Weet iemand raad? Shetlander blijft proppen kauwen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Karin

Weet iemand raad? Shetlander blijft proppen kauwen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 10:04

Mijn shetlander Bonnie van 10 jaar oud kauwde in januari ineens veel proppen.
Dus tijd om de DA te bellen voor het vijlen van de kiezen. (Al jaren doet mijn DA haar kiezen en nooit last gehad)
Maar na de behandeling werd het erger i.p.v. dat het beter ging met haar. Dus de DA is er nog een paar keer voor terug gekomen 1x is ze zelfs verdoofd om het allemaal goed te kunnen bekijken.
Toen het niet overging ben ik in februari met haar door gestuurd naar "de Lingehoeve". Daar hebben ze haar hele hoofd binnenste buiten gekeerd.
Er hebben 3 DA's in haar mond gekeken er zijn foto's gemaakt en er is een endoscopie gemaakt om te kijken of het niet verder in de keel zat. Maar bij alles kwam eruit dat dat het niet was. ;( Ook is er gekeken of ze diastase heeft (ruimte tussen de kiezen) maar hier heeft ze ook geen last van.
Wel zat er net boven het maalvlak van de kiezen een stuk geirriteerd mondslijmvlies in eerst instantie zou ze daar aan geopereerd worden want dat kon het wel eens zijn maar later is dat niet door gegaan omdat het niet zeker was of dat het was.
Ik mocht haar weer mee naar huis nemen en moest haar een 10 dagen op de senioren slobber zetten. Na die 10 dagen weer proberen hooi te geven. Maar helaas weer proppen dus weer contact met de lingehoeve. Wel was het mondslijmvlies genezen. 30 dagen alleen op senioren slobber en niets anders geven. Na de 30 dagen leek het over te zijn dus eind april maar weer voorzichtig aan beginnen met longeren. Dus hoofdstel in en lekker rustig gelongeerd je zag aan de pony dat ze het ook leuk vond om wat te gaan doen, maar de dag erna weer proppen van het hooi. Intussen stonden ze ook weer op het weiland en kort gras kan ze goed eten maar van lang gras kauwt ze proppen. De pony daarna aan het halster gelongeerd en dit gaat goed. Begin juli begint ze zo van de één op andere dag weer proppen te kauwen dus toen hier op bokt een andvertentie geplaatst met de oproep: Tandarst gezocht in de buurt van Ede voor een shetlander met het hele verhaal erbij. Na 4 dagen stopte het proppen kauwen maar toch de gebitsverzorger die gereageerd had laten komen. Hij zag achter in haar mond nog haken en die moesten elektrisch weggevijld worden dus de DA er ook bij want ze moest verdoofd worden. Mijn DA heeft toen ook in haar mond gevoeld en zei direkt dat, dat niet de oorzaak van het proppen kauwen is de gebitsverzorger zei van wel.
Nu heb ik haar wel laten behandelen. Maar sinds zij behandeld is kan zij geen hooi of kuilgras meer eten ze maakt er alleen maar proppen van gelukkig ging het korte gras nog wel goed en 's avonds kreeg ze een bak senioren slobber te eten. Ik heb nog kontakt gehad met de gebitsverzorger maar hij zegt alleen maar dat ik nu kan uitsluiten dat het niet aan haar gebit ligt :? . Vorige maand zag je haar weer afvallen ze kwam lang in het haar en het haar zag er dof uit.(terwijl de andere 2 shetlanders nog kort in het haar staan) De slobber eet ze ook niet meer zo best daar ging ze mee lopen spelen gooide ze uit haar voerbak in het zaagsel. Toen weer mijn DA gebeld met de vraag of hij nog een keer naar de foto's zou willen kijken die in februari gemaakt zijn dus hij heeft de foto's opgevraagd en er naar gekeken maar kan er niets op vinden. |(
Met hem overlegd en nu staat ze op compact gras en gras mix van Hartog. Gelukkig doet ze het hier goed op en is ze weer aan het aankomen. Maar hooi en kuilgras kan ze dus niet meer eten.
De DA wil mij nog wel een keer doorsturen met haar maar intussen ben ik een hoop geld armer en niets wijzer ik weet dus niet waar ik goed aan doe.

Heeft iemand van jullie een idee wat ik nog kan proberen bij haar of wat het eventueel kan zijn?

