Haflinger plots de oedeem achtige bulten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Haflinger plots de oedeem achtige bulten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 00:33

Ik kreeg de schrik van mijn leven toen ik vandaag bij de wei kwam. Mijn gladde strakke Mone is veranderd in een bultenbubbel...
Even ter informatie: de bulten waren niet gevoelig, ze was vandaag alleen wel wat jeukeriger dan ik van haar gewend ben. Toen ik van stal wegging leken de bulten kleiner, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen. Ik weet wel 100% zeker dat ze geen pijn heeft. Ik heb qua gedrag en houding niets aan haar gemerkt.
Ik open dit topic ook niet omdat ik zelf wil gaan kwakzalven. Als het morgen nog zo is, erger, of ik merk dat ze er last van heeft, haal ik er direct een DA bij. Op dit moment leek me dat echter niet zinvol, omdat ik nu weinig informatie heb, en een DA op het moment naar mijn mening niet veel kan doen.

Ik kan jullie weinig informatie geven over veranderingen die dit kunnen veroorzaken, vandaar dat ik dit topic ook open. Ik sta zelf ook een beetje voor een raadsel...

Mone is een 10 jarige Haflinger merrie, die nu al bijna 4 jaar op dezelfde stal staat, in dezelfde stukken wei, in dezelfde groep. Een week geleden is er een paard bijgekomen, maar die heeft verder niets bijzonders, dus ik denk niet dat het iets van een besmettelijke aandoening zou zijn.

Mone is al een tijd wat jeukerig, dat heeft ze eigenlijk altijd wel een beetje, en in de zomer iets erger. Tot dusver geen staart en manen exzeem gelukkig. Ze schuurt op stal als ze niets te doen heeft, en in de wei soms aan de drinkbak. Echter nooit zo erg dat ze zichzelf stuk maakt, alleen haar manen worden groezelig. Dus mijn zus had er 'iets' (de naam ben ik jullie nog even schuldig) op gedaan. Bij haar NMPRS werkte dit perfect tegen de jeuk, dus dit wilden we ook voor Mone proberen.

Echter, een dag later ziet Mone er gewoon niet uit! *Zie foto'*. Ik schrok me echt wild! Het moge duidelijk zijn dat ik dat spul voorlopig iig niet gebruik. Het is niet zo dat we het hele paard ermee ingesopt hebben, mijn zus heeft het alleen op de jeukerige plekken (manen en staart) gedaan.
Als ik er in druk, dan blijft er een putje staan (zo kan je ook oedeem diagnostiseren). Het zijn echter kleine plekjes (niet groter dan 5cm doorsnee) en ze zitten niet echt op locaties waar je bij een paard oedeem zou verwachten. Op haar hals, schouder,achterkant van de billen en borst zitten hele kleintjes. Denk max 1cm doorsnee. Achter onder haar buik zitten de grotere plekken. Midden onder de buik zitten ze dan net weer niet...

Onlangs zijn er geen voerveranderingen geweest, Mone staat op een heel stabiel dieet. Biks krijgt ze nauwelijks. Max een handje per dag. Die gebruik ik als snoep. Mone's eigen voer (grasbrok, mineralenbrok en Safe and Sound) moet ik namelijk weken en dat is niet praktisch in je broekzak ;) . Dit voer krijgt ze nu al zeker 2 jaar, dus dat kan het bijna niet zijn.
Een insectenbeet? Leuk verzonnen, maar het is vandaag een regenachtige dag, en er zijn weinig vliegen etc te bekennen. Daarbij zou ik dan haast verwachten dat ze dit eerder gehad zou moeten hebben.

Hebben jullie hier ervaring mee?

