Eetbeest!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Deliana27

Berichten: 782
Geregistreerd: 06-03-10
Woonplaats: Tijnje

Eetbeest!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 18:50

Hallo

ik zit met een super groot probleem.
mijn pony eet alles wat ze maar krijgen kan, zo als zand (heeft ze al koliek van gehad), sneew (ook al koliek van gehad), stro, zelfs vlas. ze heeft ook een muilkorf om alleen daar zit zo een gaatje onder in, dat gaatje heb ik al dicht tetapet maar dat gaat er telkens af en ik weet niet wat ik dan moet doen want als je paardje koliek krijgt van vlas dan gaat je paardje .... |( en dat willen we niet.

mijn pony zit al veel aan de slobber, maar verder geen idee hoe ik het vlas eten in de stal kan tegen houden. :$ Iemandd??

IK HEB ER ECHT HULP BIJ NODIG ANDERS KAN HET MISCHIEN NOG WEL HET EINDE WORDEN VAN ME PONY ALS HET ZO DOOR BLIJFT GAAN!!! |( |( |( |(

bedankt!
xx,

Esther_r20

Berichten: 2413
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Eetbeest!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:53

waarom eet ze zoveel, is er wel voldoende mogelijkheid tot ruwvoer?

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:55

hooi voeren in hooinetten? :)
gewoon lekker bezighouden zou ik zeggen. Je kan ook creatief zijn met eten. Bijvoorbeeld gaatjes maken in een fles, die vullen met biksjes en ophangen in de stal, houden ze zich ook mee bezig! Verder is het belangrijk dat ze constant (ruw)voer hebben. Hebben ze niks te eten eten ze maar andere dingen, is hun natuur zo'n beetje. Paarden zijn nu eenmaal dieren die constant eten, maar jij moet hen wel de mogelijkheid bieden. Hooinetten lossen dit probleem grotendeels op, daar doen ze langer over dan gewoon wat hooi in de stal gooien :j

EarthFocus

Berichten: 3233
Geregistreerd: 26-09-08
Woonplaats: In mijn eigen wereldje..

Re: Eetbeest!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:57

zorgen voor heel de dag door hooi, en misschien is het uit verveling ;)
en kan je een speelbal in der box(?) leggen.

ellepel

Berichten: 47355
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:57

als je bij zo'n veelvraatje zorgt voor wat ouder hooi met wat minder voedingswaarde dan kunnen ze daar heel veel van eten zonder dat ze er dik van worden.
stro is verder ook prima voer, zit niet al te veel in en kan prima als aanvulling dienen als je ruwvoer hebt waar wel veel voeding in zit.

waarom geef je slobber als ik vragen mag?

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Eetbeest!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:48

Niet meer op vlas zetten, maar gewoon op stro of strokorrels (daarvan eten kan geen kwaad). Verder je pony veel naar buiten (land, bak of paddock) en op stal overjarig hooi geven. Eventueel kan je ook zo'n voerbal in de stal leggen.

Faringo
Berichten: 8241
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Voorne Putten

Re: Eetbeest!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:57

Vooral geen voerbal i.c.m. met vlas is mijn ervaring. Mijn vorige paard heeft zolang naar snoepjes/biksjes gezocht nadat haar voerbal leeg wass dat ze juist daardoor vlas is gaan eten met als gevolg koliek.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Eetbeest!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:58

daarom geef ik ook aan om de pony van het vlas af te halen.

Faringo
Berichten: 8241
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Voorne Putten

Re: Eetbeest!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:21

Ik zie het even overheen gelezen sorry :-), met stro is het wel een goed idee.

