Stolsel in halsader - ervaringen gevraagd!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Foxy1980

Berichten: 701
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Almere

Stolsel in halsader - ervaringen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 11:11

Mijn paard is de afgelopen twee weken 2 keer ingespoten in de halsader ivm koliek.
Gevolg is nu een stolsel in de linker halsader, deze is duidelijk aan de onderkant dichtgeslibd. Ader is niet helemaal dicht want bovenin richting kaak kun je wel zien dat de ader het nog doet.
Ik moet nu aspirine als bloedverdunner toedienen. Verder schijn je er niet heel veel aan te kunnen doen.

Ik heb al gezocht op bokt en het is een regelmatig voorkomend probleem. Echter, paard is sindsdien ook volledig veranderd in karakter. Wat eerst een heet bloedpaard was is nu een volkomen rustig, suf paard geworden. Totaal niet zichzelf. Hij kijkt ook vreemd naar rechts, draait zn hoofd niet, alleen zn oog zeg maar. Kan me voorstellen dat de hals stijf en onprettig voelt en dat hij dit daarom doet. Echter, die gedragsverandering baart me wel zorgen. Morgen krijg ik de uitslag van het bloedonderzoek, maar die dichtgeslibde ader zit me niet lekker. Heeft hij bijvoorbeeld toch pijn? Wat zorgt ervoor dat hij zo rustig is dat hij bijna apathisch lijkt. Gaat dit over of blijft hij zo?
Kan zo'n paard nog wel de sport in? Als ik hem los gooi dan beweegt hij amper. Aan de longeerlijn bewegen doet hij wel maar nog niet van harte en zeker niet als hij normaal deed.

Zijn er mensen die hetzelfde meegemaakt hebben en dit herkennen? Hoor graag jullie ervaringen!

LeenC
Berichten: 588
Geregistreerd: 22-04-10
Woonplaats: Vlaams-Brabant, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:34

Ama heeft wel aan haar verwaarloosde periode in Frankrijk een slecht linkerhalsader overgehouden. Die gebruiken we nu niet meer. Errond zijn kleine bijkomende bloedvaatjes gevormd die het grote vat 'vervangen'.

Als je paard koliek had, voelt hij zich misschien in het geheel nog niet zo goed en hoeft zijn algemene ziektebeeld niet alleen het gevolg te zijn van die ader. Enig idee wat de oorzaak van de koliek was? En of deze nu verholpen is?

Is de aspirine op zich sterk genoeg? Kunnen 'echte' bloedverdunners zoals heparine niet meer soelaas brengen? Misschien kan ook zalf zoals Hirudoid wat helpen?

Zou toch eens doorvragen aan je DA of eventueel een second opinion vragen. Zou wel eens kunnen dat de DA een 'foutje' van zichzelf vermoedt (Ik laat in het midden of dit zo kan zijn of het idd gewoon een ongelukkige complicatie is, hoor.) en daarom terughoudend is om dit echt goed te behandelen (kwestie van het foutje te verdoezelen).

zazaza
Berichten: 738
Geregistreerd: 03-05-06

Re: Stolsel in halsader - ervaringen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:08

hmmm...ik zou ook doorvragen en even bellen met een goede kliniek, zij kunnen je vast advies geven.

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:41

1 van mijn paarden heeft jaren geleden een abces in de hals gehad door verkeerd prikken. De vloeistof die ingespoten wordt bij koliek is een hele agressieve en wordt daarom in de halsslagader gespoten zodat de vloeistof zich heel snel verspreid. (heb ik mij laten vertellen). Bij mijn paard heeft de da door de ader heen geprikt waardoor vloeistof gelekt is.
Ik vraag mij dan ook af of het een bloedstolsel is waar je paard last van heeft of een abces/ontstekingsreactie op die vloeistof.
Mijn paard is absoluut niet kleinzerig maar had toen heel veel pijn. Ze kon niet van de grond eten en drinken, kon haar hoofd en hals niet bewegen.
Later is het abces gezakt naar de boeg en daar zat toen een bult tergrootte van een basketbal. Weer iets later is het daar opengeknapt en het pus liep er uit.
Ik kan het natuurlijk niet vergelijken maar mijn paard was toen nauwelijks in staat om te lopen laat staan om gelongeerd te worden. Ik geloof dus vast dat jouw paard pijn heeft en daarom zo timide is.

Succes ermee!

Foxy1980

Berichten: 701
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 20:47

Dank voor jullie reacties.

We denken zandkoliek. We vonden niet veel maar wel wat zand in zn darmen. Hij staat laatste tijd ook veel in de paddock dus it makes sense. Echter nadat de paraffine eruit kwam knapte paard zienderogend op. Pas een dag of twee daarna werd hij zo timide. Dat ging gepaard met niet naar rechts kunnen kijken. Mijn gevoel zegt dat zijn gedrag niet zo veel met de koliek te maken heeft maar meer met dat stolsel in zn halsader.

Ik moet zeggen dat het nu wel iets beter gaat, maar echt de oude - neuh dat niet.
Misschien is een second opinion bij een andere arts of kliniek inderdaad wel een goed idee.

@romeorowan, het voelt alsof er een potlood in zn ader zit. Het is langwerpig en hard. Hoe voelde het abces bij jou toen het nog in de hals zat?

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:23

Het was 'gewoon' helemaal hard en heel erg warm. Hoe het precies voelde weet ik niet meer, maar het was ook zo vreselijk pijnlijk dat je er nauwelijks naar mocht kijken, laat staan er aan zitten.