Rhino weer terug?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:12

alweer ?? meende dat het vorig jaar rond deze tijd ook al heersde,, helaas heb ik toen mijn pony moeten laten inslapen..

Amado7

Re: Rhino weer terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:13

Nee he, dat meen je niet!
Ik heb gelukkig geen paniek, hier nergens drachtige merries. Hopelijk komt het niet verder dan drachtige. wel super vervelend voor degene die ze wel hebben.

Ik houd mijn pony's toch wel binnen als het in de buurt is hoor !

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:17

Laten neuzen mogen die van mij toch al nooit bij vreemden :) mijn danmalige rijpony komt hooguit 2x per jaar op een andere lokatie en we rijden aan de overkant in de bak.
Verder rijden we buiten met stalgenootje(s) en verder niks vreemds.
Geen reden tot paniek dus...
Net als bij droes... al die paniek, heb me er nooit druk over gemaakt toen we het een x hadden.
Lekker bloederige rotzooi uitpeuteren en spoelen maar en goed in de gaten houden en stal en weides op slot!
Er kan altijd wel iets voorkomen bij een paard..
Maar goed, zou het ook wel erg vinden als mijn haflinger en shetlander en 2 andere ponys hun veulen kwijt zouden raken.
Maar dat kan zoiezo wel gebeuren.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:16

Moderatoropmerking:
Het noemen van stallen is niet de bedoeling. Deze zal ik dan ook verwijderen uit het topic. Ik wil vragen de rust te bewaren in dit topic, zodat het niet gesloten hoeft te worden.

Verder wil ik iedereen aanraden gewoon goed de verschillende posts met uitleg te lezen. Paniek is niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:19

Nee dat was mijn intentie ook niet, en ik paniek ook niet, maar zorgvuldigheid lijkt me nooit verkeerd, vooral niet bij deze rotziekte...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:21

Vraagje Frederieke: ent jij je paarden voor westnijlvirus?
Als je het over rotziekte hebt.. en tja.. overgebracht door muggen dus stal op slot helpt niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:21

hoogst waarschijnlijk niet, maar ik weet niet 100% zeker waar de paarden bij mij op stal allemaal voor geënt worden. ik regel dit niet...

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:23

Elk jaar deze tijd is er rhino. En vorig jaar is er hoop paniek gezaaid terwijl het helemaal niet meer als andere jaren was.
Natuurlijk vervelend en triest voor de mensen die het op stal hebben maar al die stennis is nergens voor nodig als iedereen zijn verantwoording neemt en ik weet niet beter dan dat dat al jaren goed gebeurd

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:30

Elk jaar heerst er rhino ook elk jaar is er droes. Dit houd de paardenaantal in stand. Iedereen doet meteen hysterisch terwijl dit heel normaal is. Van elke soort ziekte zal er dus best een paard overlijden. Maar zolang je maar net zoals bij griep en schimmel en schurft gewoon je bij je eigen paard houd en zorg dat je zo schoon mogelijk werkt beperkt je het.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:31

@Frederieke: ik denk het ook niet. Toch mag je van me aannemen dat als dat virus Nederland aandoet (en het wordt door trekvogels steeds iets dichterbij gebracht) dat dan de paniek een stuk groter wordt dan de al jaren terugkomende rhino-infectie. En enten als paarden eenmaal besmet zijn is niet mogelijk.

Mijn paarden zijn wel geënt tegen WNV. Want in Twente zitten we op de trekvogelroute.

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:33

Er is bij ons om de hoek al een paard overleden, bloed wordt atm onderzoekt, maar ben bang dat de stal bij ons binnenkort dicht gegooid wordt :j

gelukkig zijn wel alle paarden hier geënt, is verplicht bij ons op stal.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:37

Daar gaaaaan we weer! Mensen in godsnaam. De media hype er vorige keer omheen heeft genoeg paniek veroorzaakt. Laten we dat dit jaar achterwege laten!

Rhino is er ieder jaar en zal ook ieder jaar rond deze tijd terugkeren.
Dus stop met paniek zaaien, topics openen of op fb geruchten verspreiden.
Ps. dit is geen disrespect naar mensen die er hun paard of veulen aan het verloren zijn! Wat dat is en blijft vreselijk.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:38

Ashley5760 schreef:
Elk jaar deze tijd is er rhino. En vorig jaar is er hoop paniek gezaaid terwijl het helemaal niet meer als andere jaren was.
Natuurlijk vervelend en triest voor de mensen die het op stal hebben maar al die stennis is nergens voor nodig als iedereen zijn verantwoording neemt en ik weet niet beter dan dat dat al jaren goed gebeurd

Gelukkig maakt de stal in kwestie er geen stennis over. Ze zijn zeer open over de kwestie, hebben iedereen netjes geïnformeerd in de omgeving en hebben op stal zeer snel en kundig gehandeld.
Zijn alleen maar verliezers als het om Rhino gaat. Merries met ontzettend veel verdriet, eigenaren met zeer veel verdriet en de angst om de andere veulens ook nog te gaan verliezen.

Als iedereen rustig blijft, zich netjes aan de voorschriften houd en waakzaam is, dan is het misschien niet zo'n massahysterie als vorig jaar.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:42

Keet schreef:
Ashley5760 schreef:

Gelukkig maakt de stal in kwestie er geen stennis over. Ze zijn zeer open over de kwestie, hebben iedereen netjes geïnformeerd in de omgeving en hebben op stal zeer snel en kundig gehandeld.
Zijn alleen maar verliezers als het om Rhino gaat. Merries met ontzettend veel verdriet, eigenaren met zeer veel verdriet en de angst om de andere veulens ook nog te gaan verliezen.