Deliana27

Berichten: 782
Geregistreerd: 06-03-10
Woonplaats: Tijnje

Re: Eetbeest!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 17:00

Ik wil geen hooinetje want die zijn gevaarlijk!!
Ik wil haar ook niet voor de heledag ruwvoer geven omdat ze dan ontzettend dik word want daar worden paarden juist dik door. ik vind dat idee van dat fles je met die brokjes wel leuk. :D

zijn er ook nog ideeen die mischien iets met het vlas kan doen ? er word gezegt dat er speciaal spul over kan doen enzoo..

xx.

Deliana27

Berichten: 782
Geregistreerd: 06-03-10
Woonplaats: Tijnje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 17:01

Donja schreef:
Niet meer op vlas zetten, maar gewoon op stro of strokorrels (daarvan eten kan geen kwaad). Verder je pony veel naar buiten (land, bak of paddock) en op stal overjarig hooi geven. Eventueel kan je ook zo'n voerbal in de stal leggen.


stro is ook niet zo handig hé?!! Dan vreet ze zich ook vol en krijgt ze koliek.

Tivara
Berichten: 6859
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:01

Delidema schreef:
Ik wil geen hooinetje want die zijn gevaarlijk!!
Ik wil haar ook niet voor de heledag ruwvoer geven omdat ze dan ontzettend dik word want daar worden paarden juist dik door. ik vind dat idee van dat fles je met die brokjes wel leuk. :D

zijn er ook nog ideeen die mischien iets met het vlas kan doen ? er word gezegt dat er speciaal spul over kan doen enzoo..

xx.


http://www.paardenkenniscentrum.nl/producten/little-bit-hooitas

Misschien is dit dan iets voor je?

Sjolvir

Berichten: 25280
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:04

Hoeveel ruwvoer krijgt je paard nu en hoeveel brok?

Zou dan gewoon de brok vervangen door ruwvoer en dan een ruwvoer kiezen wat wel zorgt voor kauw activiteit, maar waar niet
te veel in zit.

brokjes tussen het vlas, doordat ze tussen het vlas vallen, zorgen er ook voor dat je paard meer vlas eet.

Als je hooinet gevaarlijk vind, hooizak als alternatief.

Hier hebben we perongeluk ook nog soort korf, met hele kleine mazen.
Dan zijn ze ook tijden bezig om het ertussen uit te peuteren.

Pietershof

Berichten: 144
Geregistreerd: 07-11-07
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:08

Een hooiruif met hele kleine mazen is een goed idee, dan doen ze heel lang met hun portie hooi. En misschien op houtkrullen/zaagsel ipv vlas? Of is andere bodembedekking geen optie?

Muizenissen

Berichten: 179
Geregistreerd: 29-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 18:29

Delidema schreef:
Ik wil geen hooinetje want die zijn gevaarlijk!!
Ik wil haar ook niet voor de heledag ruwvoer geven omdat ze dan ontzettend dik word want daar worden paarden juist dik door. ik vind dat idee van dat fles je met die brokjes wel leuk. :D

zijn er ook nog ideeen die mischien iets met het vlas kan doen ? er word gezegt dat er speciaal spul over kan doen enzoo..

xx.


Wat vind je dan zo gevaarlijk aan een hooinet???
Een (gevuld) hooinet kan juist een zeer goede manier zijn om ervoor te zorgen dat je paard een groot deel van de dag kan eten/kauwen (is zijn natuurlijke behoefte!), zeker als je er een ophangt met kleine mazen (bijvoorbeeld 4x4cm). Stop er 'arm' hooi in en je paard zal hier nauwelijks dikker van worden. En kiezen tussen 'paniek, want m'n paard gaat bijna dood omdat ie vanalles eet' of 'm'n paard wordt iets dikker, wat vervelend'........ nou ik zou het wel weten hoor!
Maar goed, ik ben wel erg benieuwd naar het grote gevaar van een hooinet.