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 10:17

Jemig wat een verhaal en dat terwijl de pony nog maar 10 jaar is. Mijn shetlander is 25 jaar en kampt er de laatste jaren ook mee. Ik ben naar drie verschillende mensen geweest voor een behandeling, zowel de dierenarts als 2 verschillende tandartsen en de laatste tandarts zei dat er eigenlijk weinig aan te doen is in Willy haar geval. Het gebit is gewoon slecht, ze heeft geen haken en verder heeft ze er geen ongemak van behalve dus dat het eten niet echt wil. Ik heb haar nu heel vaak met mijn dravermerrie (die ook oud is en eerder wat te mager dan te dik) in de wei zodat ze lekker onbeperkt gras kan eten en in de zomer gaat het dan ook super met haar. In de winter heb ik wat meer moeite om haar mooi op gewicht te houden maar ik geef haar nog steeds hooi, beetje kuil en luzerne. De luzerne eet ze goed trouwens. In de winter komt ze ook op de wei en dan op weiland waar aardig wat gras staat en zolang ze maar de hele dag door kan eten krijgt ze genoeg binnen. Ik heb overwogen om met slobber te beginnen maar het is nog niet nodig en ze eet alles wel op alleen ze maakt er een bende van, ook biks wordt 1 dikke smurrie maar vervolgens likt ze haar bak leeg en nou ja zolang ze het maar binnen krijgt. Liksteen waardeert zij wel heel erg dus ik denk dat ze zelf wel weet wat ze nodig heeft. Ze ziet er goed uit eigenlijk is ze precies zo slank als een Shetlander hoort te zijn maar je ziet ze niet vaak zo mooi slank.

Succes met je shet!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 10:20

Het enige wat ik nog kan bedenken is dat het nog dieper zit, dus echt in de hals. Wellicht kan een osteopaat (voelt blokkeringen in het lijf) nog iets voor je doen? De tongspier loopt heel ver door in het lijf van het paard, dus misschien zit er daar iets vast wat maakt dat je paard last krijgt bij het kauwen, en daardoor dus niet voldoende kauwt (en dus proppen draait?)

Hoofd en tanden zijn overduidelijk zeer goed gecheckt, en als ze het zelfs op de lingehoeve niet kunnen vinden, dan zal dat echt wel in orde zijn.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 10:23

Is het niet een gewoonte [Tic] van je shet om proppen te maken? omdat ze die proppen toen maakte omdat ze die haken op de kiezen had,dat ze deze gewoonte gewent is?
Ik had ook een pony die bleef proppen maken terwijl zijn gebit goed was,nou ja goed.Doordat dat kiezen ook electrisch waren gevijld waren de kauwvlakken veel te ver afgevijld,ze waren té glad geworden en kon hij het hooi dus niet malen.Hij zou altijd proppen blijven maken,maar heeft geen pijn verder.
Zijn de kiezen van jou shet niet te vlak gevijld?

geerke

Re: Weet iemand raad? Shetlander blijft proppen kauwen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 10:27

maakt ze genoeg speeksel aan?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 10:29

Zou het niet kunnen zijn dat het een neurologisch probleem is? Dat ze bijvoorbeeld niet krachtig genoege kauwbewegingen kan maken?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 10:30

als ik even door redeneer
als haar kiezen in orde zijn en ze doet het met het kauwen moeten het dus de spieren en pezen zijn die niet goed werken
ze heeft misschien niet de kracht om heen en weer te kauwen of een pees beschadigd waardoor het moeilijk goed

als ze eet zie je dan dat ze maalt?

verder nog iets
een tandarts kan er ook teveel afhalen
als kiezen zo vlak geveild worden dat er geen reliëf meer op zit wordt het goed kauwen ook moeilijker

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 10:31

Als je je hooi in een heel fijnmazig hooinet doet, waardoor ze maar hele kleine hoeveelheid hooi per keer kan pakken, zou dat geen verbetering geven? Misschien zijn de grote happen niet goed te verwerken voor haar en lukt het met kleine hoeveelheden wel.
Een osteopaat is misschien ook een aanrader om de kaakgewrichten los te maken.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 10:38

Angela toevallig komt er maandagavond bij een stalgenoot een osteopaat dus ik zal even aan haar het nummer vragen dan ga ik bellen met de vraag of ze ook bij Bonnie wil kijken. Bedankt voor de tip.

gohya Ik denk niet dat het een tic van haar is. Want een maand lang is alles goed gegaan en heeft zij geen proppen gekauwd. Als de DA er weer is zal ik vragen of hij even na wil kijken in haar mond wat de gebitsverzorger gedaan heeft.

