Vreemd lopen op harde ondergrond

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoannevZ
Berichten: 503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Ruurlo

Vreemd lopen op harde ondergrond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 12:23

Hoi allemaal,

Vorige week ben ik na het rijden weer met mijn paard naar de stal gestapt. Normaal loop ik er dan naast, maar nu was ze vrij rustig dus ben ik blijven zitten. Tijdens het rijden was er niets aan de hand. Ze was vlot en liep soepel. Op de stenen aangekomen verkort ze haar passen en lijkt ze wel wat gevoelig te lopen. Daarbij had ik het idee dat ze steeds bijna door de voorknieën zakte. Dit was me nog nooit zo opgevallen. Af en toe zakte ze met naar de wei brengen wel eens bijna door haar linker voorknie, maar dat was maar 1 pasje. Nu waren het bijna alle passen. Ze liep letterlijk met knikkende knietjes naar de stal. Vermoeidheid kan het niet zijn. Zoveel had ik niet van haar gevraagd. Daarbij deed het dit gisteren avond voor het rijden (met naar de bak stappen) ook. In de bak aangekomen is er niets meer aan de hand.
Heeft hier iemand ervaring mee? Omdat ze links voor vaker (ook langdurig) kreupel heeft gelopen zit ik eraan te denken om foto's te laten maken. Wat denken jullie hiervan?

Groetjes Joanne

hafjelinger

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-02-08
Woonplaats: Utrecht

Re: Vreemd lopen op harde ondergrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 12:32

Spierpijn?

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Vreemd lopen op harde ondergrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 12:35

Klinkt als gevoelig op de zolen.
Dat merk je op zachte ondergrond niet zo, maar op harde ondergrond kan je dat wel degelijk merken.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 12:37

Mijn paard liep ook gevoelig op een harde onder grond.Ijzers boden de oplossing.

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 12:37

Liggen er misschien steentjes waar ze gevoelig op kan zijn?
Weet je ook zeker dat ze niet tegen bevangenheid aan zit?
Het lijkt me geen spierpijn als ze in de bak goed te rijden is.
Het kan eigenlijk van alles zijn.
Geen warme of ietwat dikkere benen?
Hoeven niet warm en kan je bij de punt van de straal er op kloppen met iets zwaars zonder een reactie te krijgen?
Er kan ook zo maar een zweertje aan komen,sja, ik zou er even een deskundige bij halen.

succes

JoannevZ
Berichten: 503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 12:44

Heb er al enkele keren een dierenarts bij gehad en deze heeft een buigproef bij haar gedaan. Ze liep toen wel wat stijf. Enkele maanden later liep ze bijna letterlijk op 3 beentjes rond en weer de dierenarts erbij. Hij heeft het hele been gevoeld. Waar hij ook maar drukte, ze gaf geen reactie. Ook zijn de benen niet warm. Ze heeft wel wat vocht in de benen, maar ze heeft voorheen een hele poos stilgestaan. Kan wel merken dat ze op steentjes nog gevoeliger reageerd dan op gewone klinkers.
IJzers zou helaas niet gaan. Haar hoeven groeien erg traag. De hoefsmid hoeft maar 4x in het jaar te komen en nog krijgt hij er bijna niets af.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 14:47

Vanwege HKO bleek later dat mijn paard gevoelig liep op het harde,dus die moet vanwege de stand wel ijzers.

Rumpleteaser

Berichten: 5610
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Randstad

Re: Vreemd lopen op harde ondergrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 14:54

Lijkt mij ook een probleem rond de hoeven of zolen.
Gevoeligheid daar kan doorwerken in het been.
Misschien eens kijken of ze dus daar gevoelig is.
Ik rij zelf een ruin die hier wat last van heeft, als we een poosje op het harde rijden.

Daan_O

Berichten: 3356
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Groene Hart

Re: Vreemd lopen op harde ondergrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 15:01

Lijkt mij ook heel goed mogelijk dat dit aan haar hoeven ligt, zeker aangezien je zegt dat haar hoeven langzaam groeien.

