Veearts schroeft rekening op door meer medicijnen te geven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lola96
Berichten: 415
Geregistreerd: 25-09-08

Veearts schroeft rekening op door meer medicijnen te geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 23:43

Hier in de regio (Amsterdam-Haarlem) heb je maar 2 veeartsen. De rekeningen die zij sturen zijn om je rot te schrikken. Omdat er niet meer veeartsen zijn kunnen ze berekenen wat ze willen.
Nu ben ik toch eens op zoek gegaan naar een andere veearts, ik heb er 1 gevonden die net zo snel kan komen, woont ergens in Noord Holland waar er wel veel veeartsen zijn.
Hij is gekomen om kennis te maken, vond ik al erg netjes. Ik had voor hem een stapeltje rekeningen verzameld en hij begreep niet waarom er zoveel medicijnen werden afgegeven. Bij ieder bezoek wordt Metacam gegeven, dat is of een wondermiddel of de veeartsen hebben aandelen in de fabriek.
Volgens de "nieuwe" veearts zijn de rekeningen zo belachelijk hoog omdat er veel te veel medicijnen worden gegeven. Bij hem zou ik gemiddeld de helft kwijt zijn van wat ik nu betaal en dan heb ik hem per rekening gedetailleerd verteld wat het paard in kwestie mankeerde.
Vroeger werd er nog wel eens Quadrisol gegeven maar tegenwoordig is het alleen maar Metacam wat er gegeven wordt en dat is 3 keer zo duur.
Ik krijg de indruk dat de veeartsen onze paarden vol stoppen met medicijnen om er zelf beter van te worden.
Hoe is dat bij jullie, krijgen jullie ook bij ieder bezoek Metacam?

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 23:48

metacam is een loeidure pijnstiller toch?
Mijn DA geeft bute als dat nodig is (tot nog toe maar 1 x nodig gehad) is goedkoper en werkt beter.
nee ik heb het nooit meegemaakt dat er meer gegeven werd dan nodig was

bijdehandje1
Berichten: 958
Geregistreerd: 28-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 23:51

Buut is niet zo best voor de ingewanden van je paard. Voor zover ik weet, zit er in Metacam ook nog een ontstekingsremmer.

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 23:51

Eerlijk gezegd denk ik niet dat een veearts aan een beschrijving kan en mag oordelen of het juist is gegaan.
Maar goed dat je nu een betere gevonden hebt!

En iedere veearts is vrij om te kiezen welke medicijnen hij geeft, dat is nu eenmaal zo. Denk niet dat ze iets geven om geld te krijgen...

Lola96
Berichten: 415
Geregistreerd: 25-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 23:52

Metacam is pijnstiller en ontstekingsremmer en kost 70 euro een potje, is voor 4 dagen.

liedje89
Berichten: 7157
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 23:57

Ik kan me heel moeilijk voorstellen dat een DA alleen aan jou beschrijving kan uitvogelen wat er in een situatie nodig wat betreft behandeling. Anders zouden al die Da's niet steeds langskomen.

Meestal schrijven dierenartsen toch de medicijnen voor waarmee ze de beste ervaring hebben. Heb je ook eens aan je oude da gevraagd waarom hij/zij die medicijnen voorschreef of gevraagd om een goedkoper alternatief?

Lola96
Berichten: 415
Geregistreerd: 25-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 00:25

Een veearts komt langs om een diagnose te stellen, in dit geval was dat al gebeurd omdat er een andere veearts was langsgeweest.
Ik heb hem gevraagd hoe hij een paard behandeld en wat voor medicijnen hij geeft aan een paard met desbetreffende kwaal of ziekte.
Ik had ongeveer 10 rekeningen en ze weken allemaal wel heel erg af.
Wordt er bij jullie dan ook overal Metacam voor gegeven?

Anoniem

Re: Veearts schroeft rekening op door meer medicijnen te geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 00:31

Hier wordt er voor echt alles metacam voorgeschreven. Ik denk idd ook dat deze dingen gebeuren.

