Tegen enten en ontwormen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NynckeL
Berichten: 257
Geregistreerd: 23-07-12
Woonplaats: Oss

Tegen enten en ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 18:19

De voors zijn meestal wel duidelijk.
Ik ben benieuwd of er mensen zijn die het niet doen maar bv laten titeren en mestonderzoek doen.
Of homeopatie toepassen.

Ik ben benieuwd naar hoe mensen dit doen en wat hun ervaringen erbij zijn.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 19:46

Kritisch ben ik wel, maar omdat ik de mogelijkheden open wil houden voor evenementen, vakanties, etc. wordt hier elk jaar geënt. Anders zou ik elke 3 jaar tetanus waarschijnlijk genoeg vinden. Nu is 2x influenza 1x influenaza&tetanus als cyclus ook mogelijk, maar kosten zijn even hoog en voor de DA is het ingewikkeld (gaat makkelijk fout).

Ontwormen is ten eerste veel preventie (schone leefomgeving) en daarbij beperkt ontwormen (2-3x per jaar, maar wel ruim genoeg en ook tegen lintworm). Mestonderzoek moet je 5 dagen doen elke 6-8 weken om betrouwbaar te zijn en dat is kostbaar. Materiaal en lesje om dat zelf te kunnen staan wel op de verlanglijst.

Voor vaccinatie en ontworming is homeopathie geen optie, het kan wel handig zijn als ondersteuning/herstel bijwerking gewone medicijnen en sommige vage klachten.

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Tegen enten en ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:51

Hier enten we om de 9 mnd op advies van de da.
Ontworden 3 á 4x per jaar.
Paard staat op een pensionstalling waar de paarden nog wel eens wisselen.

M'n vriendin ontwormd haar pony wel, maar enten gaat ze niet meer doen.
Eerder werdt hij wel om de 9mnd geent. Maar doordat hij de laatste 3x er echt goed ziek van geweest is, hebben ze iom de da besloten niet meer te enten.

Fleurtje_03
Berichten: 24
Geregistreerd: 15-08-12
Woonplaats: Liedekerke

Re: Tegen enten en ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:53

Nooit laat ik nog een paard enten vier weken terug mijn fries laten enten dag erna lag ze dood.
Gevolg verkeert gestoken voor te enten!!!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:53

Titeren :?

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: Tegen enten en ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:55

Haha Stef, jij ook hier? Titeren is geen bestaand woord maar je kan in het bloed een titer laten bepalen van een enting, dat betekend dat je kan bepalen hoeveel je paard nog beschermd is door een enting tegen hetgeen waarvoor hij ingeent is.

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:56

Fleurtje_03 schreef:
Nooit laat ik nog een paard enten vier weken terug mijn fries laten enten dag erna lag ze dood.
Gevolg verkeert gestoken voor te enten!!!

Maar dat heeft dan met de injectie te maken en niet met de entstof begrijp ik?
Wat erg voor je!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:58

Vala schreef:
Haha Stef, jij ook hier? Titeren is geen bestaand woord maar je kan in het bloed een titer laten bepalen van een enting, dat betekend dat je kan bepalen hoeveel je paard nog beschermd is door een enting tegen hetgeen waarvoor hij ingeent is.


Haaaai ;)

Maar, dat wil dus niet zeggen dat je nooit ent, maar dat je kijkt wanneer het nodig is?

Overigs een paard dood door verkeerd te prikken heb ik nog nooit gehoord, was daar niet meer aan de hand?

NynckeL
Berichten: 257
Geregistreerd: 23-07-12
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 22:30

Bij titeren prikken ze bloed om te zien of er voldoende entstoffen aanwezig zijn.

Zijn er mensen die dit doen?
Naast mestonderzoek?

Met klassieke homeopatie kan wel een hoop hoor, met paarden nog niet zoveel ervaringen gehoord erover ( maar met hond erg goede resultaten op dit vlak, ook bij blaasontsteking )

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Tegen enten en ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:31

Maar als die dus niet asnwezig zijn moet je alsnog enten?

NynckeL
Berichten: 257
Geregistreerd: 23-07-12
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 22:40

Ja, dan alsnog enten, of immuunsysteem een oppepper geven.

Maar als het is zoals bij andere huisdieren ( vandaar mijn oproepvraagje hier voor ervaringen )
is het zo dat als ze eenmaal volledig zijn geënt, ze eigenlijk de rest van hun leven beschermd zijn, zeg maar zoals wij mensen ook grotendeels zijn beschermd na onze kind/jeugdentingen.

De hulpstoffen die gebruikt worden in entingen zijn vaak erger dan de kwaal, mij verbaasd dus een paard wat dood neervalt niet, er wordt weinig aandacht besteed aan de nadelen.
Ook veel allergieën komen hoogstwaarschijnlijk door de entingen.

Nou weet ik niet hoe het bij paarden zit maar preventief ontwormen kan niet, ze hebben ze of ze hebben ze niet. mestonderzoek heeft dus als voordeel dat je weet of je ze gif moet geven of niet.