Als je geen ijzers wilt kun je ook hoefschoenen overwegen voor als ze op het harde loopt.

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:30

ik zou mijn gedachten hier toch nog eens over laten gaan, zolang de DA niet heeft gezegd dat het uit de hoeven komt kan het net zo goed iets heeeel erg anders zijn.
Wat verteld jouw gevoel je?

Joanne_Bodhi
Berichten: 101
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Provincie Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:29

Mijn paard had ook last van harde grond maar toonde geen pijn,
in haar hoeven kwamen regelmatig scheuren...
Ik deed een soort van poeltje rond haar drinkbak,
als ze dan ging drinken zoog als ware het water in haar hoeven en werden die na een tijdje sterker.
Als je bijv. je paard water geeft doe dan rond de drinkwaterbak ook wat water,
dit doe je elke dag tot de hoeven van je paard weer wat sterker zijn.
Hoefzalfjes helpen voor geen meter,
ze hebben hetzelfde doeleinde als het water poeltje maar dan is het zo weer uit de hoeven.
Mijn paard heeft géén scheuren meer.
(Ik weet niet of dit bij jou paard zal helpen, maar proberen is het altijd waard ;))

71bionda
Berichten: 16
Geregistreerd: 05-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:15

Mijn pony heeft er ook zo nu en dan last van. Ze is gevoeliger op de zolen doordat ze bevangen is geweest in het verleden. Laat er inderdaad eerst even naar kijken door een smid of DA om eventueel hoefbevangenheid/ontstekingen uit te sluiten. Uit je verhaal klinkt het in ieder geval niet als hoefbevangen want dan lopen ze echt niet en staan ze zowat met hun gehele gewicht naar achteren om de voorhoeven te ontlasten.
Succes ermee

JoannevZ
Berichten: 503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 21:36

Zelf denk ik niet dat ze bevangen is/wordt. Ze loopt nog te goed op de voorhand. Hoefkatrolontsteking denk ik ook niet, want ze heeft geen moeite met voltes en springen. Dan zou dat ook gevoelig moeten zijn. Kan een paard zomaar ineens gevoelig in de hoeven worden?

Laptosoom

Berichten: 61
Geregistreerd: 07-03-09

Re: Vreemd lopen op harde ondergrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:45

Als ze op de zachte ondergrond goed loopt dan klinkt het i.c.m. met de korte voeten inderdaad als een zoolprobleem.
Bovendien wil korte voeten nog niet zeggen dat je er geen ijzers onder kan zetten. Het is misschien lastig om er in het begin ijzers onder te zetten, maar juist als zn hoeven niet meer zo slijten door de ijzers kunnen ze langer worden. Heb je al overlegd met je hoefsmid of dit mogelijk is?
Anders zijn hoefschoenen ook een goede mogelijkheid.
Vergeet niet dat er altijd een mogelijkheid is dat er een echte medische oorzaak is.

JoannevZ
Berichten: 503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 21:56

De hoefsmid raad mij ijzers sterk af. Daarbij slijten de hoeven nauwelijks. De enige keer dat ze over harde ondergrond loopt, is wanneer ze naar de wei en terug gaat en wanneer ik ga rijden. Verder kom ik met haar niet op de weg (ze is niet verkeersmak).

Laptosoom

Berichten: 61
Geregistreerd: 07-03-09

Re: Vreemd lopen op harde ondergrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 22:04

Als de hoefsmid hoefijzers afraadt dan heeft hij daar vast gelijk in ;)
De hoeven slijten niet alleen op de straat maar ook op de wei. Je kan je paard niet de hele dag hoefschoenen om doen dus dan wordt het lastig...
Er bestaan plakzooltjes maar die zijn vrij duur en die verliest je paard vrij snel in de blubber. Op stal werkt dat wel.

