En nu weten we het niet meer.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gekkeellen

En nu weten we het niet meer.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 10:09

Hoi lieve bokkers,

Ten eerst is dit topic NIET bedoeld om rare discussies op te wekken of nare opmerkingen te maken, ik maak dit topic alleen aan omdat wellicht 1 van jullie bokkers deze symptonen herkent en we misschien een groter netwerk aan kennis of ervaring kunnen scheppen!!!!

Symptonen:
* ERG lusteloos - geen actie ondernemen geen interesse in omgeving
* Vreselijk veel honger
* Doffe vacht - nog steeds flinke klitten van veulenvacht
* 2 weken lang koortstempratuur
* MAGER
* Erg slap, je kan hem zo omduwen
* Veel plat in de stal liggen zonder te reageren ergens op

Tot nu toe gehad:
* 3 wormenkuren -> waarvan 1 tegen leverbot 1 op advies dierenarts (speciale breed spectrum voor veulens) en 1 normale wormenkuur toen ik hem net had (2 maanden geleden) (let wel, deze wormenkuren zijn op een veilige tussenperiode gegeven aan bloc op strikt advies en overleg met dierenarts)
* op 2 verschillende bezoeken dierenarts --> koortsverlagers
* Metacam 3 dagen
* Antibioticakuur 4 dagen
* Bloedonderzoek, hier zijn sporen van leverbot in gevonden vandaar ook de kuur tegen leverbot
* Darmonderzoek, hier is niets geks in gevonden
* Pijnstillers
* Klieren zijn niet opgezet en zijn longen klinken schoon en droog
* Neus en ogen zijn droog (op wat siebjes in de ogen na)

De dierenarts is nu bijna om de dag bij hem komen kijken, na deze 2 weken intensief van alles proberen zijn we weer terug bij af want hij is nog steeds niet goed!

Vandaag gaat de dierenarts NOGmaals een wormenkuur geven en NOGmaals een mestonderzoek doen en dat gaan we maandag evalueren.
Indien hij maandag nog steeds NIEt goed is moet hij doorverwezen worden naar de kliniek!

Op zich vind ik dat niet erg, alleen weten ze niet waar ze moeten zoeken en dan keren ze hem dus binnenste buiten om alles uit te sluiten. Dit kan erg prijzig worden en tijdrovend.

Nu maakt het mij allemaal helemaal niet uit, maar ik ben er heel erg bang voor dat we ons nu teveel richten op wormen terwijl hij misschien iets anders mankeert wat nu lekker kan "broeien" zonder dat we het in de gaten hebben.

Mijn dierenarts is ontzettend goed, heeft dit geval bij meerdere paardenartsen neergelegd maar nog steeds weet niemand wat hij mankeert!

Mijn vraag is dus eigenlijk een beetje
"heeft 1 van jullie bokkers hier ervaring mee? Heeft iemand dit met zijn paard of veulen ook meegemaakt?"

Alle tips zijn welkom en zullen meehelpen om misschien een richtlijn te hebben!

groetjes Ellen

Marigold

Re: En nu weten we het niet meer.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 10:18

en het was ook geen bloedarmoede / tekort aan iets?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 10:22

Klinkt heel raar, maar heb je al eens ander voer geprobeerd?
Verder klinkt het als lintworm, dan hebben ze ook vaak van dit soort verschijnselen. En inderdaad bloedarmoede.

Gekkeellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 10:37

Bedankt voor jullie reacties!

Nee, in het bloed hebben ze geen lage waardes gevonden die wijzen op bloedarmoede.
(dit hebben we expres getest in verband met het slome gedrag)
Hiervan zouden ze ook geen hoge koorts krijgen, hij heeft geen bleke vliezen van zijn ogen en tevens is zijn hartslag normaal.

Lintworm is hij tegen ontwormt, daar hebben we inderdaad aan gedacht omdat hij zo'n vreselijk veel honger heeft en sloom is..echter is hij daarvoor al behandeld (paar weken terug al hebben we het juiste wormmiddels tegen lintworm gegeven)

Het veranderen van voer zou kunnen, alleen krijgt hij al speciale pavo podo grow brok, en veranderen van voer zou bij een tekort inderdaad goed kunnen zijn.
Daar willen we nu even niet aan denken omdat hij daar ook weer wat diarree van kan krijgen en dat willen we er nu niet bij hebben ;)

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 10:40

Hopelijk komen hier nog meer ideeen naar boven Ellen!

*duimt door voor jullie*

Gekkeellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 10:50

Jaan81 schreef:
Hopelijk komen hier nog meer ideeen naar boven Ellen!