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Tegen enten en ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:44

Ik laat de mest onderzoeken, omdat ik niet onnodig wil ontwormen. Maar omdat niet alle wormen in de mest gevonden worden, ontworm ik wel preventief 2x per jaar (preventief is dan mss het verkeerde woord, noem het dan voor de zekerheid). Als ik twijfel of ze wormen hebben dan ontworm ik extra of laat ik bloed onderzoek doen. Mijn paarden worden 1x per jaar geënt en hebben ondanks de entingen geen last van allergieën en dergelijken.

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: Tegen enten en ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 07:51

Wat titer bepalen betreft, ik ben zelf vanwege mijn werk ingeent tegen hepatitis B. Het ziekenhuis wil eigenlijk klakkeloos om de zoveel jaar iedereen een booster geven(herhaalenting). Ik heb dit geweigerd en een titer laten bepalen. Wat blijkt, ik heb nog zoveel antistoffen in mijn bloed dat ik eigenlijk voor het leven beschermd ben! En dus heb ik die booster niet genomen.

Janne_ABC

Berichten: 180
Geregistreerd: 05-06-10
Woonplaats: Op de aardbol XD

Re: Tegen enten en ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:54

Inenten doe ik wel zonder onderzoek of dergelijke maar toen ik mijn nieuwe paard kreeg ben ik met ontwormen wel overgestapt op eerst een mest onderzoek.

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 10:01

Pony van m'n vriendin is dus al 3x goed ziek geweest na het enten. Beide keren ook echt flinke koorts, de laatste keer leek hij wel atactisch. Lopen ging met moeite, zwalkte, pompende ademhaling.

Na overleg met de kliniek kreeg ze 2 optie's.
Maar 1x per 5 jaar te enten en dan alleen tetanus, maar kon ook pas wanneer hij het bv nodig had met bv een wond.

Anoniem

Re: Tegen enten en ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 10:07

We lieten de paarden altijd "netjes" volgens het schema van de dierenarts enten en ontwormen.

Inmiddels hebben we geen paarden meer...
Wel honden. Eentje daarvan is toen erg ziek geworden van de enting voor de ziekte van Weil.
'k Heb toen wat meer onderzoek gedaan naar enten, entstoffen en de gevolgen van inenten voor de gezondheid van dieren. En daar ben ik eigenlijk behoorlijk van geschrokken.

Veel dieren die ziek worden of zelfs dood gaan na het inenten.

Als ik er achteraf op terugkijk; onze tinkermerrie kon eigenlijk nooit zo goed tegen de entingen. Ze was er vaak een week echt ziek van. Ik was toen nog erg jong en dan hebben je ouders 't voor het zeggen natuurlijk... Die vonden 't niet zo bijzonder dat 't gebeurde.
Maar als ik nu ervaringen lees over mensen die hun dier verloren hebben door het inenten, ben ik toch wat voorzichtiger geworden met enten.

Nu voor de honden.
Maar als er weer ooit een paard komt, ga ik zéker titeren en niet kwakkelloos een enting zetten omdat het dan "op schema" is.

Evelyne79

Berichten: 4003
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 10:11

Vala schreef:
Wat titer bepalen betreft, ik ben zelf vanwege mijn werk ingeent tegen hepatitis B. Het ziekenhuis wil eigenlijk klakkeloos om de zoveel jaar iedereen een booster geven(herhaalenting). Ik heb dit geweigerd en een titer laten bepalen. Wat blijkt, ik heb nog zoveel antistoffen in mijn bloed dat ik eigenlijk voor het leven beschermd ben! En dus heb ik die booster niet genomen.



Als je titer voldoende is na de 3 entingen die je krijgt voor Hepatitus B dan is dat voor levenslang, bij iedereen.
Beetje raar dat ze dan nog een booster willen geven, beetje onzin.

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 10:35

kiki1976 schreef:
Pony van m'n vriendin is dus al 3x goed ziek geweest na het enten. Beide keren ook echt flinke koorts, de laatste keer leek hij wel atactisch. Lopen ging met moeite, zwalkte, pompende ademhaling.

Na overleg met de kliniek kreeg ze 2 optie's.
Maar 1x per 5 jaar te enten en dan alleen tetanus, maar kon ook pas wanneer hij het bv nodig had met bv een wond.

En het dier is de laatste 3 keer met hetzelfde middel geent?

Ik heb zoiets ook meegemaakt met 1 van mijn dieren en de DA wilde ook niet meer enten omdat het te gevaarlijk zou worden. In datzelfde jaar veranderde ik ook van praktijk omdat ik ging samenwonen en daar vroeg de DA met welk merk entmiddel ze geent was en noemde een naam... En die man had nog gelijk ook toen ik het paspoort nakeek en verzekerde mij dat het met hun entmiddel niet zou gebeuren en als er wel een reactie kwam zou hij er snel zijn met anti-stoffen. Pony is geent en word nu nog steeds geent want ze heeft geen reacties meer gekregen *D

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Tegen enten en ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 08:48

De laaste keer is het met een ander entmiddel geent, omdat wij daar eerder ook aan dachten.
Maar weer werdt hij er ziek van.