JoannevZ
Berichten: 503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 19:20

Heb het net met mijn dierenarts over mijn paardje gehad. Hij denkt zelf wel aan hoefkatrolontsteking (hij heeft haar nog niet zien lopen). Nu heb ik aankomende vrijdag weer rijles en ik vroeg me af of ik die überhaupt door kan laten gaan. Wat denken jullie? Met name omdat ze in de bak geen enkel probleem vertoont. Maarja, kan me ook voorstellen dat een ontsteking niet prettig is om mee te lopen.

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 19:50

jeetje.....maar.....heeft hij dat over de telefoon gediagnostiseerd????
En hoef je dan geen medicatie te geven??
Ik heb gelukkig helemaal geen verstand van hoefkatrol maar kan me zo voorstellen dat je dat behandelen moet?

JoannevZ
Berichten: 503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 19:58

Ik was vandaag toevallig bij de dierenarts en heb hem het probleem uitgelegd. Hij wil binnenkort langs komen om te kijken. Maar om de diagnose hoefkartolontsteking te maken, moeten er foto's gemaakt worden. Weet iemand misschien hoe duur zoiets is? Dan kan ik alvast wat geld appart leggen daarvoor. Verder heb ik zelf helemaal geen ervaring met hoefkatrolontsteking. Ben erg bang dat ik haar dan helemaal niet meer kan rijden. Dat zou ik erg jammer vinden en ook erg gaan missen. ;(

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:04

jeetje.....foto`s ja dat kost best wel wat. Weet je al hoe veel er gemaakt moeten worden?
Ik geloof dat de foto`s die ik heb laten maken rond de €25 per stuk kostte.
Dan komt er nog het consult bij en als het nodig is de verdoving.
En dan nog event. de medicatie.

In utrecht hebben ze mijn merrie:
uitverdooft
volledig kreupelheids onderzoek
3 dagen opname
foto`s gemaakt
scans gemaakt
Ze is ook 1x verdoofd voor de scan.

voor dit alles bij elkaar was ik ongeveer €450 kwijt (vond ik persoonlijk nogal mee vallen)

Lieveranders

Berichten: 1263
Geregistreerd: 03-09-10
Woonplaats: Eext

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:05

Mijn paard loopt ook gevoelig op harde ondergrond. Daarom loop ik altijd met haar in de berm en veel in het bos.. ijzers komen er echt niet onder..

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Vreemd lopen op harde ondergrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:10

ben erg benieuwd wat er uit komt bij je paardje?

JoannevZ
Berichten: 503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 20:14

Gelukkig is mijn paardje redelijk rustig als het gaat om hoefverzorging enzo. Dus verwacht ik ook niet zoveel problemen met foto's maken. Al is dat wel een groot apparaat wat heen en weer beweegt en moet ze haar voet wel in een blokje houden voor de goede stand. Dan moeten beide voorbenen gecontroleerd worden.
Het leuke is alleen dat ik geen E-rijbewijs heb en geen trailer heb. Mijn ouders moeten niets van paarden weten en die gaan het liefste dan ook niet mee met mij. Daarbij vindt onze auto het ook niet echt leuk om een trailer achter zich aan te hebben. Dat is de vorige keer wel gebleken. Toen sloeg de moter steeds af en kwam de auto steeds bijna niet op gang.
Maargoed, zo hoe het nu gaat, kan ook niet. Dat kan ik het paard niet aandoen en met dat gestruikel verongeluk ik soms nog een keer. Ik houd jullie op de hoogte.

Worteltjuh

Berichten: 84
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Wieringermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:20

Hoefzweer?

JoannevZ
Berichten: 503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 21:04

Hoefzweer denk ik niet. De benen zijn niet warm en dik (ze heeft het aan beide voorbenen) en met hoeven uitkrabben kan ik niet merken dat ze pijn heeft. Daarbij lopen paarden met hoefzweer ook kreupel op zachte ondergrond. Mijn paard loopt alleen mank op harde ondergrond.