Gedragsverandering

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Gedragsverandering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 09:05

Mijn merrie van 21 jaar is al 18 jaar bij mij en ik ken haar dus redelijk goed.
De laatste 2 jaar zijn er alleen wat dingen die me opvallen.
Zo heeft ze bulten boven de ogen, tandproblemen, in de winter valt ze sneller in maag houd wel haar dikke buik.
In de zomer is dat geen probleem, ze ziet er nu super uit.
Haar vacht ziet er altijd wat in de war uit, maar geen lange vacht.
We denken met deze symptomen dan ook richting cushing.
Maar ze drinkt niet meer en plassen ook niet.
Ze word niet mager, is niet bevangen en de eetlust is niet meer dan voorheen.

De verandering waar ik een beetje van baal is haar gedrag, ze is soms niet te pijlen.
Ze kan soms heel ontevreden over komen ook naar andere paarden.
Het is altijd een wat zure pismerrie geweest, maar ook een die altijd heel erg op zichzelf was in een kudde.
Nu klampt ze zich steeds heel erg aan een paard en een nieuwe is ze vaak super zuur tegen.
Vroeger deerd haar dat niet, je haar vandaag in die groep en morgen in een andere zetten.
Nu lijkt ze daar toch wel wat ondersteboven van als er iets veranderd.

Komen deze symptomen nog bij iets anders voor dan bij cushing of wie herkend dit?
Als het cushing is vind ik testen niet nodig, er was een dierenarts met enten die de symptomen wel duidelijk vond.
En een andere op de kliniek waar ik laatst nog ben geweest voor een endoscopie wilde toch nog wel testen.
Maar dan wel met de test waar ze bevangen van kunnen raken.
Dat ga ik dus niet doen, ze is verder goed fit en dan zou ze ziek worden door die test.
De uitslag van de endoscopie en een uitgebreid bloedonderzoek waren beide goed.
Maar misschien dat iemand deze symptomen als iets anders herkend.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Gedragsverandering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 13:46

Oja en ze heeft vaak last van vieze ogen.
Niemand verder ervaring hiermee?

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:27

ik herken het gedrag in zoverre dat meer oudere paarden dat hebben. ze worden ouder, hebben meer levenservaring en zijn door hun leeftijd al snel de oudste van de groep. nu zijn er paarden die op een dergelijke leeftijd lijken te vinden dat ze dominanter mogen worden over de anderen.
je paard was makkelijk in te scharen in een groep, meestal betekent dat dat het een niet erg dominant dier is. nu doet ze wel moeilijk, en een leiderpaard hoort eerst zuur te doen tegen nieuwelingen, dat is volkomen normaal. alleen is jouw paard pas sinds kort zo.

nu kan het dus óf 'persoonlijke ontwikkeling' zijn, en dat houdt dus in dat ze gewoon meer respect eist van de andere paarden, maar het kan ook heel goed hormonaal zijn. cushing kan de hormoonhuishouding behoorlijk in de war schoppen, dus nee, ik vind cushing niet ondenkbaar.

de bulten boven de ogen zeggen mij zo niets, vieze oogjes tja, ook dat kan een hoop oorzaken hebben.

wat ik er nog aan wil toevoegen is dat pijn vaak de oorzaak is als een paard van een lief, aardig dier verandert naar een draak. zo heb ik een merrie gekend die altijd aan het vechten was in de wei, tot blessures aan toe. dit paard, zo bleek later, had al járen enorme pijn aan één van haar benen, hoewel ze niet kreupel was. maar goed, het is bekend dat pijn bij paarden voor zuur gedrag kan zorgen.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Gedragsverandering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 09:30

Merrieveulen, dank je voor je uitgebreide post.
Ik heb dus ook al eens over dat puntje pijn nagedacht wat jij ook zegt.
Dit paard heeft al jaren last van artrose in nek, benen en rug, daarbij heeft ze in haar rechterachterbeen in haar bil een afgescheurde spier.
Pijn is dus geen ondenkbaar iets bij haar.
Hoe kom je er nou achter of dit echt door de pijn komt.
Ook omdat ze zich nu heel erg aan 1 paard klampt en dat deed ze vroeger dus echt niet.

Een dierenarts kan hier weinig mee omdat ze het paard ook niet kennen ze moeten uitgaan van de info die geef, hoe was het vroeger en hoe is het nu.

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Re: Gedragsverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 11:45

Een poosje op pijnstillers zetten? Mocht haar gedrag veranderen weet je dat ze pijn heeft, dan alleen nog uitzoeken waar.
Zo niet weet je dat het daar iig niet aan ligt. Verder kan ik je helaas niet helpen sorry.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Gedragsverandering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 11:47

Dat kan idd, zal ik toch even moeten overleggen met de dierenarts.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:33

olijf schreef:
Een poosje op pijnstillers zetten? Mocht haar gedrag veranderen weet je dat ze pijn heeft, dan alleen nog uitzoeken waar.
Zo niet weet je dat het daar iig niet aan ligt. Verder kan ik je helaas niet helpen sorry.


precies. zo hebben wij een 16 jarige merrie op stal gehad zes jaar geleden, paard was op een gegeven moment licht kreupen maar wij zagen er sowieso al 'iets' aan, gewoon hoe ze erbij stond, van zich af keek enzo. paard was op stal vaak onrustig en scheen ook nooit te liggen/ rollen.
nou goed, DA heeft toen inderdaad bij wijze van proefje voor drie dagen pijnstillers gegeven, nou, dat was duidelijk. paard ging bokkend de bak door de volgende dag, rolte vijftig keer echt niet normaal, zó overduidelijk dat ze zich zóveel fijner voelde en dus heel veel pijn moest hebben. en dat terwijl het dier tot kort voor ze bij ons kwam 'gewoon' m2 proefjes liep. kan je nagaan hoe hard die dieren kunnen zijn.

maar goed, mocht je dat uit willen sluiten, dan kan ik zo'n drie dagen pijnstiller-testje echt aanraden.