gescheurde achterbeen spier

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amanda1980
Berichten: 809
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: delft

gescheurde achterbeen spier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 18:40

Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en misschien nog nuttige tips heeft.

Ik heb een heerlijk fjordenbeest van 6 jaar. Vandaag was ik op stal en wilde rijden dus aan de poets. Toen zag ik dus een rare plak op Cas zijn achterbeen aan de buitenlant ongeveer een cm 20/25 boven de hak. Als je de bil dijbeen spier hebt, heb je daaronder de beenspier en net onder het begin van die been spier zit die plek. Als je een potlood van punt tot achterkant door midden snijd kun je die zo horrizontaal in die duik in zijn beenspier leggen. Het voelde voor mij als een scheur in die spier. Ik heb er een stalgenoot naar laten kijken die assistente is bij kliniek en zij vond het ook lijken op een scheur in de spier. Cas loopt niet kreupel, hooguit wat korter op dat been. Je mag er ook gewoon aan zitten alleen als je onder die "scheur" wat drukt gaat ie stampen, slaan doet hij gelukkig niet, dus het doet wel zeer. Het is ook niet warm, niet dik en geen wond. Denk dat het rond de 5 cm breed is.
Uiteraard niet opgezadelt en niet gereden. Heb de veearts al gebelt en zij komt morgen langs.

Het enige dat ik kan verzinnen wat er gebeurt zou kunnen zijn is dat hij gisteravond in het land misschien wat vast heeft gezeten in de klei en zich met het lostrekken/door lopen heeft bezeert.

Maak me erg veel zorgen!

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 18:46

We hebben een paard gehad met een gescheurde bilspier (dus iets hoger dan die van jou als ik het zo lees). Die wilde echt niet meer lopen van de pijn, dus ik vraag me af of ie wel gescheurd is bij jou paard. Misschien is er iets anders aan de hand?

amanda1980
Berichten: 809
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: delft

Re: gescheurde achterbeen spier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 18:56

morgen komt de da dus heb nog geen echte diagnose. Als er een scheur in die spier zit dan is die aan de buitenste spierlaag, absoluut niet helemaal door. Zoals het nu voelt lijkt een een scheur te zijn. Je voelt een gleuf en en de onder en bovenkant van die kleuf een soort rolletje. Als je in de gleuf voelt en ik geef lichte druk tegen zijn bil voel je die spier heel erg duidelijk spannen. Als je zijn huid iets optilt zeg maar en naar boven doet voel je duidelijk dat die gleuf nog op de zelfde plek zit en nog even diep is. Het zit dus niet in zijn huid.

Ik heb de assistente van de kliniek er naar laten kijken en ondanks dat zij geen diagnose stelt heeft ze geen idee wat het anders zou moeten zijn en ook de kliniek die ik gebelt heb voor info en mijn eigen da komen met hetzelfde. Ik heb dus echt geen flauw idee wat het anders zou kunnen zijn. Ik hoop het uiteraard wel want spierscheur hoef je niet blij van te worden. Overigens zet hij dat been wel vaker op rust

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 19:13

Misschien dat het dan inderdaad een spier aan de oppervlakte is. Dan kan het nog meevallen. Ons paard is ook wel opgeknapt, maar hij had een grote spier door en dat blijf je nu wel altijd zien. De ene bil heeft een andere vorm dan de andere. Anders spieren hebben het denk ik over genomen en dat heeft er voor gezorgd dat deze meer ontwikkeld zijn en de vorm van de bil hebben veranderd. Buitenritjes en sprintjes in de wei gaan goed, maar gezien zijn leeftijd hebben we niet meer geprobeerd om hem op te trainen voor wedstrijden ed. Dus of het in de sport weer goed zou zijn gekomen, weet ik niet. Maar nogmaals, het was bij ons een hele grote diep liggende spier, dus ik denk wel anders als bij jou. Als het een spierscheuring is, dan moet je er rekening mee houden dat het herstel erg lang duurt, maar bij ons is het dus wel goed gekomen.

amanda1980
Berichten: 809
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: delft

Re: gescheurde achterbeen spier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 19:28

hoe oud is jullie paard? was de spier helemaal door? gelukkig dat het nu weer goed met hem gaat!

ik ben geen da maar zoals ik denk te zien is het gelukkig redelijk oppervlakkig. echt vlak onder de huid en ook niet heel diep. je kunt het het beste omgeschrijven denk ik als echt een halve potlood. zo diep en hoog is de "scheur" ongeveer.
ik ben wel bang voor de toekomst. we waren net overgestapt naar western rijden al was het op het allerlaagste niveau en begin. daar heb ik uiteraard wel controle op en kan zware oefeningen vermijden. als hij los loopt maakt hij al een aantal jaar uit zichzelf vanuit volle gallop sliding stops. daar heb ik geen controle op. hoe moet dat dan? voorkomen kan ik dat niet en nooit meer los staan id geen paarden leven |(

