Hulp gevraagt, dikke benen en mok ineens.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

eridinges

Hulp gevraagt, dikke benen en mok ineens.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 19:24

Hoi

Ik ben sinds 10 weken verhuist met mijn paardje. Hier zijn haar achterijzers eraf gehaald en ze reageert hier goed op. Ze staat veel vaker buiten als eerst.

Nu heeft ze voor de 2de keer hele dikke benen achter. Nu zit er sinds gisteren ook mok aan haar achterbenen en ik mag er amper aankomen van mijn merrie. Vorige keer had ik de DA gebeld en die zei dat het stalbenen waren en heeft een spuit met vochtafdrijvers aan haar gegeven. Ik heb altijd geleerd dat stalbenen moeten slinken met stappen.

Ik heb net 40 minuten gestapt en het is niet veel slanker geworden.
Het is alleen aan de achterbenen. Ze zijn dikker en warm en nu mok, maar wat te doen?
Een andere DA bellen? Stappen, koelen en schoonhouden en droog natuurlijk?

Ik heb geen ervaring met mok, maar weet wel dat het naar binnen kan slaan, maar in 1 dag zit heel haar kootholte ermee vol. kan het zo snel gaan? Want ik weet zeker dat het gisterochtend er niet zat.

Ik hoop dat iemand tips voor me heeft.
Ik heb het moktopic gelezen en mijn vraag gesteld ook daar gesteld.

Wesco

Re: Hulp gevraagt, dikke benen en mok ineens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:27

Vraag goede zalf aan de dierenarts en als dit niet helpt een kweekje laten maken bij de dierenarts.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 19:31

Ik heb het mok topic doorgelezen en heb nu sudocreme gebruikt.
Ga vanavond even kijken hoe het met haar is.
Het gaat me meer om de ervaringen met de dikke warme achterbenen

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:34

Dikke warmen benen kan duiden op een onstekings reactie van de mok. Dus goed in de gaten houden. Als de benen dikker worden krijg je vaak antobiotica van de dierenarts.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:35

stalbenen zijn na arbeid weg of iig veel minder, dit lijkt op een ontsteking door een wondje van de mok, snel de da laten komen

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:40

kappa2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:46

Het gaat inderdaad wel erg snel. Ik zou de veearts er even bijhalen of even bellen voor advies. Temperatuur meten is een hele goede. Als hij wat verhoging heeft dan is het mogelijk dat de mok is gaan öntsteken". dan heb wel medicijnen nodig.

Tegen de mok zelf werkt een combinatie van zink/trek zalf en tandpasta het beste. tegen de stalbenen kun je wat appelazijn of een flesje bier geven.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 19:48

ik ga over half uurtje de DA bellen

Ahumm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:53

Kan inderdaad snel uitbreiden. Had het ooit bij mijn paard en toen op advies van een DA hydrocortiderm gebruikt. Wel wat bewerkelijk.
Eerst scheren, dan tweemaal daags dun insmeren, watten erop en in het verband doen. Was er wel vrij snel af. Daarna steeds bij de eerste tekenen hydrocortiderm erop gedaan.
Mijn paard bleek minder goed tegen stro te kunnen, krullen waren beter voor hem.
Laat de dierenarts maar kijken, misschien ook wel wat anders (mijt ofzo).
Succes ermee.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 20:05

Ik moet het wassen met betadine en droog houden.
moet der temp opmeten en in de gaten houden hoe het gaat.
Als het morgenochtend erger wordt moet ik gelijk bellen en komt er iemand.

Ahumm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:17

die van mij kreeg van betadine het pootje nog eens zo dik (allergische reactie), hoop dat die van jou daar geen last van heeft. Zo droog mogelijk maken en evt fohnen. Nogmaals succes-

kappa2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:48

Ahumm schreef:
die van mij kreeg van betadine het pootje nog eens zo dik (allergische reactie), hoop dat die van jou daar geen last van heeft. Zo droog mogelijk maken en evt fohnen. Nogmaals succes-

Fohnen zou ik niet doen. Daar komt warme lucht uit wat erg pijnlijk kan zijn.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:19

staat ze sinds gisteren in modder/nat land/zand..
het dooit nu en dan kan het zijn dat ze erg gevoelig is met mok en dus niet langer in natte stukken kan staan. dan kan ze wel buiten maar niet in modder natte bodem. sommigen zijn erg gevoelig voor nattigheid en hebben meteen dikke benen met mok.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 23:13

nee, maar ze heeft wel in de modder gestaan.
heb het schoongemaakt en drooggewreven met een handdoek.
Nog even gestapt en haar temp was 37,6 dus gewoon goed.
Echt zaten er wel korstjes op de bovenkant van het been ipv alleen in de kootholte.
Morgen afwachten dan maar..

utahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 00:04

Als het morgen niet verbeterd is, zou ik toch even de dierenarts bellen als ik jou was. Al is het maar om advies te vragen.