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Re: Eetbeest!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 18:35

hoezo hooinetten gevaarlijk? :)
Maargoed, als je liever geen hooinet ophangt kan je zoals gezegd een hooiruif nemen met dunnere mazen. Deze heeft m'n pony in z'n stal en daar is hij ook even zoet mee. Wat ik me afvraag is, heeft je paard wel überhaupt de hele dag te eten nu? Want als dat zo is moet je het probleem niet gaan 'ontlopen' door spul over het vlas te kappen.. Dan moet je op zoek naar de oorzaak en die oplossen, de hele dag voer aanbieden dus, want dat is dé behoefte van paarden, het zit gewoon in hun natuur dat ze non-stop eten ;)
Van arm hooi kunnen ze uuuuuuren eten zonder al te dik te worden. Als ze daar echt overgewicht van krijgen moet je hem/haar maar wat meer beweging geven. :)

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 18:41

Ik kan mezelf niet aan het idee onttrekken dat jij niet zo goed weet hoe een paard in elkaar zit. Je wilt hulp, maar alle hulp sla je af omdat het gevaarlijk zo zijn. Ik ben benieuwd waarom al die dingen zo gevaarlijker zijn dan dt vlas eten. Ik zou liever een dikkere pony hebben dan een dode pony om maar iets te zeggen.

Stro eten is echt zo slecht niet en daar zitten ze snel vol van. Ik zou hem liever op een vrij kale stal zetten met wat stro erin., waarom vlas als hij daar ook van gaat eten? Zodra hij merkt dat er een stopknop op zijn maag zit kan je de stal gewoon op gaan strooien elke week een beetje meer stro in zijn stal.
Niets over het vlas gooien, mocht hij er dan alsnog van gaan eten is het helemaal einde oefening.

Je paard eet niet voor niets. Het is zijn natuur om zo'n 22 uur per dag te eten en honger te hebben. Een paard zijn ingewanden zijn hier ook op gemaakt, ze voelen snel 'leeg' en dat kan koliek veroorzaken omdat de peristaltiek van de darmen dan stilgelegd wordt. Een paar moet dus constant eten, op zoek naar eten en knabbelen. Je paard doet dus precies waar hij voor gemaakt is.

Hoevaak per dag voer je hooi?
Wat voor voer krijgt je pony verder?
Komt je pony wel buiten? Als een paard niets te doen heeft, tja, wat kun je dan nog meer dan eten?

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 09:40

Je hebt tegenwoordig hooinetten met een hele kleine maas. Ik heb ze op borsthoogte hangen en er is nog nooit iets mee gebeurd. Maasgroote 4,5 of zelfs 3,5 daar kan echt geen hoef in blijven hangen.

Je zou graszaadhooi kunnen voeren. Hier zitten veel minder voedingstoffen en suikers in dan in gewoon weidehooi. Hier kan je paard dus de hele dag veel van eten. Je kunt het ook mengen met weidehooi.

http://img130.imageshack.us/img130/8876/dsc0791y.jpg
Hier zie je mijn netten, die achterste is 90 bij 1 meter. Dat is een mooi formaat voor in de stal.

Deliana27

Berichten: 782
Geregistreerd: 06-03-10
Woonplaats: Tijnje

Re: Eetbeest!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 18:28

ik heb van een vriendin haar vriendin haar pony zat vast in het hooinet. en van stro vreten worden de paarden ook dik en krijgen je koliek dus dat is het zelfde dan heb je een dik paard en een dood paard!!!

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Re: Eetbeest!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:30

als je kleine mazen neemt van 4,5 daar zitten ze echt niet in vast hoor ;)
Maar TS, je hebt onze vragen niet beantwoord hoeveel je paard buiten komt en hoeveel je hem te eten geeft?

Oreo

Berichten: 2037
Geregistreerd: 26-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:33

Annetje schreef:
Ik kan mezelf niet aan het idee onttrekken dat jij niet zo goed weet hoe een paard in elkaar zit. Je wilt hulp, maar alle hulp sla je af omdat het gevaarlijk zo zijn. Ik ben benieuwd waarom al die dingen zo gevaarlijker zijn dan dt vlas eten. Ik zou liever een dikkere pony hebben dan een dode pony om maar iets te zeggen.

