Hoefbevangen shetlander

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:31

Yinnar schreef:
Ik heb zelf een (inmiddels) ex-hoefbevangen welsh/shet gekocht nu 9 jaar geleden, een fjord welke ooit een sincker heeft gehad bij de oude eigenaresse en een pony die ontschoening heeft ondergaan. Het kan met de juiste behandeling allemaal goed komen. Het stukje land waar de pony nu op staat is prima. Ik heb de "risico" gevallen ook op een schraal land staan en voer het gehele jaar door hooi. De ford staat inmidddels al 4 jaar op gewoon grasland maar wordt goed in de gaten gehouden. Ik ben niet van rommel zoals But en Metacam. Heeft mijn pony bijna om zeep geholpen. Een goede bekapper erbij halen voor de hoeven en het liefst niet met ijzers aan de gang gaan! Als je nog vragen hebt mag je me PB'en!

je kunt in een acuut geval toch niet zonder medicijnen hoor,wel heb je een goede dierenarts nodig voor de juiste dosering.
En eerst een bloedtest of de nieren goed functioneren voordat je de medicijnen gaat gebruiken.
Als de nieren het niet optimaal doen kan het inderdaad je pony om zeep helpen...ik weet niet of dat in jou geval ook zo was.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 11:21

geerke schreef:
je kunt in een acuut geval toch niet zonder medicijnen hoor,wel heb je een goede dierenarts nodig voor de juiste dosering.
En eerst een bloedtest of de nieren goed functioneren voordat je de medicijnen gaat gebruiken.
Als de nieren het niet optimaal doen kan het inderdaad je pony om zeep helpen...ik weet niet of dat in jou geval ook zo was.

Er komt bij mijn pony('s) never nooit meer Metacam of Buut in. En nee er was geen nierprobleem. De lever kon de medicatie niet verwerken. Ze was zichzelf aan het vergiftigen. Homeopathie was in dit geval haar redding. Stond er wat sceptisch tegenover maar binnen een week resultaat. Bij een bloedonderzoek zal je toch ook moeten afwachten wat de uitslag is en dat zal niet dezelfde dag zijn. Dus zal je ook moeten wachten met het toedienen van evt. medicatie. Pijnbestrijding ben ik wel voor als die mogelijkheid er is maar bovengenoemde middelen staan bij mij echt op de zwarte lijst.

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 12:42

Hoi Allemaal,

De veearts is net weg.
Het viel mee en hij vond haar totaal niet dik. Ik heb een pasta-spuit(pijnstiller) gekregen voor 6 dagen elke ochtend.
Ik moet ook elke dag 2 x haar hoeven een kwartier lang in koud water zetten.
Dus ik hoop dat het over 6 dagen een stuk beter gaat!!
Bedankt voor alle reacties,
en ik hou jullie op de hoogte!

Groetjesss

aerdenhout1

Re: Hoefbevangen shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 14:51

In elk geval toppie dat je de shet, ondanks de problemen, toch een goed huisje wil geven!
Met de juiste zorg gaat het vast lukken!
En nogmaals, het is wel een plaatje om te zien, heel aparte kleur voor een Shetlander.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 15:17

dit klinkt heel zielig misschien maar wij hebben wel eens jutte zakken met zand en water (zand houd water langer vast) gedaan zodat het water in haar voeten kan trekken.. dit deden we wanneer ze op stal stonden zodat ze er niet mee hoefde te lopen het kan dat hoefbevangenheid niet overr gaat houd daar rekening mee.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 18:15

Yinnar schreef:
Een goede bekapper erbij halen voor de hoeven en het liefst niet met ijzers aan de gang gaan! Als je nog vragen hebt mag je me PB'en!

Hier ben ik het niet mee eens. Ik wilde het ook zonder ijzers proberen en heb zo een jaar aangerommeld dat het op en neer ging. Toen ze door van Nassau is bekapt en beslagen liep ze binnen een week beter dan ze al die tijd heeft gedaan en sindsdien is het goed blijven gaan (zijn nu bijna 4 maanden verder). Ik wilde dat ik haar meteen had laten beslaan. Tuurlijk als het zonder kan dan verdient dat de voorkeur, maar soms is het nodig en beter.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 22:01

capopjekop schreef:
Yinnar schreef:
Een goede bekapper erbij halen voor de hoeven en het liefst niet met ijzers aan de gang gaan! Als je nog vragen hebt mag je me PB'en!

Hier ben ik het niet mee eens. Ik wilde het ook zonder ijzers proberen en heb zo een jaar aangerommeld dat het op en neer ging. Toen ze door van Nassau is bekapt en beslagen liep ze binnen een week beter dan ze al die tijd heeft gedaan en sindsdien is het goed blijven gaan (zijn nu bijna 4 maanden verder). Ik wilde dat ik haar meteen had laten beslaan. Tuurlijk als het zonder kan dan verdient dat de voorkeur, maar soms is het nodig en beter.