*duimt door voor jullie*

Thanks voor je steun!! :(:) :(:)

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 10:59

Misschien een stom idee.. Maar zou die niet allergisch kunnen zijn voor de wormenkuren?

Stofwisselings probleem? Iets met de schildklier?
Uitgebreid bloedonderzoek laten doen?

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:04

Misschien moet je dat artikel hier ook even linken, misschien kan iemand dit voor je uitleggen in 'gewoon nederlands'?

Gekkeellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 12:12

Goed idee!

http://www.knmvd.nl/uri/?uri=AMGATE_736 ... 9029077054

Daar komen de verschijnselen heeeeeeel erg eng dichtbij in de buurt!

@zilvermoon: Bij een allergische reactie zouden ze meestal wel heftige verschijnselen vertonen
Schildklier: Zou kunnen, ga ik zeker even opgooien bij de arts!
Uitgebreid bloedonderzoek: Dat is eigenlijk een speld in een hooiberg zoeken, dit heb ik ook aangevraagd alleen de dierenarts zei dat er voor honderden dingen kan worden getest en dat zonder enige duidelijke aanleiding dit geen optie was.

(en dat is eigenlijk wel logisch..kijk maar naar ons mensen...daar kan ook niet zomaar even in het wild getest worden)

Thanks voor het meedenken!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 12:21

ik heb het linkje even gelezen,maar bij die ziekte hebben ze ademhalingsproblemen...dat heeft die van jou toch niet?

Is zijn mest gewoon goed?
Ik vraag mij af hoe de darmflora is na zoveel wormkuren...maar goed,het is kiezen tussen twee kwaden.
Zou het niet kunnen dat hij verzwakt is door de leverbot en gewoon tijd nodig heeft om weer bij te komen?
Misschien met extra vit.min.?

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 12:22

tsja, je kunt wel blijven ontwormen, maar ik zou eerst eens zorgen dat je wete of het wormen zijn??? dit kun je ook gewoon in het bloed zien. ik zou niet klakkeloos (ook al is het onder begeleiding van da) wormenkuren er in blijven gooien. Dit kan ook juist de druppel zijn steeds. Die van mij kan er ook niet tegen. ik laat dan ook standaard EERST onderzioeken of ze wormen heeft, en als ze die zou hebben zou ik gericht ontwormen.

dat uitgebreid bloedonderzoek zou ik niet gelijk afslaan als de da zegt dat het niet wat is... ik heb dat bij die van mij laten doen en was blij toe! sindsdien weet ik waar ik op moet letten enzo en gaat het hardstikke goed met haar!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 12:23

geerke schreef:
Zou het niet kunnen dat hij verzwakt is door de leverbot en gewoon tijd nodig heeft om weer bij te komen?
Misschien met extra vit.min.?

Maar dan is het toch erg zorgwekkend dat hij nu weer met 40 graden koorts staat?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 12:26

jee...40 graden koorts is niet best...
heb ik daar overheen gelezen?
Is de lever ontstoken misschien?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 12:29

in dat geval zou ik hem toch naar de kliniek brengen,met een lijst waarop staat welke ab hij heeft gehad en welke wormkuur met hoeveelheid/werkzame stof en tijdstip....voordat hij ertussen uit piept...dat zou heel triest zijn...

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 12:30

De koorts doet toch denken aan een infectie. Bloedonderzoek zou moeten kunnen laten zien of dat bacterieel of parasitair is, maar dat zegt niet altijd alles. En wat hierboven ook al gezegd wordt, dan ben je er nog niet, want je kunt niet blijven ontwormen als het parasitair blijkt te zijn. Veel honger is ook wel apart, dan denk ik ook weer aan iets met de maag. Is hij beter of minder na het eten?

Gekkeellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 12:30

zij schreef:
tsja, je kunt wel blijven ontwormen, maar ik zou eerst eens zorgen dat je wete of het wormen zijn??? dit kun je ook gewoon in het bloed zien. ik zou niet klakkeloos (ook al is het onder begeleiding van da) wormenkuren er in blijven gooien. Dit kan ook juist de druppel zijn steeds. Die van mij kan er ook niet tegen. ik laat dan ook standaard EERST onderzioeken of ze wormen heeft, en als ze die zou hebben zou ik gericht ontwormen.

dat uitgebreid bloedonderzoek zou ik niet gelijk afslaan als de da zegt dat het niet wat is... ik heb dat bij die van mij laten doen en was blij toe! sindsdien weet ik waar ik op moet letten enzo en gaat het hardstikke goed met haar!

Ze hebben al een keer getest in het bloed op wormen, en toen is er wel een leverbot uitgekomen.
Je hebt gelijk dat er misschien teveel wormenkuren inkomen, maar het is zoals eerder gezegd kiezen uit 2 kwade.
In principe ook best logisch want de ene wormenkuur bestrijd niet alle wormen, en als hij dezelfde soort klachten houd dan ga je er toch snel vanuit dat het dan bijvoorbeeld een lintworm o.i.d. is.

