Is dit ringworm?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

Is dit ringworm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 17:58

Vandaag stond ik mijn paard te poetsen, kwam richting kont en wat zag ik? Leek wel of hij opeens voorzien was van een heel speciaal brandmerk...
Ik haalde er een stalgenootje bij en ze zei dat het op ringworm leek. Nog heel wat mensen erbij, tja, kan beginnenden ringworm zijn. Ik stond al met mijn telefoon in de hand maar de DA is nu alleen voor spoedgevallen bereikbaar en dat is het niet.

Is dit (beginnende) ringworm? En zo ja, graag alle mogelijke tips. Ik heb dit zelf nl. verder nog nooit aan de hand gehad.

Paard is nu bij staldeur afgesloten zodat niemand erbij kan om hem te aaien. De andere mensen die vandaag met hem in contact zijn geweest hebben handen gewassen en ik heb nu alle dekjes en dekens bij me om evt. te gaan wassen, behalve natuurlijk staldeken.

Het duidelijkste zichtbaar is het op de beide billen en schouderbladen en ik heb een paar kleine kringeltjes ontdekt op zijn buik, zeg maar waar je been ligt als je erop zit...Verder is hij hartstikke vrolijk en blij en geeft geen zieke indruk en heeft geen verhoging...

Linkerbil:
Afbeelding
Afbeelding

Schouder linksvoor:'
Afbeelding

Rechterbil (minder veel en duidelijk dan linkerbil):
Afbeelding
Afbeelding

Armani88

Re: Is dit ringworm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:02

ik zou het maar goed in de gaten houden ik denk dat dit schimmel word. zo begon het namelijk ook bij een paard dat ik reed
Laatst bijgewerkt door Armani88 op 15-12-07 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 18:02

Ja dat vrees ik dus ook...

Lékker zo in de winter moeten wassen met imaverol...het arme dier is ook net geschoren. Gelukkig hebben we een solarium!

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:03

ja hou het maar even goed in de gaten !!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 18:06

Hij wordt elke 10 weken ontwormd trouwens en hele stal gaat altijd tegelijk. Toevallig worden ze as. dinsdag weer ontwormd...maar ringworm heeft toch niet echt niets met ontwormen te maken?

Eerder toch met tijdelijke verminderde weerstand? Trouwens...die verminderde weerstand heb ik niet kunnen ontdekken aan hem. Hij is al tijden kerngezond en niet ziek (geweest)...

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:07

als het ringworm is dan is het zeer besmettelijk, ook voor mensen !!!
Gaan er ook haren rechtop staan ?

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:08

je paard hoeft er ook niet ziek van te worden !!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:08

even op google gezocht voor je:

Bij dieren kunnen de ringworm-plekken er uiterst variabel uit zien. De typische ringworm-plekken zijn rood en rond en scherp begrensd. Vaak zijn er ook grauwe schubjes of korsten en treedt er haaruitval op op de aangetaste plaatsen. Bij runderen en paarden is er meestal geen jeuk, bij honden en katten wel. Vooral jonge dieren hebben er last van. Veel dieren kunnen schimmel bij zich hebben zonder symptomen te vertonen.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:09

Ik heb een keer een ringworm van 'n paard gekregen.. Ik had een hele grote plek op m'n arm, echt te ranzig voor woorden Nagelbijten / Gniffelen

Maar het lijkt idd wel op een schimmel-iets, ik zou oppassen! Evt als het kan apart zetten van de andere paarden..

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 18:10

garny95 schreef:
als het ringworm is dan is het zeer besmettelijk, ook voor mensen !!!
Gaan er ook haren rechtop staan ?

Ja ik heb al uiterst voorzichtig gehandeld vandaag. Zijn haren staan niet rechtop maar hij is vorige week net voor de 2e keer geschoren. Toen ik zweetdeken eraf haalde (fleece) was die wel statisch...???

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:10

Ik denk eerder dat het een schimmel is. Zal toch maar de da laten komen maandag!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:11

Ringworm is GEEN worm, maar een schimmel dus heeft niets te maken met het ontwormen van je paard. Dit ziet er niet uit als ringworm, maar eerder als een soort allergie.
Vertrouw je het niet, dan even de dierenarts bellen. Hou er rekening mee dat ringworm ONTZETTEND besmettelijk is..ook voor mensen en andere dieren. Imaverol zal met ringworm niet voldoende helpen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:12

als hij net geschoren is of een paar weken terug, dan kan het ook in het scheerapparaat gezeten hebben, even een belletje ??? Of is het je eigen scheerapparaat ?

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:14

aerdenhout1 schreef:
Imaverol zal met ringworm niet voldoende helpen.

Hoe bedoel je dat dan?
Mijn paard heeft ook ringworm gehad, en hem moest ik toen wassen met imaverol. Van de dierenarts.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 18:14

Is mijn eigen scheerapparaat. Geen andere paarden mee geschoren nog (2e keer gebruikt)..

