snotachtige ogen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

snotachtige ogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 14:44

Mijn paard heeft sinds een paar dagen echt vieze ogen, het lijkt snotachtig
Ik maak het nu een paar keer per dag schoon met lauw water

Iemand hier ervaring mee? En hoe krijg je het weer weg?

Buffelo
Berichten: 1124
Geregistreerd: 28-10-06

Re: snotachtige ogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:51

Blijven schoonmaken met gekookt, afgekoeld water en een schone doek.

Ieder paard heeft hier wel een last van, maar blijf opletten dat hij niet meer begint te snotteren met zijn neus.

Een gezond paard doet dat namelijk niet Met zijn ogen en neus, het zou dus een teken van verkoudheid kunnen zijn of een andere ziekte.

eline10

Berichten: 2317
Geregistreerd: 26-12-10
Woonplaats: Overijssel

Re: snotachtige ogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:58

Ja, inderdaad goed blijven schoonmaken.
En altijd naar de buitenkant wrijven, niet naar de binnenkant want dan gaat het in z'n oog.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:58

Grote kans dat je paard regelmatig vliegen in z'n oog heeft zitten die genieten van het oogvocht en dus irriteren.

Schoonmaken met afgekookt water en ik smeer er daarna 'bright eye' op.

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Re: snotachtige ogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:00

Of een lange voorpluk die wat irriteert in zijn ogen.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:02

Veel paarden hebben daar last van, merk het bij ons ook.
En mijn paard wat normaal snel vieze ogen heeft, heeft nu ineens niks en mijn shet die er normaal nooit last van heeft wel ineens.
Denk dat het met die vieze vliegen en de extreme warmte en dan die extreme omslag te maken kan hebben.
Goed schoon maken met water en een schone doek.
Afgekookt water heeft geen zin als je een gewone handdoek gebruikt dan moet je ook steriele gaasjes gebruiken.
Desnoods even de da om een oogzalfje vragen.

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Re: snotachtige ogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:04

Wat ook goed werkt om schoon te maken is contactlenzen vloeistof waar je je contactlenzen ook mee inzet. Maar blijft het aanhouden is oogzalf het enige wat werkt. Paarden krijgen het vaak door vliegen in dit seizoen.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: snotachtige ogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 15:36

Bedankt voor julie snelle reacties +:)+
Ik ga gewoon door met schoonmaken, dat van het afgekoelde gekookte water is een goede tip

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 23:41

Kostolany schreef:
Wat ook goed werkt om schoon te maken is contactlenzen vloeistof waar je je contactlenzen ook mee inzet. Maar blijft het aanhouden is oogzalf het enige wat werkt. Paarden krijgen het vaak door vliegen in dit seizoen.

Kan je oogzalf alleen bij de da halen?

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: snotachtige ogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 23:43


Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 23:52

Ik maak de ogen altijd schoon met kamillethee (afgekoeld natuurlijk). Naar het schijnt reinigt dat goed en heeft verder ook een goede werking. Precieze kan ik je niet vertellen maar ik gebruik het voor de paarden en honden als ze last hebben van geïrriteerde en/of vieze ogen.

RusselNuwell

Berichten: 3352
Geregistreerd: 23-07-11

Re: snotachtige ogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 23:57

Laatst dacht iemand dat mijn paard aan het huilen was :')
Mijn paard heeft vrij gevoelige ogen, maar ik ken eigenlijk weinig paarden die er in deze tijd van het jaar (i.v.m. overdaad aan vliegen), geen last van heeft. Als het echt vies is maak ik het met gekookt water schoon (wel af laten koelen tot het lauw is natuurlijk :P). Heb in het verleden ook wel zalfjes gehad, werkt prima, maar wat een drama om het er op te krijgen.

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Re: snotachtige ogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 00:08

Ik gebruik ogentroost, doe het door zijn voer en maak er ook zijn ogen mee schoon :j

the_titan
Berichten: 198
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 00:36

Hier hebben ze dat ook gehad. Al een hele tijd 'prutogen'. Eerst gedacht van wat overactieve traanklieren en stof van de weide tot ik uiteindelijk meende dat er een blauwe waas over de ogen kwam. Dus heb ik de eigenaar verwittigd en dan heeft de DA ook zalf voorgeschreven.
De laatste tijd hebben ze het dus niet meer.

Zijn diagnose. Vliegen die de boel irriteerden.

Ik zou de DA even raadplegen. Misschien dat ie zalf aanraad om er in 1 keer komaf mee te maken.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: snotachtige ogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 01:19

Schoonhouden (kamillethee/water), als het blijft zitten vliegenfrontriem of masker gebruiken, je kan de huid er omheen insmeren met sudocreme (geen problemen in de zon, blijft heel lang zitten en zuigmondjes van de vliegen kunnen er niet mee overweg) en eventueel de ogen indruppelen met ogentroost. Komt er geel/groen snot of pus uit is een oogzalf met antibiotica noodzakelijk, die haal je bij de DA. Oog dan schoonmaken met steriele gaasjes en afgekoeld water/kamillethee voor het zalven. Anders zalf je de pus ipv het oog en dat helpt niet.

NoaChanel
Berichten: 167
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: snotachtige ogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 07:26

Die van mij heeft er ook veel last van op het moment....
Soms idd ook echt vieze gele derrie..... Waarom direct aan de AB? Een paard kan toch zelf ook wel het een en ander zelf op zien te lossen??

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: snotachtige ogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 07:33

Gisteravond was het al een stuk minder erg dan daarvoor, ik denk dat het met een beetje schoonmaken wel over gaat.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 07:49


vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 11:45


Barcelano

Berichten: 3724
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 11:51

Kostolany schreef:
Wat ook goed werkt om schoon te maken is contactlenzen vloeistof waar je je contactlenzen ook mee inzet. Maar blijft het aanhouden is oogzalf het enige wat werkt. Paarden krijgen het vaak door vliegen in dit seizoen.


Maar dan moet je wel de vloeistof voor zachte lenzen gebruiken en de alles in 1.
Werkt wel, ik doe het ook altijd.
En je krijgt geen schrale huid, wat door water weer wel kan.

Onze paarden hebben zelfs vocht boven de ogen gehad door de vliegen, hebben daarvoor maar zalf gehaald.