Paarden vermagerd, vieze ogen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Paarden vermagerd, vieze ogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 20:28

Hallo,

Wij hebben thuis een kleine pensionstalling. Een koppel van 4 paarden staat overdag in de wei en 's nachts op stal. De afgelopen maand zijn ze allemaal erg veel dunner geworden, voor de meesten kon dat niet echt kwaad, maar een paard is nu echt te mager terwijl die juist altijd net iets te vol is.

In hun weide staat niet echt veel gras en heeft laatst voor de helft onder water gestaan. Voor 2-3 dagen ongeveer denk ik. Ik zet dit er even bij, omdat ik niet weet of het invloed kan hebben op het gras.

Op een paard na zijn alle paarden vaak juist volslank, dus toen er wat af ging was dat juist prima. Je zoekt er ook niet gelijk iets achter, want de wei was ook wel schraal. Alleen nu was het wel heel erg en de paarden hun ogen zijn een beetje viezig, ik heb het de afgelopen week wel schoongemaakt steeds alleen het is nog steeds niet weg.

Zelf dachten we aan een wormbesmetting, dus we hebben de mest laten onderzoeken. De mest zelf ziet er goed uit. Vandaag kwam de uitslag binnen, maar ze hebben echt 0,0 wormbesmetting.

Mijn paard is nog niet te mager, 2 een beetje, 1 zie je nu echt de ribben van. Verder zijn ze nog heel fit en ik merk aan mijn paard met rijden ook helemaal niets. Morgen nemen we contact op met de DA, maar ik vraag me toch af wat dit kan zijn. Want dit afvallen is toch ongeveer een maand geleden begonnen en ze hadden toen ook nog geen vieze ogen. Dus een verkoudheid ofzo lijkt me niet. Ze zijn allemaal lekker fris en alert en hebben geen koorts, maar hun ogen zijn wel vaak vies (vooral mijn paard heeft vieze ogen, de rest valt mee, maar wel viezer dan normaal).

Omdat ik me dus toch een beetje afvraag wat dit dan moet zijn ben ik toch benieuwd wat jullie hiervan denken. De DA heeft gezegd dat we hierna waarschijnlijk het bloed moeten laten onderzoeken als het aanhoudt. Alleen ik vraag me af of iemand toevallig ervaring heeft met dezelfde soort symptomen.

Vitaminetekort zou kunnen, maar we hebben hier ook nog een pony die apart in een andere wei staat en hetzelfde voer krijgt als de rest en die heeft nergens last van. Bovendien krijgen deze paarden(op een na die nu een jaar hier op stal staat) al 4 jaar hetzelfde voer en ze hebben nooit zoiets gehad.

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 20:30

Ze krijgen dan ruwvoer op stal? De voeding nu in het gras is natuurlijk veel minder geworden.
Ogen kun je dagelijks schoonmaken en een oogzalfje halen dan is het zo over.
Laatst bijgewerkt door Tooske op 19-09-10 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 20:30

Tooske schreef:
Ze krijgen dan ruwvoer op stal?


Ja uit ronde balen van ons eigen land.