Wie kent deze ziekte? Lees even aub.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieke

Berichten: 641
Geregistreerd: 27-01-04

Wie kent deze ziekte? Lees even aub.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-04 10:42

De ziekte waar ik graag iets meer over wil weten , wordt de 'landziekte' genoemd. Blijkbaar hebben vrij veel paarden hier last van, wanneer ze veranderen van 'land'. Symptomen;droge hoest en wat suf.
>> Ik wil hier graag iets over weten naar aanleiding van mijn topic in Verslag van de dag. Mijn shetlandpony die we zouden gaan ophalen, moet een weekje langer blijven bij de eigenaar omwille hiervan. Ze is afkomstig uit Nederland maar toch al een week of zes in Belgiƫ.<<

Wie weet hier iets meer over? Behandeling? Overzetbaar op andere paarden?

Luominen

Berichten: 913
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 11:46

Hey,

Zover ik heb gelezen (bij mensen Haha!) is landziekte dus het missen van iets.

Bij mensen als ze naar een discotheek gaan bijvoorbeeld en ze dragen hun portefeuille ergens bepaald, als ze dan thuis komen ofzoiets en ze leggen die weg 'missen' ze die portefeuille.

Ik zal nog wel eens verder zoeken Knipoog

Nieke

Berichten: 641
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-04 12:03

Zo wordt de ziekte in de volksmond genoemd maar kvraag me dus af waarvoor ze staat, welke gevolgen enzo ze heeft.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 14:32

De term "landziekte" is mij volledig onbekend. Maar uit jouw verhaal maak ik op dat de ponie's ca. 6 weken terug vanuit nederland naar Belgie zijn verhuist en mogelijk dus nog moeten aklimatiseren.
Of dit nu direct noodzakelijk is bij deze relatief kleine afstand, vraag ik mij dus af.
Maar het feit dat er dus kennelijk wat hoest en mogelijk wat verkoudheid is opgetreden, zal de reden zijn om de pony wat langer op het tussen adres te laten blijven, tot hij volledig herstelt is. Een verkoudheidje is niet direct besmettelijk, maar aangezien er door de slechte zomer nog steeds droes heerst, zal men geen risico willen lopen.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 14:44

Ook mij is de term landziekte onbekend.

Droog, kort hoesten gepaard met neusuitvloeiing en bemoeilijkte ademhaling wijst vaak op chronische bronchitis of dampigheid.

Chronische bronchitis:
Deze kan ontstaan vanuit een verwaarloosde acute bronchitis. Het enige waarneembare symptoon op het eerste gezicht is het steeds weer hoesten. Het paard hoest op het moment dat de ontstoken ademweg extra wordt geprikkeld door stof (in de bak of bij het eten), door temperatuurswisseling, of door verandering in de vochtigheidsgraad van de lucht.
Meestal hoest het paard alleen in het begin van het werk, soms alleen bij het einde. Sommige dagen verdwijnt het hoesten. Pas later komt bij het hoesten ook ademnood, wat dampigheid als gevolg kan hebben.

Dampigheid (longemfyseem):
Longemfyseem is het scheuren van de longblaasjes, waardoor grote holten in de longen ontstaan, maar het ademoppervlak kleiner wordt. Er ontstaat dus ademnood en omdat de ingeademde licht ten gevolge van gebrek aan elasticiteit van de longen niet meer volledig kan wordne uitgeademd , moeten de spieren van de buikwand voor het uitademen uitgeschakeld worden. Dit wordt zichtbaar aan de dampgroeve in de flanken. In dit geval spreekt men van een dubbelslag (de ademhaling vindt in twee stadia plaats). Deze paarden hebben een droge en kennelijk pijnlijke hoest.