Peesblessure... en nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Re: Peesblessure... en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 19:46

Ik studeer Fysiotherapie en lees nogal wat studies die uitwijzen dat het niet werkt. Dus ik zou er niet zo snel voor kiezen.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:53

Misschien niet in alle gevallen, zou kunnen. Maar bij mij gelukkig wel, hoewel die pees altijd wel een zwakke plek zal blijven (ook net pees verplaatsing operatief achter de rug omdat hij erg verdikt en verkort was door littekenweefsel).

Ik was na een ruim een half jaar revalidatie niet echt vooruit gegaan toen bleek dat die pees zoveel schade had.
Na 6x shockwave gingen we dan eindelijk resultaat merken.

Maar blijft den ik toch altijd lastig iets te kiezen.
Stalgenootje heeft voor stamceltherapie gekozen en dat had bij haar paard ook niet het gewenste resultaat helaas.
Denk toch dat resultaat ook echt afhankelijk is van waar de schade zit en de mate van schade en hoe lang het er al zit.

In ieder geval goed balen voor je en zeker ook voor Mara.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:58

wat is het vervolg van het 2 weken op stal staan? :o? dan moet ze toch ook weer op rust?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 20:25

Dat weet ik nog niet. Daar hebben we het niet uitgebreid over gehad moet ik eerlijk bekennen. Morgen anders maar even vragen aan de DA.

Het nu directe gevolg is in ieder geval een peesscan om te kijken wat de uitkomst is. De blessure is al ouder, dus 2 weken complete boxrust om de ontstekingsfase (zoals dat heet) door te komen moet genoeg zijn. De ontstekingsfase duurt normaal 3 a 5 dagen. Dat ze nu, 5 maanden later nogsteeds acuut letsel heeft is geen goed teken.

Stamcel is geen optie omdat ze geen holte heeft om in te spuiten, en bloedtransfusie is daardoor ook geen optie.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:43

Peelie schreef:
Dat weet ik nog niet. Daar hebben we het niet uitgebreid over gehad moet ik eerlijk bekennen. Morgen anders maar even vragen aan de DA.

Het nu directe gevolg is in ieder geval een peesscan om te kijken wat de uitkomst is. De blessure is al ouder, dus 2 weken complete boxrust om de ontstekingsfase (zoals dat heet) door te komen moet genoeg zijn. De ontstekingsfase duurt normaal 3 a 5 dagen. Dat ze nu, 5 maanden later nogsteeds acuut letsel heeft is geen goed teken.

Stamcel is geen optie omdat ze geen holte heeft om in te spuiten, en bloedtransfusie is daardoor ook geen optie.

staat ze ook op iets ontstekingsremmend?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 20:49

Nee. Omdat er geen ontsteking is. Zo heet de eerste fase na verwonding gewoon (ik snap de verwarring).

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 21:40

Peelie schreef:
Nee. Omdat er geen ontsteking is. Zo heet de eerste fase na verwonding gewoon (ik snap de verwarring).

owkee :) bij die van mij kwam ze wel op ontstekingremmend spul ( en omdat ze kreupel liep dus metacam )

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 21:45

Ze loopt niet kreupel, zelfs met een behoorlijke provocatie loopt ze maar 2 passen gevoelig en daarna weer goed. Dus pijnstillers zijn niet nodig.

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 13:13

Hmm.. ik begon ook 2 weken met metacam en boxrust.
Ook mocht ik die weken absoluut niet stappen met hem.

Aghja, elke DA zal toch verschillende dingen adviseren, dat merk ik hier al in de omgeving. Laat staan aan de andere kant van het land.
Hier zijn ze ook niet zo van de shockwave ;)
Hij noemde het geldklopperij , al had ik er alles voor over maar blijkt het bij Arlies blessure geen optie.

Was bij Mara de zwelling te zien aan de buitenkant?
Hier was het alleen bij de scan zichtbaar, en zat het er na een half jaar nog steeds (helaas)
Daardoor moest ik doorgaan met de bloedverdunners, zodat er genoeg zuurstof/voedingsstoffen bij konden komen, omdat het een toch al slecht doobloed gebied schijnt te zijn.
(zijn overigens de woorden van de DA, ik ben absoluut geen expert wat dat aangaat)

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 13:15

Hier precies het zelfde! Paardlief een flinke blessure en ook gekozen voor optie 1.
Dit had weinig effect, bij de tweede scan bleek dat er weinig was gebeurt :( .
Nu staat ze dus voor een jaar op de wei en hopen dat dat maar beter gaat.
Ik weet hoe het voelt en super veel sterkte!!!!

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 13:33

Hier ook een pony met een peesblessure, 8 weken geleden is het gebeurt in de wei.
Had hem op de wei gezet en een uurtje later haalde ik hem kreupel er vanaf.

De Da is de volgende dag gekomen, ik heb vochtafdrijvend poeder gehad, en pijnstillers/ontstekingremmers.
Binnen 3 dagen was het vocht in zijn been bijna helemaal weg en hij heeft maar 1 dag kreupel gelopen.
Een week later is er een echo gemaakt waaruit bleek dat 70% van zijn checkligament kapot was.
Fiero staat dus nu dik 8 weken op stal ( komt wel elke dag 1 a 2 uurtjes buiten op een postzegelweitje, en natuurlijk het stappen aan de hand 3 keer 10 minuten momenteel).
Koel hem 3 keer per dag, of met water of met de Ice Vibe Boots.
Afgelopen woensdag is Fiero ontploft, hij bokte meerdere keren, liep me omver, maakte een capriool en dribbelde enorm ( tot die tijd kon ik hem aan een halstertje stappen, niets aan de hand...)
Gelukkig reageerde zijn been niet op zijn gekke bui. Wel heb ik besloten om de weidegang uit te breiden, zowel in tijd als in ruimte om nog een uitbarsting te voorkomen ( in overleg met de DA).
Binnenkort gaan we weer een echo maken en waarschijnlijk gaat hij deze winter lekker op de weide.
Ben erg benieuwd wat er uitkomt bij de echo!

oja, ik voer hem nu een marstall force bij met zwavel. En als het weer buiten slecht is krijgt hij bach rescue druppels. (als het kouder is, is er bij fiero een grotere kans op ontploffingsgevaar :o )

Sterkte TS en iedereen met een paard of pony met een blessure!