Uiercrème werkt ook goed bij mok. (die witte crème)
En vooral goed droog en schoon houden natuurlijk.

Succes!

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 15:09

Maar hoe doen jullie dat dan?
Niet meer buiten zetten of gewoon goed droog maken erna?
Want om elke dag te gaan wassen met betadine lijkt me niet goed.
2 keer per week is toch wel genoeg?

meissiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:25

het kan ook naar binnenslaan en dan ben je nog veel verder van huis af.
of het kan bloedvergiftiging wezen en dan heb je zo in eens dikke benen maar dan zal ik ook maar snel de da bellen als ik jullie was.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 15:27

meissiexx schreef:
het kan ook naar binnenslaan en dan ben je nog veel verder van huis af.
of het kan bloedvergiftiging wezen en dan heb je zo in eens dikke benen maar dan zal ik ook maar snel de da bellen als ik jullie was.

Als je het hele topic leest zie je dat ik al gebeld heb.
En als ze bloedvergifteging heeft heeft ze koorts en is ze zeker niet alert.

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:29

ik gebruik altijd moktabletten van vsm en bij mijn paarden werkt dit super goped en hoef verder niet te smeren met zalf of iets

kalicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 22:16

Om te beginnen je zegt dat je nog niet zo lang geleden verhuisd bent en dat ze nu meer buiten staan als anders. Weet je toevallig ook hoe het land bemest wordt waar ze nu staat? het is namelijk gebleken dat weides waar met kunstmest bemest wordt paarden meer/ heftiger last kunnen hebben van bijv. mok en verbrande neuzen. Dat zou een deel van de oorzaak kunnen zijn, en dan daar nog eens bij dat het nu weer vrij nat is dat dat allemaal misschien een hevige reactie geeft. Ik zou het eens navragen bij de staleigenaar.
Of werd er op je vorige stal ook met kunstmest bemest, dan zou dat weinig verschil moeten maken natuurlijk.

Als behandeling zou je het eventueel kunnen behandelen met Orbenin zalf, dat is een antibiotica zalf/ droogzetter. Spreek uit ervaring werkt heel erg goed bij (extreme) mok. Is voor zover ik weet alleen via je DA te verkrijgen.

hoop dat je hier wat aan hebt. succes ermee!!

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 00:28

Bedankt voor alle tips en reacties!
Het gaat beter met haar nu ze niet meer op het land staat.
Ze heeft nog wel wat verdikte achterbenen, maar na wat beweging is dat grotendeels weg.
Ik heb het idee dat de sudocreme goed werkt. ik smeer het elke dag erop.
Ik ga het morgen weer met betadine wassen. Het wordt gelukkig niet erger en ik houd der temperatuur in de gaten.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 01:46

Ik heb het met mijn merrie ook gehad, die stond binnen 12 uur (!!!!) met 4 benen helemaal onder de mok. De DA verwachtten dat het door stress kwam (aangezien ze wel in een stress situatie had gezeten). Ze heeft toen een medicijn kast vol spullen gekregen. Antibiotica (2 spuiten, daarna poeder over voer), vochtafdrijver (1 spuit, daarna 1 zakje per dag 5 dagen lang), elke dag wassen met betadine en insmeren met hydrocortiderm.
Binnen de week was ze weer zo goed als helemaal beter, hebben in totaal 2 weken gewassen en gesmeerd (en natuurlijk de AB gevoerd zolang nodig).

Haar benen waren ook behoorlijk dik en warm, werd niet beter door te stappen. Ook kan het in zo'n situatie veel sneller naar binnen slaan. Heb je de DA alleen aan de telefoon gehad en is die niet komen kijken? Dat zou ik namelijk wel doen, omdat het zo plotseling is en ik weet wat de gevolgen kunnen zijn.

Twee keer per week wassen is echt niet voldoende.