*hyperventilatie of allergische reactie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Olly

Berichten: 109
Geregistreerd: 29-07-01
Woonplaats: Noord-Holland

*hyperventilatie of allergische reactie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-02 09:48

Na ca. 30 minuten matig intensieve les en vervolgens nog 15 minuten uitstappen paard op stal gezet, zweetdeken opgedaan, was klein beetje bezweet nog. Beetje droog hooi gegeven, wat ik al wel goed uitgeschud had, want het was erg stoffig. Hoorde dat de paarden dit 's ochtends ook al gekregen hadden ipv het gebruikelijke kuilgras, omdat het kuil even op was. Het viel me op dat ze het niet echt met veel enthousiasme at en ze liet ook wat liggen. Niets voor haar, eet alles wat los en vast zit (fjord). Volgens stalhouder heel normaal, want meer paarden hadden het droge hooi 's morgens voor dat ze het land opgingen laten liggen, omdat ze het kuil nu eenmaal lekkerder zouden vinden. Gaat waarschijnlijk wel voor veel paarden op, maar niet voor die van mij.

Wilde haar weer op de wei zetten, toen ze goed afgekoeld was en ook zo goed als droog, maar liet haar eerst nog even rollen in het zand. Vervolgens zag ik dat ze zeer snel en onregelmatig begon te ademen en heb haar weer binnen gezet en de dierenarts even gebeld. Die adviseerde me het ca. 3 kwartier aan te kijken en met haar in beweging te blijven, omdat het het begin van koliek zou kunnen zijn. Na een uurtje weer gebeld, ademhaling was weer vrijwel normaal (iets sneller nog) en paardje was weer heel normaal in gedrag en wilde ook wel weer wat eten van nu inmiddels weer kuilgras.

DA adviseerde haar binnen te zetten en haar tot vandaag even niets te eten te geven (ca. 12 uur) om zo de ademhaling weer helemaal tot rust te laten komen en niet te belasten met de maagvulling. Op mijn vraag wat het nu geweest kon zijn gaf hij bovenstaande diagnose. Ik heb hier echter nog nooit van gehoord vraag me af of dit vaker voorkomt. Zou dus een reactie op het werken kunnen zijn (niets nieuws gevraagd, wel wat zware bak) of op het zeer stoffige hooi. Hoop dat iemand me iets meer kan vertellen hierover. Ben best wel geschrokken.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 12:17

ik heb dat ook een keer meegemaakt. verschijnselen alsof je een dampig paard voor je hebt. gelukkig was er de volgende dag niks meer aan de hand. heb het een keer gezien. ik heb ook gedacht aan een allergische reactie. die dag heb ik een tweedehands zadel op haar gepast. zeker weet ik niet, maar het lijkt er verdacht veel op.