Bult op voorhoofd/ neus.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
midori
Berichten: 667
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Galway, Ierland

Bult op voorhoofd/ neus.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 16:13

Hoi!

Mijn 4- jarige merrie heeft sinds dik 2 week een fikse bult op haar neusrug, een beetje verschoten naar rechts. Het ziet eruit alsof ze zich heeft gestoten maar de bult wordt echt niet minder. Ik heb de bult ingemasseerd met arnika linnement (speciaal voor paarden) maar het lijkt bijna alsof het er erger van wordt, iig niet minder. Hij is niet warmer als de rest van haar hoofd. De bult is heel hard (geen vloeistof) en maar een beetje gevoelig, niet echt opvallend.

Ik ga morgen de dierenarts bellen maar wou ook even weten wat jullie er van denken :)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Re: Bult op voorhoofd/ neus.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 19:24

ik denk toch dat dit vocht of bloed moet zijn, lijkt me niet dat zijn bot gebroken is en daar zit..
ik zou gewoon even de dierenarts bellen, msisschien heeft hij zijn hoofd gestoten en een bloed uitstorting ofzo

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:43

Het lijkt mij een schieffel. Die komen meestal op de benen voor maar kunnen ook op een andere plek ontstaan na een klap of stoot.

midori
Berichten: 667
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Galway, Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 23:20

Aukelizzy schreef:
Het lijkt mij een schieffel. Die komen meestal op de benen voor maar kunnen ook op een andere plek ontstaan na een klap of stoot.

Ik heb er wat over gelezen, het zou (helaas) helemaal niet onwaarschijnlijk zijn.. Ik hoop wel dat ie nog wat inkrimt in dat geval aangezien de bult nogal opvalt...

Way_of_Life

Berichten: 27
Geregistreerd: 25-09-10
Woonplaats: Amsterdam

Re: Bult op voorhoofd/ neus.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:32

Kan ook vanuit de bijholte komen.
Als het een schieffel is, veel blijven inmasseren met traumeel of arnica. Bij mij paard zijn ze daarmee bijbel helemaal weg getrokken. Succes met de dierenarts!

midori
Berichten: 667
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Galway, Ierland

Re: Bult op voorhoofd/ neus.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 23:37

bedankt voor de tip, ik zal dan blijven smeren! Kan de dierenarrs er ubergoubt wat aan doen of kan ik beter toch nog maar even wachten of het weg trekt?

Anomien

Berichten: 7387
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Bult op voorhoofd/ neus.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:42

en DA al gesproken?

midori
Berichten: 667
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Galway, Ierland

Re: Bult op voorhoofd/ neus.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 23:47

ja toen wist ik nog niet over schiefel. Da zij dat het idd van een trauma van buitenaf kwam en dat het dus nog weg kan trekken. als het niet snel beter wordt bel ik weer en vraag wat hij van sciefel debkt. iiemand een idee of sdt hetzelde heet in het buitenland? sorry voor de vele schrijffouten maar mijn mobiel en ik kunnen niet echt samen werken :')

thaampjee

Berichten: 572
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Laag Zuthem

Re: Bult op voorhoofd/ neus.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:56

Een paard die bij mij op stal staat heeft ook zoiets. Het ziet er in ieder geval hetzelfde uit.
En die bult is ook heel hard, net een stuk bot. Daar was ook de dierenarts bij geweest!
Maar het was niks ernstigs in dit geval, gelukkig! :)

Way_of_Life

Berichten: 27
Geregistreerd: 25-09-10
Woonplaats: Amsterdam

Re: Bult op voorhoofd/ neus.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 10:55

In Wales noemen we een schiefel een splint. Dus denk in de rest van de UK ook, haha.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Bult op voorhoofd/ neus.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 11:46

KAn dit geen gebitsprobleem zijn?

midori
Berichten: 667
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Galway, Ierland

Re: Bult op voorhoofd/ neus.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 12:29

ik weet het niet heb er wel aan gedacht. ze is wel aan het wisselen maar ik vind het wel heel hoog zitten.. ze eet wel normaal e.d.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:59

Cayenne schreef:
KAn dit geen gebitsprobleem zijn?

Dat zou natuurlijk ook nog kunnen, dan zou het een erratische kies kunnen zijn..

hoofvision

Berichten: 619
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 00:43

problemen met kieswortel! de achterste kiezen zitten tm de sinusholte

zie stukje op website van www. cd-paardentandarts.nl

Sinussen

De sinussen spelen in het stukje tandheelkunde een grote rol. Een gedeelte van de wortels van de kiezen komen in de sinus uit. Als het paard een ontstoken kies heeft kan hij daarom ook een sinusitis krijgen. Dan loopt vanaf de sinus door de neusholte ontsteking vocht naar buiten. Meestal heeft dit een onaangename geur en zien we het maar uit 1 neus gat komen. Dit verteld wel aan welke kant het probleem zit. Door een röntgenfoto te maken is het ook zichtbaar welke sinussen er een rol spelen in het verhaal.