Hier vind de DA dat die voor dingen speciaal moet komen al zijn het dingen die je zelf ook heel goed kunt doen.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Veearts schroeft rekening op door meer medicijnen te geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 00:35

goh, heb de laatste twee keren ook metacam gekregen, ik vond het ook heel erg duur ja! Ga ik toch eens op letten en naar vragen. Is er een alternatief voor metacam dan, wat net zo goed werkt?

Michelle_

Berichten: 3189
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Rotterdam/Rhoon

Re: Veearts schroeft rekening op door meer medicijnen te geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 00:38

ik heb 1 x metacam gehad en verder nooit dat was om te kijken of mijn paard goed ging lopen en dus waarschijnlijk artrose had

Miss_Arie

Berichten: 2705
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: walcherse klei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 00:39

in de 10 jaar dat ik nu eigen paarden bezitter ben is mij nog maar 1x metacam voorgeschreven.
en ik heb zeer uiteenlopende blessures en wonden meegemaakt, dus vind het erg vreemd dat je steeds opnieuw metacam krijgt voorgeschreven.

de prijzen varieren toch heel erg, dat is hier bij ons ook.
alleen als je al kijkt naar de kosten voor een visite zit er al een groot verschil in.

Miss_Ty
Berichten: 32
Geregistreerd: 16-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 00:50

Een dierenarts hoort in principe wanneer hij/zij een pijnstiller aan een paard wil voorschrijven als eerste metacam te kiezen. Als dit niet werkt mag overgestapt worden naar een andere, zoals Buut.
Helaas werkt het niet altijd zo.
Wat jouw dierenarts doet is dus keurig volgens de regels, maar aan jou de keus wie jij naar je paard laat kijken.

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Veearts schroeft rekening op door meer medicijnen te geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 01:18

Mijn vorige da gaf idd ook bij alles maar wat graag metacam.
Ik zit nu bij laarakker in de bilt en behalve dat het fijner is is het ook een heel stuk goedkoper. Je betaald daar voor het consult en de medicatie thats it dus niet voor iedere handeling apart.
Ter vergelijking, in de bilt ben ik incl medicatie meest rond de 170 euro kwijt en ben laatst naar een gewone da gegaan en die koste me incl medicatie 450 euro. Enige nadeel bij laarakker is dat de verzekering die medicatie niet vergoed en de gewone (methacam dus) wel.

Anyway, hier dus ook een da die fan was van de metacam :j

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 01:30

Ik kom momenteel bij een arts die dat niet doet maar hiervoor kwam ik bij de dierenartsencombinatie hier op de 'streek' en het viel me daar echt op dat ze schijnbaar hun best deden zoveel mogelijk kwaaltjes te zoeken waar ze wat voor konden geven.
Als je ergens naar vroeg was het altijd erg en was er altijd wat nodig, ookal hadden ze 't zelf nog niet eens gezien.

De DA waar ik nu kom is veel nuchterder, doet niet meer dan nodig en zegt het ook eerlijk als iets niet nodig is of als er niets aan de hand is.

Voorbeeldje; de vorige combinatie deelde maar wat graag veulenentingen uit, ook als het veulen al ouder was dan een dag.
Toen we met onze merrie bij de huidige DA kwamen omdat ze uierontsteking had vroegen we hem of het veulen een veulenenting moest hebben, hij vertelde toen dat die enting bij een normaal gezond veulen geen waarde heeft en bovendien binnen 24 uur gegeven moet worden, ons veulen was in prima conditie en had het volgens hem dus niet nodig.

Hij heeft ook eens rontgenfoto's van de voeten van mijn paard gemaakt omdat hij dat apparaat 'net nieuw' had en hem nog eens wilde proberen, paard was toen bevangen dus de foto's waren niet direkt overbodig maar hij heeft daar geen cent voor in rekening gebracht, denk niet dat de DAcombinatie waar we eerst kwamen dat had gedaan.