Geerke ja ze maakt genoeg speeksel aan de proppen zijn echt nat.
1 handje kuilvoer of hooi veranderd direkt in dit.
Afbeelding

spatter De spieren zijn goed ontwikkeld werd er gezegd door de gebitsverzorger en ze maald het ook goed je ziet haar echt malen.

Janouk een fijnmazig hooinet heb ik ook geprobeert en een slow-feeder bak maar ze blijft proppen kauwen.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 10:47

ik zit er misschien helemaal naast maar het eerste wat er in mij opkomt is gevoeligheid op de kiezen/lagen tandvlees.
juist omdat er tijden tussen zitten waar het wel goed gaat en na longeren met bit is het weer foute boel.
ik denk dat met tijden het eten gewoon te pijnlijk is......

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 11:00

Ik weet niet of het al is genoemd, maar kan het een slik probleem zijn?
Ken een paard wat niet goed kon slikken. kauwde alles goed, maar dan viel het weer zijn mond uit.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 11:10

en als pijn dan het probleem is, zouden ook mondzweren het probleem kunnen zijn, waardoor kauwen pijn doet
zou je kunnen uitproberen met een pijnstillertje, kauwt ze dan wel goed weet je dat in ieder geval

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 11:20

S_zanne schreef:
Ik weet niet of het al is genoemd, maar kan het een slik probleem zijn?
Ken een paard wat niet goed kon slikken. kauwde alles goed, maar dan viel het weer zijn mond uit.

Daarvoor is de endoscopie (met een cameratje de keel in) gedaan op de lingehoeve om te kijken of het verder in de keel zat maar dat was allemaal in orde.

spatter schreef:
en als pijn dan het probleem is, zouden ook mondzweren het probleem kunnen zijn, waardoor kauwen pijn doet
zou je kunnen uitproberen met een pijnstillertje, kauwt ze dan wel goed weet je dat in ieder geval

Ze heeft in mijn ogen geen pijn. En ik denk dat mondzweren wel gezien worden door een DA of de gebitsverzorger.
Ze is ook vrolijk en heeft geen koorst gehad deze periode.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 11:31

ik zou beginnen met uitsluiten van dingen

heeft ze pijn?
hoe kort krijgt ze wel weg en vanaf welke lengte hooi wordt het een probleem
eet ze rustig of gestresst en is er een mogelijkheid om haar rustiger te laten eten(staat ze tussen de rest of alleen te eten)
hoe grote happen hooi neemt ze, normaal of grote happen

blijkbaar eet ze soms goed en dan weer niet, het wordt dus uitzoeken wat er gebeurd waardoor het weer slechter wordt

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 11:47

Dat kan je zowat geen proppen noemen...
Lijkt meer of ze op t hooi sabbelt en er dan ballen van maakt.

Ik wilde eerst zeggen; is t niet een gewoonte van dr geworden. Mijn paard doet t ook.
Maar die proppen zien er anders uit.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 12:42

spatter schreef:
ik zou beginnen met uitsluiten van dingen

heeft ze pijn?
In januari had ze echt pijn dat kon je aan haar merken. Daarom stuurde mijn DA mij ook door.
Nu kan ik niet aan haar merken dat ze pijn heeft. Maar ze laat pijn moeilijk zien ze is erg hard voor zichzelf.

hoe kort krijgt ze wel weg en vanaf welke lengte hooi wordt het een probleem
Het is heel verschillend tot welke lengte ze het weg krijgt want heel soms gaat lang hooi, gras wel goed maar tot een lengte van 5 cm gaat zonder problemen.

eet ze rustig of gestresst en is er een mogelijkheid om haar rustiger te laten eten(staat ze tussen de rest of alleen te eten)
Ze is de leidster van de groep en de andere hebben echt respect voor haar.
Ze loopt samen met Floor (grote shetlander) want de jaarlingen lopen nog op een ander land 24/7. Die komen waarschijnlijk in oktober naar huis.
Het is heel verschillend hoe ze eet, maar zij is altijd al een langzame eter geweest.
Ze gaan 's morgens om 8 uur het land op (hier loopt ze samen op met Floor, een fries en een tuiger) tot 16.30 uur (dan komt meestal de bijrijdster van de andere shetlander en alleen op het land vind ze niet leuk gaat dan langs de heining oplopen) dan gaat ze de paddock in andere shetlander wordt dan bereden. zij krijgt nu dan al een bak met gras-mix en staat dit rustig op te eten. Maar geef ik haar voordroog of hooi dan kauwt ze dus proppen.
Rond 22 uur gaan ze de stal in ieder in hun eigen stal en krijgen ze weer een wis voordroog (zij nu dus een bak compakt gras).

