Iemand ervaring met zo'n vleeswond? (let op: foto's!!)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Branca

Iemand ervaring met zo'n vleeswond? (let op: foto's!!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 14:57

Gisterenmorgen was de smid hier... mn veulen werd voor 2e keer bekapt.
Vorige keer kwamen er 2 mannen en praam aan te pas (klinkt erger dan het was) en ik om haar wat in bedwang te houden. Ze verzette zich constant, ook al stond ze tegen de muur van stal merrie enz enz.. Alles wel onder controle kunnen houden en zonder 'trauma' oid..

Nu dus weer de smid, veulen net als vorige keer tegen muur. Verzet verzet... via spijl van stal vastgemaakt aan halster en zo vastgehouden. Elke keer of achteruit of steigeren.
Uiteindelijk 1 kant gelukt. Merrie stond geheel rustig in dr stal..
Daarna andere kant.. weer verzet, nl weer achterbeen beginnen. Hetzelfde weer. Nu brak halster, nieuw halster... en op een moment komt ze weer los en staat ze recht voor me; MAN!!! een enorme vleeswond op dr borst!
Gezocht naar de veroorzaker: ik heb 2 clips aan de muur hangen, allemaal met rondingen. Maar!! er hangt een cliphaakhaak
Dan denk je dat je alles veilig hebt, maar dit verwachtte ik ook niet!
Haak is nu opengebogen en omgedraaid.

FOTO WOND!!

Gelijk de dierenarts gebeld..
Mja, flinke wond.. gelukkig vers en schoon. Veulen sederen... behandelplek gereed maken en daar wond verdoven

Afbeelding

Eerst donkere deel = spieren, hechten, ong 12 stuks. Daarna weefsel en de lap weer aan elkaar maken. Ik telde ongeveer 40 hechtingen. Onderaan zit opening ivm wondvocht.

Afbeelding

Tijdens hechten nog extra gesedeerd. Resultaat:

Afbeelding

Daarna op stal bij merrie. Maar 1 kant was nog niet gedaan met bekappen. Dus ik veulen vasthouden en DA bij staart ivm balans. Smid pakt achterbeen.. en gelijk weer tegenwerken. Ook voorkant. Even voetje naar voren gedaan en toch wat gelukt. Maar met sedatie toch niet willen ondergaan.

Vandaag weer anti-bioticaspuit gehad en nog 3 dgn oraal. Nu zeker 10 dgn stalrust.
Eea baal ik enorm van..acherm ;( Kan dus zo gebeuren.
Had vastzetten geoefend met veulen, maar dan doet ze niks. Ze geeft wel duidelijk aan, in omgang, wat ze wel en niet wil. Ze is ook al sinds enige tijd vrij zelfstandig in de wei enz. Ik weet dat ze echt wel een karakter heeft. Merrie vind ook alles goed.. >;)

Wie heeft ervaring met verloop van zo'n verwonding?
Laatst bijgewerkt door Branca op 13-08-11 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

StalBerguil

Re: Iemand ervaring met zo'n vleeswond? (let op: foto's!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 15:00

Heb er geen ervaring mee maar veel sterkte ppfff is niet niks.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 15:01

Zulke wondes zien er spectaculair uit, maar ze genezen doorgaans heel goed! Ik vind het wel jammer dat je DA zoveel moeite doet om te hechten en dat hij dan niet eens het haar wat scheert om steriel te kunnen naaien, maar dit tussen haakjes. Hou je veulen zeker 14 dagen binnen en zal perfect genezen. Geen zorgen over maken!

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 15:12

Ja, zorgen maak ik me toch. Ben atijd zo voorichtig en alert met van alles.. nou, en dan dit grrrr.. Heb geen rust.

DA heeft niet geschoren omdat de losse haren zo mogelijk in de wond komen. Dat zei ze zelf al ;) Haren waren nat van zweet na de stress van de smid.
Ik houd ze idd binnen, brrrr.. maar dit is wel ff belangrijk nu!
Er is kans dat bij een wilde beweging die flap 'openschiet' dus rust rust.
Acherm, ik hoor de merrie telkens hinniken: vergeet je me niet? ^)

Ik geef geregeld en verdeel hooi, snoei gras, wilgentakken, liksteen, lekkers, weinig voer..

