Geregistreerd: 31-05-12

Re: Atypishe myopathie; eerste gevallen zijn weer gemeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 12:03

Mijn vorige fjordenhengst aard is deze week ook overleden aan de ziekte . Hij stond in België