atypische myopatie met goede afloop, wie kent er een?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

twinducklin

atypische myopatie met goede afloop, wie kent er een?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 13:41

Hallo allemaal, denk dat de topic titel wel duidelijk is. Wie kent of heeft een paard dat atypische myopatie heeft overleefd? En kun je wat meer vertellen over welke "behandeling" is toegepast en hoelang de ziekte duurde voordat het paard weer op de been was? Behandeling tussen aanhalingstekens aangezien er natuurlijk geen echte behandeling voor is maar alleen symptomen te bestrijden zijn.
Deze vraag stel ik omdat bij ons op stal twee paarden dit deze week opgelopen hebben. Eentje helaas met een dodelijke afloop binnen een paar uur en een paard is nog steeds doodziek maar heeft inmiddels wel de 72 uur overleefd waarvan overal wordt geschreven dat meeste paarden binnen deze tijd overlijden.
Wie kan ons een beetje moed inpraten?

Mist

Re: atypische myopatie met goede afloop, wie kent er een?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 16:51

Heel veel sterkte ! ik heb hier zojuist een topic over geopend [MD] Atypishe myopathie; eerste gevallen zijn weer gemeld in de link die in de OP staat ga je naar de site van dr Votion, daar staat veel op over behandeling e.d. Staat ook behandelingsinfo op voor dierenartsen.

Ook zou het nuttig zijn om de formulieren in te vullen die daarop staan zodat de gegevens mee kunnen opgenomen worden in haar onderzoek.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 17:03

Veel sterkte. Ik heb 4 jaar geleden te maken gehad met AM. Mijn mini had geen symptomen, maar bloed was wel fout. hij is niet verder ziek geworden. Helaas ken ik geen gevallen van overleven die symptomen hadden. Echter ze schijnen er wel te zijn. Sterkte en ik duim voor jullie op een wonder.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 11:25

Bedankt voor de reacties!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:31

Ik ken 1 geval. Een IJslander waarbij ze er snel bij waren. Het exacte verhaal weet ik niet en de eigenaren van het paard zitten niet op bokt, maar iemand die hen erbij heeft geholpen wel. Ik zal haar even op dit topic wijzen.

Sterkte!

Harmke41

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 18:09

Mijn 13-jarige Haflinger ruin is gisteren overleden door AM: binnen 24 uur was het gebeurd. De veearts heeft mij later nog opgebeld en e.e.a. verteld. Volgens haar is er nog geen kruid tegen gewassen. Sterkte dus, geef je paard slobber en houdt hem warm, want paarden krijgen er geen koorts van, eerder temp.verlaging.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 20:03

Sterkte met het verlies van je paard!
Ik opende dit topic voor een stalgenootje, haar paard had AM. Helaas hebben ze haar zaterdagochtend al moeten laten gaan. Er zijn wel paarden die het gered hebben, maar dan moet je er heel vroeg bij zijn en omdat de vergiftiging zo snel gaat is het meestal al te laat wanneer het paard symptomen vertoont.

Chantal1609

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:10

Hier niet, inmiddels al 2 jaar terug onze pony verloren.
Na 6 dagen er een einde aan gemaakt, dus ook de 72 uur bied geen garantie, het werd alleen maar erger.
Ze kon niet meer staan, eten/drinken en ook plassen en poepen was geen mogelijkheid meer.
Heel af en toe kon ze haar hoofd op tillen, meer niet meer.
(dit was uiteraard niet zo de eerste dag van het 'ziektebed' maar werd langzaam aan erger, dit beeld is van de laatste dag)
Alle mogelijke behandelingen gedaan maar niets was nog mogelijk om haar te redden helaas.
Ik heb zelf nog geen paard gehoord wat het wel overleefd heeft helaas.
Hoop dat ze dit binnen een aantal jaren wel mogelijk hebben gemaakt.

Heel veel sterkte met het verweken van dit grote verlies!