Oase4ever

Berichten: 230
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ridderkerk

Re: gescheurde achterbeen spier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 09:25

Mijn paard is net hersteld van een spierscheuring van de hamstring en naastliggende spier. hij had in zijn stal staan draaien toen er een optocht voorbij kwam. Hij had een bult en is alleen de eerste paar dagen echt pijnlijk/kreupel geweest. na n maand een heel wisselend beeld te hebben gegeven. (wel goed niet goed) heeft de,dierenarts de diagnose hamstringblessure gesteld. 8weken stappen en absoluut niet gek doen. Dagelijks koelen en compagel. toen we naar de kliniek gingen voor een scan bleek het niet een grote maar allemaal kleine scheurtjes in twee spieren. Het was voldoende genezen maar wel veel litteken weefsel. Hij zal altijd een bult houden op zijn been. Ik ben begonnen met opbouwen en liep helaas door zijn leeftijd en verleden tegen het volgende probleem aan. Nu is zijn rug dusdanig vast komen te zitten en de rugspier door de in totaal 3maanden stilstaan weg dat hij met belasting kreupelt. we zijn nu aan het longeren.
Maar wat ik wel gehoord heb van mijn da is dat je met een spierscheuring absoluut niet tevroeg weer aan t werk mag. Is het nog niet volledig genezen, trek je alles weer open.

Oase4ever

Berichten: 230
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:06

Mijn da zei.ook dat dit soort blessures bijna.nooit bij dressuurmatig gereden paarden zoals die van mij voorkomt, meer in de spring en eventingsport. Bij het zitten/afzetten voor de sprong scheuren ze de spier. Maar dan lijken mij slidings in de western ook.eenzelfde beweging..
De mijne staat inmiddels weer gewoon los en op t land maar hij maakt gelukkig geen slidings. Als hij gaat rennen haal ik m wel naar binnen. Al is dat ook.geen garantie de blessure.heeft hij tenslotte ook in zijn stal.opgelopen.

amanda1980
Berichten: 809
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: delft

Re: gescheurde achterbeen spier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 14:06

de da is vanochtend geweest. ik snap er geen bal van maar het blijkt idd een fikse spierscheur te zijn maar wel een oude. ze heeft die plek geschoren en er kwam ook een heel groot litteken naar boven. dat ik het niet eerder gezien heb is me een raadsel. ook me zus die hem al dik 3 jaar dagelijks ziet heeft het nooit gezien bij hem. het moet bijna wel gebeurt zijn voor dat hij bij mij kwam want ik kan me niet herrinneren ooit zo'n grote wond gezien te hebben op dat been en hij heeft ook nooit langer dan 2 dagen gekreupelt behalve toen hij een hoefsweertje had.
hij liep verder goed in stap draf en een perongelijke gallop toen hij op het erf uit brak naar het land. ook na de buigproef niet kruipel. er zit littekenweefsel op die spier en die plek is nu wel wat aan het werken. ik moet hem de komende week rustig houden. omdat hij aan de hand bijna niet te draven is moet ik er op en dan 10 minuten stap, 5 min draf, 10 stap, 5 draf en weer 10 minuten stappen. over een week kijken hoe het dan is en aan de hand daarvan beslissen of de scan erop moet en of medicatie of gel nodig is. de da vind het blijven bewegen heel belangrijk omdat het litteken soepel en lang moet blijven. het mag dus alleen heel gecontroleerd en dus voorlopig geen land of los. eventueel wel los na het rijden en hij goed moe is zodat hij niet gaat rennen. de da zei dat het op dit moment geen slechte prognose is. omdat hij na de slidings die hij uit zichzelf los in de bak maakt nooit kreupelt kan het ook geen kwaad als hij dat dalijk ook nog blijft doen. ik moet er alleen wel rekening mee houden dat hij nooit hoog in de sport mee kan omdat zijn ene been altijd beter ontwikkelde spieren zal blijven dan de andere. ook moet ik voor het werken zijn achterbeen een aantal keer naar achter strekken en naar voren buigen en goed en lang instappen. vanuit het niets galopperen zoals hij vandaag op het erf deed is uit den boze. daarmee blesseerd hij juist iedere keer die spier.

toen ik er op zat vandaag liep hij wel ietsje kort en zetten zijn andere been net ietsjes sneller neer. het doet hem dus wel zeer waardoor ik me heel erg k*t voel om erop te stappen maar met stilstaan word het ook niet beter en hij moet wat draven. heb er ook over nagedacht om tijdens de 10 minuten stappen er naast te gaan lopen maar als ik er dan op ga en gelijk draven is dat ook weer een flinke belasting en lijkt een geleidelijke belasting me beter.

pffff heel verhaal. wist ik maar waar hij voor mij is geweest n wat er was gebeurt.