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 13:44

Mijn paard heeft ook alleen maar kreupel gelopen toen ik hem zo van de wei af plukte. Bij de DA ook geen zwelling of iets, alleen een warme plek.
Ik hoefde hem ook echt niks pijnstillends te geven, hij voelde zich toch al het mannetje. Na een week proberen rustig te stappen, heb ik in overleg met de DA muisjes gekregen en heeft hij daar 3 maanden op gestaan. Er was geen houden aan met hem. Die muisjes hebben hun werk erg goed gedaan.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 14:44

Mara heeft echt een banaan op haar been. Het is lastig dar ik daar nu geen foto van kan maken, aangezien het ingepakt is.

Pees is idd slecht doorbloed weefsel. Daardoor geneest het ook zo moeilijk.

Verder krijgt ze nu helemaal niks aan brokjes oid, daar word ze alleen maar dik en hyperdepiep van.

Kus_Janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 16:06

bij peesblessure is rust het beste

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 22:13

Goh, KusJanne, heeeel nuttig advies....

Vandaag Mara heel even laten rollen in de bak. Ze wilde dat niet aan een touw, dus ik heb de gok gewaagd om haar los te klikken en te laten rollen. Dat ging erg goed tot het moment ze opstond gaf ze 1 flinke bok, maar toen was ze ook weer klaar. Dus weer voor even een tevreden paard.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:17

Kus_Janne schreef:
bij peesblessure is rust het beste

dat kun je ook interpeteren hoe je wil... ik vind juist dat hele in een hokkie stoppen maar raar, paard wordt er depressief van en het helpt helemaal niks om het paard mentaal fris te houden. het enige wat ik heb gedaan is haar uit de zuigende blubber gehaald, en lekker op de wei gezet. afgerond beslag om de druk van de pees af te halen en dat is het :)

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:21

Hier weer wat gezwollen vandaag. Dus nu passen we toch 2 maal daags rustbandages in. Wordt een hele klus zo. Koelen, traumeel smeren, rustbandages... Hier overigens de ganse dag op formaat postzegel.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 22:25

Ze staat al 5 maanden op het land. Tot nu toe heeft het wel iets geholpen de eerste maand, maar daarna is de genezing gestopt.

Daarom probeer ik dit nu uit. Als dit niet werkt, heb ik het op zn minst geprobeerd. Ik heb haar ook liever dat ze op het land staat. Dat is beter voor haar geestelijke gezondheid. Maar is dit geval, nooit geschoten is áltijd mis.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:34

Tuurlijk, dat begrijp ik. Het gaat in aanvang toch om 2 weken, daarna kan je nog zien.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 22:42

Daarom. Ik heb ook bij de DA duidelijk gemaakt dat ik haar niet langdurig op stal kan laten staan. En dat was voordat hij de Oplossing drukverband aandroeg. Een weekje of 3 kan ik haar wel op stal vermaken/rekken. Maar daarna gaat ze door haar geestelijke toestand ook lichamelijk achteruit. Ze krijgt dan rare bulten, gaat schrapen met haar hoeven totdat ze helemaal rond zijn op de teen. Tot nu toe vermaakt ze zich redelijk.

Morgen ga ik weer lekker borstelen en grazen met haar.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:47

hoi :) elke peesblessure is een geval apart.mijn paard had ook een kleine peesblessure die maar niet wilde genezen.ik kreeg een revalidatieschema en koelde me een ongeluk wel een jaar,paard mocht eigenlijk niet in de wei maar omdat ze hem kennen mocht hij een klein stukje weiland smiddags in omdat alle paarden naar buiten gingen.maar hij bleef net niet goed :(:) . uiteindelijk ben ik naar albert v unen in finkega gegaan,de man van mijn fysio therapeute .samen hebben ze gekeken en de scan beoordeeld,en hij heeft een tildren infuus gehad en ik moest op straat gaan stappen en draven en dat opbouwen . na 6 week terug om weer te scannen en het herstel was goed op weg! :D dus rust roest in dit geval ;) hij staat weer gewoon in de wei,heeft altijd wat zowiezo (einschuss been dik hoefzweer wond etc) maar ja opsluiten is helemaal vreselijk voor dit levendige paard. hij mag inmiddels weer bijna alles doen en blaakt van gezondheid en hoeft niet terug op controle.hij is 19 :) succes ermee hoor, groetjes deess

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 22:50

Wat is een tildren infuus?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 17:37

Morgen zit de eerste week boxrust er op. Om 10 uur staat de afspraak bij de kliniek om het verband te wisselen en eens even te checken hoe het been er uit ziet. Ik ben heel benieuwd hoe het er uit ziet, en ik hoop zo dat haar been slanker zal zijn. Al heeft mijn buik een ander gevoel en zegt dat het allemaal niet helpt. Maar dat is misschien ook wel omdat het al best een tijd duurt. Goed, we gaan het morgen zien.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:39

Ik kan helaas meepraten Peelie, mijn grote vriend heeft ook een peesblessure.
Niet zulke grote zwarte plekken als bij jou op de scan.

Ik moet over 2 maanden weer laten scannen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 17:48

Balen suikermeisje!

Wat is de behandelmethode voor jou paard?