Even ter informatie: de bulten waren niet gevoelig, ze was vandaag alleen wel wat jeukeriger dan ik van haar gewend ben. Toen ik van stal wegging leken de bulten kleiner, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen. Ik weet wel 100% zeker dat ze geen pijn heeft. Ik heb qua gedrag en houding niets aan haar gemerkt.
Ik open dit topic ook niet omdat ik zelf wil gaan kwakzalven. Als het morgen nog zo is, erger, of ik merk dat ze er last van heeft, haal ik er direct een DA bij. Op dit moment leek me dat echter niet zinvol, omdat ik nu weinig informatie heb, en een DA op het moment naar mijn mening niet veel kan doen.
Ik kan jullie weinig informatie geven over veranderingen die dit kunnen veroorzaken, vandaar dat ik dit topic ook open. Ik sta zelf ook een beetje voor een raadsel...
Mone is een 10 jarige Haflinger merrie, die nu al bijna 4 jaar op dezelfde stal staat, in dezelfde stukken wei, in dezelfde groep. Een week geleden is er een paard bijgekomen, maar die heeft verder niets bijzonders, dus ik denk niet dat het iets van een besmettelijke aandoening zou zijn.
Mone is al een tijd wat jeukerig, dat heeft ze eigenlijk altijd wel een beetje, en in de zomer iets erger. Tot dusver geen staart en manen exzeem gelukkig. Ze schuurt op stal als ze niets te doen heeft, en in de wei soms aan de drinkbak. Echter nooit zo erg dat ze zichzelf stuk maakt, alleen haar manen worden groezelig. Dus mijn zus had er 'iets' (de naam ben ik jullie nog even schuldig) op gedaan. Bij haar NMPRS werkte dit perfect tegen de jeuk, dus dit wilden we ook voor Mone proberen.
Echter, een dag later ziet Mone er gewoon niet uit! *Zie foto'*. Ik schrok me echt wild! Het moge duidelijk zijn dat ik dat spul voorlopig iig niet gebruik. Het is niet zo dat we het hele paard ermee ingesopt hebben, mijn zus heeft het alleen op de jeukerige plekken (manen en staart) gedaan.
Als ik er in druk, dan blijft er een putje staan (zo kan je ook oedeem diagnostiseren). Het zijn echter kleine plekjes (niet groter dan 5cm doorsnee) en ze zitten niet echt op locaties waar je bij een paard oedeem zou verwachten. Op haar hals, schouder,achterkant van de billen en borst zitten hele kleintjes. Denk max 1cm doorsnee. Achter onder haar buik zitten de grotere plekken. Midden onder de buik zitten ze dan net weer niet...
Onlangs zijn er geen voerveranderingen geweest, Mone staat op een heel stabiel dieet. Biks krijgt ze nauwelijks. Max een handje per dag. Die gebruik ik als snoep. Mone's eigen voer (grasbrok, mineralenbrok en Safe and Sound) moet ik namelijk weken en dat is niet praktisch in je broekzak

Een insectenbeet? Leuk verzonnen, maar het is vandaag een regenachtige dag, en er zijn weinig vliegen etc te bekennen. Daarbij zou ik dan haast verwachten dat ze dit eerder gehad zou moeten hebben.
Hebben jullie hier ervaring mee?
Hieronder de foto's:
http://img.photobucket.com/albums/v506/ ... 33/2-1.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v506/ ... 33/1-1.jpg