Hieronder de foto's:
http://img.photobucket.com/albums/v506/ ... 33/2-1.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v506/ ... 33/1-1.jpg
Afbeelding

996981

Re: Haflinger plots de oedeem achtige bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 00:36

allemachtig!
ik hoop dat je al een da voor advies gebeld hebt? :o

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 00:44

Heel eerlijk, nog niet.
Dit klinkt vast heel betweterig, maar ik denk dat ik een redelijke inschatting kan maken wanneer een DA nodig is. Op het moment heeft ze er geen last van, dat weet ik zeker. Denk dat een DA had gezegd dat het een allergische reactie is op dat anti-jeuk middel. Heb mijn boeken er op nageslagen en dat zou inderdaad goed kunnen.
Ik wil het even een nacht geven. Als het morgen niet beter is staat er een DA op de stoep, geen zorgen ;)

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 00:47

Het lijkt wel op een extreem aantal aan dazenbeten..
Laatst bijgewerkt door JPS op 19-06-11 00:49, in het totaal 1 keer bewerkt

leanneXXnona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 00:49

paard hier op stal heeft het ook eens gehad,
dit had met eiwitten te maken volgens mij, en was de volgende dag weer weg,
ik zou even afwachten of het mischien toch nog verdwijnt. mocht het niet weggaan zou ik als ik jou was wel even de dierenarts bellen voor raad,

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 00:54

Naja, er zitten nu bijne geen dazen bij ons op stal. En dan zou je haast ook denken dat het gevoelig zou moeten zijn. Plus dat de anderen niets hebben.
Ik meende ook heel iets zwelling rond haar mond te zien (niet in de mond en eten ging ook zoals normaal, zowel hooi als haar geweekte prutje).

Eiwit... Dat is ook door mijn hoofd geschoten inderdaad. Alleen krijgt Mone practisch alleen gras, en de wei is nu vrij schaal. Ze krijgt ook geen brok met veel eiwit. Maar ik hou het zeker in mijn achterhoofd.

Als het inderdaad niet weggaat raadpleeg ik direct een DA!
Las ergens op inet (niet mijn favo bron voor dit soort dingen) dat het ook huidloslating tot gevolg kan hebben als het te erg is of niet weggaat. Daar zit ik zeker niet op te wachten, dus ik wil geen risico nemen.

leanneXXnona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 00:56

dit paard stond ook op een schrale wei. dus het kan zeker als dat het geval is zal het morgen waarschijnlijk wel weg zijn. als het dazenprikken zijn zeg ik alleen arm paard haha, (maar dat lijkt me niet)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 01:05

Als het dazenprikken zijn ga ik mezelf de ogen uit mijn kop schamen dat ik haar haar deken niet om heb gedaan...
Mone is wel een paard die elke milligram voedingsstof uit haar eten opneemt, dus ik hou het in de gaten. Was al van plan om haar de graaskorf aan te doen, en bij te voeren met hooi. Ik heb nu meer tijd om dat ook consequent bij te houden (kan haar moeilijk te weinig gras laten eten en geen tijd hebben om bij te voeren).
Wil kijken of dat een positief effect heeft op de jeukerigheid. Geen gras, maar meer hooi. Vooral omdat ze het meestal rond deze tijd van het jaar meer heeft, als ze veel gras krijgt. In de winter krijgt ze vooral hooi en is het een stuk minder.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 01:11

Dit lijkt heel erg op netelroos. Komt vaak opzetten zonder duidelijke oorzaak en is in bijna alle gevallen ook binnen 24 uur weer verdwenen. Kan ontstaan door allergische reactie op plantje of iets anders dat ze hebben gehad.. muggenbeet enz.. noem t maar op.

Tijd terug heeft mijn toenmalige pony dit ook gehad. Dit was een bonte pony, waarbij alleen de witte delen waren opgezet en de zwarte plekken gewoon normaal waren. Was met 2 dagen weer helemaal weg. Pony was gewoon fit en oogde ook niet ziek oid. Plekken jeukten ook niet..

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 01:17

Nee precies.
Begrijp me ook niet verkeerd, ik ben geen knieperd. Als het nodig is bel ik de DA om 4 uur 's ochtends op zondag uit zijn nest. Maar ik vind het ook zo wat om te bellen als ik weet dat Mone er geen last van heeft, om dan als advies te krijgen dat ik het af moet wachten.
Ik studeer diergeneeskunde, en inmiddels weet ik wel een klein beetje ;) . Lang niet alles, vandaar dat ik hier ook ervaringen vraag.

Vandaag waren de bulten in 2 uur tijd ook iets afgenomen in omvang (dat dacht ik te zien, maar ik kon er slecht over oordelen. Heb er de hele tijd naar zitten kijken, dus ik 'wende' er ook een beetje aan). Ze zijn in die tijd zeker niet groter/ meer geworden, dus dat is wel guntig.

