kan dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 17:12

Verward


Weet niet precies wat je bedoeld, maar als een paard één keer flink schrikt kan hij daarna (meestal 10 minuten ofzo) wel wat gestresster zijn dan anders...maar het is niet zo dat hij dan de rest van zijn leven gespannen blijft hoor *LOL*

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 17:27

Het ligt er ook aan hoe jij erop reageerd.
Als jij doet alsof het de normaalste zaak van de wereld is, en er verder niet op in gaat, behalve een duidelijke stemhulp, is er vaak daarna niets aan de hand, als kan ie even wat zenuwachtiger zijn, maar dit duurt hooguit 1 minuut, als je het goed aanpakt.

Als je hem gerust gaat stellen en hem klopjes geeft en hem er de volgende keer dat je er langs af gaat , stil zet... en op zijn gemak stelt, ja dan heb je eerder kans dat ie de komende keren blijft verschieten.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 00:54

Nee, normaal gesproken niet, of het moet wel een heel erg traumatische gebeurtenis zijn.
Een paard schrikt eigenlijk voor alles wat nieuw voor hem/haar is, en moet leren dat datgene waarvoor hij op dat moment schrikt niet eng is. Dus inderdaad .. zelf moet je dus niet schrikken (voor zover dat kan Knipoog ) maar in elk geval een tegenovergesteld signaal geven. Alleen al zelf rustig blijven merkt een paard echt. Niet reageren... geen klopjes ! Daar geef je op zo'n moment alleen maar mee aan richting paard dat er dus blijkbaar iets aan de hand was om van te schrikken. Een bevestiging van het schrikgedrag dus.

Wat was dat "iets" trouwens ? Je zegt dat het paar er normaal niet voor schrikt, maar dat heeft het paard blijkbaar anders ervaren. Van het paard uit bekeken was het dus een andere/nieuwe ervaring.

Lastig uit te leggen allemaal Knipoog

Bertus.

verania

Berichten: 2061
Geregistreerd: 09-04-02
Woonplaats: Zaltbommel

hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 09:22

[/b]hoi sorry had 2 keer hetzelfe bericht verzonden
Laatst bijgewerkt door verania op 14-04-02 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

verania

Berichten: 2061
Geregistreerd: 09-04-02
Woonplaats: Zaltbommel

hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 09:23

Hoi

Mijn vorrige merrie was een draak buiten dus niet fijn te rijden,
Ik heb vanalles geprobeerd
niets laten merken en net doen of er niets is en geenaandacht schenken
maar dat hielp niet
Daarna ben ik haar gerust gaan stellen en soms aan de hand gaan kijken naar het voorwerp wat ze eng vond.
Nadat ik dat gedaan had en zij het idee had van hé mijn baasje kan er ook heen was er niets meer aan de hand.
Aan de hand vertrouwd een paard het allemaal eerder dan je erop zit.
Ze vertrouwen dan volkomen op jouw.
Ik zou gewoon alles uitproberen misschienkomen er meer tips op bokt wie weet zit er iets bij wat bij jouw paard help want niet ieder paard is hetzelfde.

gr