Uitval van de kaakspieren, Wie heeft hier ervaring mee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
oetenhok
Berichten: 113
Geregistreerd: 16-04-07
Woonplaats: poortugaal

Uitval van de kaakspieren, Wie heeft hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 10:08

Sinds een jaar zijn wij aan het tobben met onze pony. Hij at als een koe en kreeg ruwvoer niet goed meer weg, maakte behoorlijke proppen en hoorde je zijn kaak over elkaar schuiven. Ook kreeg hij last van dunnere mest en conditie verlies. De pony zag er voor de rest prima uit. De pony is 16 jaar, 1.16m hoog en loopt actief in het m dressuurmennen. Hij is al 13 jaar in mijn bezit en heeft nog nooit eerder ergens last van gehad. Bij de eerste signalen die wij zagen hebben we gelijk de veearts gebeld.

Na meerdere dierenarts en veearts bezoeken, waarbij telkens geconcludeerd werd dat hij een erg goed gebit had voor de leeftijd en wij hem steeds slechter zagen gaan eten, was het gisteren dan eindelijk zover dat er onderzoek gedaan werd op de kliniek.

Ze dachten dat hij dan misschien ergens iets in de achterste kiezen zou hebben, dus hebben ze foto`s gemaakt van zijn gewrichten en gebit (schedel). Hier vonden ze niks afwijkends. Vervolgens zijn ze gaan bestuderen hoe hij at (eindelijk). Hierdoor zijn ze na onderzoek erachter gekomen, dat de functie van zijn kaakspieren is uitgevallen. Met zijn kaakgewrichten is er niets aan de hand. Onze veearts had dit eigenlijk nooit mee gemaakt en heeft contact gezocht met Utrecht.

In utrecht konden ze vertellen dat er niets meer aan te doen valt. De pony heeft dus bijna geen kauwspieren meer, wat betekent dat hij dus heel veel moeite heeft met kauwen. Dit zorgt voor energie verlies, omdat hij niet genoeg zelf binnen kan krijgen. Ze kunnen er niks meer aan doen. Er kunnen alleen onderzoeken gedaan worden waar het vandaan komt. De veearts heeft dit afgeraden, omdat de pony er niet beter van gaat worden en we het geld dan beter kunnen besteden aan voer (bij wijze van spreken).

Met speciaal voer voor oude paarden, extra vitaminen en mineralen, en gehakseld hooi/luzerne (kreeg hij al), moeten we gaan kijken hoe het zich ontwikkeld. Misschien blijft het zo, misschien zwakt het nog veel verder af wat betekent dat hij niet meer kan eten. Volgens de veearts heeft hij er geen pijn van en is een hoofdstel of een bit ook geen probleem, het enigste waar we goed voor moeten waken is zijn conditie/energie en hopen dat het zich niet verder doorzet.

Nu vroeg ik me af of er hier meer mensen zijn die dit probleem meegemaakt hebben?

Ik had er zelf namelijk nog nooit van gehoord en de zoekfunctie levert ook geen info op.

janouk
Blogger

Berichten: 17868
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:50

Onze pony heeft wel eens 2 dagen problemen gehad met zijn kauwspieren. Toen bleek er 'iets' bekneld te zitten. Onze veearts heeft ook een osteopathie opleiding en heeft hem toen osteopathisch behandeld in de kaak. Daarna werkte alles weer.

Of dat ook bij jouw paard helpt? Dat weet ik niet. Ook omdat jouw paard er al lange tijd last van heeft. Bij ons was het echt een beknelling. Maar het is misschien een overweging waard om een osteopaat te laten voelen of het echt kapot is of bekneld.

oetenhok
Berichten: 113
Geregistreerd: 16-04-07
Woonplaats: poortugaal

Re: Uitval van de kaakspieren, Wie heeft hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 09:32

hoi, Bedankt voor het antwoord. Ik heb zelf er ook al aan zitten denken om de osteopaat er naar te laten kijken. Baat het niet, schaad het niet. Het is het proberen waard.