Ik wacht de nacht even af, en ik hoop dat het iets eenmaligs is. Wel toevallig dit. Wilde toch een bloedje laten testen, dus dan ook maar meteen een allergietest erbij? ;)

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 01:20

Mijn paard heeft dit in haar leven ook enkele keren gehad. Een allergische reactie, ergens op. Het kan van alles zijn (vorig jaar extreem ernstig, heb er jankend naastgestaan, was overtuigd dat mijn paard eraan dood zou gaan, het vocht lekte massaal uit haar huid en hele kale grote plekken, echt horror). Mijn VA zei dat er eigenlijk maar 1 risico is: dat rond de keel/luchtpijp de boel gaat opzetten en dat ademhalen moeilijk maakt, totaan stikken. Daar moet je echt heel erg op letten (zwaar ademen/snurken, dan direct gaan bellen). Mijn paard was er na enkele dagen ook wel wat beroerd van, ook dan vind ik een spuit een goed idee, voor het comfort van je paard. Maar goed dat kun je zelf inschatten bij je eigen paard. Ik ben ook wat eerder met bellen, al is het maar voor mijn eigen gemoedsrust/slaap :-).

Regelmatig wordt een oorzaak nooit gevonden, en kan ook zijn dat iets wat eerst geen reactie geeft, daarna dat wel doet, en daarna weer niet. Vaak geen peil op te trekken dus! Als het blijft doorgaan kom je in de situatie dat je echt alles moet gaan veranderen: bodem, voer, hooi, stro, enz., dat heb ik vorig jaar ook gedaan. Is heel lastig. Volgende stap is bloedonderzoek, maar ook dat is vaak niet sluitend. Daarna volgt (bijv.) desensibiliseren.
Laatst bijgewerkt door stefje op 19-06-11 01:24, in het totaal 1 keer bewerkt

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 01:23

Zolang je paard er gezond bij staat en geen tekenen vertoond van ziek zijn + de bulten niet erger zijn geworden de afgelopen uren en ze daar geen last van schijnt te hebben tot nu toe zou ik het gewoon even een dagje aankijken hoor :)
Ik snap dat je je zorgen maakt, maar ik dénk dat dit wel weer snel weg is. Maar ja, ik ben geen DA en spreek alleen uit ervaring van wat ik tot nu toe mee heb gemaakt. Dat betreft oa mijn toenmalige pony, maar ook andere paarden in mijn directe omgeving.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 01:30

... na mijn 'negatieve' verhaal wilde ik nog toevoegen dat het inderdaad vaak zo weer over is :-)
Bij mij waren de vermoedens: een bepaald merk antivlieg, kunstmest, ofwel stro uit Frankrijk (waar andere regels gelden/golden op gebied van bestrijdingsmiddelen).

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 03:29

Mijn vorige paard heeft ook een keer oedeem gehad, maar absoluut niet zo erg als de jouwe.

Is het normaal dat ze plots zo'n gigantische bulten heeft? Die van mijn paard toen waren echt heel wat kleiner.. Ik zou me helemaal rot schrikken. Ik heb toen meteen de DA gebeld, en in tussentijd gaan googelen. Ben er toen op uitgekomen dat ze het van een teveel aan suiker kunnen krijgen, en hij kreeg sinds kort maïs bijgevoerd.

DA heeft een spuitje gegeven, en wist me te vertellen dat dit kon terug komen. Is gelukkig niet gebeurd!

Maar echt, Jezus, wat een bulten op je paardje.. Arm dier!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 09:56