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 15:18

Oh jeetje wat een nare wond zeg.
Maar zoals gezegt werd, juist dit soort wonden helen wel mooi. :)

Hoe doet je veulen als je haar hoeven uit krabt?
Misschien moet je dat dagelijks doen in alle rust. Voor zo'n kleintje levert het alleen maar meer stress op als je hem met 3 man vast houdt.
Gewoon zelf vasthouden, ze vertrouwd jou, en de smid. Pas als het echt nodig is meer mensen erbij halen.
Scheelt je een hoop vechten, en vooral dit soort ongelukjes.

Sterkte! :(:)

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 15:22

Tjonge dat ziet er erg uit. Zal ze wel pijn hebben. Arm diertje.
Bij ons op stal was er één met een grote winkelhaak in z'n vel, heeft een week of 4 geduurd en toen was het toch goed dicht gegroeid, nu zelfs geen witte haren meer te zien. Die heeft er wel 4 weken mee binnen gestaan.

NewForestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 15:23

Neem eens contact op met Nouvel hier van Bokt. Haar paard heeft een half jaargeleden zo'n grote wond opgelopen. Succes met je paardje. Ik hoop dat het snel weer in orde komt.

NewForestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 15:25

Ik heb het even voor je opgezocht, maar Nouvel heeft ook een topic hierover: Hoe snel kunnen dingen gaan...?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 15:40

Al lang geleden maar ik had een veulen van 5 maanden die door een hek was gesprongen
Die trof ik aan met een plank nog in zijn lijf (!)
ongeveer op dezelfde plek als deze met het verschil dat de plank er in de oksel weer uit kwam!
De Dierenarts had nog nooit eerder zoiets gezien..
Je kon er zelfs met je hand helemaal in en dan kon je naar beneden tot de knie :=
Gek genoeg bloede de wond niet eens zo erg (nadat de plank (onder verdoving) verwijderd was)
Daarna is de boel keurig gehecht
Helaas heeft de Dierenarts verzuimd om er een drain in de zetten
Daardoor ging de wond ontsteken en is na 6 dagen finaal opensprongen
Daarna zat ik dus met een enorm gat wat niet opnieuw gehecht kon worden
De wond is toen verzorgt met Wondzalf en Wundstein eccense (van Schaette)
De meeste mensen zeiden dat het nooit meer goed zou komen en zelf had ik er ook weinig vertrouwen in
Maar 2 maanden later zag je nagenoeg niets meer van de enorme wond 8-)
Het veulen van toen (inmiddels 21 jaar oud) is zelfs voorgebacht op de hengstenkeuring (niet goedgekeurd) en is later verkocht als rijpaard
Hij leeft dus nog steeds en de plek is zelfs niet meer zichtbaar

Veulens kun je het beste los aan een (touw) halster laten bekappen dus nooit vastzetten!
Veel oefenen met voetjes optillen etc. dan zul je zien dat het steeds beter gaat
Echt nooit laten hangen omdat nek/hals wervels dan kunnen beschadigden
Succes met de genezing en hopelijk blijven de hechtingen goed zitten!
Laatst bijgewerkt door unamie op 13-08-11 15:48, in het totaal 2 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 15:46

Ik weet wel iets wat heel goed werkt, kan via pb.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 15:51

Ja, ik heb ervaring met 'zo'n wond.
Maar dan veel dieper.

1 woord: Zilverwater.

Verder niets..................eigenlijk ook niet hechten (maar dat is nu te laat).
Ik ben bang dat er nog heel veel van deze huid gaat afsterven en dan ben je terug bij af.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 15:52

Poehe, dat zal ongelooflijk schrikken zijn. Hopelijk geneest het goed.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 16:14

Rare opmerking van je DA. Hier wordt zo een wonde standaard uitgewassen met ontsmetting door de DA, dan is ook alle haar nat, vervolgens netjes geschoren, anders krijg je haren in de wondranden, dan opnieuw gewassen, opgekuist, gehecht en inderdaad een drain er in. Nu zal het hier wel meevallen met de bevuiling van de wonde, want het is ogenblikkelijk gehecht. Echt geen zorgen over maken, het geneest altijd goed. Alleen geduld hebben. Zelfs als het terug opengaat, dan nog zal het genezen, maar dan wel minder mooi en zal veel meer tijd vragen. Voldoende lang binnen houden!