Als iedereen rustig blijft, zich netjes aan de voorschriften houd en waakzaam is, dan is het misschien niet zo'n massahysterie als vorig jaar.

Helemaal mee eens!

Nitaake

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 13:53

Elk jaar om deze tijd is er wel ergens een rhino uitbraak. We moeten blij zijn dat we door social media beter op de hoogte gehouden worden maar dat is zeker geen reden om meteen paniek te scheppen of verhalen te verspreiden die niet op waarheid rusten.
Nog even voor de goede orde, de uitleg en het advies van de Sectorraad Paarden..

http://www.sectorraadpaarden.nl/rhinopneumonie.html

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 20:52

Frederieke_ schreef:
Het is niet mijn bedoeling om paniek te zaaien, maar ik wil toch mensen attenderen dat ik heb gehoord (in de wandelgangen) dat het Rhino virus weer heerst.

Klopt dit? ik had al wat gelezen toen ik op rhino zocht in de zoekfunctie... (een vriendin van mij wees mij hierop)

in dat geval hou ik mijn pony in ieder geval weer een tijdje thuis....

Groetjes,
Frederieke_

Paardendokters

Update Rhino vanuit onze praktijk

Het is weer maart, dan is er altijd rhino ergens in het land. Helaas hebben we op een kleine stal in Aerdenhout de neurologische vorm van EHV-1 (rhino) geconstateerd. Het vermoeden is donderdag 21 maart 2013 ook verder bevestigd via het lab, de maatregelen die we namen tegen verspreiding waren dit keer helaas niet voor niets.

Het betreft hier een groepje met drie paarden, die in een buitenweide staan met een overkapping. We hebben helaas 1 paard in moeten laten slapen. De andere twee paarden staan al vanaf het begin af aan goed geisoleerd en zijn beide van een goed geinformeerde eigenaar. De kans op verspreiding vanuit dit incident naar andere stallen is door de specifieke factoren (geen vervoerde paarden, direct genomen maatregelen, geen in- en uitloop op een stal, paarden staat geisoleerd op een weide enz) gelukkig minimaal.

Facebook is razendsnel... daar maken we nu graag gebruik van. Deel dit bericht dus even met andere paardeneigenaren in de regio! Verdere uitleg over rhino is te vinden op onze site www.paardendokters.nl onder het kopje "preventie".

Dit stond op fb! :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:09

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:30

Ja en als je dan even op de site van paardendokters.nl kijkt dan lees je precies wat ik al aangaf.. Dat je rustig een buitenritje kunt maken. In principe ook rustig op wedstrijd, als je je paard maar niet laat neuzen. Dat het virus veel zwaarder is dan pakweg het influenzavirus en dat het dus geen kilometers door de lucht kan worden vervoerd. Dat besmetting eigenlijk alleen voorkomt door direct contact of door mensen die hun handen niet wassen als ze van een andere stal komen.. Of doordat de infectiedruk in een stal te hoog wordt omdat één van de paarden die al drager is weer virus gaat uitscheiden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:33

Ja, weet ik, doe ik ook, maar zo is het wel makkelijk om te zien/horen/feiten bij elkaar te verzamelen hoe het zich verspreid e.d. dat je wel op tijd maatregelen kunt nemen indien dat nodig mag zijn..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:41

Maar dat veronderstelt dat het zich 'verspreid'. Het gros van de rhino-gevallen 'verspreiden' niet. Die ontstaan op een stal zelf doordat één van de paarden die drager is door stress of verminderde weerstand weer virus gaat uitscheiden.

En verder kun je de meeste rhino-besmettingen niet eens volgen. Die gaan als 'verkoudheid' door het leven. Ik heb een snotterig paard op het moment. Moet ik dat maar melden dan. Voor de zekerheid? want het kan wel rhino zijn? En dan....? De stal op slot?

Want als mensen rhino gaan melden, dan is dat de volgende stap. Dat er een soort gekte ontstaat waardoor pensionstallen maar op slot gaan en mensen geen buitenritjes meer mogen maken. Of er nu op diverse dierenartssites en die van de sectorraad staat dat je rustig buiten kunt rijden, maakt dan niet meer uit. Er zijn altijd mensen banger dan bang, kunnen kennelijk ook niet lezen en dus doen pensionhouders dan de stal maar op slot.

Dat is niet erg, als het echt zou helpen. Maar het is dus kul. En ik ben bang dat die hele idioterie, juist door internet en wat mensen die niet goed lezen ieder jaar erger wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:45

Als het niet meer is dan een verkoudheidje, is dat toch juist mooi? je moet het gewoon laten bevestigen door je dierenarts, mocht je paard besmet zijn, stal dicht tot het weg is... en dit topic is gewoon om mensen op de hoogte te stellen waar ''het heerst'' zodat je optijd actie kunt ondernemen indien dat nodig is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:46

ik ga op dit moment ook gewoon met mn pony naar buiten hoor/op wedstrijd whatever, maar als ik hoor dat het in lelystad heerst zal ik even een maandje thuis blijven tot het over is...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:48

Frederieke_ schreef:
ik ga op dit moment ook gewoon met mn pony naar buiten hoor/op wedstrijd whatever, maar als ik hoor dat het in lelystad heerst zal ik even een maandje thuis blijven tot het over is...

waarom?
Je moet je paard niet laten neuzen onderweg op een buitenritje en geen vreemde paarden op stal toelaten.
Dat is dus precies wat ik bedoel. Angst en onwetendheid zijn slechte raadgevers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:50

hoezo? ik ga toch niet onnodig mijn paard in gevaar brengen als ik weet dat het in mijn stad heerst en dan even langs alle stallen met mijn pony? dat is vragen om problemen :=

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:51

En dat is het nu precies.. Ik ga even een quote ophalen.. Want kennelijk leg ik het niet goed uit.