Het heeft dus wel degelijk zin om te 'shoppen' naar een goede DA, een tijdje terug is er ook een uitzending van RADAR geweest over de prijsverschillen tussen DA's en waarom die er zijn.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 01:32

Miss_Ty schreef:
Een dierenarts hoort in principe wanneer hij/zij een pijnstiller aan een paard wil voorschrijven als eerste metacam te kiezen. Als dit niet werkt mag overgestapt worden naar een andere, zoals Buut.

Waarom hoort er altijd eerst Metacam gegeven te worden?
Metacam is toch een 'universeel' middel voor alle diersoorten?

Lola96
Berichten: 415
Geregistreerd: 25-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 06:51

_Chanel_ schreef:
Hier wordt er voor echt alles metacam voorgeschreven. Ik denk idd ook dat deze dingen gebeuren.

Hier vind de DA dat die voor dingen speciaal moet komen al zijn het dingen die je zelf ook heel goed kunt doen.


Gebeurd bij ons ook, als het zomers vol zit met vliegen en je belt voor een tubetje Cavasan dan krijg je het niet, wil hij eerst komen kijken!
Miss_Ty schreef:
Een dierenarts hoort in principe wanneer hij/zij een pijnstiller aan een paard wil voorschrijven als eerste metacam te kiezen. Als dit niet werkt mag overgestapt worden naar een andere, zoals Buut.
Helaas werkt het niet altijd zo.
Wat jouw dierenarts doet is dus keurig volgens de regels, maar aan jou de keus wie jij naar je paard laat kijken.


Ik heb het wel meegemaakt dat een VA geen diagnose kon stellen, het paard had ook geen pijn maar gaf wel Metacam. Ik krijg meer het idee dat er wordt gedacht; we weten niet wat het is dus geef maar Metacam. Vind ik een slechte zaak een veearts hoort zo'n paard door te sturen naar de kliniek als hij zelf niet weet wat het is.

zodiacje schreef:
Mijn vorige da gaf idd ook bij alles maar wat graag metacam.
Ik zit nu bij laarakker in de bilt en behalve dat het fijner is is het ook een heel stuk goedkoper. Je betaald daar voor het consult en de medicatie thats it dus niet voor iedere handeling apart.
Ter vergelijking, in de bilt ben ik incl medicatie meest rond de 170 euro kwijt en ben laatst naar een gewone da gegaan en die koste me incl medicatie 450 euro. Enige nadeel bij laarakker is dat de verzekering die medicatie niet vergoed en de gewone (methacam dus) wel.

Anyway, hier dus ook een da die fan was van de metacam :j



Dan vergoed de verzekering het misschien niet maar je paardje wordt in elk geval niet onnodig volgepropt met medicijnen.
anneliesdj schreef:
Ik kom momenteel bij een arts die dat niet doet maar hiervoor kwam ik bij de dierenartsencombinatie hier op de 'streek' en het viel me daar echt op dat ze schijnbaar hun best deden zoveel mogelijk kwaaltjes te zoeken waar ze wat voor konden geven.
Als je ergens naar vroeg was het altijd erg en was er altijd wat nodig, ookal hadden ze 't zelf nog niet eens gezien.

De DA waar ik nu kom is veel nuchterder, doet niet meer dan nodig en zegt het ook eerlijk als iets niet nodig is of als er niets aan de hand is.

Voorbeeldje; de vorige combinatie deelde maar wat graag veulenentingen uit, ook als het veulen al ouder was dan een dag.
Toen we met onze merrie bij de huidige DA kwamen omdat ze uierontsteking had vroegen we hem of het veulen een veulenenting moest hebben, hij vertelde toen dat die enting bij een normaal gezond veulen geen waarde heeft en bovendien binnen 24 uur gegeven moet worden, ons veulen was in prima conditie en had het volgens hem dus niet nodig.

