diarree en stress?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sa777
Berichten: 96
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: belgie - brussel

diarree en stress?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-04 10:22

Hallo iedereen,

Ik had al eens een vraag over diarree gesteld. Maar nu een nieuwe vraag: kan diarree veroorzaakt zijn door stress? Ik heb gelezen van wel.
Maar mijn vraag is vooral: kan dat zich maar de volgende dag van de stress manifesteren of krijgt het paard meestal direkt diarree van stress?

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 10:44

Je hebt 2 soorten stress, acute en dus meestal kort durende, waarbij acute diaree op kan treden, maar ook een opbouwende stress, daar kan in een later moment ook diaree van komen, maar dit is dan vaak langduriger en blijft totdat de oorzaak van de stress wordt weg genomen.
Er zijn echter diverse oorzaken op te noemen, voor het krijgen van diaree en daarbij is stress toch de minst voorkomende, dus wees wel zeker van de oorzaak.

sa777
Berichten: 96
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: belgie - brussel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-04 12:14

Andere vraag: kan diarree ook van zand komen? Soms staat mijn paardje om een paddock waar niet veel gras meer op staat, waarschijnlijk slikt ie dan wat zand binnen! Verward

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 12:41

Beslist!!!! Ik heb hier diverse keren mee te maken gehad en dan steeds met dieren die van andere stallen afkwamen.
Als jouw paard hier last van heeft, met redelijke spoed de Da waarschuwen, want zandkoliek is het eerstvolgende wat je tegenkomt en dan zitten ze echt al barstens vol, dit kan zich echt over lange tijd opbouwen. De Da kan door opvoelen en mestcontrole snel zien hoe ernstig het is en als ze echt veel binnen heeft, besluiten om hem te spoelen.
Denk hier aub niet te licht over, diaree door zand is heel ernstig en kan grote schade aan de darmen veroorzaken.

sa777
Berichten: 96
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: belgie - brussel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-04 17:26

Kitten, je jaagt me echt nu te stuipen aan het lijf brrrr Huilen
Zo veel zand kan ie toch niet binnen hebben hoor. Zo vaak gaat ie nu ook niet daar die paddock Verward .
En vandaag was alles toch terug in orde... geen diarree meer.
Maar ik ga het toch goed in het oog houden. En anders direkt de veearts!

Nouzeg
Berichten: 11
Geregistreerd: 01-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 17:32

ja maar ook dat kan met zand hoor.
mijn paard had dat van de winter, de ene dag diaree en de dag erop weer normaal. maa rhij bleek ook veel zand binnen te hebben gekregen... dus zou toch ff de dierenarts er naar laten kijken als het zo door blijft gaan.

succes ermee

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 18:37

Marquez heeft onder het rijden diaree. De ene keer erger als de andere. In de stal ligt gewone ontlasting en als ik met hem aan de hand werk is er ook niets aan de hand.
In mijn geval weet ik vrij zeker dat het van de stres komt (marquez is een zenuwpees), weet je dit niet zeker zoals in jou geval, dan zou ik het even navragen aan de da.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 20:25

Sorry sa777, het is echt niet de bedoeling om je de stuipen op het lijf te jagen, maar helaas is het wel de realiteit, juist met op en af gaande diaree en de conditie die je beschrijft maakt een zandkoliek meer dan mogelijk. Neem het zekere voor het onzekere en laat de Da het nakijken, dan weet je waar je aan toe bent en kun je maatregelen nemen. Echt diaree, zeker als het regelmatig weer komt, is niets iets om over heen te stappen, want iedere keer weer geeft extra schade. Laat het nakijken, dan weet je waar je aan toe bent.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 11:06

Diarree kan zoveel oorzaken hebben: Zand/Stres/Wormen/Voeding/Infectie (en dit zijn nog maar de meest voorkomende oorzaken).

Als je paard last blijft houden vd diarree zou ik er idd. ook een DA bij laten komen, paarden kunnen vrij snel gewicht verliezen door diarre en worden in sommigge gevallen vatbaarder voor verkoudenheden en/of infecties, vooral je meeder paarden op stal hebt staan, zou ik het niet al te lang aankijken.

Je kunt evt ook de mest opvangen en in een emmer water laten weken na 24 uur kun je zien of er zand in zit of niet, bij sommige paarden is de tong zwart/bruin gekleurd door het likken van het zand.

Succes en hopelijk is je paard gauw weer de oude!

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 08:59

kan komen door warm weer, veel wortels in het voer, veel gras, wormen, stres, extreme opgewondenheid, mankement in het verteringsstelsel.