Mijn e pony heeft het ook enkele malen gehad en ik ben er nooit achter gekomen waardoor het kwam. Het is een allergische reaktie..maar waarop...geen idee. De laatste jaren gaat het goed. Soms had hij oedeem vorming op het lijf, net als die van jou nu heeft, maar één keer kreeg hij daarnaast een extreme zwelling van de slijmvliezen. Zijn ogen zaten helemaal dicht en ook het neusslijmvlies was opgezet waardoor hij moeilijk adem kon halen. Die keer heb ik de DA laten komen en heeft hij een injectie gekregen. Ik depte de plekken nog wel eens met azijn..Hij vond dat wel prettig. Ook gaf ik hem homeopathische druppels zodra ik plekken zag ontstaan. (Apis Mellifica en Utica Urens). Ik ben niet zo van de druppels maar bij hem werkt het prima..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:02

is het aan 1 kant?
Mijn paard heeft dit ook eens gehad,ik vermoed dat hij in een mierennest had gerolt en dat de mieren boos waren.
Is hij verder ziek?
Zolang een paard gewoon nog eet en niet in zijn gedrag is verandert,behalve misschien een beetje jeuk....zou ik het even de tijd geven om weg te trekken.
Vermoedelijk gaat een da haar behandelen met cortico's tegen de allergische reactie....terwijl het lichaam het soms prima zelf kan oplossen.
Alleen iets minder snel.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:42

Hoe gaat het vandaag met je paard, ts.. zijn de bulten al wat minder groot dan gisteren?

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:14

het kan ook komen van nieuw hooi of voordroog wat nog niet lang heeft gelegen.

schotkamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:19

Ook hier is het al is voorgekomen. Bij mijn pony kwam het door de dazen . Ze kan slecht tegen steken krijgt gelijk overal deze bulten. Ook kan het komen door vliegenspray ben ik van de week achtergekomen. Ik had me paard ingesprayd op stal , toen ik na een uur ging voeren had die ook overal van deze bulten. Ze hebben er verder weinig last van en het trekt ook vaak snel weer weg.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:27

Mijn paard heeft het ook een aantal keren gehad, en idd netelroos.
Komt ineens op zetten, en gaat vaak van zelf over

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:55

hoi, onze merrie had het de dag voor koninginnendag,het is een reactie op iets,maar wat.
Het kan door een insectenbeet komen,een plantje ,van alles wat.
Het heet Urticaria,een vorm van netelroos.
Normaal gesproken verdwijnt het van zelf weer,en moet het al minder te zien zijn na 24 uur.
Het ziet er erger uit dan dat het is,het hoeft dan ook niet behandeld te worden.
Wordt het niet minder na 24 uur,dan een dierenarts raad plegen.
Groetjes...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 22:26

Vandaag zag Mone er een stuk beter uit. De huid voelt nog iets bobbelig, maar je kon het al bijna niet meer zien. Onder de buik waren de plekken zo goed als weg. Alleen onder haar billen, borst en hals voelde je ze nog.
Ze was heel goed te passen. Geen enkel teken van ongemak/ pijn/ jeuk oid.

@ Geerke, het was aan 2 kanten, maar de rechterkant had onder de buik wel iets duidelijkere en grotere bulten dan de linkerkant. Denk niet dat het is omdat ze in iets heeft gerold, dan zou het ook wel op de bovenlijn moeten zitten en daar zat het nou net niet.

Helaas moet ik morgen naar Utrecht voor school, maar ze wordt goed in de gaten gehouden door mijn zus en een stalgenoot. Verwacht alleen niet dat de bulten terugkomen. Als de bulten helemaal weg zijn, wacht ik nog een paar dagen en dan probeer ik dat spul tegen de jeukende manen nog eens denk ik. Om te kijken of dat de oorzaak was.
Morgen gaan ze ook naar een andere wei, met iets meer gras. Dan krijgt ze overdag wrs een graaskorf aan, en voer ik haar extra hooi. 's nachts kan ze dan waarschijnlijk wel zonder korf. Dit niet alleen voor de bulten, maar ook ivm haar vetjes ;) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 00:16

ik denk ook dazenbeten o.d.... mijn paard heeft dat vorige zomer ook gehad

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 00:18

deze plekken zaten vorig jaar ook bij een paard bij ons op stal .
alleen dan over zijn gehele lijf
en het jeukje verschikkelijk
hij bleek een allergiese reactie te hebben gehad op (iets?)
ik zou snel even de da bellen want het kan dan naar binnen slaan
als dit hetzelfde is .

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 00:25

Wat jij bedoeld ken ik wel Wopkelover, maar daar lijkt dit toch niks op hoor als ik de foto's zie en lees hoe paard erbij staat..

Fijn dat het al beter lijkt te gaan!! :)