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:15

Als de haren in een ronde sirkel uitvallen dan is het worm

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 18:17

De haren valllen nog niet uit en zitten ook niet een beetje los ofzo (heb er even over heen staan krabben met mijn nagels...)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:18

hey,
bij een pony op de manege waar mijn zus werkt, was er een pony die had dit ook, maar dat was regenschurft.
dus mischien handig er een dierenarts bij te halen. Lachen

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 18:18

aerdenhout1 schreef:
Ringworm is GEEN worm, maar een schimmel dus heeft niets te maken met het ontwormen van je paard. Dit ziet er niet uit als ringworm, maar eerder als een soort allergie.
Vertrouw je het niet, dan even de dierenarts bellen. Hou er rekening mee dat ringworm ONTZETTEND besmettelijk is..ook voor mensen en andere dieren. Imaverol zal met ringworm niet voldoende helpen.

Thanx...ik ben nl. zelf niet bekend met ringworm (alleen uit 'de boeken')...

Naast Imaverol ook nog laten spuiten evt. mocht het wel zo zijn of bedoel je het anders?

Sorry mensen, ik móet nu echt weg, ik reageer vanavond weer!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:21

Ringworm heeft niks met wormen te maken. Ringworm is een schimmelinfectie.
Het woord is in de volksmond ontstaan, omdat als wij het op onze blote huid krijgen, het er uit ziet als een worm die onder de huid in een ringetje ligt.
Maar het is dus gewoon een schimmelinfectie. Voor zover ik dit van de foto kan beoordelen is dit inderdaad ringworm.
Gewoon even een imaverol oplossing maken, paard hier even goed mee wassen. En verder niet zo moeilijk over doen. Dit is goed te behandelen.
Wel zorgvuldig zijn met contact met andere paarden (maar dat ben je al zo te lezen) en inderdaad zelf goed je handen wassen. Het is een zoönose, wat betekent dat je als mens dit ook kunt krijgen van je paard.
Kortom...niks dramatisch aan de hand. Dit komt wel vaker voor...gewoon even actie ondernemen.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:24

Mijn vorige paardje heeft eens ringworm gehad, dat is weer verdwenen na het wassen met imaverol.

Misschien is er iemand van een andere stal geweest dat eerst een paard met ringworm heeft ge-aait en daarna naar de steenen kamer is geweest en imago geaait heeft?

Ik heb werkelijk geen idee hoe het anders overgedragen zal moeten zijn.

misschien informeren bij mul of er een paard is met ringworm?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:34

Nou...als je hele stal eronder zit ben je op zijn minst gezegd toch niet echt blij!! Nu brengen jullie me wel aan het twijfelen wat betreft de Imaverol. Hier is het al een eeuw geleden dat het uitbrak, en ik weet dat het toen een ellende was en ik een heel ander middel kreeg.
Paarden om de dag wassen, en borstels, tuig enz, gescheiden houden, dus voor elk paard zijn eigen zakje met borstels.( tuig heeft sowieso elk paard zijn eigen hier ) Goed waarschuwen dat je als je thuis komt direkt onder de douche gaat en kleding in de wasmachine doet. Geen andere dieren aanraken enz. enz.
Gelukkig wordt je er niet echt ziek van, maar jeuk is ook niet alles.
Maar nogmaals, ik vind dit er niet uitzien als ringworm.
( maar ik ben geen dierenarts)

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:43

Bij mij op stal was ringworm afgelopen zomer. Alle jaarlingen en 2 jarigen zijn toen ingespoten met een middel. Waarvan ik de naam niet meer precies weet, kan het wel opzoeken.
Verder de plek drooghouden, paarden afzonderen en de "ringwormplaag" is bij ons beperkt gebleven op stal tot de opfok.

Voordeel bij mij op stal is, dat de opfok 200 meter verderop van stal ligt. Dus het bleef bij de weidepaarden..

Succes.

Je zou het eventueel aan kunnen tippen met pure imaverol.

En inderdaad: al je spullen wassen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:09

ik zie er heel wat anders in Knipoog

zijn die plekken wat verdikt?

ik denk eerder aan een allergische reactie, dus aan netelroos Knipoog

is er iets veranderd in je voeding?
heb je iets gewassen met ander wasmiddel?
nieuwe dingen gekocht?

paard is geschoren he?
hoeveel dekens heeft ie nu op?
kan soms als ze te warm staan,dan krijgen ze ook soortgelijke plekken als ze de warmte niet kwijt kunnen krijgen ze een reactie hun eigen warmte, en dan zie je ook zulke plekken

maar alleen dus als deze plekken bij jouw paard verdikt zijn denk ik aan netelroos,voor info moet je gewoon even kijken of google, met de woorden netelroos en paard, krijg je heel veel info.

zijn de plekken niet dik,dan zou het inderdaad heel goed een schimmel kunnen zijn

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:46

Bij ringworm kan het ook verdikt zijn. Het geeft soms een wat verschillend beeld per paard. Ik heb het zelf ook een keer gehad en toen was het ook verdikt.