De belangrijkste sinussen worden bekeken. Er wordt uitgelegd waar ze zich bevinden en met welke andere sinussen ze in verbinding staan. als je met je met de muis over het onderstaande plaatje gaat zie je de desbetreffende sinus en zijn benaming.




Frontal sinus:

Deze sinus ligt aan de voorkant van het hoofd. De sinus bevind zich grotendeels achter het frontal bot. De sinus heeft een doorgang naar de caudal maxilla sinus en de dorsal conchal sinus.

Frontal sinus. (sinus frontalis)

Caudal maxillary sinus:

Deze sinus vinden we aan beide kanten van het hoofd. De sinus vormt zich onder het midden van het oog tot ongeveer tussen de 10 en de 11. Deze sinus bevind zich onder het zygomatic en maxilla bot. De sinus heeft een door gang naar de frontal sinus, rostal maxilla sinus en de dorsal cochal sinus. In deze sinus loopt ook de infraorbitel zenuw die verder doorloopt door de rostal maxilla sinus. De wortels van 10 en de 11 liggen groot deel van het paard zijn leven in deze sinus
Caudal maxilla sinus. (sinus maxillaries caudalis)

Rostal maxillary sinus:


Deze sinus vinden we aan beide kanten van het hoofd. De sinus loopt vanaf de caudal maxilla sinus tot ongeveer tussen de 6 en de 7. De sinus bevind zich onder het maxilla bot. De sinus heeft een doorgang naar de caudal maxilla sinus en de ventral conchal sinus. De infraorbital loopt ook door deze sinus en gaat via de orbital foramen de schedel uit. De wortels van de 8en de 9 liggen een groot deel van het paard zijn leven in deze sinus
Rostal maxilla sinus. (sinus maxillaries rostralis)

Dorsal conchal sinus:


Deze sinus vinden we aan beide kanten in de neusholte. De sinus begint ongeveer op de hoogte van de 6 en de 7 en loopt naar achter richting de frontal sinus.
De sinus heeft een doorgang naar de frontal sinus.

Dorsal conchal sinus. (sinus conchae dorsalis)

Ventral conchal sinus:


Deze sinus vinden we aan beide kanten in de neusholte. De sinus loopt onder de dorsal conchal evenwijdig naar achter.
De sinus heeft een doorgang naar de rostal maxilla sinus.

Ventral conchal sinus. (sinus conchae caudalis)

midori
Berichten: 667
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Galway, Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 10:56

hoofvision schreef:
problemen met kieswortel! de achterste kiezen zitten tm de sinusholte

zie stukje op website van www. cd-paardentandarts.nl

Sinussen

De sinussen spelen in het stukje tandheelkunde een grote rol. Een gedeelte van de wortels van de kiezen komen in de sinus uit. Als het paard een ontstoken kies heeft kan hij daarom ook een sinusitis krijgen. Dan loopt vanaf de sinus door de neusholte ontsteking vocht naar buiten. Meestal heeft dit een onaangename geur en zien we het maar uit 1 neus gat komen. Dit verteld wel aan welke kant het probleem zit. Door een röntgenfoto te maken is het ook zichtbaar welke sinussen er een rol spelen in het verhaal.

De belangrijkste sinussen worden bekeken. Er wordt uitgelegd waar ze zich bevinden en met welke andere sinussen ze in verbinding staan. als je met je met de muis over het onderstaande plaatje gaat zie je de desbetreffende sinus en zijn benaming.




Frontal sinus:

Deze sinus ligt aan de voorkant van het hoofd. De sinus bevind zich grotendeels achter het frontal bot. De sinus heeft een doorgang naar de caudal maxilla sinus en de dorsal conchal sinus.

Frontal sinus. (sinus frontalis)

Caudal maxillary sinus:

Deze sinus vinden we aan beide kanten van het hoofd. De sinus vormt zich onder het midden van het oog tot ongeveer tussen de 10 en de 11. Deze sinus bevind zich onder het zygomatic en maxilla bot. De sinus heeft een door gang naar de frontal sinus, rostal maxilla sinus en de dorsal cochal sinus. In deze sinus loopt ook de infraorbitel zenuw die verder doorloopt door de rostal maxilla sinus. De wortels van 10 en de 11 liggen groot deel van het paard zijn leven in deze sinus
Caudal maxilla sinus. (sinus maxillaries caudalis)

Rostal maxillary sinus:


Deze sinus vinden we aan beide kanten van het hoofd. De sinus loopt vanaf de caudal maxilla sinus tot ongeveer tussen de 6 en de 7. De sinus bevind zich onder het maxilla bot. De sinus heeft een doorgang naar de caudal maxilla sinus en de ventral conchal sinus. De infraorbital loopt ook door deze sinus en gaat via de orbital foramen de schedel uit. De wortels van de 8en de 9 liggen een groot deel van het paard zijn leven in deze sinus
Rostal maxilla sinus. (sinus maxillaries rostralis)

Dorsal conchal sinus:


Deze sinus vinden we aan beide kanten in de neusholte. De sinus begint ongeveer op de hoogte van de 6 en de 7 en loopt naar achter richting de frontal sinus.
De sinus heeft een doorgang naar de frontal sinus.