Oké, maar bij jouw paardje hebben ze dus gewoon eigenlijk (alles) onderzocht in het bloed?
Hoe gaat dat in zijn werk? Hoeveel buisjes moeten ze daar wel niet voor afnemen?
Mag ik je vragen wat het jouw gekost heeft ongeveer? (voor mij niet belangrijk want als het nodig is dan doen we dat gewoon klaar!) maar ik ben even benieuwd of het dan wel echt zo duur is wat de DA zegt :P

Gekkeellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 12:40

geerke schreef:
in dat geval zou ik hem toch naar de kliniek brengen,met een lijst waarop staat welke ab hij heeft gehad en welke wormkuur met hoeveelheid/werkzame stof en tijdstip....voordat hij ertussen uit piept...dat zou heel triest zijn...

Ja precies!
Nou ik heb alle bezoekbonnen van de dierenartsen bewaard incl. verpakkingen van de medicijnen en de wormenkuren die hij heeft gehad.

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 12:50

Hmmm sneu, helaas heb ik niet zo veel verstand van ziekten en of aandoeningen. Mischien een stofwisselings ziekte ?
Hopenlijk vind je het op tijd en kun je er wat aan doen :(:)

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 13:22

Jeetje El! Het zit je ook niet mee hè, eerst Jan en nu Bloc!
Welke veearts komt er nu langs? (vanuit leiderdorp?)
Als ik jou was zou ik lekker de trailer pakken en naar bodegraven rijden, daar is hij sowieso in goede handen!

Gekkeellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 15:57

Hinata schreef:
Jeetje El! Het zit je ook niet mee hè, eerst Jan en nu Bloc!
Welke veearts komt er nu langs? (vanuit leiderdorp?)
Als ik jou was zou ik lekker de trailer pakken en naar bodegraven rijden, daar is hij sowieso in goede handen!

Heey meis, Nee...ik wordt er op moment ook best moe van |( |(
Ik ben enorm bang dat blocje straks ook moet worden ingeslapen :(:) |(

Leiderdorp komt inderdaad elke keer langs, tenminste karin komt elke keer :(:)

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 17:23

Tjee, het geluk zit je niet mee Ellen :(:)
Heel veel beterschap voor Bloc!
Ik zou zo ook niet weten wat het is, maar hopenlijk komen ze er snel achter.

Gekkeellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 17:36

EsBianc schreef:
Tjee, het geluk zit je niet mee Ellen :(:)
Heel veel beterschap voor Bloc!
Ik zou zo ook niet weten wat het is, maar hopenlijk komen ze er snel achter.

Heeeey es,

Nee, op moment zie ik het effe niet meer zitten...brrr wat een pech de laatste tijd ;( ;(
Maarja, we gaan ervoor vechten dat onze klein man er boven op komt.

Maandag kliniek staat sowieso op de planning!! Ben echt benieuwd!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:10

Je kan Polly eens pb-en, die heeft een veulen gehad dat van R.E. verdacht werd, maar die bleek het niet te hebben. Het veulen is wel met een of andere kuur opgeknapt, het jaar daarna weer een veulen met dezelfde soort verschijnselen. Ik weet zo niet meer wat die veulens van haar hadden, het is voor mij te lang geleden.
Ik zoek nog even verder naar een ander topic van nog niet zo lang geleden, dat veulen had helaas iets dat niet te verhelpen was.
Ik weet even niet hoe je de link hier krijgt, maar het was een topic van Tjady. Bij in memoriam staat op pagina 2 een stukje van haar met een link naar het topic dat ik bedoel.

rockdiamant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 21:51

misschien een idee om je paard door een holistisch dierenarts te laten meten. ik heb twee paarden gehad waar de reguliere wetenschap niet uitkwam. holistisch dierenarts wel. succes

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:18

ik heb je linkje ook even gelezen maar ik denk niet dat dit het is. ik zie namelijk veel ontstekingen voorkomen en die zouden zichtbaar moeten zijn in het bloed (ik neem aan dat je DA dat ook getest heeft) verder zie ik ook meerdere malen terugkomen dat het veulen dan een verminderde eetlust heeft en die van jou heeft het tegenovergestelde. ik heb verder geen idee wat het wel kan zijn. ik zou meer bloed af laten nemen en echt heel erg veel laten onderzoeken.. van ontsteking tot werking van bepaalde organen tot bepaalde ziektes . en mischien is een MRI scan een poging waard. is helaas wel echt ongelofelijk duur

sterkte met je paardje