Hij heeft ook eens rontgenfoto's van de voeten van mijn paard gemaakt omdat hij dat apparaat 'net nieuw' had en hem nog eens wilde proberen, paard was toen bevangen dus de foto's waren niet direkt overbodig maar hij heeft daar geen cent voor in rekening gebracht, denk niet dat de DAcombinatie waar we eerst kwamen dat had gedaan.

Het heeft dus wel degelijk zin om te 'shoppen' naar een goede DA, een tijdje terug is er ook een uitzending van RADAR geweest over de prijsverschillen tussen DA's en waarom die er zijn.


Jammer dat ik die uitzending niet heb gezien!
Ik heb gehoord dat er zulke prijsverschillen zijn omdat per 1-1-2008 de prijzen voor dierenartsen zijn vrijgegeven.
Ik zou liever een DA hebben zoals die van jou die net zo lang doorzoekt tot hij iets heeft gevonden.
Ik heb het meegemaakt met een stalgenootje, haar paard liep onregelmatig. De VA wist niet wat het was, haar advies; rijd maar door tot hij goed kreupel is dan kom ik wel terug, natuurlijk Metacam gehad. Wij met het paard naar Utrecht daar bleken beide pezen van de voorbenen niet goed, als ze had doorgereden had ze hem helemaal stuk gereden. Hier dokteren ze zelf liever eerst een paar weken voordat ze je doorsturen.
denice schreef:
goh, heb de laatste twee keren ook metacam gekregen, ik vond het ook heel erg duur ja! Ga ik toch eens op letten en naar vragen. Is er een alternatief voor metacam dan, wat net zo goed werkt?


Het alternatief voor Metacam is Quadrisol, kreeg je vroeger altijd en toen werkte het ook altijd prima.
Laatst bijgewerkt door Katja op 15-09-10 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, het is niet de bedoeling om zoveel losse berichten achter elkaar te plaatsen.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 07:16

Michelle_ schreef:
ik heb 1 x metacam gehad en verder nooit dat was om te kijken of mijn paard goed ging lopen en dus waarschijnlijk artrose had



apart om artose te constateren heb je dus wel rontgen nodig want metacam is een pijnstiller voor alles voor zelfde geld had ie iets aan sesambeen of HKO

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 07:18

Mijn paard is pas hersteld van kreupelheid.
De veearts stelde zo'n 5 weken voor het herstel de diagnose hoefzool-kneuzing en ik kreeg inderdaad ook een flesje Metacam er bij. Paard kreeg tevens de eerste dosis middels een injectie toegediend, de rest moest ik zelf in de mond spuiten de dagen erna.
Ik heb helaas wel het idee gehad dat alleen die eerste dosis enigsinds geholpen heeft, want alleen die dag liep ze even wat beter. 1 Tot 2 weken nadat het kuurtje Metacam op was, ging mijn paard pas beter lopen; alleen door veel rust.
Toen ik de rekening kreeg was de Metacam inderdaad het duurste van het hele bezoek; als dat niet was voorgeschreven, was ik veel goedkoper uit geweest en ik heb ook het idee dat het weinig toe had gevoegd aan de bevordering van de genezing.
Maargoed, gebeurd is gebeurd en ik heb het wel over voor mijn paardje. Ik geef de veearts wel het voordeel van de twijfel; misschien dacht hij dat er kans was op een beginnende hoefzweer of iets dergelijks en heeft het wel degelijk geholpen.
Achteraf had ik natuurlijk beter éérst de hoefsmid kunnen laten komen; maar ik was zo bang dat het probleem hoger in het been lag...

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 07:24

Wat mankeert jouw paard dat je zo vaak een VA over de vloer hebt?