Dorsal conchal sinus. (sinus conchae dorsalis)

Ventral conchal sinus:


Deze sinus vinden we aan beide kanten in de neusholte. De sinus loopt onder de dorsal conchal evenwijdig naar achter.
De sinus heeft een doorgang naar de rostal maxilla sinus.

Ventral conchal sinus. (sinus conchae caudalis)



Wat een verhaal, bedankt. Ik moet alleen zeggen dat ik het een beetje moeilijk kan volgen, ik heb geen kijk op de termen :$ Aangezien het best hoog zit, en er geen spul uit haar neus komt, welke is het meest logish?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Bult op voorhoofd/ neus.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 11:00

Is de DA al langs geweest? Dat lijkt me handiger.

hoofvision

Berichten: 619
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 13:13

als je op de site kijkt van http://www.cd-paardentandarts.nl zie je de plaatjes erbij ;) (bij kopje anatomie/ sinussen)

en inderdaad DA erbij halen is ook wel handig!

midori
Berichten: 667
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Galway, Ierland

Re: Bult op voorhoofd/ neus.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 15:59

Ik had de da dus al wel gebeld maar die zei dat het waarschijnlijk niks wrnstigs was ik ik.. het nog wel een tijdje aan kan zien maar ik ben niet gerust gesteld, denk dat ik sowieso begin volgende week de da er wel bij haal...

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Bult op voorhoofd/ neus.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 16:16

Als mijn paard zo iets had zou ik dus inderdaad WEL de DA er GAUW bij halen.... want de bult is nogal groot, zo van de foto's te zien. En het zit er nu dus al weken. Een trauma van buitenaf kan niemand zonder het paard onderzocht te hebben door de telefoon zo maar zeggen, ook een DA niet. Het zou zeer zeker juist vanuit binnenuit: mond/bijholte kunnen komen.

Zat die bult er zo opeens, of is het geleidelijk ontstaan?

Een soort schiefel-ding is in het begin van ontstaan overigens wel degelijk warm bij bevoelen.

Blijf even volgen, ben benieuwd wat dit kan zijn.

midori
Berichten: 667
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Galway, Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 17:38

terpentijn schreef:
Als mijn paard zo iets had zou ik dus inderdaad WEL de DA er GAUW bij halen.... want de bult is nogal groot, zo van de foto's te zien. En het zit er nu dus al weken. Een trauma van buitenaf kan niemand zonder het paard onderzocht te hebben door de telefoon zo maar zeggen, ook een DA niet. Het zou zeer zeker juist vanuit binnenuit: mond/bijholte kunnen komen.

Zat die bult er zo opeens, of is het geleidelijk ontstaan?

Een soort schiefel-ding is in het begin van ontstaan overigens wel degelijk warm bij bevoelen.

Blijf even volgen, ben benieuwd wat dit kan zijn.


Ik had de pony's 's ochtends niet buiten gezet en het was mijn vader niet opgevallen. Maar hij is sowiezo binnen 24 uur gekomen en mischien iets gegroeid sinds dien. Ik kan het me verbeelden maar ik heb het idee dat ie nog ietsjes gegroeid is. De bult is wel ietjes warmer maar niet dat je zegt van wow. Ben nu proberen een goede DA te regelen

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Bult op voorhoofd/ neus.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 18:15

Dan heb ik niet het idee dat het van buitenaf komt (schiefel/splint of zo), maar goed, haal er aub een DA bij.

MarloesNatje

Berichten: 1880
Geregistreerd: 04-03-11

Re: Bult op voorhoofd/ neus.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 18:23

Ziet er een beetje zo uit als een shetlander op de manege had, maar die had het op haar rug. Bij haar was het een soort 'blauwe plek' we hebben de bult vooral gekoeld, werd wel iets minder, maar is volgens mij niet helemaal weggegaan..

midori
Berichten: 667
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Galway, Ierland

Re: Bult op voorhoofd/ neus.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 00:45

Oké, ben dus bij de DA geweest (tijdje geleden alweer maar was vergeten te schrijven). Het is wel bot, dat is ontwikkelt als reaktie van een trauma van buitenaf. Het gaat dus helaas niet weg maar ze heeft er gelukkig geen last van en de bult zit niet in de weg voor het hoofdstel of iets dergelijks. Aangezien gaar vrij jonge leeftijd kan hij nog wat wegtrekken, maar verdwijnt nooit helemaal.

hoofvision

Berichten: 619
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Leiden

Re: Bult op voorhoofd/ neus.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 06:07

dat is dus goed nieuws! bedankt voor je update, hopelijk trekt het nog een beetje weg

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: Bult op voorhoofd/ neus.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:19

Dus toch een schieffel.... Dat was ook mijn eerste ingeving. Hopelijk trekt het inderdaad nog een beetje weg..