'Pukkel' op neus

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatastrof

'Pukkel' op neus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 20:05

Hoi Bokkers,

Vandaag ging ik even tutten bij mijn paardje, maar jammer genoeg zag ik al snel een rood vlekje op der neus. Ik dacht 'Ach, een wondje, heeft ze wel vaker' (tsja, lomp paard, haha) Maar toen ik dichter bij keek zag ik een duidelijke pukkel. Het is rood, maar er lijken al enkele gele korstjes op te zitten. Ze leek er wel niet veel last van te hebben.

Even ter illustratie;
Afbeelding

Iemand met ervaringen of tips wat ik kan doen? Ik wou het eventueel al gaan ontsmetten, heb gewone betadine, maar ook de shampoo.

Linnietje

Re: 'Pukkel' op neus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 11:07

Dit ziet er uit als een wondje waar wat wondvocht uit is gekomen.
Niks ergs, gewoon laten zitten en niks aan doen. Over een paar dagen is het weer weg.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 16:50

Bedankt voor je reactie :) Oké, maakte me vooral zorgen of het al dan niet besmettelijk zou kunnen zijn (ze loopt samen met de shetjes) Waarschijnlijk idd weer een van haar lompe acties. Ga straks eens kijken of er al verbetering is..

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 18:11

Sorry voor dubbelpost, maar kan vorige post niet meer bewerken.. Ben gaan kijken, nou, het is erger geworden. Het is groter en de zwelling die je op de foto kan zien rond de 'pukkel' is nu helemaal rood/geel achtig. Ik heb het gewoon aangeraakt en ze lijkt er wel geen pijn aan te hebben. Kan jammer genoeg niet afleiden of het nu aan het ontsteken is of het juist aan het genezen is (korstje om groeit?)

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 18:13

Jezus. Ik dacht dat ik in een mens & welzijn-stopic terecht was gekomen, krijg ik daar ineens een jeukel van een neus op mijn scherm. x) Ik dacht al "damned wat maakt zo'n pukkel nou nog uit, met zo'n neus!". 'Gelukkig' is het een paardensnuit.

Na je tekst gelezen te hebben; volgens mij een ontsteking erop? Het wordt erger en een rood-gele vlek rond de pukkel, klinkt als een ontsteking. Ik zou de Da even laten komen voor evt. een antibioticakuurtje.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 18:17

Haha, sorry :P Zal jij wel geschrokken hebben, zeg!

Ik zal het bespreken met mijn ouders, ze zal wel nog even moeten wachten vrees ik. (tot volgende maand toch..) Ik kan het wel al ontsmetten, heb er hier wel de nodige middeltjes voor, zelfs blauwspray, maar dat is niet echt handig om op haar neusje te spuiten, en dan heeft ze een blauwe neus :+

Louise74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 21:02

Is altijd lastig vanaf een foto, maar ziet er inderdaad uit als een ontsteking. Zou het zelf desinfecteren zoals je al eerder aangaf en in de gaten houden dat het niet veel erger wordt.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 21:29

Ik zou eigenlijk wél blauwspray spuiten, maar zorg er dan wel voor dat het niet in haar neusgaten komt. In ieder geval zou ik de wonde goed proper houden en goed ontsmetten. Daar doe je nooit iets mis mee.

Ik ben net in mijn grootmoeders-paardenmiddeltjes lijstje gaan zoeken. Over wonden wordt het volgende gezegd:
- natuurlijke bijenhoning op de wond smeren.
- blauwspray ontsmet en zorgt voor een korst (goeie keuze dus!)
- honingwondzalf: weer dat genezende van honing dus.
-tea-tree: drie dagen lang, twee maal daags met ongeveer vier druppels de wond reinigen.

Dit zijn de middeltjes die ik vond. Hopelijk ben je er wat mee? Sowieso proper houden en ontsmetten. Blauwspray is dus ideaal, maar andere mogelijkheden heb je nu ook.

En niet erg hoor. ;) Ben al blij dat het jouw neus niet is, haha.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 21:33

Haha, oké, zal het onthouden :) Is wel lastig, omdat natuurlijk bij het grazen er weer vuil in komt, en bij het drinken het desinfecteer spul er misschien zal afwassen. Ik denk dat de beste manier om de blauwspray erop te spuiten is met een soort sjabloontje? Dus bv een hard papier met gat in, zodat de neusgaten bedekt zijn, maar enkel een gaatje is waar erop gespoten moet worden. Zo kan het bijna niet in haar neusgaten geraken :j Ik ga het morgen netjes uitwassen, misschien met beetje betadine shampoo en dan de blauwspray eroverheen.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 21:40

Je kan ook gewoon zo spuiten dat je je hand op de neusgaten (of neusgat 1 en daarna neusgat 2) houdt en zo spuit. Lijkt me makkelijker dan werken met met een sjabloontje. Hoe dan ook, veel succes! Je plan lijkt me erg goed. Ik zou het in ieder geval goed in het oog houden. ;)

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 21:44

Ik vind het eruit zien als verbranding, maar met dit weer lijkt me dat stug haha. Bij mij op stal hebben veel paarden met een roze neus last van dit soort plekjes, het schijnt veroorzaakt te worden door teveel klaver in de wei, een soort allergische reactie. Mss is dat het ?

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 21:53

Ik heb hier nog nooit klaver in mijn weiland gezien.. Het weiland staat erg kaal, dus lijkt me stug. Moeder zei dat ze het vond lijken op een bloedblaar.. Blijkbaar is het nu 'open'. Ik ga het morgen eens goed bekijken en verzorgen :)