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 16:23

Jeetje, wat zul je balen zeg!! Dit verwacht je ook weer niet!!
Hoop dat het gauw heelt! Wellicht honingzalf gebruiken (heb daar zelf super resultaat mee gezien).

Jacky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 16:30

jeetje wat zal je geschrokken zijn
ik hoop dat ze hier geen trauma aan over gaat houden
volgende keer misschien goed verdoven voor de smid komt, dan vecht ze misschien niet zo hard
mijne moest ook onder verdoving met praam gedaan worden, gaat nu gelukkig goed zonder enig hulpmiddel

verder kan ik je niet helpen met wat te doen met de wond, veel suc6, ik hoop dat het vlug wilt genezen

EllenvanA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 16:39

Hoi!
Hier ook eens een grote wond gehad.Nog vele malen dieper zelfs!De wond werd gehecht en de merrie moest 10 dagen op de kliniek blijven. De wond is na een aantal dagen opgesprongen,maar dit was al voorspeld (wond zat lager).Het vocht en de pus liepen eruit.Eenmaal thuis moest de merrie boxrust houden en moest ik haar 2 keer per dag spoelen met water en de wondranden schoonhouden (korstvrij).Je zag de wond per dag een stukje verder dicht gaan!Ze had trouwens wel een ab kuur en een pijnstiller.
Kop op!Het ziet er heel naar uit,maar het komt goed!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 16:43

Mijn merrie is in april in de omheining van de paddock gesprongen, met haar buik bovenop een paal...
foto's en volledig verslag kun je zien/lezen in het topic in mijn onderschrift.

Inmiddels zijn we bijna 4 maanden verder en is de wond bijna dicht! *\o/*

Goed schoonhouden elke dag met water, evt met een beetje dettol er in en evt. daarna insmeren met Mesitran honingzalf.
Mijn merrie heeft de eerste 3,5 week met boxrust op de kliniek in Utrecht gestaan, daar is de wond alleen schoon gemaakt elke dag.
Toen ze daarna naar huis mocht zijn we met de mesitran begonnen.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 17:33

De wond hoeft niet uitgespoeld, dat kan ook niet meer. Deze is gespoeld vóór het hechten.

Jeetje, Unamie en Nouvel, dat is veeeel heftiger! Fijn te horen dat het goed gekomen is en herstellende is.
Dan zou ik wel ernstig stressen ja. Ik belde nu gewoon rustig de DA enz en ja, kan er niets aan veranderen.

Voetjes optillen en uitdoen heb ik allemaal al geoefend. Dat is wel kort, maar ze doet het wel. Meenemen aan een touwtje gaat ze in verzet, maar aan halster vind ze goed }:0

Dat vastzetten vind ik op zich ook best eng, ook idd met oog op de wervels enz (zei DA ook). En toch zeggen mensen tegen me; vastzetten en zelf eruit laten komen. Hangen maar een keer, is ook zo weer over. /3
Ja, dat dachten wij dus ook. Maar was nu toch teveel voor haar.

Ik moet zorgen dat gaatje onderin open blijft, controleren. Wond is ook niet dik, is zacht. Veulen is ook gewoon vrolijk.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 17:45

Over de wond kan ik niets zinnigs zeggen, maar ik vraag me wel af of je de juiste smid hebt voor dit dier. Een veulen met een praam en twee man om hem in bedwang te houden klinkt mij niet goed in de oren. Zoek een rustige smid met veel geduld en laat hem een paar keer komen om hem alleen maar een beetje te vijlen zodat het diertje weer wat vertrouwen krijgt. Ben bang dat je hem met deze smid helemaal verziekt. En hier praat ik wel uit ervaring, hoewel het bij mij geen veulen maar een volwassen paard betreft.

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 19:56

Ik heb Ruby vanmiddag met mijn eigen ogen gezien en gelukkig zag het er allemaal goed uit en ook mooi gehecht. Ik heb er alle hoop op dat het helemaal goed gaat komen met haar... Als ze tenminste rustig in haar stalletje blijft ;)

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 23:49

Wat ik al zei.. 2 man en praam klinkt zwaar.
Een, mijn man, had haar vast en smid was bezig. Ze vloog telkens omhoog. Smid was rustig en dit ook wel gewend.
Ik vraag me ook af hoe je zo'n beestje er doorheen krijgt. Ze verzet al tegen het vasthouden en dan weer tegen het handelen. Je kan haar ook niet de zin geven. Je hoopt op opgave.
Nu was het de smid die doorgaans komt. omdat ik niet de macht heb vast te houden enz.. werd ze dmv touw langs spijl vast gezet en wat vieren telkens.
Na de vorige keer heb ik de dag erna ook bewust voetjes gepakt en uitgekrabt, wat geen probleem gaf.