Stro eten is echt zo slecht niet en daar zitten ze snel vol van. Ik zou hem liever op een vrij kale stal zetten met wat stro erin., waarom vlas als hij daar ook van gaat eten? Zodra hij merkt dat er een stopknop op zijn maag zit kan je de stal gewoon op gaan strooien elke week een beetje meer stro in zijn stal.
Niets over het vlas gooien, mocht hij er dan alsnog van gaan eten is het helemaal einde oefening.

Je paard eet niet voor niets. Het is zijn natuur om zo'n 22 uur per dag te eten en honger te hebben. Een paard zijn ingewanden zijn hier ook op gemaakt, ze voelen snel 'leeg' en dat kan koliek veroorzaken omdat de peristaltiek van de darmen dan stilgelegd wordt. Een paar moet dus constant eten, op zoek naar eten en knabbelen. Je paard doet dus precies waar hij voor gemaakt is.

Hoevaak per dag voer je hooi?
Wat voor voer krijgt je pony verder?
Komt je pony wel buiten? Als een paard niets te doen heeft, tja, wat kun je dan nog meer dan eten?



Ik denk dat in deze post de juiste vragen worden gesteld. Jammer dat je daar niet op in gaat..........

kabwan
Berichten: 781
Geregistreerd: 21-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:34

Je moet ook niet de netten laag hangen, als ze eens met de benen erin komen is dat gevaarlijk ja. Je pony moet er na toe reiken met haar hoofd, omhoog. Dan kan er ook niks gebeuren. De meeste ongelukken met een hooinet gebeuren omdat ze te laag hangen.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:36

Delidema schreef:
Ik wil geen hooinetje want die zijn gevaarlijk!!
Ik wil haar ook niet voor de heledag ruwvoer geven omdat ze dan ontzettend dik word want daar worden paarden juist dik door. ik vind dat idee van dat fles je met die brokjes wel leuk. :D

zijn er ook nog ideeen die mischien iets met het vlas kan doen ? er word gezegt dat er speciaal spul over kan doen enzoo..

xx.


Ik heb idd wel geprobeerd met azijn er overheen gooien. Maar wat al eerder is gezegd: stro als bodembedeking gebruiken lijkt me logischer.Verder wordt een paard van genoeg (=onbeperkt) ruwvoer niet te dik. Mits er niet te veel in zit, en dat voorkom je dus door oud hooi te geven.

Maar ik heb niet het idee dat je ons geloofd. Ik vraag me af waarom je dan een vraag hier stelt?

Only_Gold
Berichten: 302
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Ik woon in een huis (wil je weten waar? Vraag gerust zou ik zeggen!

Re: Eetbeest!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:53

Eigenlijk gewoon nutteloos geopend dit topic.
Je vraagt hulp, je krijgt hulp en dan wil je er niks van weten.
Ook vragen beantwword je niet. Wel heel vreemd!

Deliana27

Berichten: 782
Geregistreerd: 06-03-10
Woonplaats: Tijnje

Re: Eetbeest!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 11:58

Sorry ik heb ook nog leven om bokt heen ben vaan bezig met de paarden dus soms kan het wat lang duren tot er een adwoord is en dit is geen nutteloos topic alleen jullie zeggen ook telkens het zelfde dus dan hoef ik daar ook niet meer op te reageren.
En van die hooinet heb ik al een link gekregen dus daar ben ik al mee bezig!!

Mensen jullie gaan alleen maar domme dingen denken en niet gewoon dat ik verder ook nog wat wil weten!! Mischien helpt zo een hooinet niet dan moet ik uit dit forum kunnen halen wat ik anders kan gebruiken..

En ik wil ook geen stro want van ruwvoer word je paard dus wel dik, en mijn pony heeft al een dikke pens dus.