paard weer zichzelf na pijnstillers.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

paard weer zichzelf na pijnstillers.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 22:45

kort door de bocht wat zou je doen als je je al wat oudere paard weer zichzelf ziet zijn na inname pijnstillers?

Kort door de bocht info.
24 jarige ijslander merrie die erg hard is voor zichzelf.
eigenaar niet bedankt voor jaren lang pijnstillers aan paard te geven.
( ik hoef geen reactie op waarom niet! )

belle_boef

Berichten: 10738
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: paard weer zichzelf na pijnstillers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:46

Misschien is iets meer uitleg wel handig. Waarom kreeg het paard pijnstillers? En in welke zin veranderde ze

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Re: paard weer zichzelf na pijnstillers.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 22:50

omdat ik het idee had dat ze pijn had. loopt niet graag meer.
Pijnstillers is om te kijken wat ze zou doen als ze geen pijn meer heeft, en in welke maten ze pijn heeft.
(in mijn ogen veranderd een paard veel dan zal de pijn hoger zijn wanneer een paard iets pijn heeft)

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: paard weer zichzelf na pijnstillers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:55

Dier dat kennelijk zo veel last van lijf heeft dat pijnstillers nodig zijn om kwaliteit van leven terug te brengen zou ik datum voor prikken om op korte termijn afscheid te nemen. Lange termijn pijnstillers hebben hun eigen problemen en de werking wordt steeds minder, bovendien is ouderdom ongeneeslijk. Wel maakt de valse indruk van gezondheid de beslissing een stuk lastiger.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:59

Ik zou het dier laten gaan als het voor langere tijd pijnstillers moet nemen. Langdurig pijnstillers slikken zijn voor mensen al niet goed, laat staan voor paarden.
Moet ik straks zeker ook nog medicatie erbij geven om de bijwerkingen van de pijnstillers te onderdrukken.

Je neemt het probleem niet weg en kan het zelfs verergeren omdat paarden dan vrolijk door de grenzen heen gaan. Als het onomkeerbaar is, kies ik voor het paard en laat hem gaan.

Het houdt op een gegeven moment op en gelukkig kunnen wij er als mens voor zorgen dat de pijn voorgoed kan worden weggenomen, hoe verdrietig ook :(:)

NynckeL
Berichten: 257
Geregistreerd: 23-07-12
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 00:02

Als mijn dier weer kan functioneren met pijnstillers ( en zich daardoor niet zo gek gaat gedragen, dat ie zichzelf blesseerd ) zou ik pijnstilling geven tot ik het idee had dat ie geen plezier meer in zijn leven heeft.
Als het een jong dier is, zou ik eerst zoeken naar de oorzaak, als die niet verholpen kan worden, pijnstilling, jong of oud dat maakt voor mij niks uit.

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Re: paard weer zichzelf na pijnstillers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 01:40

Ik heb voor mezelf de keuze gemaakt. Mijn haf knapte ook flink op met pijnstillers. Ik heb haar nog een weekje laten genieten van het zonnetje, en morgen word ze ingeslapen.
Mijn beestje liep niet alleen slecht, maar eten ging ook bijna niet meer. Met de pijnstillers ging ze alleen maar slechter eten, dus ik ga het niet nog langer rekken.

Pmall
Berichten: 70
Geregistreerd: 29-07-12

Re: paard weer zichzelf na pijnstillers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 01:43

Dit zijn nooit leuke beslissingen, maar ik denk dat je het zelf al wel weet.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 01:46

Leven op pijnstillers is geen leven.
Oorzaak van de pijn wegnemen of die beslissing maken die voor het dier het beste is als de oorzaak niet weg te nemen is.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: paard weer zichzelf na pijnstillers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 07:27

Als er niets aan te doen is (dat wil ik dan wel zeker weten) en mijn paardje zou op een pijnstiller moeten blijven leven, wetende dat ze heel hard voor zich zelf is.... Nee dan zou ik toch afscheid van haar nemen en haar laten gaan.

ellepel

Berichten: 47340
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 07:43

nou ja,ik functioneer zelf ook primna op pijnstillers,dus als een paard er ook prima op functioneerd...waarom niet?
dier mag bij mij dan blijven leven hoor,als het werkt dan werkt het nog :j

cyclo86
Berichten: 683
Geregistreerd: 01-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 07:47

als het bv van arthrose is zou je duivelsklauw nog kunne proberen is natuurlijkk en heeft een stuk minder bijwerkingen dan echte pijnstiller, wekrt ook wat minder heftig maar is wellicht genoeg hetvoor haar te verbeteren. daar zou ik mee kunnen leven rest van haar leven te geven maar echt pijnstillers niet krijgen toch vaak maagzweren van enzo

Durante

Berichten: 3252
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 07:50

Petra_O schreef:
Ik heb voor mezelf de keuze gemaakt. Mijn haf knapte ook flink op met pijnstillers. Ik heb haar nog een weekje laten genieten van het zonnetje, en morgen word ze ingeslapen.
Mijn beestje liep niet alleen slecht, maar eten ging ook bijna niet meer. Met de pijnstillers ging ze alleen maar slechter eten, dus ik ga het niet nog langer rekken.