Maar goed. Ja, Paaf, hopen dat t goedkomt allemaal. 'Je' liksteen doet t goed en 'je' halster is weer heel! :D

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 23:58

zo dat ziet er heftig uit maar denk wel een op gunstige plek, als je dat zo mag noemen, het is mooi gehecht hoor, wij hadden een pony op stal die echt een hele nare wond had op haar been dat kon alleen nog maar onderhuids gehecht worden, voor de rest zat er geen vachtje meer op. Zag er zo zielig uit, is geen drain in gegaan, vocht ging er gewoon uit, pony kon ook niet naar binnen, maar heb altijd het idee dat het binnen viezer is dan buiten, had een mooi jasje gemaakt voor de wond zodat niet alle vliegen erop gingen.Foto kan ik je eventueel pb-en, Is prachtig geheeld en nergens last van gehad., honingzalf is er bij haar ook elke dag op gegaan! Top spul. Heel veel sterkte met de patient

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:29

Ik heb er helaas geen foto's van maar 1 van mijn paarden heeft ook zoiets gehad.
Hij stond buiten in de paddock met een zomerdeken aan. Toen mijn moeder hem binnen wilde halen, zag ze toen hij naar het hek kwam, dat zijn deken van voor helemaal rood was.
Paard afgegeven aan iemand die wel tegen bloed kon, en die hebben de deken eraf gehaald en meteen DA gebeld. Nog voordat we uitgesproken waren gooide zij de hoorn erop omdat het bloed eruit spoot!
Toen heeft iemand zijn splinternieuwe jas ertegenaan gedrukt om proberen het bloeden te stoppen.
Hij had een gat in zijn borst, en er hing gewoon vlees naar buiten toe te bengelen.
Toen de DA alles had gehecht kwam ze bij mij dr verhaal doen, en zei: sorry, maar dat wordt wel een enorm litteken, maar hij redt het wel.
En nu?! Geen litteken te bekennen!!!

Joke13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:12

Ik denk dat er een redelijk grote kans is dat die wonde terug opengaat. Probeer je veulen in de mate van het mogelijke goed te laten rusten op stal, antibiotica geven en wondranden verzorgen. Ook het onderste deel dat open gelaten is voor drainage, waar het vocht uit komt, goed verzorgen met bijv die honingzalf zoals hierboven vermeld wordt. Voel ook alle dagen goed of je er geen zwelling onder voelt, indien wel en indien warm je dierenarts bellen. De miserie bij paarden is dat ze veel bewegen en dus snel opengaande wondes hebben, met als gevolg veel en lelijk littekenweefsel. Moest het opengaan, vereist het meer verzorging, maar als je daar wat tijd en de juiste medicatie ( spoelen en zalven en rust)t egenaan gooit komt het in orde. Hoe oud is je veulen? Oud genoeg om te vaccineren? Let op voor tetanus nu.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 18:03

Nou, Rambogirl, eerste deel klinkt niet best...2e gelukkig wel *D . Ik hoop hier ook een goede genezing.

Joke, merrie en veulen staan op stal en zijn rustig. Veulen gaat geregeld liggen en dat gaat goed.
Ik werd geadviseerd om uierzalf erop te smeren mede ivm kans op ontsteking veroorzaakt door vliegen.
Mja.. als ik er naar wijs, wil ze al weg. En als we weer te veel gaan spartelen, gaat ie dadelijk open! Grrrr, wat n dilemma's allemaal.
Temperaturen gaat nl ook niet.
Ik kan ook heel moeilijk zien of de opening voor wondvocht, nog daadwerkelijk open is.
Nadeel is.. ze kan er ook zelf bij. Dus straks als wellicht gaat jeuken, hoop ik niet dat ze eraan gaat frutten.
Veulen is nu 3mnd 3 wkn. Is terplekke door DA tegen tetanus gespoten.