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:10

Jee, wat een verhaal. Wel vervelend zeg. Ja, bewegen is zeker goed. Zo is het met die van ons goed gekomen. Tenminste tot op het niveau van een recreatiepaard. Gaandeweg de maanden, begon hij zelf al weer wat meer te draven in de wei en nu maakt hij (na een paar jaar) alweer sprintjes en bokkesprongen. Succes met je paardje.

amanda1980
Berichten: 809
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: delft

Re: gescheurde achterbeen spier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 22:32

dank je!
de ene kant is deze diagnose zwaar kl*te want het betekend toch een beperking. aan de andere kant ben ik er erg blij mee want de afgelopen 3 jaar heb ik alles met hem kunnen doen wat ik wilde en dat mag gewoon dalijk weer. sprinten heeft hij altijd gedaan, ik hield regelmatig mijn hart vast hihi. in feite komt het er nu op neer dat regelmatig dat been masseren absoluut meer waarde zal hebben en dat ik hem iets strakken moet houden tijdens het instappen want het liefst draaft hij gewoon gelijk weg. met losgooien even been naar voren buigen en naar achter strekken een paar keer en 5 minuutjes aan de hand stappen. hoog in de sport zit er niet in ivm bij zware trainingen beter ontwikkelde spieren in het ene been dan in het andere. nou, daar is goed mee te leven want hoge sport wilde ik toch al niet en de extra aandacht zal hij alleen maar fijn vinden.

Oase4ever

Berichten: 230
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 23:52

Heeft jouw paard nu ook kale billen? Afbeelding
Ik heb ook.het idee dat omars rechterbil.minder ontwikkelt blijft maar dat is altijd al.zijn zwakkere kant geweest.
Ik heb een ex manegepaard wat nog wat jaartjes bij mij mag lopen omdat hij de lessen niet meer aankan, hier geen sportambities dus.

Ik snap trouwens wel dat je de bult over t hoofd kan zien. Ik heb de eerste dag nadat het gebeurd was alleen het vocht.in zijn knie gezien, de ( warme) bult viel me later pas op. Hij heeft links.namelijk ook een dikke hamstring.
En bij mij was het een acuut trauma/ verwonding dus ga je naar iets zoeken.
Succes met je paardje,

amanda1980
Berichten: 809
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 07:54

dank je wel.
bij jou paard lijkt de linker bil wat kleiner als de rechter. hij heeft mooie kale billen zo hoor hihihi. hoe moet jij de revalidatie op gaan pakken?

die van mij heeft geen kale bilen maar een plek aan de buitenkant van zijn been. zal er als ik het niet vergeet een foto van maken dalijk. bij cas heb ik nooit een dik been/plek gezien en ook nooit kreupel langer dan 2 dagen behalve toen hij een hoefsweer had. heeft met poetsen ook nooit pijn aangegeven en het litteken is zo groot, dat moet ik gewoon gezien hebben. cas is iedere dag in handen. ik denk dat het dus echt gebeurt moet zijn in de 3 jaar voor ik hem had. volgens de va is het een fikse spierscheur geweest en een flink diepe wond.
op dat linkerbeen heeft hij ook een hele kale plek aan de binnen achterkant naar zijn koker toe. hij heeft ook daar totaal geen last van. ik heb topics van zijn eerste eigenaar gevonden op fjordenpraat en daar stonden ook foto's op van hem als jaarling met die kaleplek. niemand lijkt ook te weten hoe dat is gebeurt. zij beweerde dat cas het al had en de fokker waar ik contact mee heb gehad zegt dat hij die plek absoluut niet had toen ze hem verkocht. de hoefsmid denk dat dat komt door een ongeluk waarbij zijn huid er helemaal afgeschaaft is geweest. de va arts vermoed ook zoiets. die plek is stabiel, groeit niet en verandert niet. ik zal die foto's vanmiddag ook plaatsen. wellicht is dat te gelijkertijd gebeurt. over die spierscheur had ze alleen niks geschreven en over die kale plek wel maar goed, niet iedereen zet alles op een forum om durft dat te doen. zij kreeg toen der tijd zoiezo aardig wat commentaar op de manier waarop ze met cas om ging en was nog behoorlijk jong

Oase4ever

Berichten: 230
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ridderkerk

Re: gescheurde achterbeen spier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 08:55

Als je goed kijkt zie jedat zn linkerbeen iets naar voren staat dus het vertekend iets. Spier is volledig genezen, zit wel veel littekenweefsel op. We waren begonnen met een paar lange zijdes draven per dag. Hij was ontzettend stijf( oud en versleten paard) na twee weken bleef hij toch te kort achter, da er weer bij. Blijkt zijn rug nu vast te,zitten door het 3 maanden stilstaan en er is ook geen rugspier meer om alles op te vangen. Onbelast loopt hij goed.
Nu de komende tijd grondwerk en bijgezet longeren om zijn rug losser te krijgen en de rugspier te trainen en dan hopelijk kan ik er ooit nog op rijden. maar voorlopig pakt hij het longeren boven verwachting goed op
Die rug was natuurlijk al een bestaand probleem dat naar boven is gekomen door het stilstasn , rust roest zeggen ze.