Mijn vorige haflinger heeft ook een week pijnstillers gehad, ze had kanker in haar hoofd.In die week leefde ze weer helemaal op, we wisten dat dat kwam door die pijnstillers, we hebben toch de keuze gemaakt om haar in te laten slapen, want je weet dat het toch niet meer goed komt....

Ik wil jou heel veel sterkte met jouw haflinger :(:)

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 08:45

Zolang het paard opknapt van de pijnstillers en niet aangeeft dat het lijdt onder de bijwerkingen van de medicatie zou ik hem laten lopen. Vooral als je het met een onderhoudsdosis dragelijk houdt. Bedenk wel dat de laatste fase aangebroken is en je direct actie moet ondernemen als ze dan achteruit gaan.
In het geval van bv artrose is het inderdaad een optie om eens duivelsklauw te geven. In sommige gevallen helpt dat heel goed en dit mag je langdurig geven.

NynckeL
Berichten: 257
Geregistreerd: 23-07-12
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 08:48

Sterkte voor degene die die moeilijke keuzes moeten maken.
Petra_O, wat zal dat ondanks het verdriet je een fijn gevoel geven dat ze dit nog heeft mee mogen maken.

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Re: paard weer zichzelf na pijnstillers.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 09:26

Stond een beetje raar,maar ik wil idd niet nog maanden met pijnstillers aan modderen.
Ik heb nog voor 2 dagen med. Ga straks overleggen met DA.
Duivelsklauw is zeker te proberen.

love_Soraya

Berichten: 3827
Geregistreerd: 12-02-12

Re: paard weer zichzelf na pijnstillers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 13:45

Ik heb de keus genomen in overleg met de paarden kliniek dat mijn oudje van 27 op en onderhoudsdosering staat van metacam .ze geniet nog volop van dr leven..heb een bepaald dosering afgesproken met de da en mocht ze het daarop niet meer redden dan moet ik haar laten gaan voor haar eigen bestwil . Maar nu is ze super happy

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: paard weer zichzelf na pijnstillers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 13:52

Tijdelijk pijnstillers in tijd van ziekte/pijn/gewond om te helpen herstellen of het herstel minder vervelend te laten zijn is prima.
Pijnstillers om te kijken of een paard er echt blijer en fitter op word (en dus te controleren of hij pijn heeft) ook prima.

Maar mijn pony's gaan niet op een onderhouds dosis pijnstillers omdat ik nog geen afscheid kan nemen. Hooguit tijdelijk om afscheid te kunnen nemen en nog een paar dagen van een pony te kunnen genieten, maar niet als 'oplossing' (dus net als Petra_O nu mee doet).

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Re: paard weer zichzelf na pijnstillers.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 14:38

Juist, hier is ook voorgesteld metacam te geven. en dan zelf een beetje uitvinden welke dosis.
Tuurlijk wil ik dat mijn meisje pijnvrij is.
Maar dus net als Dennis en Petra, oh meid, zo veel sterkte vandaag.
Ik wil niet nog maanden/jaren aan de pijnstillers omdat ze er nog zo van geniet.
Nee ik geniet van haar dan, zij vindt het waarschijnlijk wel best.
Wat is een paar maanden op 12 jaar lang genoten samen.
Maar een mens zit raar in elkaar en wil geen verandering en beslissingen nemen die zuke grote gevolgen hebben.

Maar hoe fiets moeilijk is het om deze beslissing te nemen. eigenlijk valt er niets te nemen...
Maar ik wil niet.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 14:44

Dat is ook de ellende, je moet maar inschatten of je paard echt volledig pijnvrij is op die dosis en terwijl je diep van binnen weet dat je nooit je paard kan genezen en dat het inderdaad schijngezondheid is.

Metacam vind ik ook geen fijn spul voor langdurig gebruik, is niet echt vriendelijk voor de maag. Dat is ook het rottige van langdurig pijnstiller gebruik, de bijwerkingen die kunnen ontstaan.

Sterkte! Het is moeilijk :(:)

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Re: paard weer zichzelf na pijnstillers.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 21:55

Ik ben er nog lang niet uit, maar zonder een datum te durven prikken denk ik aan voor de winter haar te laten gaan.
Vanmiddag gelijk een lage dosering geven die dus te laag was. ik zag haar blik en loopje, nee. bij gedoseerd en dus kan ik haar er gewoon niet meer afhalen. ze blijft dus tijdelijk op de equioxx staan.
Maandag 5 dagen even tussen uit,maar dat wil ik eigenlijk niet mee. weg van mijn lieve dame, ik moet haar straks ook al missen.

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Re: paard weer zichzelf na pijnstillers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 22:09

Meid, ik begrijp zo goed hoe het voelt. Je wil haar nog even lekker laten lopen en paard laten zijn. Mijn meisje was al te slecht om haar te laten lopen. Ik ga volgende week op vakantie, maar als ze er nog was geweest, was ik thuis gebleven. Je wil bij haar zijn, want jij kent haar het best en weet wanneer ze pijn heeft.
Mijn meisje had de beslissing zelf genomen, ze at niet meer als ze de pijnstillers kreeg. Ze is vandaag heel kalm en vredig ingeslapen.

Je kunt alleen zelf bepalen hoe goed ze is en hoe lang je ermee doorgaat. Als ze het goed doet op de pijnstillers kun je nog best even van haar genieten.