hoe grote happen hooi neemt ze, normaal of grote happen
Omdat ze het voordroog uit een fijnmazig hooinet kreeg kon ze niet gulzig eten, en ze neemt dus kleine hapjes ervan. Maar ook hier kauwde ze proppen dus nu krijgt ze alleen compakt gras of gras-mix

blijkbaar eet ze soms goed en dan weer niet, het wordt dus uitzoeken wat er gebeurd waardoor het weer slechter wordt
Zoals ik al in de OP aangaf eet ze sinds 11 juli toen is ze behandeld door de gebitsverzorger al geen voordroog/hooi meer want ze kauwt daar alleen nog maar proppen van. Als ik een hand je probeer dan krijg je dus proppen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:02

Ik heb hier met mijn pony last van gehad. Voordroog maakte hij 1e paar happen proppen van en vertikte het dan. Gras van alle lengtes ging goed en lucerne ook. TA geweest, maar probleem niet over. Vervolgens hele granenmix gehaald en daarvan elke dag flinke hand gevoerd. Eerst los in de emmer en nu door de rest van het voer. Ben inmiddels van al het proppengedoe af. Ik merkte ook dat als ik hem die hand granen los in het emmertje gaf hij daarna plotseling wel gewoon het voordroog kon kauwen. Leek wel alsof hij even de techniek moest oefenen.

Probeer dus eens of juist moeten kauwen op bv heel graan pony helpt om de juiste techniek/beweging terug te vinden ipv als maar zachter voer geven. Omdat het graan zo hard is kan het ook helpen om tanden gelijkmatig af te slijten en misschien dat ene kleine plekje wat last geeft bij te werken.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 10:10

Maandag komt er eerst een osteopaat bij Bonnie heb net een afspraak gemaakt, en als die niets kan vinden ga ik een zak granenmix voor haar kopen. Ik sta echt voor alles open in de hoop dat ze weer normaal voordroog of hooi kan eten. Af en toe krijgt ze ook wortels en die kan ze wel eten, ze kauwt erop laat het uit haar mond vallen terug in de voerbak en eet het dan vervolgens op.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 23:20

Vanavond is de osteopaat geweest bij Bonnie ik hoop dat dit het is haar kaak zat aan de linkerkant vast.
Ze is ruim een half uur met Bonnie bezig geweest en komt donderdag terug voor nog een behandeling.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 23:22

Hopelijk is daarmee de oplossing in handen!!!

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 16:31

Mag ik vragen of dat de oplossing was

Onze pony doet het nl ook...ook alles gecheckt...alles was oké...enige wat de ta zei is dat ze nog 1 dop moest wisselen en die los zat en dat hij daar last van kon hebben.

Ta is 2 weken geleden geweest dus ik denk niet dat hij al gewisseld heeft dus we kijken het nog even aan (pony is niet vermagerd en glimt als een spiegel) maar mocht het niet over gaan wil ik graag weten of en osteopaat een goeie optie is...

Ps weet iemand een goeie in friesland

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 23:17

Het heeft wel geholpen bij haar maar het is ook nog een paar keer terug gekomen dat ze zo vanuit het niets ineens weer proppen ging kauwen.
Helaas heb ik haar in april van dit jaar in moeten laten slapen.

Haar dochter Dora (nu 3½ jaar) die ik nog heb begon vorige maand ook ineens proppen te kauwen maar toevallig zou de tandarts van de Lingehoeve hier op stal een paard komen behandelen dus hij heeft toen gelijk bij haar gekeken en bij haar heeft hij 2 doppen verwijdert ( 1 liet er gelijk al los toen hij ertegen aan kwam en de andere heeft hij er met een tang uit getrokken) dat waren de boosdoeners want 2 dagen daarna was ze van het proppen kauwen af.
Dit zijn de doppen.
Afbeelding

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 23:28

Hoe lang wachten om de TA weer te laten komen? Als hij aan zijn goeie kant kauwt/maalt dat gaat het goed....hij ziet er verder ook goed uit en bix etc is geen probleem, gras ook niet maar daar zit niet zoveel meer in. Ik vind ht wat moeilijk in te schatten. 11 jaar geleden een 3jarige gehad maar die hadnooit gbitsproblemen of moeite met voer/kuil/hooi