Mijn allereerste pony ben ik kwijtgeraakt omdat ik zo stom was om er beslag onder te slaan. Het arme beestje ging alleen maar slechter lopen en kon op een gegeven moment niet meer staan. Ik zag het leven uit haar ogen wegtrekken. Ik had toen geen keuze meer. Ondanks dat dit al 18 jaar geleden is neem ik het mezelf nog steeds erg kwalijk. De anderen allen zonder ijzers behandeld en die zijn er nog. Zelfs de ontschoener. Ik ben door schade en schande en veel info te vergaren inmiddels een stuk wijzer geworden. Ieder moet doen wat hem/haar het beste lijkt. Maar ik heb die rotdingen afgezworen en het bewijs voor mij dat dit een goede keuze was staat in mijn weiland.

Goed nieuws TS! Ben erg benieuwd hoe het verder gaat met de pony.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 09:16

Dat is wel heftig, was ze vernageld? Maar goed, dat laat maar weer zien dat ieder hb paard een andere aanpak nodig heeft. Mijn shet is juist door de ijzers uit die vizuele circel gekomen. Ze moest bewegen om te genezen, maar dat kon niet door de pijn. Maar goed, ik zou ook niet zomaar iedere smid mijn pony laten bekappen, ik heb echt onwijs veel vertrouwen in van Nassau.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 09:43

fijn dat je de DA er bij hebt gehaald, wel een beetje laat maar beter laat dan nooit.
hopenlijk gaat het nu snel beter met je pony.

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 16:24

barbar schreef:
fijn dat je de DA er bij hebt gehaald, wel een beetje laat maar beter laat dan nooit.

Ja dat vind ik ook.
Ze loopt echt al een stuk beter, ze neemt grotere stappen en loopt sneller naar je toe, ben ik wel blij mee.
Kan ze over een paar weken als ze helemaal beter is weer op gras? Of nooit meer?
Gr

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 16:29

Je zult altijd moeten blijven opletten. In het hb topic zijn mensen die binnen een uur op het gras al merken dat de nek opzet van hun paardje en er zijn er ook een paar waarvan het dier een paar uur zonder tekenen kunnen grazen. Dat ligt helemaal aan je dier, het werk dat hij doet, conditie van je dier en natuurlijk door de oorzaak van de bevangenheid. Feit blijft wel dat je als eigenaar nooit meer onbevangen je dier op de wei kunt kwakken, je moet je dier goed in de gaten blijven houden.

Mijn shet loopt momenteel op een kaal gelopen winterwei, er komt nu wel weer wat gras door, dus ze eten hier en daar wel wat plukjes. Als de omstandigheden gunstig zijn (weinig fructaan in het gras) laat ik ze af en toe een kwartier tot 20 minuten grazen om het een beetje op te bouwen. Volgens mijn smid mag ik haar best zo nu en dan een half uurtje op de wei zetten, maar dan moet ik daar wel rekening mee houden met de rest van haar voer. Dus dan wat minder brokjes (dit is wel speciaal voer met weinig suiker en zetmeel) en minder weidehooi.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 16:38

Citaat:
Mijn allereerste pony ben ik kwijtgeraakt omdat ik zo stom was om er beslag onder te slaan. Het arme beestje ging alleen maar slechter lopen en kon op een gegeven moment niet meer staan. Ik zag het leven uit haar ogen wegtrekken. Ik had toen geen keuze meer. Ondanks dat dit al 18 jaar geleden is neem ik het mezelf nog steeds erg kwalijk. De anderen allen zonder ijzers behandeld en die zijn er nog. Zelfs de ontschoener. Ik ben door schade en schande en veel info te vergaren inmiddels een stuk wijzer geworden. Ieder moet doen wat hem/haar het beste lijkt. Maar ik heb die rotdingen afgezworen en het bewijs voor mij dat dit een goede keuze was staat in mijn weiland.

18 jaar geleden wisten ze nog niet wat ze nu weten!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:23

ja idd, toen waren paarden ook vaak meteen afgeschreven.

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 18:10

aerdenhout1 schreef:
Citaat:

18 jaar geleden wisten ze nog niet wat ze nu weten!

Inderdaad...en er zijn tegenwoordig ook nog steeds DA die niets weten over fructaan....en die denken dat je een pony kunt genezen met Buut en door hem iedere dag verplicht met pijn rondjes moet laat rennen....want ze worden hoefbevangen omdat ze te weinig bewegen...... :o :(

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:20

Mijn shetlander die meerder malen bij zijn vorige eigenaar bevangen was geweest is nooit meer volledig de wei op gegaan. Ik hield het fructaan gehalte in het gras bij op en site, elke dag twee uurtjes vrij in de wei en de rest van de dag met graskorf of op stukje zand
Shetlanders zijn een van de weinig paarden die goed kunnen herstellen van hoefbevangenheid, dat geeft de burger moed, maar voorzichtigheid is geboden daarna

Yorrp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 19:27

hoefsmid of veearts bijhalen!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:56

hoe is het nu met de shet?