Ik denk niet dat een arts per definitie een duur middel voorschrijft om er zelf beter van te worden. Door de Europese regelgeving zijn de voorschriften omtrent gebruik van pijnstillers nogal veranderd en dient een 'zachtere' pijnstiller als Metacam als eerste voorgeschreven te worden. Buut mag in principe niet meer voorgeschreven worden, tenzij gebleken is dat het paard sterke pijnstilling nodig heeft en dat andere middelen die wel toegestaan zijn, niet afdoende helpen. In dat geval wordt vaak Equipalazone of Pro Dynam voorgeschreven ( beiden bevatten phenylbutazone oftewel "buut"). Dat een arts geen Quadrisol voorschrijft kan zo z'n reden hebben: bij bepaalde ziektebeelden is het gebruik van Quadrisol niet aan te bevelen en kan het middel erger zijn dan de kwaal.

Ik moet wel zeggen dat ik het uitermate vreemd vind dat een arts die het paard niet behandeld heeft, volgens jouw woorden tenminste, zondermeer een uitspraak doet over de medicatie/behandeling die door een andere arts is verricht of gegeven.

mackkwek
Berichten: 1545
Geregistreerd: 07-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 07:25

ook ik heb slechte ervaringen met een DA

bij mij was een merrie gestorven en had het veulen dood geworpen,..kwam door baarmoederontsteking.
we hadden laten testen op rhino,.en dit bleek de merrie dus niet gehad te hebben.

toch is onze DA naar paardeneigenaren in de omgeving gegaan om die paarden te enten tegen rhino,omdat dat op onze stal scheen te heersen :(
en aangezien er toch wel wat stallen hier zitten met sportpaarden gingen veel eigenaren overstag.
nogmaals,.onze merrie had GEEN rhino

hoezo slaatje slaan uit de ellende van een ander?

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 07:27

Ik kies hier voor gewone dingen de plaatselijke dierenarts. Die zitten meer in het vee maar schrijven geen dure dingen voor omdat het zo hoort maar schrijven voor naar wat zij denken dat nodig is en iets bij draagt.
Voor ernstigere en meer paardspecifieke dingen ga ik naar Emmeloord maar ook daar heb ik niet echt het idee dat ze zomaar iets voorschrijven. Logisch dat ze daar eerder een foto van bijv een hoef maken terwijl je anders een dag langer zou aankijken maar je gaat er ook heen omdat er meer apparatuur is en er dus sneller de oorzaak gevonden kan worden.
Ik ken Meatacam alleen van de hond, die had arthrose en kon daardoor nog wat langer op de been blijven.

janouk
Blogger

Berichten: 17870
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 07:27

@ts
ik woon in dezelfde regio als jij. En ik heb nog nooit Metacam voorgeschreven gekregen voor mijn paarden. En met hoefbevangenheid en een gekanteld ontstoken hoefbeen, hebben wij toch al een behoorlijk lange medische weg achter de rug.
Ik heb niet ervaren dat mijn rekening opgeschroefd zijn met overbodig dure medicijnen.

Ook ik vind het vreemd dat een arts die het paard niet gezien tijdens het ziektebeeld zulke uitspraken kan doen.
Klinkt in mijn oren als een verkoopverhaal om jou in zijn praktijk te krijgen.

humanoidR
Berichten: 415
Geregistreerd: 06-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 07:32

Lola96 schreef:
Metacam is pijnstiller en ontstekingsremmer en kost 70 euro een potje, is voor 4 dagen.

bij ons 50 euro. dat best erg, dat ze er dan maar en slinger aan geven

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 08:30

Ik heb eigenlijk geen idee of de dierenarts de rekening opschroeft. Wel weet ik dat de werkzame stof meloxicam is vrijgegeven en dat een goedkoper alternatief de Novacam is. Precies hetzelfde als de metacam alleen in een witte verpakking. Hoeveel goedkoper weet ik eerlijk gezegd niet :o

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Veearts schroeft rekening op door meer medicijnen te geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 09:09

Ik hou er nooit zo van als veeartsen (of welke artsen dan ook) op een negatieve manier uitspraken doen over het werk van anderen. Vind ik van weinig integriteit getuigen. Je bent er niet bijgeweest, dus als je een professional bent, doe je daar geen uitspraken over. Behalve in het geval van een second opinion natuurlijk, maar dat is een andere situatie.