2nc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:16

Ben ook benieuwd, anneuijttt! Hoe gaat het met haar? Zie je wat verbetering?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:08

anneuijttt schreef:
barbar schreef:

Ja dat vind ik ook.
Ze loopt echt al een stuk beter, ze neemt grotere stappen en loopt sneller naar je toe, ben ik wel blij mee.
Kan ze over een paar weken als ze helemaal beter is weer op gras? Of nooit meer?
Gr

je kunt je shet altijd nog laten lijntje grazen, dus per dag het lijntje een klein stukje verzetten.
of dagelijks heel even op het land en dan weer op een arm stukje neer zetten.

en aan cobelens vragen van welke site ze kon aflezen hoeveel het fructaangehalte in het gras ongeveer is.

mijn shetlander heb ik gelukkig nog niet hoefbevangen gehad. hij staat overdag aan het tuur/spit/pen en avonds op stal(binnenkort dan in een paddockje)
en hij komt als hij net ochtends buiten is bij de rest in ongeveer een uurtje a 2 om zijn energie kwijt te zijn.
de paddock voor hem moet nog even gemaakt hij geeft nl niets om stroom en blijft slechts 2 uurtjes bij de rest en gaat dan op onderzoek uit....

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 16:26

Het gaat al wat beter, maar nog steeds niet echt. Ze staan nog altijd in een weitje met alleen zand:( Ik heb wel een paar merries van mij erbij gezet, anders staat ze zo alleen!

2nc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 09:07

@anneuijttt
Op jou website heb ik gelezen dat je (in half-april) hoefbevangen merrie Dingske heet...
"Dingske bij haar vorige eigenaar, ze is op het moment hoefbevangen (zo hebben we haar gekocht, er werd gezegd dat het over was! ) en haar huid is bijna kaal omdat ze daar heel veel schuurde. Hier hebben we haar ervoor behandeld en ze staat ergens waar ze niet kan schuren. Ze is aan het opknappen en het gaat steeds beter!"

...en je schrijft verder:

"Zaterdag 7 mei: Vanochtend is Dingske voor de 3de keer gedekt!
Vrijdag 6 mei: Aurora is voor de 2de keer vandaag gedekt, Dingske is ook al 2 keer vandaag gedekt!"

Heb je een acuut hoefbevangen merrie echt laten dekken? :?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 09:30

Waarom zou je een bevangen merrie niet laten dekken??
Onze ervaring is juist dat door het dragen van een veulen de merrie minder of zelfs geen last van haar bevangenhheid heeft!!

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 09:51

2nc schreef:
@anneuijttt
Op jou website heb ik gelezen dat je (in half-april) hoefbevangen merrie Dingske heet...
"Dingske bij haar vorige eigenaar, ze is op het moment hoefbevangen (zo hebben we haar gekocht, er werd gezegd dat het over was! ) en haar huid is bijna kaal omdat ze daar heel veel schuurde. Hier hebben we haar ervoor behandeld en ze staat ergens waar ze niet kan schuren. Ze is aan het opknappen en het gaat steeds beter!"

...en je schrijft verder:

"Zaterdag 7 mei: Vanochtend is Dingske voor de 3de keer gedekt!
Vrijdag 6 mei: Aurora is voor de 2de keer vandaag gedekt, Dingske is ook al 2 keer vandaag gedekt!"

Heb je een acuut hoefbevangen merrie echt laten dekken? :?
hoi!
Klinkt indd best zielig maar ik heb tips gekregen dat het daar van over gaat, of dat het zoiezo beter gaat!
Ik hou jullie op de hoogte!
Groetjes Anne

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 09:53

Kentaro schreef:
Waarom zou je een bevangen merrie niet laten dekken??
Onze ervaring is juist dat door het dragen van een veulen de merrie minder of zelfs geen last van haar bevangenhheid heeft!!
is gebeurd! Ik hou jullie op de hoogte!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 09:59

Zolang de HB niet onder controle is, is dekken echt uit den boze.
Medicijnen en stress (van de pijn) is heel slecht voor het veulen en ook weet je niet of de HB straks "over" is als het veulen komt.
Je zit met bijvoeren van de merrie (wat het veulen nodig heeft) want dat kan ervoor zorgen dat de HB in stand blijft.

HB gaat er niet! van over, je hebt een kleinere kans dat ze (als de HB over is) ze het minder snel terug krijgt. Maar in de acute fase is het 100% af te raden.